Alles wat je moet weten over de e-bike

Alles wat je moet weten over je e-bike

Altijd wind in de rug en een stel extra krachtige benen bergop, welke fietser droomt daar niet van?

Altijd wind in de rug en een stel extra krachtige benen bergop, welke fietser droomt daar niet van? De populariteit van de elektrische fiets neemt maar toe. De markt van elektrische fietsen is ondertussen helemaal tot volwassenheid gekomen. Van alle ‘gewone’ fietsen vind je ondertussen een elektrische versie, stadsfietsen, mountainbikes, racefietsen … allen hebben ze een elektrische variant. Een e-bike kost behoorlijk wat geld. Om jouw aankoopproces mee te vereenvoudigen, geven we je graag een antwoord op een aantal van de meest gehoorde vragen.

Welk type batterij is het best?

We kunnen vier types batterijen onderscheiden: NiMh, Li-Ion, LiPo en LiFe. De NiMh is de goedkoopste van de vier maar is groter en zwaarder en heeft een kortere levensduur. De meest gebruikte batterij is Li-Ion. Die is een stuk lichter dan de NiMh, heeft een langere levensduur, maar is een beetje duurder. LiPo daarentegen is lichter en duurder dan Li-Ion, maar heeft een kortere levensduur. De LiFe tenslotte is de duurste bij aankoop maar de lange levensduur compenseert de hogere aanschafprijs. Zowat alle recente batterijen maken gebruik van de Li-Ion techniek.

Duurzaamheid van de batterij

Levensduur van een batterij wordt niet berekend in maanden of jaren, maar in laadcycli. Dat is het aantal volledige laadbeurten, van 0 tot 100%. Het exacte aantal laadcycli is afhankelijk van het type batterij. Grofweg gesteld kan je voor lithiumbatterijen op ongeveer duizend laadbeurten rekenen, nikkelbatterijen houden het zo’n vijfhonderd laadbeurten uit. Hou er rekening mee dat je batterij ook aan capaciteit verliest, zelfs wanneer je ze niet gebruikt. Dat fenomeen noemen we zelfontlading.

Plaats van batterij

Wat is de beste plaats om de motor te plaatsen? en de batterij?

Momenteel zijn er drie posities waar de motor van een e-bike geplaatst wordt: voornaaf, achternaaf of middenmotor, allen hebben ze hun eigen specifieke voor- en nadelen.

| Een motor in de voornaaf trekt als het ware aan je voorwiel. Daar moet je even mee leren omgaan en niet iedereen zal dat als een prettig stuurgevoel ervaren.

| Kies je voor een motor in de achternaaf, dan kies je automatisch voor een fiets met een achterderailleur (immers in de naaf zit je motor, voor een naafversnelling is dan geen ruimte meer).

| Een motor achteraan met versnellingen trapt wat lichter en leunt wat nauwer aan bij traditionele fietsen. Nadeel is dat je meer onderhoud hebt aan die achterderailleur.

| De middenmotor tenslotte wordt verwerkt in de trapas. De aandrijving lijkt hierbij het meest op die van een gewone fiets. Het voordeel is dat de balans van je fiets niet verstoord wordt door een zware motor en dat het zwaartepunt van je fiets laag ligt.

De positie van je batterij heeft eveneens zijn invloed op de balans van je fiets. In vele gevallen wordt de batterij verwerkt in de bagagedrager. Kies je daarbij voor een motor in de voornaaf, dan blijft de gewichtsverdeling uitstekend. Duurdere e-bikes (mountainbikes, racefietsen) hebben hun batterij verwerkt in het frame. Tegenwoordig worden die batterijen zo mooi in het frame verwerkt dat het amper nog opvalt dat het een e-bike is. Extra voordeel is dat de batterij mooi beschermd zit in het frame.

Hoe groot is het motorvermogen?

