DE REMBLOKKEN VAN EEN MOUNTAINBIKE VERVANGEN

DE REMBLOKKEN VAN JE FIETS VERVANGEN

Omdat remmen belangrijk zijn om je veiligheid te waarborgen als je fietst, is het belangrijk om de remblokken te vervangen als die versleten en dus inefficiënt zijn. 

Net als een goede schoonmaakbeurt na elke rit of het controleren van de bandenspanning, zijn remblokken essentieel voor een goede werking van je fiets - of het nu een racefiets, een elektrische fiets, een stadsfiets of een mountainbike is. Het is dus belangrijk om hun staat en effectiviteit regelmatig te controleren.
Remblokken in perfecte staat zorgen niet alleen voor je eigen veiligheid en die van anderen, maar ook voor je rijcomfort. Je zult meer vertrouwen hebben in jezelf, in je fiets en in je vermogen om je prestaties te verbeteren en van de rit te genieten. En voor zij die menen dat ze geen echte doe-het-zelvers zijn, maak jullie geen zorgen: remblokken vervangen is iets wat de meeste mensen kunnen. We laten je zien hoe.

WANNEER MOET IK MIJN REMBLOKKEN VERVANGEN EN HOE KAN IK ZIEN OF ZE VERSLETEN ZIJN?

Optimaal remmen is essentieel om (veilig) te fietsen, en de werking van de remmen - die grotendeels afhangt van de staat van de remblokken - moet onberispelijk zijn. 
Daarom informeren we je graag over de levensduur van remblokken, hoe vaak je ze moet vervangen en hoe je slijtage kunt controleren, voordat we uitleggen hoe je ze moet vervangen.

DE VERVANGINGSFREQUENTIE EN LEVENSDUUR VAN REMBLOKKEN

Zoals je je kunt voorstellen, hangen deze parameters grotendeels af van hoe je je fiets gebruikt.

De remblokken van een fiets die je gebruikt om op de weg of in de stad te rijden en die op een downhill fiets, waar de remmen extreem worden belast, zullen logischerwijs niet in dezelfde mate slijten.

Zo kan op een mountainbike, afhankelijk van het gebruik, de levensduur van de remblokken variëren van een paar dagen tot een paar maanden. De weersomstandigheden spelen ook een rol bij voortijdige slijtage van remblokken. Omdat remmen belangrijker is bij nat weer en omdat modder de verschillende onderdelen van je fiets verstopt, zullen je remblokken zeker regelmatiger vervangen moeten worden in periodes met slecht weer. Het type rem (schijfrem, trommelrem, enz.) of de materialen waarvan je remblokken zijn gemaakt, hebben ook een zekere invloed op de levensduur en de vervangingsfrequentie van remblokken.

Nog een kleine opmerking tot slot: als je een ervaren mountainbiker bent en de mechanische kant van het onderhoud van je fiets liever aan een professional overlaat, raden we je aan om je remmen en je hele mountainbike eens per jaar in een werkplaats te laten nakijken.

DE SLIJTAGE VAN JE REMBLOKKEN CONTROLEREN

Als het op controleren aankomt, gaat er niets boven luisteren naar je eigen gevoel! Jij bent degene die rijdt, jij kunt het weten. Dus als je een onaangenaam piepend geluid hoort tijdens het remmen, of het gevoel hebt dat het remvermogen minder is dan voorheen, dan is het zeer waarschijnlijk dat je remblokken beschadigd zijn. Natuurlijk moet je niet treuzelen met de vervanging ervan, want als je een versleten fietsonderdeel niet vervangt, loop je het risico dat je de mechaniek van andere onderdelen beschadigt. Het spreekt voor zich dat dit ook een kwestie van veiligheid is.

Om de slijtage van je remblokken te controleren, moet je ze verwijderen en de dikte meten. Als de dikte minder dan 1 mm is, moeten je remblokken worden vervangen. Er zijn trouwens ook andere aanwijzingen dat je remblokken aan vervanging toe zijn. Dit is met name het geval als de slijtage te uitgesproken lijkt of als de remblokken niet meer erg proper zijn (aanwezigheid van vuil, vet, remvloeistof, enz.).

