Ref: 8558245
Deze mountainbike werd ontwikkeld voor wie begint met cross country mountainbiken (XC).
Kies voor deze mountainbike met full suspension en XC-geometrie. Dankzij de 27"-wielen is deze fiets perfect te besturen in bochten en bij sprongen.
Wanneer je voor de eerste keer op je fiets gaat rijden, zijn de remblokjes en -schijven nog nieuw. Ze hebben dan nog niet hun optimale rendement.
Om het risico op een lekke band of beknelling van je binnenbanden te beperken, kan je de wielen van deze MTB omvormen tot tubeless-wielen.
Daar heb je het volgende voor nodig:
-Preventive vloeistof (anti-lek):
DECATHLON: PREVENTIEVE VLOEISTOF VOOR MONTAGE TUBLESS READY-BANDEN EN -VELGEN (8550735)
INSTRUCTIES:
Lijkt dit je wat te moeilijk, ga dan gerust naar je dichtstbijzijnde DECATHLON-atelier om het klusje te laten uitvoeren.
Raadpleeg de MANITOU-instructies om zo goed mogelijk af te stellen en volg de onderstaande link
Bij een lekke band, een kettingbreuk of elke andere vorm van pech heb je graag het juiste materiaal bij je tijdens je mountainbiketochten. We maakten een selectie van een aantal producten die ervoor zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan.
Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er verschillende onderdelen die bewegen en zich nog moeten zetten.
2- Als je deze hebt afgesloten, als onderdeel van de breukverzekering op 1 € (geldig voor 2 jaar)
Jammer genoeg overkomt het ons allemaal wel eens.
De ondergrond (naalden, doorns, glas, spijkers, ...)
of het gebruik van de fiets (puntige obstakels zoals stenen, traptreden, stoepranden, putten in de weg, ...) zijn het vaakst de oorzaak van perforatielekken (kleine gaatjes) of snakebites (kleine scheurtjes vlak bij elkaar). Als je echter vaak een lekke band hebt, dan kunnen dit de oorzaken zijn:
- Slechte assemblage van het wiel in onze fabrieken, waardoor een van de spaakkoppen de binnenband doorboort.
- Een ongeschikte (poreuze) buiten- of binnenband.
- Een eerder lek dat slecht is gerepareerd, of een doorn, stukje glas, stukje metaal, ... dat in de velg of buitenband is achtergebleven. Het is dus belangrijk dat je het lek eerst goed onderzoekt en alle vreemde deeltjes verwijdert voor je je band repareert. Weet je niet hoe je een band kunt (de)monteren of hoe je een binnenband moet herstellen of vervangen?
1- Het eenvoudigste is van je wiel afblijven en het tijdelijk herstellen met een pechspray:
Draai het uiteinde van het buisje op het ventiel van de lekke band (met het ventiel omlaag en druk het buisje zonder los te laten op het ventiel, om het schuim erin te spuiten. De buitenband krijgt zijn vorm en hardheid terug, zodat je veilig naar huis kunt rijden.
2- Wil je je binnenband gewoon zelf repareren, bekijk dan de onderstaande instructiefilmpjes.
Je kan verschillende stappen nemen om je voorvork soepeler te maken:
1- Voer een basisonderhoudsoperatie uit: je kan je vork regelmatig onderhouden met wat olie. Breng enkele druppels olie aan op de centrale fietsvork en beweeg deze zodat de olie in de buitenpoten geraakt.
Er zijn verschillende redenen waarom je mogelijk moeilijk kunt schakelen (tandwielen).
4- Om je Sram derailleur perfect af te stellen, gebruik het AFSTELLINGSINSTRUMENT VOOR SRAM DERAILLEUR . Met dit onmisbare gereedschap kun je de afstand tussen het bovenste wieltje en de cassette afstellen.
5- Controleer of de derailleurpad niet verwrongen is. In dat geval bekijk je de rubriek 'MIJN DERAILLEURPAD IS STUK'
Opmerking: Als je regelmatig in vochtige en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig met je mountainbike door grote waterplassen trekt, zul je je kabels en kabelmantels vaker moeten vervangen. We raden ten zeerste af om je fiets te reinigen met een hogedrukspuit, omdat je het vuil op die manier in de kabelmantels spuit.
Geeft je remgreep minder weerstand en/of raakt deze je stuur voor je echt remt?
Een verwrongen pad veroorzaakt een verkeerde uitlijning van de derailleur, waardoor deze niet meer correct werkt.
Neem plaats achter je fiets en bekijk de uitlijning van de derailleur.
Heb je een gebroken ketting? Dan zijn er twee oplossingen:
1- Voer de herstelling zelf uit met behulp van dit instructiefilmpje; je hebt dan wel een kettingpons en een snelschakel nodig.
2- Ga naar een van de DECATHLON-ateliers om de herstelling te laten uitvoeren door onze technici.
Om je fiets goed te reinigen, heb je een fietsreiniger, een spons en een borstel nodig.
Spoel je fiets eerst af met water.
Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct efficiënt aan te brengen.
Vergeet niet om het product eerst te laten inwerken voordat je je fiets afspoelt.
Ga niet te dichtbij staan zodat je de mechanische elementen niet beschadigt.
Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte doek.
Om je transmissie te reinigen en smeren heb je een ontvettingsspray, een aangepaste borstel en een smeermiddel nodig.
Bescherm eerst je schijf met een schone doek zodat er geen vet op kan komen.
