Hoe bepaal je de bandenslijtage?

Hoe bepaal je de bandenslijtage?

Versleten buitenbanden hebben gevolgen als je fietst: van gripverlies tot een valpartij en een lekke band. Om je tegen die risico's te wapenen, zetten we een paar tips voor je op een rijtje om de staat van je buitenbanden te checken.

We stellen je gerust: Een versleten fietsband is gemakkelijk te herkennen.

Klaar om je banden te controleren? Hier zijn 3 eenvoudige stappen om erachter te komen of je je fietsbanden moet vervangen. Een snelle methode die kan worden toegepast op mountainbikes, racefietsen, hybridefietsen, stadsfietsen, vouwfietsen, BMX-fietsen,.... 

Hoe bepaal je de bandenslijtage?

1/ Stap 1: wat is de algemene staat van de band?

De banden zijn in direct contact met de grond. Een echte veiligheidsvoorziening: het is essentieel om de staat van je banden regelmatig en voor elke rit te controleren. Een snelle algehele blik geeft je een eerste algemeen idee.

Is mijn fietsband gedeeltelijk versleten? of helemaal versleten?

De regel is eenvoudig: houd een band die begint te slijten altijd goed in de gaten en wacht nooit te lang met vervangen. Dit geldt nog meer voor sporten als mountainbiken, wielrennen op de weg en gravel.

Vervolgens kun je twee delen van de band in detail bekijken:

> het loopvlak (het deel met het patroon en de noppen dat tegen de grond komt)

> de zijwand van de band (de zijkant van de band, het deel loodrecht op de grond).

2/ Stap 2: is het loopvlak van de band versleten?

Het loopvlak is het deel van de band dat in direct contact staat met de grond. Dat is waarom het natuurlijk slijt. Om te bepalen of de band versleten is, moet je het midden van de band zorgvuldig inspecteren.

1 - Als je de beschermstrook (of onderlaag) onder het loopvlak kunt zien:

In dit geval raden we je sterk aan om de band te vervangen. Gemakkelijk te herkennen: de onderlaag heeft meestal een andere kleur dan zwart. Deze onderlaag onder je band is helemaal niet bestand tegen eventueel lekrijden. Je band is niet langer veilig. 

Hoe bepaal je de bandenslijtage?

2 - Als het patroon op de band van je fiets is verdwenen:

We raden je aan om je fietsband te vervangen. De beschermstrook zal snel verschijnen. Je kunt net zo goed de risico's vermijden en meteen vervangen.

Hier zie je bijvoorbeeld een mountainbikeband waarbij het centrale patroon is verdwenen vergeleken met de originele band. Vaak slijt het patroon op het achterwiel sneller omdat we meer remmen met de achterremmen (en dus met de achterbanden). 

Hoe bepaal je de bandenslijtage?

3 - Als je het bandenpatroon nog steeds goed kunt zien:

Je band is dan 'gedeeltelijk versleten'. Hou je banden dus goed in de gaten (zowel voor als achter). Heel vaak merk je tijdens het rijden het moment om te wisselen. Je zult bijvoorbeeld minder effectief remmen of gemakkelijker slippen, vooral in de regen.

Onze tip: vergelijk je achterband met je voorband om te zien hoe versleten deze is, zoals hier getoond op de foto. 

Hoe bepaal je de bandenslijtage?

Focus op de slijtage van mountainbikebanden

Mountainbikebanden zijn voorzien van centrale noppen (voor goede tractie) en zijnoppen (voor grip in technische en modderige bochten). De centrale noppen slijten sneller dan de zijnoppen.

Net als bij een auto zullen de centrale noppen, die in contact staan ​​met de grond, tijdens het rijden in dikte afnemen. Het rubber wordt dunner.

Terwijl de zijnoppen de neiging hebben om af ​​te scheuren. Geleidelijk aan verslijten de nippels (of zijnoppen) en pas je onbewust je rijstijl aan. Let op abnormaal slippen of verlies van grip, dit kan het einde van de levensduur van een van je banden betekenen.

Tot slot zijn de noppen aan de zijkant zachter dan de noppen in het midden (vooral op banden uit het topsegment). Hoe zachter het rubber, hoe gemakkelijker de nippels slijten of zelfs afscheuren, vooral op rotsachtige wegen.

Hoe bepaal je de bandenslijtage?

