MOUNTAINBIKE ROCKRIDER XC 100 S 27 5 PLUS

REF: 8558246

MOUNTAINBIKE ROCKRIDER XC 100 S 27,5" + (2020)

Deze mountainbike werd ontwikkeld voor wie begint met cross country mountainbiken (XC).

Kies voor deze mountainbike met full suspension en XC-geometrie. Dankzij de 27,5"-wielen is deze fiets perfect te besturen in bochten en bij sprongen.

Eerste gebruik

Je remmen inremmen

Wanneer je voor de eerste keer op je fiets gaat rijden, zijn de remblokjes en -schijven nog nieuw. Ze hebben dan nog niet hun optimale rendement. Wanneer je aanhoudend remt (bijvoorbeeld in een afdaling) of de rem niet diep genoeg indrukt, kunnen de remblokjes smelten en "verglazen". We raden je dan ook aan om je remblokjes in te remmen zodat je je remmen probleemloos kunt blijven gebruiken. Tien rembeurten zijn voldoende om je remmen in te remmen. Onder remmen verstaan we een sterke snelheidsvermindering van 25 tot 5 km/u, zonder dat je het wiel blokkeert en door slechts één rem per keer te gebruiken.

Je wielen omvormen naar tubeless

Om het risico op een lekke band of beknelling van je binnenbanden te beperken, kan je de wielen van deze mountainbike omvormen tot TUBELESS-wielen.

Daar heb je het volgende voor nodig:

-Preventieve vloeistof (antilek):

DECATHLON: PREVENTIEVE VLOEISTOF VOOR HET MONTEREN VAN TUBELESS READY-BANDEN EN -VELGEN (8550735)

 

INSTRUCTIES:1. Demonteer het wiel 2. Verwijder de buiten- en binnenband van de velg 3. Bevestig het velglint 4. Plaats een TUBELESS Schrader-ventiel langs binnen, via het gaatje in de velg 5. Breng de antilekvloeistof aan 6. Monteer je nieuwe TUBELESS-band 7. Pomp de band stevig op, zodat hij zich goed op de velg zet

Lijkt dit je wat te moeilijk, ga dan gerust naar je dichtstbijzijnde DECATHLON-atelier om het klusje te laten uitvoeren.

MOUNTAINBIKE-ROCKRIDER-OMVORMING-TUBELESS

Je vork afstellen

Raadpleeg de MANITOU-richtlijnen om zo goed mogelijk af te stellen en volg de link hieronder

materiaal-mtb-100sv2-rockrider

Het juiste materiaal bij pech

Bij een lekke band, een kettingbreuk of elke andere vorm van pech heb je graag het juiste materiaal bij je tijdens je mountainbiketochten. We maakten een selectie van een aantal producten die ervoor zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan. 

Ik heb een probleem

Er zit een slag in mijn wiel

Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er verschillende onderdelen die bewegen en zich nog moeten zetten. Dat is ook het geval voor de spaken van je wielen die je hoort 'kraken'. Dat geluid wordt veroorzaakt door de residuele torsie tijdens de montage. Je fiets heeft dubbelwandige velgen (aan de binnenkant van de wielen) die steviger zijn. Normaal gesproken hoef je de wielen dus niet uit te lijnen. Is dat toch het geval? Ga dan naar een van onze DECATHLON-ateliers om die lichte slag gratis te laten herstellen:

1- In het kader van de gratis revisie van de eerste 6 maanden na de aankoopdatum van de fiets

2- Als je deze hebt afgesloten, als onderdeel van de breukverzekering van 1 € (2 jaar geldig)

rechten en uitlijnen wielen mountainbike ROCKRIDER ST 100
Ik heb een lekke band

Jammer genoeg overkomt het ons allemaal wel eens.

De ondergrond (naalden, doorns, glas, spijkers, ...)

of het gebruik van de fiets (puntige obstakels zoals stenen, traptreden, stoepranden, putten in de weg, ...) zijn het vaakst de oorzaak van perforatielekken (kleine gaatjes) of snakebites (kleine scheurtjes vlak bij elkaar). Als je echter vaak een lekke band hebt, dan kunnen dit de oorzaken zijn:

- Slechte assemblage van het wiel in onze fabrieken, waardoor een van de spaakkoppen de binnenband doorboort.

