Ref: 8595247
2020
Deze mountainbike is ontwikkeld om te trainen en te presteren tijdens cross country-mountainbikewedstrijden. Geef het beste van jezelf en meet je met anderen. Maak van elke rit een onvergetelijke ervaring met de MTB Rockrider XC 940 Limited edition. Voel je als een wereldkampioen met de Rockshox SID Select 100 mm-vork, de Reynolds TR 249 R-wielen van carbon en de Sram XO1 Eagle-transmissie.
MTB ROCKRIDER XC 940 LTD
Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remplaatjes nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen.
Om het risico op gaatjes en scheurtjes in je binnenband te beperken, kun je de wielen van je MTB tubeless maken.
Wat heb je hiervoor nodig?
-Antilekvloeistof:
DECATHLON: ANTILEKVLOEISTOF VOOR DE MONTAGE VAN TUBELESS READY BANDEN EN VELGEN (8550735)
HANDLEDING:
Als dit je iets te moeilijk lijkt, kun je altijd naar je dichtstbijzijnde Decathlon-atelier gaan. Onze medewerkers helpen je met plezier verder.
Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er altijd verschillende onderdelen die bewegen en zich nog moeten zetten.
Jammer genoeg overkomt het ons allemaal wel eens. - De ondergrond (naalden, doorns, glas, spijkers ...)
Je kan verschillende stappen nemen om je voorvork soepeler te maken: 1 - Doe een basisonderhoud: je kan je vork regelmatig onderhouden met een smeerkan. Breng enkele druppels olie aan op de centrale fietsvork en beweeg deze zodat de olie in de buitenpoten geraakt.
Er zijn verschillende redenen waarom je mogelijk moeilijk kunt schakelen (kransjes).
Voor carbonframes en interne kabelvoering is het eerste wat je moet doen wanneer je een derailleurkabel vervangt, de kabel loskoppelen van de derailleur. Dat kan gewoon met een inbussleutel. De oude kabel gebruik je als referentie om een liner te plaatsen. Die liner is een soort van tijdelijke binnenkabel die het gemakkelijker maakt om de nieuwe kabel door het frame te leiden. Zodra je kabel is afgekoppeld, moet je de liner er dus langs halen tot hij uit het frame komt (aan de kabelingang). Let op dat je de liner goed rond de kabel schuift, zonder dat hij de kabel VOORTDUWT! Zodra je de liner hebt geplaatst, kun je de derailleurkabel uit het frame trekken. Zo blijft het kabeltracé binnenin het frame mooi vrij. Het wordt op die manier ook veel gemakkelijker om de nieuwe kabel te plaatsen en ter hoogte van de kabeluitgang uit te nemen. Zodra je de kabel door de liner hebt geschoven, kan je de liner zelf uitnemen.
Je remgreep voelt zachter aan en/of raakt je stuur voor je echt remt?
Een geplooide derailleurpad kan ervoor zorgen dat je derailleur niet meer goed uitgelijnd is en dus niet meer correct kan werken. Zet je achter je fiets en controleer of de uitlijning overeenkomt met onderstaande afbeelding. Ga achter je fiets staan en bekijk de uitlijning van de derailleur.
Je hebt je ketting gebroken? Dan heb je twee mogelijkheden: 1- Doe de reparatie zelf met behulp van dit filmpje; je hebt wel een kettingpons en een snelschakel nodig. 2- Loop langs in een van onze Ateliers, en laat onze vakkundige technici je helpen.
Overschakelen op tubeless
Avid-remblokken vervangen
Tektro-remblokken vervangen
De remmen van je MTB inremmen
De vering van een hardtail-MTB afstellen
De vering van een volledige geveerde MTB (fully) afstellen
Om je fiets goed te reinigen, heb je een fietsreiniger, een spons en een borstel nodig. Spoel je fiets eerst af met water. Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct efficiënt aan te brengen. Vergeet niet om het product eerst te laten inwerken voordat je je fiets afspoelt. Ga niet te dichtbij staan als je je fiets afspoelt zodat je de mechanische elementen niet beschadigt. Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte vod.
Om je transmissie te reinigen en smeren heb je een ontvettingsspray, een aangepaste borstel en een smeermiddel nodig. Bescherm eerst je schijf met een propere doek zodat er geen vet op kan komen. Breng vervolgens de ontvettingsspray op de transmissie aan en wrijf met de borstel over de cassette, de ketting en de derailleurwieltjes. Laat enkele minuten inwerken en ga vervolgens niet te dichtbij staan om je fiets af te spoelen. Laat de transmissie even drogen voordat je begint te smeren. Schud de bus met het smeermiddel en smeer je ketting aan de binnenkant, dat zorgt immers voor de beste resultaten.