Breng vervolgens de ontvettingsspray op de transmissie aan en wrijf met de borstel over de cassette, de ketting en de derailleurwieltjes.
Laat enkele minuten inwerken en ga vervolgens niet te dichtbij staan om je fiets af te spoelen.
Laat de transmissie even drogen voordat je begint te smeren.
Schud de bus met het smeermiddel en smeer je ketting aan de binnenkant voor de beste resultaten.
Is je derailleurkabel vuil, verroest, beschadigd of kan je moeilijk schakelen?
Dan moet je derailleurkabel vervangen worden! Om dat te doen, heb je een tang nodig, een schroevendraaier, een kniptang, een inbussleutel en een nieuwe set kabels en derailleurbuitenkabels.
Eerst moet je de kabel uit de kabelmantel trekken. Verwijder het kapje van de shifter en plaats het pijltje op de laatste versnelling, knip vervolgens de kabel door zodat je de hele kabel en vervolgens de kabelmantel kan verwijderen.
Bepaal vervolgens de lengte van de kabelmantel door deze op je MTB te plaatsen, knip hem af en plaats de kapjes op de uiteinden. Nu kan je de kabelmantel installeren.
Bevestig de kabel op je shifter en leid hem door de kabelmantel. Als dit gebeurd is, kan je het kapje weer op de shifter plaatsen en de kabel aan de derailleur bevestigen. Om de transmissie af te stellen, moet je de kabel aanspannen als je ketting moeilijk omhoog gaat en de kabel losser maken als deze moeilijker naar beneden gaat.
Als je klaar bent, knip je de kabel af en bevestig je met een tang de kabelstopper op het uiteinde.
Het demonteren en monteren van een wiel wanneer je fiets is voorzien van een slot is een vrij specifieke handeling.
Leg eerst de ketting op het laatste tandwiel en ontgrendel vervolgens de derailleurkooi.
Om het wiel te verwijderen, openen we gewoon de snelsluiting zonder deze te ontregelen.
Voor de montage leg je de ketting op het laatste tandwiel, sluit je de snelsluiter en blokkeer je de derailleurkooi opnieuw om te voorkomen dat de ketting verspringt!
Om een lekke band te herstellen, heb je het volgende materiaal nodig: een pomp, een bak met water, een doek en een binnenbandset.
Pomp de binnenband een beetje op. Leg hem in een bak met water om het gaatje te vinden.
Als je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband af met een doek. Wrijf met het schuurpapiertje zachtjes over de binnenband.
Hierdoor maak je de band klaar om de patch aan te brengen en zorg je ervoor dat de lijm goed blijft zitten.
Smeer een vrij grote hoeveelheid lijm rond het gaatje en wacht 3 tot 5 minuten.
Bevestig de patch op het gaatje en druk enkele minuten aan.
Je kunt dan je binnenband weer in je band steken!
Om deze ingreep uit te voeren, heb je het volgende materiaal nodig: remblokken, een platte schroevendraaier en een inbussleutel van 3 mm.
Haal allereerst het wiel uit het frame. Gebruik vervolgens een grote schroevendraaier om de remblokken te verwijderen en de ventielen in hun oorspronkelijke positie terug te brengen.
Verwijder de pin die de plaatjes bij elkaar houdt en haal de plaatjes uit de houders. Maak de nieuwe remblokken klaar door de terugstelveer ertussen te plaatsen.
Bevestig de nieuwe remblokjes in de remklauw en steek de pin erdoor.
Maak het wiel opnieuw vast en kijk of de plaatjes niet tegen de schijf schuren door even met het wiel te draaien.
Voor deze ingreep heb je een inbussleutel van 5 mm nodig.
Schroef de remhoef los, draai aan het wiel en duw de remgreep in. Houd de remgreep ingedrukt voordat je de remklauw opnieuw vastschroeft.
Voer vervolgens een visuele controle uit om te zien of de schijf en de remblokjes nog contact maken.
Voor deze vervanging heb je een derailleurpad nodig die geschikt is voor jouw fiets (ga hiervoor naar de rubriek "ONDERDELEN") en een inbussleutel van 5 mm.
Demonteer het fietswiel en de beschadigde derailleurpad met aangepast gereedschap.
Positioneer de nieuwe pad op het frame.
Verwijder het deel van de oude pad op de derailleur voordat je het nieuwe monteert met de inbussleutel van 5 mm.
Nu moet je alleen nog je derailleur op je nieuwe derailleurpad bevestigen en je versnellingen controleren.
Om de ketting te vervangen, heb je het volgende nodig: een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelspanner.
Leg de ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste blad.
Maak eerst de snelspanner los met een tang voor snelspanners en verwijder vervolgens de oude ketting uit de transmissie.
Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en het kleinste blad zodat je de juiste lengte eenvoudig kunt bepalen.
Span de ketting strak aan langs de bovenste leirol van het bovenste derailleurwieltje.
Gebruik de kettingpons om de ketting op de juiste lengte af te knippen.
Bevestig de snelspanner en laat de ketting met de pedalen ronddraaien tot de snelspanner bovenaan ligt. Duw met je hand om ervoor te zorgen dat de ketting in de juiste positie ligt.
Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe? Hier vind je al onze onderdelen voor de mountainbike XC 100 S 27".
Garantie
ROCKRIDER geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur (bij een normaal gebruik).
Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.
Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je gratis een controle aan van je MTB binnen de 6 maanden na je aankoop.