mtb rockrider

REF: 8379042

MTB ROCKRIDER 540 S ROOD

Hulp nodig bij het klaarmaken, onderhouden of repareren van je fiets?

Hier vind je alle adviezen, onderdelen en handleidingen voor je MTB! 

Eerste gebruik

Banden oppompen

De aanbevolen bandenspanning staat op de zijkant van de band.

Als je meer comfort en meer grip wil of als je minder dan 70 kg weegt, kan je de spanning iets lager kiezen. Ga echter nooit lager dan de aanbevolen minimale bandenspanning. Opgelet: een lagere bandenspanning vergroot het risico op lekrijden op oneffen terrein.

Vergeet niet om geregeld de bandenspanning te controleren.

De hoogte van het stuur afstellen

Met een hoger stuur zit je meer rechtop en dus comfortabeler op de fiets.

Voor een betere aerodynamica en meer trapefficiëntie stel je het stuur lager in, zodat je meer voorovergebogen zit (de sportievere fietshouding).

Je kunt dat doen door de balhoofdspacers onder de stuurpen te verplaatsen door de stappen uit dit filmpje te volgen.

Stuur recht zetten

In dit filmpje zie je hoe je het stuur recht zet.

Een stuur dat mooi recht staat draagt ertoe bij dat je goed stabiel op de fiets zit.

Zadelhoogte afstellen

Ga rechtop staan naast je zadel. Maak de snelspanner los met de hendel. Verstel je zadel zodat het op heuphoogte komt.

Vergrendel de snelspanner door de hendel opnieuw te sluiten.

Bekijk ons tutorial filmpje voor meer details.

Met een zadel op de juiste hoogte kan je krachtiger trappen en kan je pijn voorkomen (in het bijzonder in je knieën)

Afstand stuur-zadel instellen

In dit filmpje zie je hoe je de afstand tussen je zadel en je stuur kan regelen.

Met een zadel op de juiste afstand van het stuur fiets je comfortabeler en verhoog je je traprendement.

De hardheid van de vork regelen

Draai aan de knop om de voorspanning van je vork te regelen

Door aan de knop te draaien, druk je de spiraalveer meer samen of zet je hem net losser

De hardheid van de demper afstellen

De achterdemper is een luchtdemper, je hebt een hogedruk demperpomp nodig om hem af te stellen.

In het filmpje zie je hoe je de hardheid van de luchtdemper kan regelen!

De remmen inremmen

Als je fiets net uit de winkel komt, zijn de remblokken en -schijven nog nieuw en is de remkracht nog gering.

Door voortdurend met ingeknepen remmen in koude toestand te rijden (bijvoorbeeld in een afdaling), kunnen de remblokken te heet worden en "verglazen".
Hierdoor zullen ze minder goed presteren. Om dit fenomeen tegen te gaan, raden we dus aan om je remmen in te remmen.

Inremmen doe je door met elke rem 10 keer te remmen. Dat doe je door sterk te vertragen, van 25 naar 5 km/u, maar zonder het wiel te blokkeren, telkens met slechts één rem tegelijk.

Positie remhendels afstellen

In dit filmpje zie je hoe je de remhendels in de juiste stand zet.

Met remhendels in de juiste stand voorkom je pijnlijke polsen of schouders!

Pedalen vervangen

Al onze mountainbikes zijn uitgerust met pedalen van kunsthars. Je kan de pedalen vervangen, bijvoorbeeld als je wil overstappen op klikpedalen.

Het vervangen van de pedalen is heel eenvoudig en gaat snel, in dit filmpje kan je zien hoe het gaat!

materiaal-mtb-st520-rockrider

Het juiste materiaal bij pech

Bij een lekke band, een kettingbreuk of elke andere vorm van pech heb je graag het juiste materiaal bij je tijdens je mountainbiketochten. We maakten een selectie van een aantal producten die ervoor zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan. 

Ik heb een probleem

Slag in het wiel

Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er altijd onderdelen die zich logischerwijs nog wat moeten zetten.

Dit is ook het geval voor de wielspaken die je kan horen 'kraken', dat geluid wordt veroorzaakt door de residuele torsie van de assemblage.

