Ref: 8545706
2019
Deze MTB hebben we ontworpen om te trainen en te presteren tijdens cross country MTB-wedstrijden. Geef het beste van jezelf en meet je met anderen! Presteer top met het nieuwe full suspended frame van 29 in carbon en aluminium. Drijf je snelheid op tijdens marathonwedstrijden en langeafstandstrails, dankzij de veringen van 120 mm.
Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remplaatjes nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen.
Om het risico op lekrijden of inknellen van je binnenbanden te beperken, kan je de wielen van deze MTB omvormen tot Tubeless-wielen.
Daar heb je het volgende voor nodig:
- Tubeless-spray (antilekspray):
DECATHLON: PREVENTIEVE SPRAY VOOR TUBELESS READY BANDEN EN VELGEN (8550735)
DE STAPPEN:
Lijkt deze ingreep je toch wat te delicaat, vraag dan gerust aan de technici van je Decathlon-winkel om het voor je te doen.
Via de onderstaande link vind je alle nodige info om je Rockshox-voorvork af te stellen
Bij een lekke band, een kettingbreuk of elke andere vorm van pech heb je graag het juiste materiaal bij je tijdens je MTB-ritjes. Wij maakten een selectie van een aantal producten die ervoor zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan.
Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er altijd verschillende onderdelen die bewegen en zich nog moeten zetten.
Jammer genoeg overkomt het ons allemaal wel eens. - De ondergrond (naalden, doorns, glas, spijkers ...)
Je kan verschillende stappen nemen om je voorvork soepeler te maken: 1 - Doe een basisonderhoud: je kan je vork regelmatig onderhouden met een smeerkan. Breng enkele druppels olie aan op de centrale fietsvork en beweeg deze zodat de olie in de buitenpoten geraakt.
Er zijn verschillende redenen waarom je mogelijk moeilijk kunt schakelen (kransjes).
Voor carbonframes en interne kabelvoering is het eerste wat je moet doen wanneer je een derailleurkabel vervangt, de kabel loskoppelen van de derailleur. Dat kan gewoon met een inbussleutel. De oude kabel gebruik je als referentie om een liner te plaatsen. Die liner is een soort van tijdelijke binnenkabel die het gemakkelijker maakt om de nieuwe kabel door het frame te leiden. Zodra je kabel is afgekoppeld, moet je de liner er dus langs halen tot hij uit het frame komt (aan de kabelingang). Let op dat je de liner goed rond de kabel schuift, zonder dat hij de kabel VOORTDUWT! Zodra je de liner hebt geplaatst, kun je de derailleurkabel uit het frame trekken. Zo blijft het kabeltracé binnenin het frame mooi vrij. Het wordt op die manier ook veel gemakkelijker om de nieuwe kabel te plaatsen en ter hoogte van de kabeluitgang uit te nemen. Zodra je de kabel door de liner hebt geschoven, kan je de liner zelf uitnemen.
Je remgreep voelt zachter aan en/of raakt je stuur voor je echt remt?
Een geplooide derailleurpad kan ervoor zorgen dat je derailleur niet meer goed uitgelijnd is en dus niet meer correct kan werken. Zet je achter je fiets en controleer of de uitlijning overeenkomt met onderstaande afbeelding. Ga achter je fiets staan en bekijk de uitlijning van de derailleur.
Je hebt je ketting gebroken? Dan heb je twee mogelijkheden: 1- Doe de reparatie zelf met behulp van dit filmpje; je hebt wel een kettingpons en een snelschakel nodig. 2- Loop langs in een van onze Ateliers, en laat onze vakkundige technici je helpen.
Om je fiets goed schoon te maken, heb je een speciale fietsreiniger nodig, een spons en een borstel.
Spoel de fiets eerst af met de tuinslang voor je met reinigende middelen aan de slag gaat.
Gebruik vervolgens de spons en de borstel om de reiniger doeltreffend aan te brengen.
Laat het product even inwerken voor je de fiets afspuit.
Doe dat zeker van ver genoeg, om te vermijden dat je de mechanische onderdelen beschadigt.
Tot slot droog je je fiets best af met een droog, schoon en zacht doek.
Om het versnellingsapparaat van je fiets schoon te maken en te smeren, heb je een ontvettende spray nodig, een gepaste borstel en een smeermiddel.
Allereerst moet je je remschijven beschermen met een schoon doek, om te vermijden dat er vet op belandt.
Breng vervolgens ontvetter aan op het hele versnellingsapparaat. Ga met de borstel over de cassette, de ketting en de derailleurwieltjes.
Laat het middel een paar minuten inwerken en spoel dan af vanaf een zekere afstand.
Laat vervolgens alles even drogen voor je de hele transmissie opnieuw smeert.
Schud met het smeermiddel en breng het op de binnenkant van de ketting aan voor een doeltreffende werking.
Is je versnellingskabel vuil, geroest of beschadigd, gaat schakelen stroef of springt je ketting soms op een foute versnelling?
