Hoe stel je je vering af?

Hoe stel je je vering af?

.

De voor- en achtervering hebben een ware revolutie ontketend in het mountainbiken. Om van deze veringen te kunnen genieten en er het maximum uit te halen, moet je leren hoe je ze afstelt. Een goede afstelling is belangrijk en ook persoonlijk, omdat ze afhangt van je gewicht en je gebruik. Hier alvast enkele aanwijzingen en de parameters die je kunt beΓ―nvloeden om je veringen juist af te stellen. Zo scheur je veilig over de ruwste ondergronden!

Voor een optimale werking moet de voorvering worden afgesteld naar je gewicht. Er zijn twee elementen af te stellen op je vork: de veerweg en de demping.

De voorvering afstellen

Door oneffenheden op je pad schuiven de buitenpoten omhoog over de binnenpoten om de schokken te dempen. Het is het bereik van die beweging dat we de veerweg noemen.

Om na te gaan of de veerweg juist is ingesteld, breng je een kabelbinder aan op de bovenkant van een van de buitenpoten en rond een binnenpoot.

Ga op het zadel zitten, plaats je voeten op de pedalen en je handen op het stuur. Gebruik een muur als steunpunt of laat je vasthouden.

Onze tip: trek hiervoor je gebruikelijke fietsplunje aan zodat je gewicht hetzelfde is als tijdens je ritten.

Door het effect van je gewicht beweegt de buitenpoot over de binnenpoot en schuift de kabelbinder omhoog.

Je bepaalt dan de veerweg door de afstand te meten tussen de kabelbinder en de bovenkant van de buitenpoot.

Bereken de veerweg in verhouding tot de maximale veerweg van je vork. Dat is wat men de SAG noemt (een Engelse term die 'verzakking' betekent).

Voorbeeld: als je vork een maximale veerweg van 100 mm heeft en je bij de voorgaande test 28 mm hebt gemeten, dan bekom je een verhouding van 28 %.

Hoewel het van je toepassing afhangt hoe je je voorvering best afstelt, vormt een veerweg van 25 % een goede basis die je kunt aanpassen afhankelijk van je parcours en je voorkeur.

Opmerking: een downhiller zal eerder gaan voor een hoger percentage, terwijl een crosscountry fietser eerder onder de 25 % blijft.

Om deze verhouding te verlagen, kun je lucht pompen in de linkerplunjer met een speciale hogedrukpomp voor deze toepassing. Omgekeerd kun je de verhouding ook verhogen door een beetje lucht uit de vork te laten ontsnappen totdat je de juiste afstelling bekomt.

afdaling-fiets-btwin

De demping instellen

De reactietijd van de vork wordt bepaald door de afstelling van de demping. Een trage reactiesnelheid is meer geschikt voor veringen met een kleine amplitude, terwijl een snelle reactiesnelheid noodzakelijk is voor veringen met een groot bereik. Op bepaalde modellen kun je de demping ook afstellen met behulp van een draaiknopje onder het rechtse T-stuk van de vork of bovenop de vork.

Als je MTB geen draaiknop heeft, pomp dan lucht (met een hogedrukpomp voor veringen) in de luchtkamer onderaan om de vering aan te passen.

Heeft je fiets wel een draaiknop, draai die dan in de richting van de "plus" voor een snellere reactie en in de richting van de "min" voor een tragere reactie.

Opmerking: op bepaalde modellen vind je de aanduidingen "Faster" en "Slower".

Nieuw sinds 2016: de U-Fit vork werd ontworpen om deze afstellingen zoveel mogelijk te vereenvoudigen. Het is een heel slim systeem: je draait aan de draaiknop tot je je gewicht ziet verschijnen op de bovenkant van je vork.

Door aan de knop te draaien wordt de springveer meer of minder samengedrukt om deze aan te passen aan je gewicht.

De veringen blokkeren

Bepaalde vorken kunnen ook geblokkeerd worden, wat een voordeel is op vlot lopende stukken, hellingen of asfaltwegen. Het werkt simpel. Door de blokkering te activeren, vermijd je dat de olie in de kamer stroomt.

Om deze blokkering in te schakelen, draai je aan de draaiknop die ofwel op het stuur ofwel op de vork is bevestigd, afhankelijk van het model.

vering-fiets-btwin

Vork met springveer/olie

Eens je klaar bent met de voorgenoemde afstellingen, kun je de werking van je vering testen en observeren tijdens je trainingen.

Als je vaak de limieten van de maximale veerweg bereikt, heeft je vering niet voldoende weerstand.

Omgekeerd, als je vork alleen maar reageert op grote hobbels, is de springveer te strak.

In beide gevallen wordt aangeraden om de springveer of -veren van je vork te vervangen door een meer geschikte springveer. Afhankelijk van het model, bestaat je vering uit een springveer en een dempingsmechanisme of uit twee springveren.

De achtervering afstellen

De achtervering werkt op een gelijkaardige manier als de voorvering. Hier moet je ook de veerweg en de reactiesnelheid instellen.

zonzondergang-fiets-btwin

De veerweg van je achtervering instellen

Voor je op de fiets gaat zitten,  meet je de afstand tussen het midden van de bevestigingsbouten en de schokdemper zelf.

Ga op de fiets zitten, met je voeten op de pedalen en met je gebruikelijke fietsoutfit aan. Laat je vasthouden of steun met je elleboog tegen een muur en vraag aan iemand om opnieuw de afstand te meten tussen de middelpunten van de twee bevestigingsbouten.

Deel de tweede meting door de eerste en vermenigvuldig dit cijfer met 100. Je kunt beginnen afstellen vanaf een verhouding van 25 tot 30 %. Afhankelijk van je gebruik en je aanvoelen kun je deze afstelling nog verfijnen.

Net zoals bij de vork kun je deze vering instellen door lucht te laten ontsnappen of door lucht bij te pompen met de hogedrukpomp tot je de juiste afstelling bekomt.

De reactiesnelheid instellen

Doe een paar tests om de afstelling van de demping op je achtervering te verfijnen. Bepaalde schokdempers zijn voorzien van een draaiknopje om de ontspanning te regelen.

Opgelet: als je de reactiesnelheid te snel instelt, verminder je het comfort en de wendbaarheid van je fiets.

Als je over een full suspension-fiets beschikt, moet je er bovendien voor zorgen dat de schokdemper achteraan en die van de vork in evenwicht zijn.

Om het evenwicht tussen je schokdempers te checken, zet je je naast je fiets en druk je in het midden op de bovenbuis van je frame. Kijk hoe de vork en de schokdemper reageren. Bij "normaal" gebruik zou de veerweg voor de twee veringen identiek moeten zijn.

 

Nu kun je proberen om je voor- en achterveringen af te stellen, zodat je de technische kwaliteiten van je fiets ten volle benut en comfortabel kunt fietsen. Denk er tijdens het afstellen ook aan om de staat van de dichtingsringen te checken en die te vervangen als ze te veel slijtage vertonen.