Als er een lichte slag in je wiel zit, kan je altijd terecht bij een van onze DECATHLON-ateliers waar ze het wiel met plezier voor jou zullen richten. Profiteer hiervoor van het gratis onderhoud in de eerste 6 maanden na aankoop van je fiets! 

Ter informatie voor de ouders onder jullie:
kinderen willen wel eens stunts uithalen met hun fiets (wheelies op de achterwielen, slippen, van trottoirs springen ...). Als ze dat te vaak doen, kan dat speling in de achternaaf en een slag in de velgen veroorzaken. Als je ziet dat je kind dit vaak doet, zul je hem of haar hierop moeten wijzen.

richten en uitlijnen wielen MTB ROCKRIDER ST 100
Lekke band

Een lek in de band kan er op verschillende manieren zijn gekomen:
- het terrein (doorns, glas, spijkers ...)
- de manier waarop de fiets werd gebruikt (over obstakels rijden: stenen, traptreden, trottoirboorden, putten in de weg ...) zijn de meest voorkomende redenen. Bij doorboring zie je een klein gaatje in de band, als de binnenband klem kwam te zitten tussen buitenband en velg (snakebite) zie je kleine scheurtjes vlakbij elkaar.

Als je echter steeds opnieuw lek rijdt, kan dat een andere oorzaak hebben:
- verkeerde assemblage van het wiel in de fabriek waardoor een van de spaakkoppen de binnenband doorboort
- een ongeschikte (luchtdoorlatende) buiten- of binnenband
- een oud lek dat niet goed werd gerepareerd of een vreemd voorwerp (doorn, stukje glas, stukje metaal, ...) dat in de velg of buitenband is achtergebleven.

Het is dus belangrijk dat je het lek goed onderzoekt en dat je elk vreemd voorwerp verwijdert voordat je de lekke band repareert. Weet je niet hoe je een band moet afnemen/weer opleggen, of hoe je een binnenband repareert of vervangt?

1- Het eenvoudigste is om niet aan de band te komen en hem voorlopig te repareren met een pechspray:
Schroef het uiteinde van het buisje van de spray op het ventiel van de lekke band (ventiel omlaag) en spuit de spray in één keer helemaal leeg in de band. De buitenband krijgt zijn vorm en hardheid terug, zodat je probleemloos thuisraakt!

2- Heb je onze schadeverzekering van 1 euro afgesloten, dan kan je daarna de band laten repareren in een van onze DECATHLON-ateliers

3- Wil je liever je binnenband zelf repareren of vervangen, dan kan je de instructiefilmpjes bekijken, je vindt ze hieronder.

Lekke band MTB ROCKRIDER ST 100
Mijn verende voorvork staat te hard afgesteld

Je kan verschillende dingen doen om je voorvork soepeler te maken:

1- Overloop de afstelling opnieuw: ga daarvoor naar het punt "DE HARDHEID VAN DE VORK REGELEN"

2- Geef je vork een basisonderhoud: je kan je vork regelmatig onderhouden met wat olie. Breng enkele druppels olie aan op de binnenpoten en beweeg de vork zodat de olie in de buitenpoten geraakt.

3- Laat een volledig onderhoud uitvoeren in ons atelier.

De versnellingen vooraan schakelen moeilijk

Je kan verschillende dingen doen om de versnellingen vooraan weer goed te laten werken:

1/ Controleer de kabel en kabelmantel: als de uiteindes van de kabelmantel verkeerd zitten, kan dit de trekkracht van de derailleurkabel hinderen en het schakelen ontregelen.

Als er een uiteinde verkeerd zit, steek het dan met de hand terug op zijn plaats.

2/ Als de derailleur niet beweegt, zelfs niet nadat je aan de draaishifter hebt gedraaid, zitten de kabel en kabelmantel waarschijnlijk vast. In dat geval moeten de kabel en kabelmantel worden vervangen.
Je kan dit zelf doen met de hulp van het filmpje in het deel "EEN TRANSMISSIEKABEL VERVANGEN" of je kan je MTB binnenbrengen in een van de DECATHLON-ateliers.

TER HERINNERING: binnen de eerste zes maanden na aankoop bieden we je gratis een volledige controle van je fiets.

