Pechverphelping
Zorg ervoor dat je tijdens je MTB-tochten voorbereid bent op een lekke band, een gebroken ketting of andere vormen van pech. We hebben voor jou een aantal producten geselecteerd om bepaalde technische defecten zelf te verhelpen.
REF: 8583819
2020
Deze MTB van 27.5" is de perfecte keuze voor al je ritten van 2 tot 3 uur, het hele jaar door. Rij sneller, zonder de controle te verliezen. Met de mechanische schijfremmen van de ST 520 V2 kan je je onbezorgd wagen aan afdalingen, kronkelige single tracks en obstakels.
De gemiddelde, aanbevolen, bandendruk iss 1,8 bar
Indien u meer comfort en controle zoekt, EN/OF u weegt minder dan 70 kg, kan u de bandendruk met 10% verminderen zonder onder de 1,6 bar te gaan (minimum aanbevolen druk). Dit zal de kans op een lekke band, op onverhard terrein, verhogen.
Aarzel niet om regelmatig de druk van uw banden te controleren.
Je stuur staat standaard afgesteld in de hoogste positie (met de rug zo recht mogelijk, het meest comfortabele).
Om aerodynamischer te fietsen en efficiënter te trappen, kan je je stuur lager zetten zodat je in een lagere positie zit (met de rug meer gebogen, dus sportiever).
Om dat te doen hoeft je maar de verbindingstukken onder de stuurpen van de fiets verstellen aan de hand van de stappen in deze video.
Uw fietsframe is voorzien van een snelblokkering.
Ga rechtop staan naast je zadel. Maak de snelblokkering los met de hendel. Verstel je zadel zodat het even hoog komt als je bekken.
Vergrendel de snelblokkering door de hendel opnieuw te sluiten.
Bekijk ook onze instructievideo voor meer details.
De BTWIN U-Fit vork is ontworpen om aanpassingen zoveel mogelijk te vereenvoudigen. Een echte innovatie: draai het wiel totdat je gewicht op de bovenkant van je vork verschijnt.
Wanneer uw fiets de winkel verlaat, zijn de remblokken en schijven nieuw en daardoor zijn de remprestaties erg laag.
Wanneer uw fiets de winkel verlaat, zijn de remblokken en schijven nieuw en daardoor zijn de remprestaties erg laag. Zwaar, continu koud remmen (bijvoorbeeld bij het afdalen) kan leiden tot oververhitting en "ijsvorming" van de remblokken.
Om dit fenomeen te voorkomen, raden we u aan om uw remmen in te remmen. Dit doet u door een tiental keer van 25 tot 5 km/u af te remmen zonder de wielen volledig te blokkeren.
Zorg ervoor dat je tijdens je MTB-tochten voorbereid bent op een lekke band, een gebroken ketting of andere vormen van pech. We hebben voor jou een aantal producten geselecteerd om bepaalde technische defecten zelf te verhelpen.
Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er altijd verschillende onderdelen die bewegen en zich nog moeten zetten.
Dat is onder meer het geval voor de spaken van je wiel die je hoort 'kraken'. Dat geluid wordt veroorzaakt door de residuele torsie van de montage.
Normaal gezien zal het wiel niet gerecht moeten worden. Is dat toch het geval? Geen probleem! Je kunt tijdens de eerste 6 maanden na je aankoop je fiets in één van onze Decathlon-ateliers laten nakijken om die lichte afwijking bij te stellen.
Jammer genoeg overkomt het ons allemaal wel eens. Dit hangt echter niet alleen af van de band of binnenband.
Herhaalde lekke banden zijn immers niet normaal en kunnen veroorzaakt worden door:
- Een verkeerde assemblage van het wiel in onze fabriek waardoor een spaaknippel de binnenband kan doorboren.
- Een slechte band of binnenband (poreus).
- Een eerste lek dat slecht hersteld is en een vreemd object (een doorn, glas, stukje metaal, ...) dat nog in de band is achtergebleven.
Het is dus belangrijk om goed te controleren of er geen vreemde objecten achterblijven binnenin de band of langs de velg.