- Een ongeschikte (poreuze) buiten- of binnenband.

- Een eerder lek dat slecht is gerepareerd, of een doorn, stukje glas, stukje metaal, ... dat in de velg of buitenband is achtergebleven. Het is dus belangrijk dat je het lek eerst goed onderzoekt en alle vreemde deeltjes verwijdert voor je je band repareert. Weet je niet hoe je een band kunt (de)monteren of hoe je een binnenband moet herstellen of vervangen?

1- Het eenvoudigste is van je wiel afblijven en het tijdelijk herstellen met een pechspray:

Draai het uiteinde van het buisje op het ventiel van de lekke band (met het ventiel omlaag en druk het buisje zonder los te laten op het ventiel, om het schuim erin te spuiten. De buitenband krijgt zijn vorm en hardheid terug, zodat je veilig naar huis kunt rijden.

2- Wil je je binnenband gewoon zelf repareren, bekijk dan de onderstaande instructiefilmpjes.

Lekke band met mountainbike ROCKRIDER ST 100
Mijn verende voorvork staat te hard afgesteld

Je kan verschillende stappen nemen om je voorvork soepeler te maken:

1- Voer een basisonderhoudsoperatie uit: je kan je vork regelmatig onderhouden met wat olie. Breng enkele druppels olie aan op de centrale fietsvork en beweeg deze zodat de olie in de buitenpoten geraakt. 2- Laat een volledig onderhoud uitvoeren in ons atelier.

De versnellingen achteraan schakelen moeilijk

Er zijn verschillende redenen waarom je mogelijk moeilijk kunt schakelen (tandwielen).1- Controleer hoe de kabelmantels geplaatst zijn.Indien de kabelmantels slecht geplaatst zijn, kan de kabel van de derailleur minder goed trekken waardoor je moeilijker kunt schakelen achteraan (tandwielen). Als er een kabelmantel verkeerd zit, zet het dan met de hand terug op zijn plaats.2- Het is mogelijk dat de kabel en kabelmantels vast zittenAls je vooral moeite ondervindt om naar de kleinste versnellingen (tandwielen) te schakelen en als de derailleur niet beweegt zelfs nadat je de schakelhendel gebruikt hebt, is het waarschijnlijk dat de kabel en kabelmantels vast zitten. De mantels en de kabel moeten vervangen worden.3- Breng je mountainbike naar een DECATHLON-atelier voor een nieuwe derailleurafstelling

4- Om je Sram derailleur perfect af te stellen gebruik het AFSTELLINGSINSTRUMENT VOOR SRAM DERAILLEUR. Dit onmisbaar instrument laat toe de afstand tussen het bovenste wieltje en de cassette af te stellen.

5- Controleer ook of de derailleurpad niet verwrongen is: In dat geval bekijk je de rubriek " MIJN DERAILLEURPAD IS STUK"  

Opmerking: Als je regelmatig in vochtige en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig met je mountainbike door grote waterplassen trekt, zul je je kabels en kabelmantels vaker moeten vervangen. We raden ten zeerste af om je fiets te reinigen met een hogedrukspuit, omdat je het vuil op die manier in de kabelmantels spuit.

EEN TRANSMISSIEKABEL VERVANGEN

Ik kan mijn remgreep te gemakkelijk induwen

Geeft je remgreep minder weerstand en/of raakt deze je stuur voor je echt remt? Dan is het hoog tijd om je remsysteem te ontluchten. Loop binnen in een van onze Decathlon-ateliers om je door een van onze vakmensen te laten helpen.

REMMEN-ONTLUCHTEN-MOUNTAINBIKE-ROCKRIDER
Mijn derailleurpad is stuk

Een verbogen pad veroorzaakt een verkeerde uitlijning van de derailleur, waardoor deze niet meer correct werkt.

Neem plaats achter je fiets en bekijk de uitlijning van de derailleur.Als de pad verbogen of gebroken is, ga dan naar een Decathlon-atelier om de derailleurpad te vervangen of vervang deze zelf met behulp van dit instructiefilmpje.

