MTB ROCKRIDER ST 540 S BLAUW/ORANJE

Ref: 8500761

MTB ROCKRIDER ST 540 S BLAUW/ORANJE

2022

Deze MTB van 27.5" is ontwikkeld voor je MTB-tochten van 2 tot 3 uur, het hele jaar door.

Met de full suspension MTB ST 540 S behoud je de volledige controle. Vork van 120 mm, luchtdemper, hydraulische remmen en dubbelwandige wielen van 27.5" ... Comfort en sportiviteit verzekerd.

Eerste gebruik

Banden oppompen

De gemiddelde aanbevolen bandendruk is 1,8 bar. Als je meer comfort en grip zoekt EN/OF als je lichter bent dan 70 kg, kun je de bandendruk met 10% verminderen, zonder onder de 1,6 bar (minimale aanbevolen druk) te gaan. Je verhoogt dan wel de kans op een lekke band op onverhard terrein. Aarzel niet om regelmatig de druk van je banden te controleren.

De hoogte van het stuur afstellen

Je stuur staat standaard afgesteld in de hoogste positie (met de rug zo recht mogelijk, dus het meest comfortabel).

Om aerodynamischer te fietsen en effici√ęnter te trappen, kan je je stuur lager zetten zodat je een meer liggende houding krijgt (met de rug meer gebogen, dus sportiever).

Om dat te doen hoef je alleen maar de spacers onder de stuurpen van de fiets te verplaatsen aan de hand van de stappen in deze video.

Stuur recht zetten
Zadelhoogte afstellen

Het frame van de ST 540 beschikt over een snelspanner.

Ga rechtop staan naast je zadel. Maak de snelspanner los met de hendel. Verstel je zadel zodat het op heuphoogte komt.

Vergrendel de snelspanner door de hendel opnieuw te sluiten.

Bekijk ook onze instructievideo voor meer details.

De setback van mijn zadel afstellen
Vering afstellen

De B'TWIN U-Fit-vork is ontwikkeld om het verstellen van je vork zo eenvoudig mogelijk te maken. Het is een heel slim systeem: je draait aan de draaiknop tot je je gewicht ziet verschijnen op de bovenkant van je vork. Door aan de knop te draaien wordt de veer meer of minder samengedrukt om deze aan te passen aan je gewicht.

Je remmen inremmen

Wanneer je voor de eerste keer op je fiets gaat rijden, zijn de remblokjes en -schijven nog nieuw. Ze hebben dan nog niet hun optimale rendement. Wanneer je aanhoudend remt (bijvoorbeeld in een afdaling) of de rem niet diep genoeg indrukt, kunnen de remblokjes smelten en "verglazen". We raden je dan ook aan om je remblokjes in te remmen zodat je je remmen probleemloos kunt blijven gebruiken. Tien rembeurten zijn voldoende om je remmen in te remmen. Onder remmen verstaan we een sterke snelheidsvermindering van 25 tot 5 km/u, zonder dat je het wiel blokkeert en door slechts één rem per keer te gebruiken.

Positie remhendels afstellen
Pedalen vervangen
Je wielen omvormen naar tubeless

Om het risico op een lekke band of beknelling van je binnenbanden te beperken, kan je de wielen van deze MTB omvormen tot TUBELESS-wielen.

Daar heb je het volgende voor nodig:

 

- Een paar TUBELESS-banden:

DECATHLON: MTB-BAND ALL TERRAIN 9 GRIP 27.5X2.10 TUBELESS READY / ETRTO 54-584 (8386245)

- Velglint van 21 mm: 

ALLTRICKS: VELGLINT NOTUBES YELLOW TAPE 21 MM VOOR 5 VELGEN

- Een paar TUBELESS Schrader-ventielen:

ALLTRICKS: NO FLATS JOE'S TUBELESS SCHRADER-VENTIELEN VAN 36 MM (AUTO)

- Antilekvloeistof:

DECATHLON: ANTILEKVLOEISTOF VOOR TUBELESS READY-BANDEN EN -VELGEN (8550735)

 

INSTRUCTIES:1. Demonteer het wiel 2. Verwijder de buiten- en binnenband van de velg 3. Bevestig het velglint 4. Plaats een TUBELESS Schrader-ventiel langs de binnenkant, via het gaatje in de velg 5. Breng de antilekvloeistof aan 6. Monteer je nieuwe TUBELESS-band 7. Pomp de band stevig op, zodat hij goed tegen de velg zit. Lijkt dit je wat te moeilijk, ga dan gerust naar je dichtstbijzijnde DECATHLON-atelier om het klusje te laten uitvoeren.

