MTB ROCKRIDER ST 120 ORANJE

Ref: 8596957

MTB ROCKRIDER ST 120 ORANJE

Een gemakkelijke en efficiënte MTB! De MTB ST 120 is eenvoudig en precies te besturen, dankzij het enkele kettingblad (1x9 versnellingen) et zijn mechanische schijfremmen. Pas je snelheid makkelijk aan.

Eerste gebruik

Banden oppompen

De gemiddelde aanbevolen bandendruk is 1,8 bar. Als je meer comfort en grip zoekt EN/OF als je lichter bent dan 70 kg, kun je de bandendruk met 10% verminderen, zonder onder 1,6 bar (minimaal aanbevolen druk) te gaan. Je verhoogt dan wel de kans op een lekke band op onverhard terrein. Aarzel niet om regelmatig de druk van je banden te controleren.

BANDEN-OPPOMPEN-MTB-ROCKRIDER-ST540

De hoogte van het stuur afstellen

Je stuur staat standaard afgesteld in de hoogste positie (met de rug zo recht mogelijk, dus het meest comfortabel).

Om aerodynamischer te fietsen en efficiënter te trappen, kan je je stuur lager zetten zodat je een meer liggende houding krijgt (met de rug meer gebogen, dus sportiever).

Je kunt dat doen door de balhoofdspacers onder de stuurpen te verplaatsen door de stappen uit dit filmpje te volgen.

DE-HOOGTE-VAN-HET-STUUR-AFSTELLEN-MTB-ROCKRIDER-ST540

Stuur recht zetten

STUUR-RECHT-ZETTEN-MTB-ROCKRIDER-ST540

Vering afstellen

De B'TWIN U-Fit-vork is ontwikkeld om het verstellen van je vork zo eenvoudig mogelijk te maken. Het is een heel slim systeem: je draait aan de draaiknop tot je je gewicht ziet verschijnen op de bovenkant van je vork. Door aan de knop te draaien wordt de veer meer of minder samengedrukt om deze aan te passen aan je gewicht.

AFSTELLEN-HARDHEID-VORK-U-FIT

Je remmen inremmen

Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remblokjes nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen. Als je hard en aanhoudend remt (bijvoorbeeld in een afdaling), kunnen je remblokken oververhit raken en "verglazen". We raden je dan ook aan om je remblokjes in te remmen zodat je je remmen probleemloos kunt blijven gebruiken. Tien rembeurten voor elke rem zijn voldoende om in te remmen. Onder remmen verstaan we een sterke snelheidsvermindering van 25 naar 5 km/u, zonder dat je het wiel blokkeert en door slechts één rem per keer te gebruiken.

Zadelhoogte afstellen

AFSTELLEN-HOOGTE-ZADEL

Positie remhendels afstellen

POSITIE-REMHENDELS-AFSTELLEN-MTB-ROCKRIDER-ST540

Pedalen vervangen

PEDALEN-VERVANGEN-MTB-ROCKRIDER

materiaal-mtb-st520-rockrider

Het juiste materiaal bij pech

Bij een lekke band, een kettingbreuk of elke andere vorm van pech heb je graag het juiste materiaal bij je tijdens je mountainbiketochten. We maakten een selectie van een aantal producten die ervoor zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan. 

Ik heb een probleem

Er zit een slag in mijn wiel

Als de wielen van je nieuwe fiets voor de eerste keer ronddraaien, moeten verschillende onderdelen zich nog wat 'zetten'. Dit is ook het geval voor de wielspaken die je hoort 'kraken', geluiden die het gevolg zijn van de residuele torsie tijdens de assemblage. Je fiets is uitgerust met sterke dubbelwandige velgen (aan de binnenkant van de wielen). Normaal gesproken zit er dus geen slag in je wiel. Mocht dat toch het geval zijn, dan ga je best naar een van onze DECATHLON-ateliers om je wiel gratis te rechten: 1- In het kader van het gratis onderhoud gedurende de eerste 6 maanden na de aankoopdatum van je fiets 2- In het kader van de schadeverzekering aan € 1 (geldig gedurende 2 jaar), als je die hebt afgesloten. Bericht aan de ouders: Bepaalde handelingen die jongeren al eens vaker doen (wheelies op de achterwielen, slippen, van trottoirs rijden ...) kunnen, als ze te vaak gedaan worden, ook leiden tot speling aan het achterwiel en verkeerde uitlijning van de velg. Als je ziet dat je kind dit vaak doet, zul je hem of haar hierop moeten wijzen.