DERAILLEURPAD-MOUNTAINBIKE-ROCKRIDER

Mijn ketting is stuk

Heb je een gebroken ketting? Dan zijn er twee oplossingen:

1- Voer de herstelling zelf uit met behulp van dit instructiefilmpje; je hebt dan wel een kettingpons en een snelschakel nodig. 

2- Ga naar een van de Decathlon-ateliers om de herstelling te laten uitvoeren door onze technici.

EEN-KETTING-HERSTELLEN

Mijn mountainbike onderhouden

Mijn mountainbike reinigen

Om je fiets goed te reinigen, heb je een fietsreiniger, een spons en een borstel nodig.

Spoel je fiets eerst af met water.

Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct efficiënt aan te brengen.

Vergeet niet om het product eerst te laten inwerken voordat je je fiets afspoelt.

Ga niet te dichtbij staan zodat je de mechanische elementen niet beschadigt.

Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte doek.

Mijn mountainbike reinigen

Transmissie reinigen en smeren

Om je transmissie te reinigen en smeren heb je een ontvettingsspray, een aangepaste borstel en een smeermiddel nodig.

Bescherm eerst je schijf met een schone doek zodat er geen vet op kan komen.

Breng vervolgens de ontvettingsspray op de transmissie aan en wrijf met de borstel over de cassette, de ketting en de derailleurwieltjes.

Laat enkele minuten inwerken en ga vervolgens niet te dichtbij staan om je fiets af te spoelen.

Laat de transmissie even drogen voordat je begint te smeren.

Schud de bus met het smeermiddel en smeer je ketting aan de binnenkant voor de beste resultaten. 

TRANSMISSIE REINIGEN EN SMEREN

Een transmissiekabel vervangen

Is je derailleurkabel vuil, verroest, beschadigd of kan je moeilijk schakelen? 

Dan moet je derailleurkabel vervangen worden! Om dat te doen, heb je een tang nodig, een schroevendraaier, een kniptang, een inbussleutel en een nieuwe set derailleurkabels en kabelmantels.

Eerst moet je de kabel uit de kabelmantel trekken. Verwijder het kapje van de shifter en plaats het pijltje op de laatste versnelling, knip vervolgens de kabel door zodat je de hele kabel en vervolgens de kabelmantel kan verwijderen.

Bepaal vervolgens de lengte van de kabelmantel door deze op je mountainbike te plaatsen, knip hem af en plaats de kapjes op de uiteinden. Nu kan je de kabelmantel installeren.

Bevestig de kabel op je shifter en leid hem door de kabelmantel. Als dit gebeurd is, kan je het kapje weer op de shifter plaatsen en de kabel aan de derailleur bevestigen. Om de transmissie af te stellen, moet je de kabel aanspannen als je ketting moeilijk omhoog gaat en de kabel losser maken als deze moeilijker naar beneden gaat.

Als je klaar bent, knip je de kabel af en bevestig je met een tang de kabelstopper op het uiteinde.

EEN TRANSMISSIEKABEL VERVANGEN

Een achterwiel demonteren

Het demonteren en opnieuw monteren van een wiel wanneer je fiets is voorzien van een slot is een vrij specifieke handeling.

Leg eerst de ketting op het laatste tandwiel, ontgrendel dan de derailleurkooi.

Om het wiel te verwijderen, opent u gewoon de snelsluiting zonder deze te ontregelen.

Voor de montage leg je de ketting op het laatste tandwiel, sluit je de snelspanner en blokkeer je de derailleurkooi opnieuw om te voorkomen dat de ketting verspringt!

EEN ACHTERWIEL DEMONTEREN

Een lekke band herstellen

Om een lekke band te herstellen, heb je het volgende materiaal nodig: een pomp, een bak met water, een doek en een binnenbandset.

Pomp de binnenband een beetje op. Leg hem in een bak met water om het gaatje te vinden.

Als je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband af met een doek. Wrijf met het schuurpapiertje zachtjes over de binnenband.