De hardheid van de demper afstellen
materiaal-mtb-st520-rockrider

Het juiste materiaal bij pech

Bij een lekke band, een gebroken ketting of elke andere vorm van pech heb je graag het juiste materiaal bij je tijdens je mountainbiketochten. We maakten een selectie van een aantal producten die ervoor zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan. 

Ik heb een probleem

Er zit een slag in mijn wiel

Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er verschillende onderdelen die bewegen en zich nog moeten zetten. Dat is ook het geval voor de spaken van je wielen die je hoort 'kraken'. Dat geluid wordt veroorzaakt door de residuele torsie tijdens de montage. Je fiets heeft dubbelwandige velgen (aan de binnenkant van de wielen) die heel stevig zijn. Normaal gesproken hoef je de wielen dus niet uit te lijnen. Is dat toch het geval? Ga dan naar een van onze DECATHLON-ateliers om die lichte slag gratis te laten herstellen:1- In het kader van de gratis controle binnen de eerste zes maanden na je aankoop. 2- In het kader van onze schadeverzekering van ‚ā¨ 1, als je die hebt afgesloten (2 jaar geldig). Bericht voor ouders: bepaalde handelingen die jongeren vaker doen (wheelies op de achterwielen, slippen, van trottoirs rijden, ...) kunnen, als ze te vaak gedaan worden, ook leiden tot speling aan het achterwiel en verkeerde uitlijning van de velg. Als je ziet dat je kind dit vaak doet, zul je hem of haar hierop moeten wijzen.

rechten en uitlijnen wielen MTB ROCKRIDER ST 100
Ik heb een lekke band

Jammer genoeg overkomt het ons allemaal wel eens. De ondergrond (naalden, doorns, glas, spijkers, ...) of het gebruik van de fiets (puntige obstakels zoals stenen, traptreden, stoepranden, putten in de weg ...) zijn het vaakst de oorzaak van perforatielekken (kleine gaatjes) of snakebites (kleine scheurtjes vlak bij elkaar). Als je echter vaak een lekke band hebt, dan kunnen dit de oorzaken zijn: - Slechte assemblage van het wiel in onze fabrieken, waardoor een van de spaakkoppen de binnenband doorboort. - Een ongeschikte (poreuze) buiten- of binnenband. - Een eerder lek dat slecht is gerepareerd, of een doorn, stukje glas, stukje metaal ... dat in de velg of buitenband is achtergebleven. Het is dus belangrijk dat je het lek eerst goed onderzoekt en alle vreemde deeltjes verwijdert voor je je band repareert. Weet je niet hoe je een band kunt (de)monteren of hoe je een binnenband moet herstellen of vervangen? 1- Dan kun je beter van het wiel afblijven en het tijdelijk herstellen met een pechspray: Draai het uiteinde van het buisje op het ventiel van de lekke band (met het ventiel omlaag) en druk het buisje zonder los te laten op het ventiel, om het schuim erin te spuiten. De buitenband krijgt zijn vorm en hardheid terug, zodat je veilig naar huis kunt rijden. 2- Heb je onze schadeverzekering van 1 euro afgesloten, dan kan je je wiel laten repareren in een van de DECATHLON-ateliers. 3- Wil je je binnenband gewoon zelf repareren, bekijk dan de onderstaande instructiefilmpjes.  

