Wat is de beste plaats om de motor te plaatsen? en de batterij?
Momenteel zijn er drie posities waar de motor van een e-bike geplaatst wordt: voornaaf, achternaaf of middenmotor, allen hebben ze hun eigen specifieke voor- en nadelen.
| Een motor in de voornaaf trekt als het ware aan je voorwiel. Daar moet je even mee leren omgaan en niet iedereen zal dat als een prettig stuurgevoel ervaren.
| Kies je voor een motor in de achternaaf, dan kies je automatisch voor een fiets met een achterderailleur (immers in de naaf zit je motor, voor een naafversnelling is dan geen ruimte meer).
| Een motor achteraan met versnellingen trapt wat lichter en leunt wat nauwer aan bij traditionele fietsen. Nadeel is dat je meer onderhoud hebt aan die achterderailleur.
| De middenmotor tenslotte wordt verwerkt in de trapas. De aandrijving lijkt hierbij het meest op die van een gewone fiets. Het voordeel is dat de balans van je fiets niet verstoord wordt door een zware motor en dat het zwaartepunt van je fiets laag ligt.
De positie van je batterij heeft eveneens zijn invloed op de balans van je fiets. In vele gevallen wordt de batterij verwerkt in de bagagedrager. Kies je daarbij voor een motor in de voornaaf, dan blijft de gewichtsverdeling uitstekend. Duurdere e-bikes (mountainbikes, racefietsen) hebben hun batterij verwerkt in het frame. Tegenwoordig worden die batterijen zo mooi in het frame verwerkt dat het amper nog opvalt dat het een e-bike is. Extra voordeel is dat de batterij mooi beschermd zit in het frame.