Dan is de kabel dringend aan vervanging toe! Om dat te doen heb je een waterpomptang nodig, een schroevendraaier, een kabelkniptang, een inbussleutel en een nieuwe set derailleurkabels.
Haal eerst de kabel uit de mantel. Haal het eindkapje van de kabel uit de shifter en schakel naar de laatste versnelling. Knip vervolgens de kabel door om de hele kabel en vervolgens ook de mantel te verwijderen.
Bepaal vervolgens de juiste lengte van de kabelmantel door hem op de MTB te leggen. Knip door en plaats de hoedjes op de uiteinden. Je kan nu de kabel installeren.
Bevestig de kabel aan de shifter en haal hem door de mantel. Zodra je die handeling hebt uitgevoerd, plaats je het eindkapje weer op de shifter en maak je de kabel vast aan de derailleur. Om je transmissie af te stellen, span je de kabel aan als het lastig is om op te schakelen, en ontspan je hem als het lastig is om lager te schakelen.
Als je klaar bent knip je de kabel af en bevestig je het kabelhoedje aan het uiteinde met de waterpomptang.
Een achterwiel uitnemen en terugplaatsen wanneer je fiets is uitgerust met een lock-out en derailleurkooi, is een vrij specifieke handeling.
Leg allereerst je ketting op het laatste kransje en deblokkeer vervolgens de derailleurkooi.
Om het wiel af te nemen open je gewoon de snelspanner, zonder hem te ontregelen.
Bij het hermonteren leg je de ketting weer op het laatste kransje. Sluit de snelspanner, zet de derailleurkooi weer vast om te vermijden dat je ketting gaat verspringen ... en klaar!
Om een lekke band te repareren, heb je nodig: een pomp, een badje met water, een doek en een plakset voor binnenband.
Pomp de binnenband lichtjes op. Haal de band door het badje met water om het lek te lokaliseren.
Zodra je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband met het doek en ruw je de plek van het lek met het stukje schuurpapier dat bij de plakset zit.
Zo maak je het oppervlak van de binnenband klaar en zorg je ervoor dat de lijm optimaal hecht.
Breng de lijm royaal aan rond het gaatje en wacht 3 tot 5 minuten.
Tot slot kleef je de bandenplakker over het gaatje. Druk een paar minuten aan.
Je kan nu je binnenband weer op je wiel leggen!
Voor deze handeling heb je nodig: remblokken, een platte schroevendraaier en een inbussleutel van 3 mm.
Haal allereerst het wiel uit het frame. Gebruik vervolgens een grote schroevendraaier om de blokken te spreiden en de zuigers in hun originele positie te brengen.
Verwijder vervolgens de borgpen van de blokken en haal de remblokken uit hun behuizing. Maak de nieuwe remblokken klaar door de contraveer tussen de twee te plaatsen.
Plaats de nieuwe blokken in de remhoef en plaats tot slot de borgpen terug.
Je kan nu het wiel terugplaatsen. Doe nog even een visuele controle om na te gaan of de blokken goed zitten en niet over de remschijf schuren.
Voor deze ingreep heb je een inbussleutel van 5 mm nodig.
Schroef de remhoef los, laat het wiel draaien en bedien de remgreep. Het is belangrijk dat je de remgreep ingeduwd houdt voor je de hoef terug vastschroeft.
Vervolgens doe je een visuele controle om na te gaan of de schijf en de remblokken nog contact maken.
Voor deze operatie heb je een nieuwe derailleurpad nodig, die past op je fiets (check de rubriek ONDERDELEN) en een inbussleutel van 5 mm.
Haal het wiel uit de fiets, en demonteer de beschadigde derailleurpad met het juiste gereedschap.
Plaats de nieuwe pad op het frame.
Haal het stuk van de oude pad van de voorderailleur voor je het nieuwe onderdeel monteert met de inbussleutel van 5 mm.
Nu rest je enkel nog om de derailleur op de nieuwe pad te monteren en te checken of je weer vlot schakelt.
Voor deze handeling heb je nodig: een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelschakel.
Leg de ketting op het laatste kransje en op het kleinste blad.
Verwijder eerst de snelschakel met een snelschakeltang, neem vervolgens de oude ketting uit de transmissie.
Leg de nieuwe ketting op het laatste kransje en op het kleinste blad, zo kan je de juiste lengte gemakkelijker bepalen.
De ketting moet rakelings langs het bovenste derailleurwieltje lopen.
Zodra je de lengte hebt bepaald, geef je de ketting de juiste lengte met de kettingpons.
Tot slot plaats je de snelschakel op de ketting en draai je een keer met de pedalen, zodat de snelschakel in het bovenste deel van de ketting zit. Druk de schakel aan met de hand, om te verzekeren dat hij perfect zit.
Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe? Hier vind je al onze onderdelen voor de MTB XC 900 S.
Garantiehandleiding
ROCKRIDER geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur (bij een normaal gebruik).
Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.
Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je gratis een herziening aan van je MTB binnen de 6 maanden na je aankoop.