Focus op de slijtage van mountainbikebanden

Als je de anti-lekversterking ziet (waarneembaar door een verandering in de kleur van het loopvlak), vervang dan onmiddellijk je raceband.

Afhankelijk van het merk en de omstandigheden waaraan je je banden blootstelt, zijn er verschillende tekenen van slijtage die je moeten waarschuwen.

> Als je merkt dat je loopvlak platter begint te worden, is het tijd om je band te vervangen.

> Als je scheuren, microscheurtjes of een gerafeld of voortijdig versleten oppervlak opmerkt, zijn je banden aan vervanging toe.

Tot slot, als je op een hometrainer rijdt om in vorm te blijven, monteer dan een speciale achterband op je wielen... Anders kun je hem in een paar uur oefenen verslijten!

3/ Stap 3: is de zijwand van de band beschadigd?

De zijwanden van banden slijten niet op natuurlijke wijze. Het heeft meer te maken met een ‘ongeluk’. Het doel van het observeren van de zijwanden van je band is om eventuele onregelmatigheden op te sporen. Controleer ze regelmatig zorgvuldig op insnijdingen of vervormingen. Hier zijn een paar vragen om je te helpen. 

1 - Is je band gescheurd of gespleten?

Kijk of er scheuren, barsten of zelfs gaten in de zijwand van je banden zitten. Als je er een vindt, betekent dit dat je band verzwakt is en meteen vervangen moet worden. Soms kun je zelfs je binnenband zien. In dit geval is de kans op een lekke band heel groot.

Fietsers met tubeless banden kunnen een bandenscheur repareren met een herstelkit. Hou er wel rekening mee dat dit een tijdelijke oplossing is ;)

Hoe bepaal je de bandenslijtage?

2 - Vertoont je band abnormale vervormingen of scheuren?


Zo ja, dan moeten je banden worden vervangen. Rijden op een te lage bandenspanning kan je fietsband permanent beschadigen. Vervormingen of scheuren houden vaak verband met de spanning van de fietsbanden. Je kan zelfs zeggen, met de te lage spanning van de banden.

Het is belangrijk om de spanning van je banden minstens één keer per maand te controleren, en voor elke rit. 

3 - Is je band droog? Een fietsband kan, doordat hij buiten wordt blootgesteld en opgeborgen, uitdrogen en aan de zijwand barsten.

Wrijf met je vinger over het onderste deel van de band (vaak beige van kleur). Als dit afbrokkelt, is de band versleten. We raden je daarom aan om je band te vervangen... en, indien mogelijk, overdekt op te bergen..

Hoe bepaal je de bandenslijtage?

4/ 2 tips om uw banden te sparen

Afhankelijk van de bandenfabrikanten (Btwin, Rockrider, Michelin, Hutchinson, Vittoria, etc.) en afhankelijk van het type fiets (mountainbike, stadsfiets, racefiets, etc.) hebben banden niet noodzakelijk dezelfde levensduur. De levensduur van een band kan variëren van een paar honderd tot 10.000 kilometer, afhankelijk van je rijstijl, intensiteit en de kwaliteit van de gebruikte band.   

1. RIJD NIET MET TE LAGE BANDENSPANNING

Het is belangrijk om je banden correct en regelmatig op te pompen. Veel banden hebben een kortere levensduur omdat ze niet goed zijn opgepompt. Je banden verliezen dag na dag spanning en dat is normaal... Een band met te lage spanning vervormt, veroudert voortijdig en vertoont snel scheuren in de zijwand.

Ons advies: controleer je bandenspanning minstens één keer per maand en pas deze zo nodig aan. Je kunt er ook een gewoonte van maken om deze snelle en eenvoudige controle uit te voeren voor elk uitstapje.

Hoe bepaal je de bandenslijtage?

2. Berg je fiets overdekt op


Tweede advies: berg je fiets op beschermd tegen slecht weer en klimatologische omstandigheden. Je banden en de andere onderdelen van je fiets zullen langer meegaan.

Het rubber van banden is een materiaal dat bijzonder gevoelig is voor temperatuur. Het is niet ongewoon dat een band 'uitdroogt' als hij buiten wordt opgeslagen. 

Samenvattend: nadat je de algemene staat van je band hebt bekeken, vergeet niet het centrale rollende deel (het loopvlak) te inspecteren om het slijtageniveau van je band te bepalen. Controleer vervolgens altijd op afwijkingen aan de zijwand.

Het kostte je een paar minuten en het is klaar!