FAQ: DECATHLON MOBILITY-APP

FAQ: Decathlon Mobility-app & verbonden diensten

Op deze pagina vind je alle antwoorden op veelgestelde vragen over de app Decathlon Mobility en de verbonden diensten.

FAQ: DECATHLON MOBILITY-APP

DECATHLON MOBILITY

Hoe registreer ik mijn fiets in de app?

Installeer de app DECATHLON MOBILITY en volg de stappen om je fiets te registreren.

Waar vind ik het framenummer van mijn fiets?

Het framenummer bestaat uit tien tekens (cijfers en letters) en vind je op de zadelbuis van je fiets. Die code moet je samen met het IMEI-nummer invoeren in de app. Dat nummer vind je aan de binnenkant van het batterijcompartiment.

DECATHLON MOBILITY
Wat is het IMEI-nummer en waar kan ik het vinden?

Het IMEI-nummer is een unieke identificatiecode voor de connectiviteit van je fiets. De code begint meestal met 35 of 86 en bestaat uit 15 cijfers. Je vindt het nummer op een wit etiketje met een QR-code die je met de camera van je smartphone kunt scannen. Dat etiketje zit op de "identiteitskaart van de fiets", die je absoluut moet bewaren. Die kaart vind je in de doos met de oplader en gereedschap.

Wat moet ik doen als ik de activeringscode of het IMEI-nummer van mijn fiets niet met mijn smartphone kan scannen?

De QR-code is soms moeilijk te lezen met de camera van je smartphone als de lens niet volledig schoon is. Maak dan ook eerst de lens goed schoon.

Als het nog steeds niet lukt om de codes te scannen, kun je ze handmatig invoeren zoals je wordt gevraagd als je de app voor de eerste keer start.

Ik krijg een foutmelding als ik mijn fiets toevoeg aan de Decathlon Mobility-app

Krijg je een foutmelding als je de activeringscode van de fiets in de app invoert? Dat kan drie dingen betekenen:

- De fiets is al gekoppeld aan een ander account. Je dient het account te verwijderen voordat je de fiets aan de app kunt toevoegen. (zie video)

- Je fiets heeft geen module met connectiviteit: controleer of je fiets uitgerust is met de technologie om verbonden te zijn (een sticker op de fiets geeft aan of je fiets over de nodige technologie beschikt).

- Er is iets mis met ons systeem. Stuur een e-mail naar het volgende adres met vermelding van je volledige gegevens en de APIC- en IMEI-code van de fiets: [email protected]

Mijn fiets wordt niet gevonden

Als de app je fiets niet kan vinden, staat deze op een plaats die niet vindbaar is via gps:

- Of je fiets staat binnen (bijv. in de garage). Neem de fiets dan mee naar buiten om het signaal opnieuw te activeren.

- Of je bevindt je in een zone zonder netwerk (bos, landelijk gebied ...), dan kan je fiets ook niet worden gevonden.

Hoe kan ik mijn fiets met iemand anders delen?

Je kunt je fiets uitlenen aan een vriend, die op zijn beurt via geolocatie vindbaar kan zijn.
Hiervoor moet je vriend de Decathlon Mobility-app downloaden en de stappen uit het filmpje hiernaast doorlopen.

Opgelet, je kunt je fiets slechts met één persoon (eigenaar/persoon waarmee de fiets gedeeld wordt) delen.

FAQ: DECATHLON MOBILITY-APP

Waarvoor dienen de waarschuwingszones?

Je kunt een geografisch gebied instellen waarbinnen je fiets meestal gestald wordt.

Telkens wanneer je fiets die zone verlaat, krijg je een melding.
Je weet dan meteen wanneer je fiets deze vooraf ingestelde zone verlaat (bijv. wanneer hij gestolen is ...).

Hoe kan ik waarschuwingszones aanmaken?

Onderaan het startscherm van de Decathlon Mobility-app vind je de functie "Waarschuwingszones" die je kunt gebruiken om een geografische zone aan te maken. Je krijgt dan via je smartphone een melding als je fiets deze zone verlaat.
Selecteer hiervoor de geografische zone en zoom in/uit om te bepalen binnen welke straal je fiets "gevolgd" moet worden. Wanneer je fiets een van de ingestelde zones verlaat, krijg je op je smartphone een melding via de Decathlon Mobility-app.

FAQ: DECATHLON MOBILITY-APP

Wat moet ik doen als er valse bewegingen van mijn fiets worden gedetecteerd?

De bewegingssensor van de fiets brengt je op de hoogte van een mogelijk gevaar. Als een dief het slot van je fiets probeert te forceren, krijg je meteen een melding zodat je de diefstal kunt proberen te verhinderen.
Het kan wel gebeuren dat natuurelementen, zoals een windstoot of regen, een valse melding geven.

