MTB ROCKRIDER AM 500 S

Ref: 8574830

MTB ROCKRIDER AM 500 S

Onze ontwikkelaars hebben deze All Mountain-fiets ontworpen om je de top van elke klim te laten bereiken en nadien te genieten van een unieke downhill kick.

De AM 500S heeft een verbeterde ergonomie voor strak sturen en onderdelen van hoge kwaliteit: Vork en veren Rockshox Pike en Monarch. Transmissie Sram XO, Remmen Sram Guide...

Eerste gebruik

Banden oppompen

De gemiddelde aanbevolen bandendruk is 1,8 bar. Als je meer comfort en grip zoekt EN/OF als je lichter bent dan 70 kg, kun je de bandendruk met 10% verminderen, zonder onder 1,6 bar (minimaal aanbevolen druk) te gaan. Je verhoogt dan wel de kans op een lekke band op onverhard terrein. Aarzel niet om regelmatig de druk van je banden te controleren.

Je remmen inremmen

Wanneer je voor de eerste keer op je fiets gaat rijden, zijn de remblokjes en -schijven nog nieuw. Ze hebben dan nog niet hun optimale rendement. Wanneer je aanhoudend remt (bijvoorbeeld in een afdaling) of de rem niet diep genoeg indrukt, kunnen de remblokjes smelten en "verglazen". We raden je dan ook aan om je remblokjes in te remmen zodat je je remmen probleemloos kunt blijven gebruiken. Tien rembeurten zijn voldoende om je remmen in te remmen. Onder remmen verstaan we een sterke snelheidsvermindering van 25 tot 5 km/u, zonder dat je het wiel blokkeert en door slechts één rem per keer te gebruiken.

Positie remhendels afstellen
Je wielen omvormen naar tubeless

Om het risico op een lekke band of beknelling van je binnenbanden te beperken, kan je de wielen van deze MTB omvormen tot TUBELESS-wielen. De fiets wordt standaard geleverd met TUBELESS READY-banden en een waterdicht velglint.


1. Demonteer het wiel

2. Neem de buiten- en binnenband van de velg

3. Bevestig het velglint

4. Plaats een TUBELESS-ventiel langs de binnenkant, via het gaatje in de velg

5. Breng de antilekvloeistof aan

6. Monteer je nieuwe TUBELESS-band

7. Pomp de band stevig op, zodat hij goed op de velg zit

Lijkt dit je wat te moeilijk, ga dan gerust naar je dichtstbijzijnde DECATHLON-atelier om het klusje te laten uitvoeren.

De hardheid van mijn schokdemper afstellen en controleren
materiaal-mtb-st520-rockrider

Het juiste materiaal bij pech

Bij een lekke band, een gebroken ketting of elke andere vorm van pech heb je graag het juiste materiaal bij je tijdens je mountainbiketochten. We maakten een selectie van een aantal producten die ervoor zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan. 

Ik heb een probleem

Er zit een slag in mijn wiel

Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er verschillende onderdelen die bewegen en zich nog moeten 'zetten'. Dat is ook het geval voor de spaken van je wielen die je hoort 'kraken'. Dat geluid wordt veroorzaakt door de residuele torsie tijdens de montage. Je fiets heeft dubbelwandige velgen (aan de binnenkant van de wielen) die steviger zijn. Normaal gesproken hoef je de wielen dus niet uit te lijnen. Is dat toch het geval? Ga dan naar een van onze DECATHLON-ateliers om die lichte slag gratis te laten herstellen:

1- In het kader van de gratis controle binnen de eerste zes maanden na je aankoop.

2- In het kader van onze schadeverzekering van € 1, als je die hebt afgesloten (2 jaar geldig). Bericht voor ouders: bepaalde handelingen die jongeren vaker doen (wheelies op de achterwielen, slippen, van trottoirs rijden, ...) kunnen, als ze te vaak gedaan worden, ook leiden tot speling aan het achterwiel en verkeerde uitlijning van de velg. Als je ziet dat je kind dit vaak doet, zul je hem of haar hierop moeten wijzen.

rechten en uitlijnen wielen MTB ROCKRIDER ST 100
Ik heb een lekke band

Jammer genoeg overkomt het ons allemaal wel eens.