Lekke band MTB ROCKRIDER ST 100
Mijn verende voorvork staat te hard afgesteld

Je kan verschillende dingen doen om je voorvork minder hard te maken: 1- Controleer de afstelling opnieuw: ga daarvoor naar het punt 'DE VERING VAN MIJN VORK AFSTELLEN' 2- Voer een basisonderhoud uit: je kan je vork regelmatig onderhouden met wat smeerolie. Breng enkele druppels olie aan op de centrale fietsvork en beweeg deze zodat de olie in de buitenpoten loopt. 3- Laat een volledig onderhoud uitvoeren in ons atelier.

De versnellingen vooraan schakelen moeilijk

Er zijn verschillende redenen waarom je mogelijk moeilijk kunt schakelen (kettingbladen). 1- Controleer hoe de uiteinden van de buitenkabels geplaatst zijn. Indien de kabelhulzen slecht geplaatst zijn, kan de kabel van de derailleur minder goed trekken waardoor je vooraan moeilijker kunt schakelen (kettingbladen). Als er een uiteinde verkeerd zit, zet het dan met de hand terug op zijn plaats. 2- Het is mogelijk dat de binnen- en buitenkabels vast zitten. Als je vooral moeite ondervindt om naar de kleinste versnellingen (kettingbladen) te schakelen en als de derailleur zelfs niet beweegt nadat je de shifter gebruikt hebt, is het waarschijnlijk dat de binnenkabel en de buitenkabels vast zitten. Ze moeten dan vervangen worden. Dat kan in een van onze Decathlon-ateliers of gewoon bij je thuis, door het volgende instructiefilmpje te volgen. NB: als je regelmatig in vochtige en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig met je mountainbike door grote waterplassen trekt, zul je je binnen- en buitenkabels vaker moeten vervangen. We raden je ten zeerste af om je fiets met een hogedrukreiniger schoon te maken, omdat je dan al het vuil in de buitenkabels spuit.

De versnellingen achteraan schakelen moeilijk

Er zijn verschillende redenen die kunnen verklaren waarom je achteraan (tandwielen) moeilijk schakelt.1- Controleer de positie van de kabeluiteinden.Slecht gepositioneerde kabeluiteinden kunnen het trekken van de derailleurkabel belemmeren en het schakelen tussen de versnellingen achteraan (tandwielen) verstoren. Een slecht gepositioneerd kabeluiteinde kan je met de hand opnieuw op zijn plaats zetten.2- Het is mogelijk dat de kabel en de buitenkabels vastzitten Als het schakelen naar de kleinste versnellingen (tandwielen) niet meer lukt, en de derailleur niet beweegt als je de shifter gebruikt, dan zitten de kabel en de buitenkabel vast. Ze moeten dan vervangen worden. Ga langs in een van de Decathlon-ateliers of doe de vervanging zelf met behulp van dit instructiefilmpje.3- Breng je MTB naar een Decathlon-atelier om je derailleur opnieuw af te stellen. 4- Controleer ook of je derailleurpad niet verbogen is. Is dat wel zo, check dan het gedeelte 'MIJN DERAILLEURPAD IS STUK'. NB: als je regelmatig in vochtige en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig met je mountainbike door grote waterplassen trekt, zul je je binnen- en buitenkabels vaker moeten vervangen. We raden je ten zeerste af om je fiets met een hogedrukreiniger schoon te maken, omdat je dan al het vuil in de buitenkabels spuit. 

Ik kan mijn remhendel te gemakkelijk induwen

Geeft je remhendel minder weerstand en/of raakt deze je stuur voor je echt remt? Dan is het hoog tijd om je remsysteem te ontluchten. Loop binnen in een van onze DECATHLON-ateliers om je door een van onze vakmensen te laten helpen.

REMMEN-ONTLUCHTEN-MOUNTAINBIKE-ROCKRIDER
Mijn derailleurpad is stuk

Een verbogen derailleurpad kan ervoor zorgen dat je derailleur niet meer goed is uitgelijnd en dus niet meer correct werkt. Neem plaats achter je fiets en bekijk de uitlijning van de derailleur.Als de pad verbogen of gebroken is, ga dan naar een Decathlon-atelier om deze te laten vervangen of vervang het onderdeel zelf met behulp van dit instructiefilmpje.