Als je de meldingen van de bewegingssensor niet wilt ontvangen, kun je ze uitschakelen in het laatste tabblad van het menu van de Decathlon Mobility-app. Tik op het tabblad "Meldingen" waar je de optie 'Bij vaststelling van kleine bewegingen'" kunt uitvinken.

NB: je kunt ook "waarschuwingszones" instellen rond vertrouwde plekken zoals je woning of je werkplek. Telkens wanneer je fiets deze geografische zone verlaat, krijg je een melding om je op de hoogte te brengen.

Hoe zie ik mijn ritten op de kaart?

Je laatste ritten kun je terugzien op het startscherm van de Decathlon Mobility-app. Je hoeft alleen maar op een rit te tikken om meer informatie (kaart, duur, gemiddelde snelheid en tijd op de fiets) te bekijken.

Als je in het menu "Ritten" van het startscherm rechts op "Tonen" klikt, krijg je een overzicht van de afgelegde ritten op datum.

FAQ: DECATHLON MOBILITY-APP

Kan ik de afgelegde afstand binnen een bepaalde periode bekijken?

Je kunt je statistieken bekijken via "Statistieken", het tweede tabblad van de Decathlon Mobility-app. In het eerste menu vind je een wekelijks rapport over het gebruik van je fiets en kun je jezelf met het gemiddelde vergelijken.

Kan ik via mijn smartphone de laadstatus van de accu controleren?

Ja, je kunt de status van de accu van je fiets bekijken via het derde tabblad van de app, "Fiets".

Via het derde tabblad van dit menu heb je toegang tot het submenu "Accu". Hier krijg je een overzicht van het werkelijke laadniveau van de accu en een schatting van de afstand die je met dat niveau nog kunt afleggen.

De getoonde waarde is een schatting en kan variëren afhankelijk van het parcours (hoogteverschil, wind, vervoerd gewicht op de fiets, enz.).

Hoe kan ik de fiets uit mijn app verwijderen?

Dit kan nuttig zijn als je de fiets hebt doorverkocht.
Om ervoor te zorgen dat de toekomstige eigenaar de fiets kan lokaliseren, moet je de fiets uit je account verwijderen. Ontdek de verschillende stappen in het filmpje.

FAQ: DECATHLON MOBILITY-APP

VERBONDEN DIENSTEN

Een verbonden fiets met diefstalbeveiliging, wat wil dat zeggen?

Voor een bescheiden bedrag kun je een uiterst complete verzekering (ongeval, schade, diefstal, enz.) afsluiten, inclusief een EXCLUSIEVE Bike Recovery-service (enkel in België en Nederland) bij diefstal.

Is je fiets gestolen? Dan word je meteen gewaarschuwd via de Decathlon Mobility-app en kun je de hulp inroepen van een beveiligingsfirma die je fiets opspoort en terugbrengt. Slaagt de firma daar niet in, dan betaalt de verzekering je terug.

Hoe werkt mijn verbonden fiets?

Deze elektrische fiets is uitgerust met een ingebouwde console om je fiets te koppelen met je smartphone en hem zo om te vormen tot slimme "superfiets" ...

Zo weet je op elk moment de exacte locatie van je fiets en word je meteen gewaarschuwd als je fiets van de oorspronkelijke plaats verdwijnt.

De technologie is ontwikkeld door onze Nederlandse industriële partner AXA iN Security, die al meer dan 100 jaar gespecialiseerd is in fietsveiligheid (verlichting en fietssloten).

Wat is het nut van een verbonden fiets?

Een "verbonden" of "slimme" fiets is een fiets die geboost is met superkrachten!

Zo'n fiets biedt je een hele reeks functies en diensten die een "klassieke", niet-verbonden fiets niet heeft.

Je krijgt bijvoorbeeld een melding wanneer iemand anders je fiets aanraakt of wanneer hij verplaatst wordt zonder jouw toedoen ...

Er worden voortdurend andere functies aangeboden en nieuwe toegevoegd, speciaal voor fietsers. Dit zijn dus fietsen die zich voortdurend ontwikkelen!

Geldt de via de app aangeboden diefstalverzekering ook wanneer de fiets 's nachts op straat staat?

Ja, in tegenstelling tot klassieke verzekeringen voor fietsen ZONDER geolocatie, kan je je fiets 's nachts buiten laten staan.

Een slot waarmee je de fiets aan een vast punt bevestigt is wel verplicht.

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van de Decathlon Mobility-app?

De Decathlon Mobility-app is gratis maar je hebt wel een internetverbinding nodig om de app te gebruiken.

Wat moet ik doen om mijn gratis connectiviteitspakket voor een jaar te activeren?

Koppel je fiets aan je smartphone met de Decathlon Mobility-app. Nadat de koppeling gelukt is, krijg je een jaar gratis connectiviteit.