De ondergrond (naalden, doorns, glas, spijkers, ...)

of het gebruik van de fiets (puntige obstakels zoals stenen, traptreden, stoepranden, putten in de weg, ...) zijn het vaakst de oorzaak van perforatielekken (kleine gaatjes) of snakebites (kleine scheurtjes vlak bij elkaar). Als je echter vaak een lekke band hebt, dan kunnen dit de oorzaken zijn:

- Slechte assemblage van het wiel in onze fabrieken, waardoor een van de spaakkoppen de binnenband doorboort.

- Een ongeschikte (poreuze) buiten- of binnenband.

- Een eerder lek dat slecht is gerepareerd, of een doorn, stukje glas, stukje metaal, ... dat in de velg of buitenband is achtergebleven. Het is dus belangrijk dat je het lek eerst goed onderzoekt en alle vreemde deeltjes verwijdert voor je je band repareert. Weet je niet hoe je een band kunt (de)monteren of hoe je een binnenband moet herstellen of vervangen?

1- Het eenvoudigste is van je wiel afblijven en het tijdelijk herstellen met een pechspray:

Draai het uiteinde van het buisje op het ventiel van de lekke band (met het ventiel omlaag) en druk het buisje zonder los te laten op het ventiel, om het schuim erin te spuiten. De buitenband krijgt zijn vorm en hardheid terug, zodat je veilig naar huis kunt rijden.

2- Heb je onze schadeverzekering van 1 euro afgesloten, dan kan je je wiel laten repareren in een van de DECATHLON-ateliers.

3- Wil je je binnenband gewoon zelf repareren, bekijk dan de onderstaande instructiefilmpjes.

 

Lekke band MTB ROCKRIDER ST 100
De versnellingen vooraan schakelen moeilijk

Er zijn verschillende redenen waarom je mogelijk moeilijk kunt schakelen (bladen). 1- Controleer hoe de hulzen van de buitenkabels geplaatst zijn. Indien de kabelhulzen slecht geplaatst zijn, kan de kabel van de derailleur minder goed trekken waardoor je vooraan moeilijker kunt schakelen (bladen). Als er een kabelhuls verkeerd zit, zet die dan met de hand terug op zijn plaats. 2- Het is mogelijk dat de binnen- en buitenkabels vast zitten. Als je vooral moeite ondervindt om naar de kleinste versnellingen (bladen) te schakelen en als de derailleur zelfs niet beweegt nadat je de schakelhendel gebruikt hebt, is het waarschijnlijk dat de binnenkabel en de buitenkabels vast zitten. Ze moeten dan vervangen worden.

Dat kan in een van onze Decathlon-ateliers of gewoon bij je thuis, door het volgende instructiefilmpje te volgen. NB: als je regelmatig in vochtige en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig met je mountainbike door grote waterplassen trekt, zul je je binnen- en buitenkabels vaker moeten vervangen. We raden je ten zeerste af om je fiets met een hogedrukreiniger schoon te maken, omdat je dan al het vuil in de binnenkabels spuit.

Ik kan mijn remgreep te gemakkelijk induwen

Je remgreep geeft te weinig weerstand en/of raakt je stuur voor je echt remt:

1- Controleer eerst of de onderste stelschroef (inbussleutel van 2 mm) aan je remgreep goed is afgesteld.

2- Controleer de slijtage van je remplaatjes.

3- Mogelijk moet je je remsysteem ontluchten.

Loop binnen in een van onze Decathlon-ateliers om je door een van onze vakmensen te laten helpen.

REMMEN-ONTLUCHTEN-MTB-ROCKRIDER

Tutorials

In deze filmpjes krijg je de nodige uitleg om je reparaties en vervangingen van onderdelen zelf uit te voeren.

