Ref: 8555876
2020
Deze MTB van 27,5" is ontwikkeld voor je tochten van 2 tot 3 uur, het hele jaar door. Ervaar het comfort van de MTB ST 530 S met voor- en achterveringen van 120 mm. De single ring en de hydraulische schijfremmen worden je beste vrienden op afwisselend terrein.
De gemiddelde aanbevolen bandendruk is 1,8 bar.
Je stuur staat standaard afgesteld in de hoogste positie (met de rug zo recht mogelijk, dus het meest comfortabel).
Om aerodynamischer te fietsen en efficiënter te trappen, kan je je stuur lager zetten zodat je in een lagere positie zit (met de rug meer gebogen, dus sportiever).
Je kunt dat doen door de balhoofdspacers onder de stuurpen te verplaatsen door de stappen uit dit filmpje te volgen.
Het frame van je fiets beschikt over een snelspanner.
Ga rechtop staan naast je zadel. Maak de snelspanner los met de hendel. Verstel je zadel zodat het even hoog komt als je bekken.
Vergrendel de snelspanner door de hendel opnieuw te sluiten.
Bekijk ook onze instructievideo voor meer details.
De B'TWIN U-Fit-vork is ontwikkeld om het verstellen van je vork zo eenvoudig mogelijk te maken. Het is een heel slim systeem: je draait aan de draaiknop tot je je gewicht ziet verschijnen op de bovenkant van je vork. Door aan de knop te draaien wordt de veer meer of minder samengedrukt om deze aan te passen aan je gewicht.
Wanneer je voor de eerste keer op je fiets gaat rijden, zijn de remblokjes en -schijven nog nieuw. Ze hebben dan nog niet hun optimale rendement.
Om het risico op een lekke band of beknelling van je binnenbanden te beperken, kan je de wielen van deze MTB omvormen tot TUBELESS-wielen.
Daar heb je het volgende voor nodig:
- Een paar TUBELESS-banden:
DECATHLON: MTB-BAND ALL TERRAIN 9 GRIP 27,5X2.10 TUBELESS READY / ETRTO 54-584 (8386245)
- Velglint van 21 mm:
ALLTRICKS: VELGLINT NOTUBES YELLOW TAPE 21 MM VOOR 5 VELGEN
- Een paar TUBELESS Schrader-ventielen:
ALLTRICKS: NO FLATS JOE'S TUBELESS SCHRADER-VENTIELEN VAN 36 MM (AUTO)
- Tubeless-spray (antilekspray):
DECATHLON: ANTILEKVLOEISTOF VOOR TUBELESS READY-BANDEN EN -VELGEN (8550735)
INSTRUCTIES:
Bij een lekke band, een gebroken ketting of elke andere vorm van pech heb je graag het juiste materiaal bij je tijdens je mountainbiketochten. We maakten een selectie van een aantal producten die ervoor zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan.
Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er verschillende onderdelen die bewegen en zich nog moeten 'zetten'.
2- In het kader van onze schadeverzekering van € 1, als je die hebt afgesloten (2 jaar geldig).
Jammer genoeg overkomt het ons allemaal wel eens.
De ondergrond (naalden, doorns, glas, spijkers, ...)
of het gebruik van de fiets (puntige obstakels zoals stenen, traptreden, stoepranden, putten in de weg, ...) zijn het vaakst de oorzaak van perforatielekken (kleine gaatjes) of snakebites (kleine scheurtjes vlak bij elkaar). Als je echter vaak een lekke band hebt, dan kunnen dit de oorzaken zijn:
- Slechte assemblage van het wiel in onze fabrieken, waardoor een van de spaakkoppen de binnenband doorboort.
- Een ongeschikte (poreuze) buiten- of binnenband.
- Een eerder lek dat slecht is gerepareerd, of een doorn, stukje glas, stukje metaal, ... dat in de velg of buitenband is achtergebleven. Het is dus belangrijk dat je het lek eerst goed onderzoekt en alle vreemde deeltjes verwijdert voor je je band repareert. Weet je niet hoe je een band kunt (de)monteren of hoe je een binnenband moet herstellen of vervangen?
