REF: 8350454
2016
Ontworpen voor wie regelmatig, matig intensief aan mountainbiken doet en op zoek is naar een kick!
Hydraulische schijfremmen, 27 SHIMANO-versnellingen, voorvork met lock-out, ingewerkte zadelklem, lichte allroundbanden, brede pedalen met prima grip: troeven te over voor al je MTB-ritten.
De ideale bandendruk wordt bepaald door het gewicht van de gebruiker.
Die bandendruk in functie van het gewicht van de gebruiker is de perfecte balans tussen rendement en een binnenband die niet knelt (wat soms tot lekken kan leiden).
Ben je op zoek naar meer grip? Verlaag de druk dan met 10% zonder dat je ooit onder de 2 bar gaat. Houd dan wel rekening met een verhoogd risico op lekken op een oneffen terrein.
Je Rockrider 540 kan twee verschillende vorken hebben.
De vork kan als volgt afgesteld worden:
1/ Vork Suntour XCT
Je vork is mogelijk uitgerust met twee voorspanningsknoppen die volledig onafhankelijk van elkaar werken. Schroef de eerste knop volledig aan. Is de spanning nog niet voldoende hoog, gebruik dan de tweede knop. Draai aan het wieltje in wijzerzin om de veerhardheid te verhogen en in tegenwijzerzin om de veerhardheid te verlagen.
2/ Vork B'Twin U-Fit De vork U-Fit is ontworpen om het verstellen van je vork zo eenvoudig mogelijk te maken. Het is een heel slim systeem: je draait aan de draaiknop tot je je gewicht ziet verschijnen op de bovenkant van je vork. Door aan de knop te draaien wordt de veer meer of minder samengedrukt om deze aan te passen aan je gewicht.
Om het volledige potentieel van je remmen te kunnen gebruiken, is het belangrijk dat je ze op voorhand inremt. Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remplaatjes nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen.
Je remmen zijn volledig ingeremd als je tien keer per rem geremd hebt. Onder remmen verstaan we een snelle snelheidsvermindering van 25 tot 5 km/u, zonder dat je het wiel blokkeert en door slechts één rem per keer te gebruiken.
Er zijn verschillende factoren die kunnen verklaren waarom je vork te hard staat.
1- Afstellen
Raadpleeg de rubriek "Hoe kan ik mijn vork afstellen" om de veerhardheid naar wens af te stellen.
2- Basisonderhoud
Onderhoud je vork regelmatig met een oliespuitje. Breng enkele druppeltjes aan op de vorkbuis en beweeg ermee om de olie in de vorkpoten te laten doordringen.
3- Volledig onderhoud
Als het afstellen en basisonderhoud niet volstaan, moet je je vork volledig onderhouden zoals aangegeven op onderstaand filmpje.
Jij bent verantwoordelijk voor het afstellen en onderhouden van je vork. Decathlon kan niet aansprakelijk gesteld worden als het onderhoud niet correct uitgevoerd wordt. Weet je niet goed hoe je eraan moet beginnen? Ga dan naar je dichtstbijzijnde Decathlon-atelier.
Als de wielen van je nieuwe fiets voor de eerste keer ronddraaien, moeten verschillende onderdelen zich nog wat 'zetten'.
Dat is onder meer het geval voor de spaken van je wiel die je hoort 'kraken'. Dat geluid wordt veroorzaakt door de residuele torsie van de montage.
Normaal gezien zal het wiel niet gerecht moeten worden. Is dat toch het geval? Geen probleem! Je kunt tijdens de eerste 6 maanden na je aankoop je fiets in één van onze Decathlon-ateliers laten nakijken om die lichte afwijking bij te stellen.
Je gebruikt de verende vork van deze fiets het best bij temperaturen boven de 5 °C. Bij lagere temperaturen kan de vering zo hard worden dat ze blokkeert. Je vork zal wel geen beschadiging oplopen.
Als de temperatuur terug boven 5 °C stijgt, zal de vork terug normaal werken. Denk je dat je vork beschadigd is of twijfel je of hij nog in goede staat is? Aarzel dan niet en spring binnen bij het dichtstbijzijnde Decathlon-atelier om je fiets grondig te laten controleren.
Als de remgreep los zit en/of het stuur raakt voor je remt, moet je de olie van de rem aftappen zoals in onderstaand filmpje getoond wordt. Je kunt dit ook door onze technici doen in één van onze Decathlon-ateliers.
Er zijn verschillende redenen waarom je mogelijk moeilijk kunt schakelen.
1- Controleer hoe de hulzen van de buitenkabels geplaatst zijn
Indien de kabelhulzen slecht geplaatst zijn, kan de kabel van de derailleur minder goed trekken waardoor je moeilijker kunt schakelen. Als je merkt dat een kabelhuls slecht geplaatst is, plaats je ze met de hand terug in de houder, zoals op onderstaande tekening.
2- Het is mogelijk dat de binnen- en buitenkabels vastgelopen zijn
Als je vooral moeite ondervindt om naar de kleinste bladen te schakelen en als de derailleur zelfs niet beweegt nadat je de shifter gebruikt hebt, is het meer dan waarschijnlijk dat de binnenkabel en de buitenkabels vastgelopen zijn.
Ze moeten dan vervangen worden. Dat kan in een van onze Decathlon-ateliers of gewoon bij je thuis, door het volgend instructiefilmpje te volgen.
Als je regelmatig in vochtige en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig met je mountainbike door grote waterplassen trekt, zul je je binnen- en buitenkabels vaker moeten vervangen.
3- Voorderailleur afstellen
Er zijn verschillende redenen waarom je mogelijk moeilijk kunt schakelen.
1- Controleer of de derailleurpad niet geplooid is.
Een geplooide derailleurpad kan ervoor zorgen dat je derailleur niet meer goed uitgelijnd is en dus niet meer correct kan werken.
Zet je achter je fiets en controleer of de uitlijning overeenkomt met onderstaande afbeelding.
Als de pad geplooid is, ga je naar een Decathlon-atelier om hem te laten vervangen.
2- Controleer hoe de hulzen van de buitenkabels geplaatst zijn
Indien de kabelhulzen slecht geplaatst zijn, kan de kabel van de derailleur minder goed trekken waardoor je moeilijker kunt schakelen.
Bij de achterderailleur moet je de positie van 4 kabelhulzen controleren. Als je merkt dat een kabelhuls slecht geplaatst is, plaats je ze met de hand terug in de houder.
3- Het is mogelijk dat de binnenkabel en de buitenkabels vastgelopen zijn
Als je het vooral moeilijk hebt om naar de kleinste verzetten terug te schakelen (afnemende versnellingen, van versnelling 1 tot 7) of als de derailleur zelfs niet beweegt nadat je de shifter gebruikt hebt, is het meer dan waarschijnlijk dat de binnenkabel en de buitenkabels vastgelopen zijn.
Ze moeten dan vervangen worden. Dat kan in een van onze Decathlon-ateliers. Als je regelmatig in vochtige en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig met je mountainbike door grote waterplassen trekt, zul je je binnen- en buitenkabels vaker moeten vervangen.
4- De achterderailleur afstellen
GEBRUIKSHANDLEIDING