Hierdoor maak je de band klaar om de patch aan te brengen en zorg je ervoor dat de lijm goed blijft zitten.

Smeer een vrij grote hoeveelheid lijm rond het gaatje en wacht 3 tot 5 minuten.

Bevestig de patch op het gaatje en druk enkele minuten aan.

Nu kun je je binnenband opnieuw in je band stoppen! 

 

EEN LEKKE BAND HERSTELLEN

Remplaatjes van een hydraulische schijfrem vervangen

Om deze ingreep uit te voeren, heb je het volgende materiaal nodig: de remblokjes, een platte schroevendraaier en een inbussleutel van 3 mm.

Haal allereerst het wiel uit het frame. Gebruik vervolgens een grote schroevendraaier om de remblokken te spreiden en de ventielen in hun originele positie te brengen.

Verwijder de pin die de plaatjes bij elkaar houdt en haal de plaatjes uit de houders. Maak de nieuwe remblokken klaar door de terugstelveer ertussen te plaatsen.

Bevestig de nieuwe remblokjes in de remklauw en steek de pin erdoor.

Maak het wiel opnieuw vast en kijk of de plaatjes niet tegen de schijf schuren door even met het wiel te draaien.

REMPLAATJES-HYDRAULISCHE-SCHIJFREM-VERVANGEN

De remklauw van je hydraulische schijfrem afstellen

Voor deze ingreep heb je een inbussleutel van 5 mm nodig.

Schroef de remklauw los, draai aan het wiel en duw de remgreep in. Houd de remgreep ingedrukt voordat je de remklauw opnieuw vastschroeft.

Voer vervolgens een visuele controle uit om te zien of de schijf en de remblokjes nog steeds contact maken. 

DE REMKLAUW VAN JE HYDRAULISCHE SCHIJFREM AFSTELLEN

De derailleurpad vervangen

Voor deze vervanging heb je een derailleurpad nodig die geschikt is voor je fiets (ga hiervoor naar de rubriek "ONDERDELEN") en een inbussleutel van 5 mm.

Demonteer het fietswiel en de beschadigde derailleurpad met aangepast gereedschap.

Positioneer de nieuwe pad op het frame. 

Verwijder het deel van de oude pad op de derailleur voordat je het nieuwe monteert met de inbussleutel van 5 mm.

Nu moet je alleen nog je derailleur op je nieuwe derailleurpad bevestigen en je versnellingen controleren.

DE DERAILLEURPAD VERVANGEN

Een ketting vervangen

Om de ketting te vervangen, heb je het volgende nodig: een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelspanner.

Leg de ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste blad. 

Maak eerst de snelspanner los met een tang voor snelspanners en verwijder vervolgens de oude ketting uit de transmissie.

Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en het kleinste blad zodat je de juiste lengte eenvoudig kunt bepalen.

Span de ketting strak aan langs de bovenste leirol van het bovenste derailleurwieltje.

Gebruik de kettingpons om de ketting op de juiste lengte af te knippen.

Bevestig de snelspanner en laat de ketting met de pedalen ronddraaien tot de snelspanner bovenaan ligt. Duw met je hand om ervoor te zorgen dat de ketting in de juiste positie ligt.

EEN KETTING VERVANGEN

Hoe je band verwisselen

HOE JE BAND VERWISSELEN

SRAM-CASSETTE-10V

Onderdelen

Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe? Hier vind je al onze onderdelen voor de mountainbike XC 100 S 27,5" +.

MOUNTAINBIKE ROCKRIDER XC 100 S 27,5"+ (2020)

Assistentie nodig?

Handleiding

MOUNTAINBIKE ROCKRIDER XC 100 S 27,5"+ (2020)

Remmen

Handleidingen remmen

Vering 

Handleidingen vering

Transmissie

Handleidingen transmissie

Wielen

Handleidingen wielen

Schokdemper

Handleiding schokdemper

MOUNTAINBIKE ROCKRIDER XC 100 S 27,5"+ (2020)

Onze beloftes

ROCKRIDER geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur (bij een normaal gebruik).

Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.

Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je gratis een controle aan van je mountainbike binnen de 6 maanden na je aankoop.