Mijn ketting is stuk

Is je ketting stuk? Dan heb je twee mogelijkheden: 1- Voer de reparatie zelf uit met behulp van dit filmpje, een kettingpons en een snelschakel.  2- Loop binnen in een van onze DECATHLON-ateliers om de reparatie door een van onze technici te laten uitvoeren.

Tutorials

In deze filmpjes krijg je de nodige uitleg om je reparaties en vervanging van onderdelen zelf uit te voeren.

- Een achterwiel monteren/demonteren                                            - Een lekke band herstellen

- Een binnenband vervangen                                                       - De hoogte van het stuur afstellen

- Een ketting repareren                                                                   - Een derailleurpad vervangen

Ga zeker ook eens naar ons YouTube-kanaal waar je nog meer filmpjes kunt bekijken.

EEN ACHTERWIEL MONTEREN/DEMONTEREN

EEN LEKKE BAND HERSTELLEN

EEN BINNENBAND VERVANGEN

DE HOOGTE VAN HET STUUR AFSTELLEN

EEN KETTING REPAREREN

EEN DERAILLEURPAD VERVANGEN

Mijn MTB onderhouden

Mijn mtb reinigen

Om je fiets schoon te maken heb je fietsreiniger, een spons en een borstel nodig.

Spoel je fiets eerst af met water.

Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct effici√ęnt aan te brengen.

Vergeet niet om het product eerst te laten inwerken voordat je je fiets afspoelt.

Spuit met een zachte straal zodat je de mechanische elementen niet beschadigt.

Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte doek.

Transmissie reinigen en smeren

Om je transmissie te reinigen en smeren heb je een ontvettende spray, een geschikte borstel en smeermiddel nodig.

Bescherm eerst je schijf met een schone doek zodat er geen vet op kan komen.

Spuit vervolgens wat ontvettende spray op de transmissie en schrob met de borstel over de cassette, ketting en derailleurwieltjes.

Laat enkele minuten inwerken en spoel dan af met een zachte straal.

Laat de transmissie goed drogen voordat je begint te smeren.

Schud de bus met het smeermiddel en smeer je ketting aan de binnenkant voor de beste resultaten. 

Een transmissiekabel vervangen

Is je transmissiekabel vuil, verroest, beschadigd of kan je moeilijk schakelen? 

Dan moet je transmissiekabel vervangen worden! Hiervoor heb je het volgende nodig: een tang, een schroevendraaier, een kniptang, een inbussleutel en een nieuwe set derailleurkabels en -buitenkabels.

Eerst moet je de kabel uit de buitenkabel trekken. Maak het kapje van de shifter los en zet je fiets op de laatste versnelling. Knip vervolgens de kabel door zodat je de volledige kabel en vervolgens de buitenkabel eruit kan halen.

Bepaal vervolgens de lengte van de buitenkabel door deze op je MTB te plaatsen, knip hem af en plaats de kapjes op de uiteinden. Nu kan je de buitenkabel installeren.

Bevestig de kabel op je shifter en steek hem in de buitenkabel. Als dit gebeurd is, kan je het kapje weer op de shifter plaatsen en de kabel aan de derailleur bevestigen. Span de kabel strakker aan als je moeilijk naar een hogere versnelling kunt schakelen en minder strak als het terugschakelen minder soepel loopt.

Als je klaar bent, knip je de kabel af en zet je met de tang de kabelstopper op het uiteinde.

Een achterwiel demonteren
Een lekke band herstellen

Om een lekke band te herstellen, heb je het volgende nodig: een pomp, een teil met water, een doek en een binnenbandset.

Pomp de binnenband lichtjes op. Leg hem in een bak met water om het gaatje te vinden.

Als je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband af met een doek. Wrijf met het schuurpapiertje zachtjes over de binnenband.

Op die manier maak je de binnenband klaar om te lijmen en hecht de lijm optimaal.