OPMERKING: Als je regelmatig in natte en modderige omstandigheden fietst of als je je mountainbike regelmatig met veel water reinigt, zul je je kabels en kabelmantels vaker moeten vervangen. Reinig je mountainbike absoluut nooit met een hogedrukreiniger, want op die manier spuit je het vuil de kabelmantels in.

KABEL-TRANSMISSIE-VERVANGEN
De versnellingen achteraan schakelen moeilijk

Je kan verschillende dingen doen om de versnellingen achteraan weer goed te laten werken:

1/ Controleer de kabel en kabelmantel:

1a. Als de uiteindes van de kabelmantel verkeerd zitten, kan dit de trekkracht van de derailleurkabel hinderen en het schakelen ontregelen. Als er een uiteinde verkeerd zit, steek het dan met de hand terug op zijn plaats.

1b. Als de derailleur niet beweegt, zelfs niet nadat je aan de draaishifter hebt gedraaid, zitten de kabel en kabelmantel waarschijnlijk vast. In dat geval moeten de kabel en kabelmantel worden vervangen.

Je kan dit zelf doen met de hulp van het filmpje in het deel "EEN TRANSMISSIEKABEL VERVANGEN" of je kan je MTB binnenbrengen in een van de DECATHLON-ateliers.


2/ Controleer of de derailleurpad niet is scheefgetrokken: 
door een scheefgetrokken derailleurpad is de derailleur niet meer uitgelijnd waardoor hij niet meer correct kan werken. Ga achter je fiets staan en bekijk de uitlijning van je derailleur.
Als de derailleurpad kapot is, ga dan naar een Decathlon-atelier om dit onderdeel te laten vervangen.

TER HERINNERING: binnen de eerste zes maanden na aankoop bieden we je gratis een volledige controle van je fiets.

OPMERKING: Als je regelmatig in natte en modderige omstandigheden fietst of als je je mountainbike regelmatig met veel water reinigt, zul je je kabels en kabelmantels vaker moeten vervangen. Reinig je mountainbike absoluut nooit met een hogedrukreiniger, want op die manier spuit je het vuil de kabelmantels in.

KABEL-TRANSMISSIE-VERVANGEN
De remhendel raakt het stuur voordat ik effectief rem

Je remhendel voelt sponzig en/of raakt je stuur voor je echt remt:

tijd om je remsysteem te ontluchten! Je kan hiervoor terecht in een van onze DECATHLON-ateliers waar onze medewerkers het hydraulische remsysteem weer perfect in orde brengen voor jou

Algemeen raden we aan om het remsysteem eens per jaar te ontluchten.

De derailleurpad is stuk

Een scheefgetrokken derailleurpad kan de uitlijning van je derailleur ontregelen, waardoor die zijn functie niet meer correct kan vervullen.

Ga achter je fiets staan en bekijk de uitlijning van de derailleur.

Als de derailleurpad scheefgetrokken of stuk is, kan je terecht in een van de ateliers van DECATHLON om het te laten vervangen, of je kan dit ook zelf doen met behulp van dit filmpje.

De ketting is stuk

Fietsketting gebroken? Dan zijn er twee oplossingen:

1- Zelf je ketting repareren met de hulp van de filmpje. Hiervoor heb je een kettingpons en een snelsluiting nodig.

2- Ga naar een van onze DECATHLON-ateliers waar onze medewerkers je ketting met plezier voor jou zullen repareren.

Onderhoud van je mtb

Je mtb reinigen

Om je fiets schoon te maken heb je fietsreiniger, een spons en een borstel nodig.

Spoel de fiets af met de tuinslang voordat je het reinigingsproduct aanbrengt.
Gebruik vervolgens de spons en de borstel om het product doeltreffend aan te brengen.
Het is belangrijk om het product te laten inwerken voordat je de fiets afspoelt.
Spuit met een zachte straal zodat je de mechanische elementen niet beschadigt.

Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte doek.

Transmissie reinigen en smeren

Om je transmissie te reinigen en smeren heb je een ontvettende spray, een geschikte borstel en smeermiddel nodig.

Bescherm eerst je schijf met een schone doek zodat er geen vet op kan komen. Spuit vervolgens wat ontvettende spray op de transmissie en schrob met de borstel over de cassette, ketting en derailleurwieltjes.

Laat enkele minuten inwerken en spoel dan af met een zachte straal.
Laat de transmissie goed drogen voordat je begint te smeren.