1- Het eenvoudigste is van je wiel afblijven en het tijdelijk herstellen met een pechspray:
Draai het uiteinde van het buisje op het ventiel van de lekke band (met het ventiel omlaag) en druk het buisje zonder los te laten op het ventiel, om het schuim erin te spuiten. De buitenband krijgt zijn vorm en hardheid terug, zodat je veilig naar huis kunt rijden.
2- Wil je je binnenband gewoon zelf repareren, bekijk dan de onderstaande instructiefilmpjes.
Je kan verschillende dingen doen om je voorvork soepeler te maken:
Er zijn verschillende redenen die kunnen verklaren waarom je achteraan (tandwielen) moeilijk schakelt.
Ga langs in een van de Decathlon-ateliers of doe de vervanging zelf met behulp van dit instructiefilmpje.
4- Controleer ook of je derailleurpad niet verbogen is. In dat geval bekijk je de rubriek " MIJN DERAILLEURPAD IS STUK"
Opmerking: als je regelmatig in vochtige en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig met je mountainbike door grote waterplassen fietst, zal je de kabels en buitenkabels vaker moeten vervangen. We raden ook af om je fiets te reinigen met een hogedrukreiniger, want deze duwt het vuil in de buitenkabels.
Je remgreep geeft te weinig weerstand en/of raakt je stuur voor je echt remt: Je remsysteem moet ontlucht worden.
Loop binnen in een van onze Decathlon-ateliers om je door een van onze vakmensen te laten helpen.
Een verbogen pad veroorzaakt een verkeerde uitlijning van de derailleur, waardoor deze niet meer correct werkt.
Neem plaats achter je fiets en bekijk de uitlijning van de derailleur.
Heb je een gebroken ketting? Dan zijn er twee oplossingen:
1- Voer de reparatie zelf uit met behulp van dit instructiefilmpje; je hebt dan wel een kettingpons en een snelspanner nodig.
2- Ga naar een van de Decathlon-ateliers om de reparatie te laten uitvoeren door onze technici.
In deze filmpjes krijg je de nodige uitleg om je reparaties en vervangingen van onderdelen zelf uit te voeren.
- Een achterwiel monteren/demonteren - Een lekke band herstellen
- Een binnenband vervangen - Stuurhoogte afstellen
- Een ketting herstellen - De derailleurpad vervangen
Ga zeker ook eens naar ons YouTube-kanaal waar je nog meer filmpjes kunt bekijken.
Om je fiets goed te reinigen, heb je een fietsreiniger, een spons en een borstel nodig.
Spoel je fiets eerst af met water.
Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct efficiënt aan te brengen.
Vergeet niet om het product eerst te laten inwerken voordat je je fiets afspoelt.
Ga niet te dichtbij staan zodat je de mechanische elementen niet beschadigt.
Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte doek.
Om je transmissie te reinigen en smeren heb je een ontvettingsspray, een aangepaste borstel en een smeermiddel nodig.
Bescherm eerst je schijf met een schone doek zodat er geen vet op kan komen.
Breng vervolgens de ontvettingsspray op de transmissie aan en wrijf met de borstel over de cassette, de ketting en de derailleurwieltjes.
Laat enkele minuten inwerken en ga vervolgens niet te dichtbij staan om je fiets af te spoelen.
Laat de transmissie even drogen voordat je begint te smeren.
Schud de bus met het smeermiddel en smeer je ketting aan de binnenkant voor de beste resultaten.
Is je derailleurkabel vuil, verroest, beschadigd of kan je moeilijk schakelen?
Dan moet je derailleurkabel vervangen worden! Om dat te doen, heb je een tang nodig, een schroevendraaier, een kniptang, een inbussleutel en een nieuwe set kabels en derailleurbuitenkabels.
Eerst moet je de kabel uit de buitenkabel trekken. Verwijder het kapje van de shifter en plaats het pijltje op de laatste versnelling, knip vervolgens de kabel door zodat je de hele kabel en vervolgens de buitenkabel kan verwijderen.