Breng royaal lijm aan rond het gaatje en wacht 3 tot 5 minuten.

Plak de plakker tot slot op het gaatje en druk hem enkele minuten aan.

Nu moet je je binnenband alleen nog in je buitenband plaatsen! 

Remplaatjes van een hydraulische schijfrem vervangen

Om deze ingreep uit te voeren, heb je het volgende materiaal nodig: remblokken, een platte schroevendraaier en een inbussleutel van 3 mm.

Haal allereerst het wiel uit het frame. Gebruik vervolgens een grote schroevendraaier om de remblokken te spreiden en de zuigers in hun originele positie te brengen.

Verwijder de pin die de blokken bij elkaar houdt en haal de blokken uit de houders. Maak de nieuwe remblokken klaar door de contraveer ertussen te plaatsen.

Bevestig de nieuwe blokjes in de remhoef en steek de pin erdoor.

Maak het wiel opnieuw vast en kijk of de blokjes niet tegen de schijf schuren door even met het wiel te draaien.

De remhoef van je hydraulische schijfrem afstellen

Voor deze ingreep heb je een inbussleutel van 5 mm nodig.

Schroef de remhoef los, draai aan het wiel en duw de remhendel in. Houd de remhendel ingedrukt voordat je de remhoef opnieuw vastschroeft. 

Kijk vervolgens of de schijf en de blokjes nog tegen elkaar komen. 

De derailleurpad vervangen

Voor deze vervanging heb je een geschikte derailleurpad nodig (ga hiervoor naar de rubriek "ONDERDELEN") en een inbussleutel van 5 mm.

Demonteer het fietswiel en de beschadigde derailleurpad met aangepast gereedschap.

Positioneer de nieuwe pad op het frame. 

Verwijder het deel van de oude pad op de derailleur voordat je het nieuwe monteert met de inbussleutel van 5 mm.

Daarna hoef je alleen nog maar de derailleur opnieuw te monteren op de nieuwe pad en het schakelen van de versnellingen te controleren.

Een ketting vervangen

Om de ketting te vervangen, heb je het volgende nodig: een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelschakel.

Leg de ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste blad. 

Maak eerst de snelschakel los met een missinglinktang en verwijder vervolgens de oude ketting uit de transmissie.

Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en het kleinste blad zodat je de juiste lengte eenvoudig kunt bepalen.

Span de ketting strak aan langs de bovenste leirol van het bovenste derailleurwieltje.

Zodra je de lengte hebt bepaald, knip je de ketting op de juiste lengte af met je kettingpons.

Maak de snelschakel vast aan de ketting en laat het wiel een slag ronddraaien zodat de snelschakel nu bovenaan komt te liggen, druk er met je hand op om te controleren of hij goed zit.

Het sluit- en scharniersysteem van de schokdemper nakijken

Compatibele accessoires

Set MTB-spatborden

Bevestig de SET MTB-SPATBORDEN op je ROCKRIDER ST 540

Set MTB-spatborden
Achterstandaard 500 base

Bevestig de ACHTERSTANDAARD 500 BASE op je ROCKRIDER ST 540

ACHTERSTANDAARD 500 BASE
Bidonhouder 500 zwart

Bevestig de BIDONHOUDER 500 ZWART op je ROCKRIDER ST 540

BIDONHOUDER 500 ZWART
SRAM-CASSETTE-10V

Onderdelen

Meer

Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe? Hier vind je al onze onderdelen voor de MTB ST 540 S.

MTB ROCKRIDER ST 540 S BLAUW/ORANJE

Hulp nodig?

Handleidingen

MTB ROCKRIDER ST 540 S BLAUW/ORANJE

Remmen

Handleidingen remmen

Vering 

Handleidingen vering

Transmissie

Handleidingen transmissie

Schokdemper

Handleiding schokdemper

MTB ROCKRIDER ST 540 S BLAUW/ORANJE

Onze beloftes

ROCKRIDER geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur (bij normaal gebruik).

Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.

Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je gratis een controle aan van je MTB binnen 6 maanden na je aankoop.