Schud de bus met het smeermiddel en smeer je ketting aan de binnenkant voor de beste resultaten.

Een transmissiekabel vervangen

Is je transmissiekabel vuil, roestig, beschadigd of heb je problemen met schakelen?

Dan is hij aan vervanging toe! Hiervoor heb je het volgende nodig: een tang, een schroevendraaier, een kniptang, een inbussleutel en een nieuwe set derailleurkabels en -mantels.

Eerst moet je de kabel uit de kabelmantel trekken. Maak het kapje van de shifter los en zet je fiets op de laatste versnelling. Knip vervolgens de kabel door zodat je de volledige kabel en vervolgens de kabelmantel eruit kan halen.

Houd de kabelmantel vervolgens tegen je MTB om de juiste lengte te bepalen. Knip de mantel door en plaats de dopjes aan de uiteinden. Je kunt de kabelmantel nu installeren.

Bevestig de kabel op je shifter en steek hem in de kabelmantel. Als dit gebeurd is, kan je het kapje weer op de shifter plaatsen en de kabel aan de derailleur bevestigen. Span de kabel strakker aan als je moeilijk naar een hogere versnelling kunt schakelen en minder strak als het terugschakelen minder soepel loopt.

Als je klaar bent, knip je de kabel af en zet je met de tang de kabelstopper op het uiteinde.

Een achterwiel demonteren

In dit filmpje zie je hoe je het achterwiel demonteert.

Een lekke band herstellen

Om een lekke band te herstellen, heb je het volgende nodig: een pomp, een teil met water, een doek en een binnenbandset.

Pomp de binnenband lichtjes op. Leg hem in een bak met water om het gaatje te vinden. Als je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband af met een doek. Wrijf met het schuurpapiertje zachtjes over de binnenband. Op die manier maak je de binnenband klaar om te lijmen en hecht de lijm optimaal.

Breng royaal lijm aan rond het gaatje en wacht 3 tot 5 minuten.
Plak de plakker tot slot op het gaatje en druk hem enkele minuten aan.

Nu moet je je binnenband alleen nog in je buitenband plaatsen!

De remblokken vervangen

In dit filmpje zie je hoe je de remblokken van schijfremmen vervangt.

De remhoef afstellen

In dit filmpje zie je hoe je de remhoef van schijfremmen afstelt.

Derailleurpad vervangen

Hiervoor heb je een geschikte derailleurpad nodig (zie het deel "ONDERDELEN") en een inbussleutel van 5 mm.

Demonteer het fietswiel en de beschadigde derailleurpad met aangepast gereedschap.

Positioneer de nieuwe pad op het frame. 

Verwijder het deel van de oude pad op de derailleur voordat je de nieuwe monteert met de inbussleutel van 5 mm.

Daarna hoef je nog enkel de derailleur opnieuw te monteren op de nieuwe pad en het schakelen van de versnellingen te controleren.

Een ketting vervangen

Om de ketting te vervangen, heb je het volgende nodig: een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelsluiting.

Leg de ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste blad.
Verwijder met een missinglink tang de snelsluiting en haal de oude ketting van de transmissie.

Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en het kleinste blad zodat je de juiste lengte eenvoudig kunt bepalen. De ketting moet rakelings voor het grootste kransje van het bovenste derailleurwieltje lopen. Zodra je de lengte hebt bepaald, knip je de ketting op de juiste lengte af met je kettingpons.

Maak de snelsluiting vast aan de ketting en laat het wiel een slag ronddraaien zodat de snelsluiting nu bovenaan komt te liggen, druk er met je hand op om te controleren of hij goed zit.

SRAM-CASSETTE-10V

Om verder te gaan

Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe? Hier vind je alle onderdelen voor je mountainbike.

Handleiding

MTB ROCKRIDER ST 520 ZWART/BLAUW
HANDLEIDING

De handleiding van je mountainbike nodig?

MTB ROCKRIDER ST 520 ZWART/BLAUW

Onze beloftes

ROCKRIDER geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur (bij een normaal gebruik).

Op de andere onderdelen is 2 jaar garantie.

Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen zich nog wat zetten of een beetje versteld raken. Daarom bieden we je gratis een controle aan van je MTB binnen de 6 maanden na aankoop.