Bepaal vervolgens de lengte van de buitenkabel door deze op je MTB te plaatsen, knip hem af en plaats de kapjes op de uiteinden. Nu kan je de buitenkabel installeren.
Bevestig de kabel op je shifter en leid hem door de buitenkabel. Als dit gebeurd is, kan je het kapje weer op de shifter plaatsen en de kabel aan de derailleur bevestigen. Om de transmissie af te stellen, moet je de kabel aanspannen als je ketting moeilijk omhoog gaat en de kabel losser maken als deze moeilijker naar beneden gaat.
Als je klaar bent, knip je de kabel af en bevestig je met een tang de kabelstopper op het uiteinde.
Om een lekke band te herstellen, heb je het volgende nodig: een pomp, een bak met water, een doek en een reparatieset voor binnenbanden.
Pomp de binnenband lichtjes op. Leg hem in een bak met water om het gaatje te vinden.
Als je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband af met een doek. Wrijf met het schuurpapiertje zachtjes over de binnenband.
Hierdoor maak je de band klaar om de patch aan te brengen en zorg je ervoor dat de lijm goed blijft zitten.
Smeer een vrij grote hoeveelheid lijm rond het gaatje en wacht 3 tot 5 minuten.
Bevestig de patch op het gaatje en druk enkele minuten aan.
Nu moet je je binnenband alleen nog in je buitenband plaatsen!
Voor deze vervanging heb je een geschikte derailleurpad nodig (ga hiervoor naar de rubriek "ONDERDELEN") en een inbussleutel van 5 mm.
Demonteer het fietswiel en de beschadigde derailleurpad met aangepast gereedschap.
Positioneer de nieuwe pad op het frame.
Verwijder het deel van de oude pad op de derailleur voordat je het nieuwe monteert met de inbussleutel van 5 mm.
Daarna hoef je alleen nog de derailleur opnieuw te monteren op de nieuwe pad en het schakelen van de versnellingen te controleren.
Om de ketting te vervangen, heb je het volgende nodig: een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelspanner.
Leg de ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste blad.
Maak eerst de snelspanner los met een tang voor snelspanners en verwijder vervolgens de oude ketting uit de transmissie.
Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en het kleinste blad zodat je de juiste lengte eenvoudig kunt bepalen.
Span de ketting strak aan langs de bovenste leirol van het bovenste derailleurwieltje.
Gebruik de kettingpons om de ketting op de juiste lengte af te knippen.
Bevestig de snelspanner en laat de ketting met de pedalen ronddraaien tot de snelspanner bovenaan ligt. Duw met je hand om ervoor te zorgen dat de ketting in de juiste positie ligt.
Om deze ingreep uit te voeren, heb je het volgende materiaal nodig: remplaatjes, een platte schroevendraaier en een inbussleutel van 3 mm.
Haal allereerst het wiel uit het frame. Gebruik vervolgens een grote schroevendraaier om de remblokken te spreiden en de houders in hun originele positie te brengen.
Verwijder de pin die de plaatjes bij elkaar houdt en haal de plaatjes uit de houders. Maak de nieuwe remblokken klaar door de veer ertussen te plaatsen.
Bevestig de nieuwe plaatjes in de remhoef en steek de pin erdoor.
Maak het wiel opnieuw vast en kijk of de plaatjes niet tegen de schijf schuren door even met het wiel te draaien.
Voor deze ingreep heb je een inbussleutel van 5 mm nodig.
Schroef de remhoef los, draai aan het wiel en duw de remgreep in. Houd de remgreep ingedrukt voordat je de remhoef opnieuw vastschroeft.
Kijk vervolgens of de schijf en de plaatjes nog tegen elkaar komen.
Bevestig de SET SPATBORDEN MTB op je ROCKRIDER ST 540
Bevestig de ACHTERSTANDAARD 500 BASE op je ROCKRIDER ST 540
Bevestig de DRINKBUSHOUDER 500 ZWART op je ROCKRIDER ST 540
Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe? Hier vind je al onze onderdelen voor de MTB ST 530 S.
ROCKRIDER geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur (bij een normaal gebruik).
Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.
Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je gratis een controle aan van je MTB binnen 6 maanden na je aankoop.