WELK TYPE REMBLOKKEN MOET IK KIEZEN?

Er zijn drie soorten remblokken:

● de organische versie, ook wel hars genoemd,
● de metalen versie,
● en de semi-metalen versie. 

Als je schijfremmen gebruikt, wees je er dan van bewust dat sommige schijven alleen compatibel zijn met een bepaald type remblokken. We raden je daarom aan om vooraf te controleren met welke versie remblokken je remschijven compatibel zijn, of om het direct aan een deskundig persoon in de winkel of werkplaats te vragen.

 Organische/hars remblokken 

Organische/hars remblokken komen het meest voor. Ze worden voornamelijk gebruikt op racefietsen, mountainbikes en stadsfietsen. Ze remmen snel (zelfs als ze koud zijn), met een zuiver gevoel, maar slijten sneller. Bij hoge temperaturen presteren ze meestal iets minder goed.

Metalen remblokken 

Vergeleken met remblokken van hars geeft de metalen versie je een progressievere remwerking, ideaal bij nat weer. Metalen remblokken zijn perfect geschikt voor enduro of downhill fietsen, disciplines waarbij de remmen zwaarder worden belast. Deze remblokken werken immers optimaal als ze warm zijn. Je zult dus een of twee afdalingen moeten maken om volledig te kunnen profiteren van hun remvermogen. Tot slot, hoewel ze duurzamer (want steviger) zijn dan remblokken in hars, zijn metalen remblokken ook iets duurder.

Semi-metalen remblokken

Hier gaat het om een compromis, een mix van hars en metaal. Het doel is om de voordelen van beide materialen te combineren: zowel warm als koud doeltreffend remmen. Maar zoals bij elk compromis is koud remmen iets minder effectief dan met organische remblokken en warm remmen minder effectief dan met metalen remblokken. Toch kan dit een verstandige keuze zijn voor gemengde parcours waar de remmen niet altijd warm blijven.

Lees ook het advies van Nicolas over de keuze van schijfremblokken.

WELKE MATERIAAL HEB JE NODIG OM JE REMBLOKKEN TE VERVANGEN?

🔧 Om je versleten remblokken te vervangen door een nieuw paar, heb je volgend materiaal nodig:

● een werkplaatsstandaard (niet verplicht),
● remreiniger,
● een paar handschoenen,
● een schone, droge doek,
● een set inbussleutels,
● een platbektang (voor bepaalde remmodellen)

… en een beetje geduld ;) !

Video: hydraulische remmen vervangen op een racefiets

Allereerst raden we je aan om ervoor te zorgen dat je nieuwe remblokken compatibel zijn met je remschijven en remklauwen, en dat je remschijven niet te versleten zijn (ze zouden je gloednieuwe remblokken voortijdig kunnen beschadigen, wat echt zonde zou zijn!).

1. Demonteer het wiel 

Om de remblokjes van je fiets te vervangen, zet je hem op een standaard of draai je hem om en plaats je hem op het zadel.
Demonteer vervolgens het wiel door de as los te draaien. Die kan een beetje weerstand bieden. Gebruik in dat geval kruipolie om hem los te maken.

DE REMBLOKKEN VAN EEN MOUNTAINBIKE VERVANGEN

2. Verwijder de beschadigde remblokken 

Haal de zuigers iets uit elkaar met een remblokspreider (een grote platte schroevendraaier kan ook). Vervolgens kun je de veiligheidspen losdraaien met een platbektang of een inbussleutel, afhankelijk van het remmodel. Verwijder tot slot de remblokjes en vergeet daarbij niet de terughaalveer die ze op hun plaats houdt en de blokjes tegen de remzuigers drukt. De veer is echter niet altijd een noodzakelijk onderdeel, vooral niet als de zuigers gemagnetiseerd zijn. .

3. Reinig het remsysteem  

Voordat je je remblokken vervangt, raden we je aan om het remsysteem van je mountainbike schoon te maken met een schone, droge doek en remreiniger (remreiniger is een agressief product, dus we raden je aan om een paar handschoenen te dragen). Vergeet niet om de schijven en zuigers schoon te maken, maar ook de remklauwen. Het hele remsysteem moet volledig schoon en droog zijn.