Je transmissiekabel is vuil, verroest, beschadigd of je kunt moeilijk schakelen? Dan moet je je transmissiekabel vervangen! Om de transmissiekabel te vervangen heb je een tang, een schroevendraaier, een kabelkniptang, een inbussleutel en een nieuwe set derailleurkabels en kabelmantels nodig. Begin met de kabel uit de kabelmantel te halen. Maak het kapje van de shifter los en zet je fiets op de laatste versnelling. Knip vervolgens de kabel door zodat je de volledige kabel uit de mantel kunt halen. Houd de kabelmantel vervolgens tegen je MTB om de juiste lengte te bepalen. Knip de mantel door en plaats de dopjes aan de uiteinden. Je kunt de kabelmantel nu aan je fiets bevestigen. Bevestig de kabel aan de shifter en trek hem door de kabelmantel. Als je hiermee klaar bent, bevestig je het kapje terug aan de shifter en maak je de kabel aan de derailleur vast. Span de kabel strakker aan als je moeilijk naar een hogere versnelling kunt schakelen en minder strak als het terugschakelen minder vlot loopt. Zodra je klaar bent, snijd je de kabel af en maak je het dopje vast met de tang.
Heb je een fiets met een kooivergrendeling? Dan moet je de wielen op een specifieke manier monteren/demonteren. Leg eerst de ketting op het laatste tandwiel en maak vervolgens de kooi van de derailleur los. Open de snelspanner en haal het wiel eruit. Je wiel terug vastmaken? Leg de ketting dan eerst op het laatste tandwiel, sluit de snelspanner en maak de kooivergrendeling terug vast om te voorkomen dat je ketting verspringt!
Om een lekke band te herstellen, heb je een pomp, een bak met water, een vod en een herstellingsset voor binnenbanden nodig. Pomp de binnenband lichtjes op. Leg hem in een bak met water om het gaatje te vinden. Als je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband af met een vod. Neem het schuurpapier en schaaf zachtjes over de binnenband. Hierdoor maak je de band klaar voor het aanbrengen van de pleister en zorg je ervoor dat de lijm goed blijft zitten. Smeer een vrij grote hoeveelheid lijm rond het gaatje en wacht tot 3 tot 5 minuten. Bevestig de pleister op het gaatje en druk enkele minuten aan. Nu moet je je binnenband enkel nog maar in je buitenband aanbrengen!
Om de remplaatjes te vervangen heb je remplaatjes, een platte schroevendraaier en een inbussleutel van 3 mm nodig. Maak eerst je wiel los. Gebruik vervolgens een platte schroevendraaier om de plaatjes uit elkaar te halen en de ventielen in hun oorspronkelijke positie te plaatsen. Verwijder de pin die de plaatjes bij elkaar houdt en haal de plaatjes uit de houder. Plaats ondertussen de veer tussen de nieuwe plaatjes. Bevestig de nieuwe plaatjes in de remhoef en steek de pin erdoor. Maak het wiel onieuw vast en kijk of de plaatjes niet tegen de schijf schuren door even met het wiel te draaien.
Om de remhoef van je schijfrem af te stellen, heb je een inbussleutel van 5 mm nodig. Schroef de remhoef los, draai aan het wiel en duw de remgreep in. Houd de remgreep ingedrukt voordat je de remhoef opnieuw vastschroeft. Kijk vervolgens of de schijf en de plaatjes nog tegen elkaar komen.
Deze herstelling voer je uit met een nieuwe derailleurpad die geschikt is voor je fiets (zie de rubriek 'ONDERDELEN') en een inbussleutel van 5 mm. Gebruik het gereedschap om het wiel van je fiets te halen en de beschadigde derailleurpad te vervangen. Bevestig de nieuwe derailleurpad aan het frame. Verwijder eerst de oude derailleurpad voordat je de nieuwe met de inbussleutel van 5 mm monteert. Nu moet je enkel nog maar je derailleur op je nieuwe derailleurpad bevestigen en je versnellingen controleren.
Om een ketting te vervangen heb je een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelblokkering nodig. Leg de ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste blad. Maak eerst de snelblokkering met een snelschakeltang los en verwijder vervolgens de oude ketting uit de transmissie. Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en het kleinste blad zodat je de juiste lengte eenvoudig kunt bepalen. Span de ketting strak aan langs de bovenste leirol van het bovenste derailleurwieltje. Gebruik de kettingpons om de ketting op de juiste lengte af te knippen. Bevestig de snelblokkering en laat de ketting met de pedalen ronddraaien tot de snelblokkering bovenaan ligt. Duw met je hand om ervoor te zorgen dat de ketting in de juiste positie ligt.
Rockrider geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur (bij een normaal gebruik).
Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.
Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je gratis een herziening aan van je MTB binnen de 6 maanden na je aankoop.