Het vermogen van je motor hangt nauw samen met de mate van ondersteuning die je van de motor verwacht. Rij je veel bergop of op heuvelachtig terrein, dan is het verstandig te kiezen voor een motor met een groter vermogen. Motorvermogen wordt uitgedrukt in Newton-meter. Hoe meer Nm, hoe krachtiger je motor. Maar … hoe krachtiger je motor, hoe meer belasting op je batterij. Je zou het zo kunnen stellen: voor stedelijke mobiliteit volstaat 40-50 Nm. Wil je wat sportiever gaan rijden, duik je wel eens de bergen is, ben je meer veeleisend op vlak van motorvermogen, kies dan voor een vermogen hoger dan 60 Nm. Echt krachtige e-bikes doen het met een motor van 75 Nm en meer.

Heb je voor elektrische fietsen een rijbewijs of registratie nodig?

Je kan twee types e-bikes onderscheiden. De gewone e-bike mag tot 25 kilometer per uur trapondersteuning geven, deze wordt beschouwd als een gewone fiets. Een speed pedelec geeft tot 45 kilometer per uur ondersteuning en hiervoor gelden dezelfde regels als voor bromfietsen. Een speed pedelec moet ingeschreven worden (nummerplaat) en om hiermee te rijden, heb je een rijbewijs nodig.

Elektrische fiets

Actieradius

Hoe ver je komt met je e-bike is afhankelijk van verschillende factoren. Heb je bijvoorbeeld veel tegenwind, dan zal je minder ver raken dan met wind in de rug. Maar ook bandenspanning, totaalgewicht, snelheid, ondergrond, leeftijd van de batterij … hebben allen hun invloed op je actieradius. E-bikes zijn in de regel voorzien van trapondersteuning. Je moet wel nog trappen om vooruit te komen. De e-bikes hebben verschillende niveaus van trapondersteuning. In de laagste ondersteuning (vaak ‘eco’ genoemd) moet je zelf het hardst aan de bak, maar belast je je batterij minder en kan je verder rijden. In de hoogste ondersteuning (vaak ‘turbo’ genoemd) krijg je de meeste ondersteuning maar zal je ook minder ver komen.

Kan ik ook zonder trapondersteuning fietsen?

Ja, dat kan. Je kan je trapondersteuning helemaal uitschakelen. Raakt je batterij onderweg leeg, dan kan je nog steeds zonder trapondersteuning verder rijden. Maar, tenzij je aan het trainen bent voor een of andere wielerklassieker, lijkt ons dat niet meteen een goed idee. Het gewicht van een e-bike is aanzienlijk, om dat helemaal op mankracht vooruit te stuwen, is niet bepaald een pretje.

Gewicht

Het gewicht van een e-bike is uiteraard specifiek per model en kan flink verschillen. Algemeen kan je er wel van uitgaan dat een e-bike al gauw 25 kilogram en meer weegt. Hou daar rekening mee. Je fiets op een fietsdrager zetten, kan een flinke klus betekenen. Kijk ook even na wat het maximale gewicht voor je fietsdrager en je trekhaak is. Moet je tijdens je fietstocht toevallig een paar treden op, dan zal dat hoge gewicht niet meteen in je voordeel spelen. Al rijdend merk je niet zo heel veel van dat hogere gewicht, daarvoor is de trapondersteuning nu eenmaal aan het werk. In bochten, steile afdalingen of in remmanoeuvres dien je echter wel rekening te houden met het hogere gewicht.

Banden elektrische fiets

Zijn er bepaalde specifieke onderdelen vereist in functie van het hogere gewicht?

Frame en wielen moeten sowieso steviger zijn om met het hogere gewicht van de e-bike om te kunnen. Veel e-bikes hebben banden die specifiek ontwikkeld zijn. Vaak zijn deze banden wat dikker en breder, zo geven ze meer comfort en demping. Ook de remmen moeten aangepast zijn om het hogere gewicht tijdig tot stilstand te brengen.

Is het nodig om je e-bike te verzekeren?

Enkel als je fiets ‘autonoom’ kan rijden, dus zonder trap- of spierkracht, ben je verplicht deze te verzekeren. Dat is niet het geval voor e-bikes die enkel trapondersteuning geven. Wel blijft het aangeraden een familiale verzekering af te sluiten.