4. Monteer de nieuwe remblokken 

Om je nieuwe remblokken te monteren, moet je gewoon de procedure die je net hebt gedaan in de omgekeerde richting uitvoeren.

► Om te beginnen spreid je de zuigers voorzichtig uit elkaar met een remblokspreider of een platte schroevendraaier, waarbij je erop let dat je de zuigers niet beschadigt. Plaats vervolgens de terughaalveer tussen de twee remblokken (bij sommige modellen, vooral bij geventileerde remblokken, moet je erop letten dat je de positie van de remblokken respecteert: de ene is right/rechts gemarkeerd en de andere left/links).
► Schuif dit geheel vervolgens in de opening van de remklauw en plaats de veiligheidspen terug.

5. Monteer opnieuw het wiel en controleer of het remsysteem goed werkt 

Nu hoef je alleen nog maar het wiel opnieuw te monteren en te laten draaien om te controleren of de remblokken niet tegen de schijf schuren. Als dat wel het geval is, betekent dit dat de uitlijning van de remklauw moet worden aangepast.

Vergeet niet om je nieuwe remblokken in te remmen voor een optimaal remvermogen. We raden aan om tussen de 20 en 30 keer te remmen tegen gemiddelde snelheid, zonder het wiel te blokkeren.

Om een video te bekijken van hoe je de remblokken vervangt van hydraulische schijfremmen, klik je hier! ⤵️

WAT IS INREMMEN EN HOE MOET JE JE REMBLOKKEN INREMMEN?

Wat je moet weten over inremmen
Je moet afwisselend je voorrem en achterrem gebruiken, zodat de remblokken en de remschijf goed kunnen ventileren tussen elke remactie. Dit moet gebeuren met het gewicht van de gebruiker om een goede inremprocedure te garanderen. Het doel is om een gelijkmatig remoppervlak te creëren tussen de schijf en de remblokken.
De remactie moet progressief gebeuren om twee redenen. Ten eerste om de remblokjes en remschijven met elkaar in contact te brengen om een gemeenschappelijk raakvlak te creëren. Ten tweede om zowel de remblokken als de remschijven geleidelijk op te warmen.

💡 We raden je ten zeerste aan om de volledige inremprocedure strikt te volgen.

Voordat je begint met inremmen:
- Als je de bekleding niet wijzigt: in dit geval volstaat het om de remschijf te reinigen met een schijfontvetter of een product op basis van isopropylalcohol en een schone doek.
- Als je de bekleding moet wijzigen (bv. van semi-metaal naar organisch): in dat geval raden we sterk aan om de remschijf te vervangen.
Reken dus op ongeveer dertig minuten en een kleine inspanning (zo train je alvast voor je komende ritten 💪) om het inremmen correct uit te voeren en een goede remwerking te garanderen.
Als je je remblokken vooraan en achteraan moet vervangen, vergeet dan niet om de twee remmen af te wisselen in de volgende 3 stappen. Zo voorkom je oververhitting van je remblokken.

Welke uitrusting heb je nodig?
- draag je gebruikelijke beschermende kleding (helm, enz.)
- zorg voor een fietscomputer of gps
- fiets in een veilige omgeving (rechte lijn, doodlopende straat, park, parking, enz.)
- de ondergrond moet vlak en droog zijn: zo voorkom je dat er modder of water op het remsysteem spat. Zo bestaat het risico dat het inremmen niet correct gebeurt.  

De procedure stap voor stap
STAP 1 : RIJ TEGEN 15 KM/U
Rij tot je een snelheid van 15 km/u hebt bereikt
Rem progressief met één rem tot je vertraagt tot 5 km/u zonder te stoppen
Laat de rem los en rij enkele tientallen meters om de schijf en de remklauw goed te ventileren
Herhaal deze stap 10 keer, afwisselend met de voor- en achterrem..