Hoe weet ik wanneer mijn abonnement afloopt en hoe kan ik het verlengen?

Aan het begin van de elfde maand waarin je de app en de verbonden functies van je fiets gebruikt, krijg je per e-mail en via de Decathlon Mobility-app een bericht waarin je op de hoogte wordt gebracht van het einde van de gratis connectiviteit.

Je kunt op dat moment je abonnement verlengen door de connectiviteitskosten te betalen.

Wanneer kan ik mijn connectiviteitspakket betalen?

Je kunt de connectiviteitskosten betalen als de periode van twaalf maanden gratis connectiviteit, aangeboden bij de aankoop van je fiets, verlopen is.

BIKE RECOVERY-SERVICE (enkel beschikbaar in België en Nederland)

Wat is de Bike Recovery-service?

Je kunt de Bike Recovery-service gebruiken om de hulp van een beveiligingsfirma in te schakelen wanneer je fiets gestolen is.

Fietsers die zich op deze dienst hebben geabonneerd kunnen hun fiets als gestolen melden via de app en de locatiebepaling van de fiets delen met de beveiligingsfirma (Securitas). De firma kan de fiets vervolgens lokaliseren en terugvinden, in samenwerking met de lokale politie.

Slaagt de beveiligingsfirma (Securitas) hier in, dan zal deze de gestolen fiets ophalen en terugbrengen naar een vooraf overeengekomen locatie.

Slaagt de firma er niet in om de fiets binnen 48 uur terug te vinden, dan betaalt de verzekering de gestolen fiets terug.

Wat is het nut van een Bike Recovery-service als je ook een diefstalverzekering hebt?

Met de Bike Recovery-service kan je je fiets heel snel weer terugkrijgen. In de meeste gevallen gebeurt dit binnen 48 uur.

Je kan ook een eenvoudige diefstalverzekering afsluiten. De kosten zijn echter hoger als de fiets geen geolocatie heeft of als er geen Bike Recovery-service aan verbonden is. In dat geval is het risico dat de gestolen fiets niet meer wordt teruggevonden zeer hoog...

Moet ik meteen een abonnement van een jaar aangaan voor de Bike Recovery-service?

Helemaal niet! Je bent vrij om deze service stop te zetten wanneer je maar wilt, maar je moet de verzekering wel in de eerste 30 dagen na de aankoopdatum van de fiets afsluiten.

De minimale abonnementsperiode is één maand, maar als je de service eenmaal hebt stopgezet, kan je niet opnieuw een abonnement aangaan. Je kunt dezelfde verzekering slechts één keer voor dezelfde fiets afsluiten.

Met het oog op de waarde van de fiets kunnen we je echter alleen maar aanmoedigen om je fiets met deze optie te verzekeren.

Kan ik een beroep doen op de Bike Recovery-service als ik op het moment van de diefstal niet verzekerd ben?

Voorlopig nog niet, maar er wordt een specifieke formule onderzocht.

Het tarief zal wel hoger liggen en de service zal niet direct worden geactiveerd (reken maximaal 3 uur voordat de privébeveiligingsfirma de geolocatie van je fiets ontvangt). De actie heeft dan minder kans op succes.

Hoe word ik op de hoogte gehouden van het verloop van de Bike Recovery-service?

Je wordt op de hoogte gehouden van het verdere verloop via meldingen in de Decathlon Mobility-app.

WAT TE DOEN BIJ DIEFSTAL

Mijn fiets is gestolen, wat nu?

Als je fiets gestolen is, krijg je een melding dat hij zich niet meer in de waarschuwingszone (of "geofence zone") bevindt.
Opgelet! Je moet de waarschuwingszone vooraf op de startpagina aanmaken.

Je moet je fiets als gestolen opgeven in de DECATHLON MOBILITY-app en online een voorlopige claim indienen (die achteraf op je plaatselijke politiebureau moet worden ondertekend).

Met deze aanpak kan de politie een zoekprocedure opstarten.

De lokale politie, die je gegevens nu heeft, zal je op de hoogte houden over de voortgang van de zoektocht naar je fiets.

Hoelang duurt het voordat de LAKA-verzekering (specifiek voor deze fiets) me terugbetaalt als de zoektocht niets heeft opgeleverd?

Zodra je de diefstal aangeeft in je LAKA-account, samen met het officiële diefstalrapport, krijg je binnen 48 uur een nieuwe fiets of een gelijkwaardige oplossing aangeboden.

FAQ: DECATHLON MOBILITY-APP

HULP MET DE CONNECTIVITEIT

Kun je het verbindings- of identificatieprobleem niet oplossen of vind je je vraag hierboven niet terug?

Neem dan contact op met onze support voor de DECATHLON MOBILITY-app:  [email protected]