Weet je niet hoe je een band kunt (de)monteren, hoe een binnenband te herstellen of te vervangen?
Het eenvoudigste is van je wiel afblijven en het tijdelijk te herstellen met een antilekspray: bevestig het uiteinde van de tube op het ventiel van de lekke band en druk het is zonder loslaten om het schuim erin te spuiten. De band vult zich en wordt terug hard, waardoor je zonder problemen kunt terugrijden.
Je kan verschillende stappen nemen om je voorvork soepeler te maken:
1/ Overloop de afstelling opnieuw: ga daarvoor naar het punt "HOE WERKT DE AFSTELLING VAN MIJN VORK?
2/ Geef het een basis-onderhoudsbeurt: je kan je vork regelmatig onderhouden met een smeerkan. Breng enkele druppels olie aan op de centrale fietsvork en beweeg deze zodat de olie in de buitenpoten geraakt.
3/ Laat een volledig onderhoud uitvoeren in ons atelier.
Je kunt verschillende acties ondernemen om de versnellingen vooraan goed te laten werken:
1/ Controleer de kabel en de kabelmantel:
1a. Als de uiteindes van de kabelmantel verkeerd zitten, kan dit de trekkracht van de derailleurkabel hinderen en het schakelen ontregelen.
Als er een uiteinde verkeerd zit, zet het dan met de hand terug op zijn plaats.
1b. Als de derailleur niet beweegt nadat je de shifter hebt gebruikt, dan zit de kabel en de kabelmantel waarschijnlijk vast. In dat geval moet je de kabel en kabelmantel vervangen.
2/ Ga met je MTB naar een DECATHLON-aterlier om de derailleur opnieuw te laten afstellen. HERINNERING: binnen de eerste 6 maanden na je aankoop bieden wij je gratis een volledige herziening aan van de afstelling van de hele fiets.
Je kunt verschillende acties ondernemen om de versnellingen vooraan goed te laten werken:
1/ Controleer de kabel en de kabelmantel:
1a- Als de uiteindes van de kabelmantel verkeerd zitten, kan dit de trekkracht van de derailleurkabel hinderen en het schakelen ontregelen.Als er een uiteinde verkeerd zit, zet het dan met de hand terug op zijn plaats.
1b- Als de derailleur niet beweegt nadat je de shifter hebt gebruikt, dan zit de kabel en de kabelmantel waarschijnlijk vast. In dat geval moet je de kabel en kabelmantel vervangen.
2/ Controleer of het derailleurpad niet is scheefgetrokken: een scheefgetrokken pad kan de derailleur niet meer uitgelijnd zijn waardoor hij niet meer correct werkt. Ga achter je fiets staan en bekijk de uitlijning van de derailleur zoals in de onderstaande afbeelding.
Als het derailleurpad is scheefgetrokken, ga dan naar een DECATHLON-aterlier om het te laten vervangen.
3/ Ga met je MTB naar een DECATHLON-aterlier om de derailleur opnieuw te laten afstellen. HERINNERING: binnen de eerste 6 maanden na je aankoop bieden wij je gratis een volledige herziening aan van afstelling van de hele fiets.
Vind in deze video's de uitleg die nodig is om uw herstellingen en vervanging van onderdelen uit te voeren.
- Een achterwiel monteren / demonteren - Een platte band herstellen -Een binnenband vervangen - Stuurhoogte afstellen- Een ketting repareren
Aarzel niet om een bezoek aan ons Youtube-channel te brengen om zo nog meer tutorials te ontdekken.
Om je fiets goed te reinigen, heb je een fietsreiniger, een spons en een borstel nodig.
Spoel je fiets eerst af met water.
Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct efficiënt aan te brengen.
Vergeet niet om het product eerst te laten inwerken voordat je je fiets afspoelt.
Ga niet te dichtbij staan als je je fiets afspoelt zodat je de mechanische elementen niet beschadigt.
Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte vod.
Om je transmissie te reinigen en smeren heb je een ontvettingsspray, een aangepaste borstel en een smeermiddel nodig.