rechten en uitlijnen wielen MTB ROCKRIDER ST 100
Ik heb een lekke band

Jammer genoeg overkomt het ons allemaal wel eens. De ondergrond (naalden, doorns, glas, spijkers, ...) of het gebruik van de fiets (puntige obstakels zoals stenen, traptreden, stoepranden, putten in de weg, ...) zijn het vaakst de oorzaak van perforatielekken (kleine gaatjes) of snakebites (kleine scheurtjes vlak bij elkaar). Als je echter vaak een lekke band hebt, dan kunnen dit de oorzaken zijn:- Slechte assemblage van het wiel in onze fabrieken, waardoor een van de spaakkoppen de binnenband doorboort. - Een ongeschikte (poreuze) buiten- of binnenband. - Een eerder lek dat slecht is gerepareerd, of een doorn, stukje glas, stukje metaal, ... dat in de velg of buitenband is achtergebleven. Het is dus belangrijk dat je het lek eerst goed onderzoekt en alle vreemde deeltjes verwijdert voor je je band repareert. Weet je niet hoe je een band kunt (de)monteren of hoe je een binnenband moet herstellen of vervangen? 1- Dan kun je beter van het wiel afblijven en het tijdelijk herstellen met een pechspray: Draai het uiteinde van het buisje op het ventiel van de lekke band (met het ventiel omlaag) en druk het buisje zonder los te laten op het ventiel, om het schuim erin te spuiten. De buitenband krijgt zijn vorm en hardheid terug, zodat je veilig naar huis kunt rijden. 2- Heb je onze schadeverzekering van 1 euro afgesloten, dan kan je je wiel laten repareren in een van de DECATHLON-ateliers. 3- Wil je je binnenband gewoon zelf repareren, bekijk dan de onderstaande instructiefilmpjes.  

Lekke band MTB ROCKRIDER ST 100
Mijn verende voorvork staat te hard afgesteld

Je kan verschillende dingen doen om je voorvork soepeler te maken: 1- Controleer de afstelling opnieuw: ga daarvoor naar het punt 'DE HARDHEID VAN MIJN VORK AFSTELLEN' 2- Voer een basisonderhoud uit: je kan je vork regelmatig onderhouden met wat olie. Breng enkele druppels olie aan op de binnenpoten en beweeg de vork zodat de olie in de buitenpoten geraakt. 3- Laat een volledig onderhoud uitvoeren in ons atelier.

VERING-AFSTELLEN-MTB-ROCKRIDER-ST540

De versnellingen achteraan schakelen moeilijk

Er zijn verschillende redenen waarom je mogelijk moeilijk kunt schakelen (tandwielen). 1- Controleer hoe de buitenkabelhulzen geplaatst zijn. Indien de kabelhulzen slecht geplaatst zijn, kan de kabel van de derailleur minder goed trekken waardoor je moeilijker kunt schakelen achteraan (tandwielen). Als er een kabelhuls verkeerd zit, zet hem dan met de hand terug op zijn plaats. 2- Het is mogelijk dat de binnenkabel en buitenkabels vast zitten. Als je vooral moeite ondervindt om naar de kleinste versnellingen (tandwielen) te schakelen en als de derailleur zelfs niet beweegt nadat je de shifter gebruikt hebt, is het waarschijnlijk dat de binnenkabel en buitenkabels vast zitten. Ze moeten dan vervangen worden. Dat kan in een van onze DECATHLON-ateliers of je kan het zelf doen, door het volgende instructiefilmpje te volgen. 3- Breng je MTB naar een DECATHLON-atelier om de derailleur opnieuw te laten afstellen. 4- Controleer ook of de derailleurpad niet verwrongen is. Is dat wel zo, check dan het gedeelte 'MIJN DERAILLEURPAD IS STUK'. NB: Als je regelmatig in natte en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig je mountainbike met veel water wast, zal je je binnen- en buitenkabels vaker moeten vervangen. We raden je ten zeerste af om je fiets met een hogedrukreiniger schoon te maken, omdat je dan al het vuil in de buitenkabels spuit. 

KABEL-TRANSMISSIE-VERVANGEN

Ik kan mijn remgreep te gemakkelijk induwen

Je remgreep geeft te weinig weerstand en/of raakt je stuur voordat je echt remt: Schroef het afstelwieltje en de borgmoer losser totdat je een spanning op de kabel hebt die een stevige remgreep geeft, maar die niet té hard is. Zodra je de gewenste spanning hebt gevonden, draai je de borgmoer volledig tegen de remhendel om deze afstelling te behouden.Ga naar een van onze DECATHLON-ateliers om het te laten doen door onze technici.

Mijn ketting is stuk

Is je ketting stuk? Dan heb je twee mogelijkheden: 1- Voer de reparatie zelf uit met behulp van dit filmpje, een kettingpons en een snelschakel.  2- Loop binnen in een van onze DECATHLON-ateliers om de reparatie door een van onze technici te laten uitvoeren.

EEN-KETTING-HERSTELLEN

Mijn mtb onderhouden

Mijn mtb reinigen

Om je fiets goed te reinigen, heb je fietsshampoo, een spons en een borstel nodig. Spoel je fiets eerst af met water. Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct efficiënt aan te brengen. Vergeet niet om het product eerst te laten inwerken voordat je je fiets afspoelt. Ga niet te dichtbij staan zodat je de mechanische elementen niet beschadigt. Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte doek.