STAP 2: RIJ TEGEN 20 KM/U
Rij tot je een snelheid van 20 km/u hebt bereikt
Rem progressief met één rem tot je vertraagt tot 5 km/u zonder te stoppen
Laat de rem los en rij enkele tientallen meters om de schijf en de remklauw goed te ventileren
Herhaal deze stap 10 keer, afwisselend met de voor- en achterrem..

STAP 3: RIJ TEGEN 25 KM/U
Rij tot je een snelheid van 25 km/u hebt bereikt
Rem progressief met één rem tot je vertraagt tot 5 km/u zonder te stoppen
Laat de rem los en rij enkele tientallen meters om de schijf en de remklauw goed te ventileren
Herhaal deze stap 10 keer, afwisselend met de voor- en achterrem..

Als je een regenboogpatroon op de schijven ziet en je remmen minder effectief zijn (bijgeluiden, slecht remmen, enz.), betekent dit dat je remblokken “verglaasd” zijn (oververhitte remblokken met een glad, glanzend oppervlak). Als dit het geval is, aarzel dan niet om naar een Decathlon-werkplaats te gaan.

HOE ONDERHOUD IK MIJN REMBLOKKEN?

Om de levensduur van je remblokken te verlengen, raden we je aan om slippartijen of te bruusk remmen te vermijden. We raden je ook aan om je remklauwen schoon te maken na een rit in de regen, modder of stof.

⚠️ Als je beslist om je remblokken na een rit te vervangen, wacht dan tot je remschijven zijn afgekoeld om jezelf niet te verbranden.

Heeft je kind ook een mountainbike? In dit artikel , leggen we uit hoe je de remmen van zijn fiets kunt onderhouden.

WAT KOST HET OM REMBLOKKEN TE LATEN VERVANGEN IN DE WERKPLAATS?

Voor sommigen is de vervanging van remblokken kinderspel. Maar voor anderen is het dat niet, en dat is heel begrijpelijk, vooral als je beseft hoe belangrijk een efficiënt en betrouwbaar remsysteem is.
Dus als je liever naar een professional gaat om je remblokken te vervangen, moet je rekenen op een prijs van ongeveer veertig euro, op voorwaarde dat dit het enige noodzakelijke onderhoud is dat aan je fiets moet worden uitgevoerd.

👍 Hulp nodig? Je kunt naar de DECATHLON-werkplaats bij jou in de buurt gaan, of naar een van onze partnerwerkplaatsen. Of je kunt een beroep doen op onze partner die direct bij jou thuis komt.

DE REMBLOKKEN VAN JE FIETS VERVANGEN

FIETSONDERDELEN: HOE ZE TE VINDEN?

Als je meer wilt weten over je fiets, kun je onze pagina over fietsonderdelen bekijken. Je vindt er ons assortiment reserveonderdelen, videotutorials en advies over hoe je je fiets kunt repareren en onderhouden 🚲

Je kunt ook onze chatbot gebruiken om het juiste onderdeel voor je fiets te vinden.

DE REMBLOKKEN VAN JE FIETS VERVANGEN

Hulp nodig met je DECATHLON-product?

"Handleiding, montage, onderdelen, afspraak in de werkplaats ... Heb je bij ons een aankoop gedaan en heb je hulp nodig?
We geven je alle ondersteuning op onze supportsite!"

Ziezo, nu weet je alles wat je moet weten over de vervanging van de remblokken! Natuurlijk is de vervanging van je remblokken alleen niet voldoende om de goede werking van je fiets of je eigen veiligheid te garanderen. Het is ook belangrijk om de noodzakelijke vervanging en reiniging van alle onderdelen goed op elkaar af te stemmen. Een fiets is een prachtige machine maar hij heeft wel een perfect samenspel nodig tussen alle onderdelen. Alleen op die manier geeft hij je maximaal en zorgeloos rijplezier op wegen en tracks!

DE REMBLOKKEN VAN EEN MOUNTAINBIKE VERVANGEN

Manon

Redactrice

Dochter, zus en fietsmaatje. Trailloopster* opgegroeid in de buitenlucht en op de sportschool. Aan het voorvoegsel 'ultra'* wordt gewerkt. Marathonloopster en Frans Junior Kampioene 2013 op de 10.000 meter snelwandelen. Gefascineerd door sportverhalen.