Bescherm eerst je schijf met een propere doek zodat er geen vet op kan komen.
Breng vervolgens de ontvettingsspray op de transmissie aan en wrijf met de borstel over de cassette, de ketting en de derailleurwieltjes.
Laat enkele minuten inwerken en ga vervolgens niet te dichtbij staan om je fiets af te spoelen.
Laat de transmissie even drogen voordat je begint te smeren.
Schud de bus met het smeermiddel en smeer je ketting aan de binnenkant, dat zorgt immers voor de beste resultaten.
Je transmissiekabel is vuil, verroest, beschadigd of je kunt moeilijk schakelen?
Dan moet je je transmissiekabel vervangen! Om de transmissiekabel te vervangen heb je een tang, een schroevendraaier, een kabelkniptang, een inbussleutel en een nieuwe set derailleurkabels en kabelmantels nodig.
Begin met de kabel uit de kabelmantel te halen. Maak het kapje van de shifter los en zet je fiets op de laatste versnelling. Knip vervolgens de kabel door zodat je de volledige kabel uit de mantel kunt halen.
Houd de kabelmantel vervolgens tegen je MTB om de juiste lengte te bepalen. Knip de mantel door en plaats de dopjes aan de uiteinden. Je kunt de kabelmantel nu aan je fiets bevestigen.
Bevestig de kabel aan de shifter en trek hem door de kabelmantel. Als je hiermee klaar bent, bevestig je het kapje terug aan de shifter en maak je de kabel aan de derailleur vast. Span de kabel strakker aan als je moeilijk naar een hogere versnelling kunt schakelen en minder strak als het terugschakelen minder vlot loopt.
Zodra je klaar bent, snijd je de kabel af en maak je het dopje vast met de tang.
Om een lekke band te herstellen, heb je een pomp, een bak met water, een vod en een herstellingsset voor binnenbanden nodig.
Pomp de binnenband lichtjes op. Leg hem in een bak met water om het gaatje te vinden.
Als je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband af met een vod. Neem het schuurpapier en schaaf zachtjes over de binnenband.
Hierdoor maak je de band klaar voor het aanbrengen van de pleister en zorg je ervoor dat de lijm goed blijft zitten.
Smeer een vrij grote hoeveelheid lijm rond het gaatje en wacht tot 3 tot 5 minuten.
Bevestig de pleister op het gaatje en druk enkele minuten aan.
Nu moet je je binnenband enkel nog maar in je buitenband aanbrengen!
Deze herstelling voer je uit met een nieuwe derailleurpad die geschikt is voor je fiets (zie de rubriek 'ONDERDELEN') en een inbussleutel van 5 mm.
Gebruik het gereedschap om het wiel van je fiets te halen en de beschadigde derailleurpad te vervangen.
Bevestig de nieuwe derailleurpad aan het frame.
Verwijder eerst de oude derailleurpad voordat je de nieuwe met de inbussleutel van 5 mm monteert.
Nu moet je enkel nog maar je derailleur op je nieuwe derailleurpad bevestigen en je versnellingen controleren.
Om een ketting te vervangen heb je een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelblokkering nodig.
Leg de ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste blad.
Maak eerst de snelblokkering met een snelschakeltang los en verwijder vervolgens de oude ketting uit de transmissie.
Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en het kleinste blad zodat je de juiste lengte eenvoudig kunt bepalen.
Span de ketting strak aan langs de bovenste leirol van het bovenste derailleurwieltje.
Gebruik de kettingpons om de ketting op de juiste lengte af te knippen.
Bevestig de snelblokkering en laat de ketting met de pedalen ronddraaien tot de snelblokkering bovenaan ligt. Duw met je hand om ervoor te zorgen dat de ketting in de juiste positie ligt.
Moet u bepaalde componenten vervangen? Vind hier al onze onderdelen voor de ST 520 mountainbike.
Garantievoorwaarden
Transmissie
Handleiding van de transmissie
ROCKRIDER geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur (bij een normaal gebruik).
Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.
Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je gratis een herziening aan van je MTB binnen de 6 maanden na je aankoop.