MIJN MTB REINIGEN

Transmissie reinigen en smeren

Om je transmissie te reinigen en smeren heb je een ontvettingsspray, een aangepaste borstel en een smeermiddel nodig. Bescherm eerst je schijf met een schone doek zodat er geen vet op kan komen. Breng vervolgens de ontvettingsspray op de transmissie aan en wrijf met de borstel over de cassette, de ketting en de derailleurwieltjes. Laat enkele minuten inwerken en ga vervolgens niet te dichtbij staan om je fiets af te spoelen. Laat de transmissie even drogen voordat je begint te smeren. Schud de bus met het smeermiddel en smeer je ketting aan de binnenkant voor de beste resultaten. 

TRANSMISSIE REINIGEN EN SMEREN

Een transmissiekabel vervangen

Is je transmissiekabel vuil, verroest, beschadigd of kun je moeilijk schakelen? Dan moet je je transmissiekabel vervangen! Om de transmissiekabel te vervangen, heb je een tang, een schroevendraaier, een kabelkniptang, een inbussleutel en een nieuwe set derailleurkabels en kabelmantels nodig. Begin met de kabel uit de kabelmantel te halen. Maak het kapje van de shifter los en zet je fiets op de laatste versnelling. Knip vervolgens de kabel door zodat je de volledige kabel uit de mantel kunt halen. Houd de kabelmantel vervolgens tegen je MTB om de juiste lengte te bepalen. Knip de mantel door en plaats de dopjes aan de uiteinden. Je kunt de kabelmantel nu aan je fiets bevestigen. Bevestig de kabel aan de shifter en trek hem door de kabelmantel. Als je hiermee klaar bent, bevestig je het kapje weer aan de shifter en maak je de kabel aan de derailleur vast. Span de kabel strakker aan als je moeilijk naar een hogere versnelling kunt schakelen en minder strak als het terugschakelen minder vlot loopt. Zodra je klaar bent, knip je de kabel af en maak je het dopje vast met de tang.

EEN TRANSMISSIEKABEL VERVANGEN

Een achterwiel demonteren

EEN ACHTERWIEL DEMONTEREN

Een lekke band herstellen

Om een lekke band te herstellen, heb je het volgende nodig: een pomp, een bak met water, een doek en een reparatieset voor binnenbanden. Pomp de binnenband lichtjes op. Leg hem in een bak met water om het gaatje te vinden. Als je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband af met een doek. Wrijf met het schuurpapiertje zachtjes over de binnenband. Hierdoor maak je de band klaar om de patch aan te brengen en zorg je ervoor dat de lijm goed blijft zitten. Smeer een vrij grote hoeveelheid lijm rond het gaatje en wacht 3 tot 5 minuten. Bevestig de patch op het gaatje en druk enkele minuten aan. Nu hoef je je binnenband alleen nog maar in je buitenband te plaatsen! 

EEN LEKKE BAND HERSTELLEN

De remblokken vervangen van een mechanische schijfrem

DE REMBLOKKEN VERVANGEN VAN EEN MECHANISCHE SCHIJFREM

Afstellen van de remhoef van een mechanische schijfrem

AFSTELLEN VAN DE REMHOEF VAN EEN MECHANISCHE SCHIJFREM

Een ketting vervangen

Om de ketting te vervangen, heb je het volgende nodig: een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelschakel. Leg de ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste blad. Maak eerst de snelschakel los met een tang voor snelschakels en verwijder vervolgens de oude ketting uit de transmissie. Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en het kleinste blad zodat je de juiste lengte eenvoudig kunt bepalen. Span de ketting strak aan langs de bovenste leirol van het bovenste derailleurwieltje. Gebruik de kettingpons om de ketting op de juiste lengte af te knippen. Bevestig de snelschakel en laat de ketting met de pedalen ronddraaien tot de snelschakel bovenaan ligt. Duw met je hand om ervoor te zorgen dat de ketting in de juiste positie ligt.

EEN KETTING VERVANGEN

Compatibele accessoires

Set spatborden mtb

Bevestig de SET SPATBORDEN MTB op je ROCKRIDER ST 540

set spatborden mtb
Achterstandaard 500 base

Bevestig de ACHTERSTANDAARD 500 BASE op je ROCKRIDER ST 540

ACHTERSTANDAARD 500 BASE
Drinkbushouder 500 zwart

Bevestig de DRINKBUSHOUDER 500 ZWART op je ROCKRIDER ST 540

DRINKBUSHOUDER 500 ZWART
SRAM-CASSETTE-10V

Onderdelen

Om verder te gaan

Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe? Hier vind je al onze onderdelen voor de MTB ST 120.

MTB ROCKRIDER ST 120 ORANJE

Assistentie nodig?

Handleiding

MTB ROCKRIDER ST 120 ORANJE

Onze beloftes

ROCKRIDER geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur (bij een normaal gebruik).

Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.

Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je gratis een controle van je MTB aan binnen de 6 maanden na je aankoop.