- Een achterwiel monteren/demonteren                                            - Een lekke band herstellen

- Een binnenband vervangen                                                       - Stuurhoogte afstellen

- Een ketting herstellen                                                                   - De derailleurpad vervangen

Ga zeker ook eens naar ons YouTube-kanaal waar je nog meer filmpjes kunt bekijken.

EEN ACHTERWIEL MONTEREN/DEMONTEREN

EEN LEKKE BAND HERSTELLEN

EEN BINNENBAND VERVANGEN

STUURHOOGTE AFSTELLEN

EEN KETTING HERSTELLEN

DE DERAILLEURPAD VERVANGEN

Mijn mtb onderhouden

Mijn mtb reinigen

Om je fiets goed te reinigen, heb je een fietsreiniger, een spons en een borstel nodig.

Spoel je fiets eerst af met water.

Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct efficiënt aan te brengen.

Vergeet niet om het product eerst te laten inwerken voordat je je fiets afspoelt.

Ga niet te dichtbij staan zodat je de mechanische elementen niet beschadigt.

Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte doek.

Transmissie reinigen en smeren

Om je transmissie te reinigen en smeren heb je een ontvettingsspray, een aangepaste borstel en een smeermiddel nodig.

Bescherm eerst je schijf met een schone doek zodat er geen vet op kan komen.

Breng vervolgens de ontvettingsspray op de transmissie aan en wrijf met de borstel over de cassette, de ketting en de derailleurwieltjes.

Laat enkele minuten inwerken en ga vervolgens niet te dichtbij staan om je fiets af te spoelen.

Laat de transmissie even drogen voordat je begint te smeren.

Schud de bus met het smeermiddel en smeer je ketting aan de binnenkant voor de beste resultaten. 

Een achterwiel demonteren
Een lekke band herstellen

Om een lekke band te herstellen, heb je het volgende nodig: een pomp, een bak met water, een doek en een reparatieset voor binnenbanden.

Pomp de binnenband lichtjes op. Leg hem in een bak met water om het gaatje te vinden.

Als je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband af met een doek. Wrijf met het schuurpapiertje zachtjes over de binnenband.

Hierdoor maak je de band klaar om de patch aan te brengen en zorg je ervoor dat de lijm goed blijft zitten.

Smeer een vrij grote hoeveelheid lijm rond het gaatje en wacht 3 tot 5 minuten.

Bevestig de patch op het gaatje en druk enkele minuten aan.

Nu moet je je binnenband alleen nog in je buitenband plaatsen! 

Een ketting vervangen

Om de ketting te vervangen, heb je het volgende nodig: een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelspanner.

Leg de ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste blad. 

Maak eerst de snelspanner los met een tang voor snelspanners en verwijder vervolgens de oude ketting uit de transmissie.

Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en het kleinste blad zodat je de juiste lengte eenvoudig kunt bepalen.

Span de ketting strak aan langs de bovenste leirol van het bovenste derailleurwieltje.

Gebruik de kettingpons om de ketting op de juiste lengte af te knippen.

Bevestig de snelspanner en laat de ketting met de pedalen ronddraaien tot de snelspanner bovenaan ligt. Duw met je hand om ervoor te zorgen dat de ketting in de juiste positie ligt.

SRAM-CASSETTE-10V

Onderdelen

Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe? Hier vind je al onze onderdelen voor de MTB AM 500S.

MTB ROCKRIDER AM 500S

Assistentie nodig?

Handleiding

MTB ROCKRIDER AM 500S

Remmen

Handleidingen remmen

Vering 

Handleidingen vering

Transmissie

Handleidingen transmissie

Wielen

Handleidingen wielen

MTB ROCKRIDER AM 500S

Onze beloftes

ROCKRIDER geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur (bij een normaal gebruik).

Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.

Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je gratis een controle aan van je MTB binnen 6 maanden na je aankoop.