Ref: 8587688
2020
Deze MTB 27.5" werd speciaal ontwikkeld op maat van vrouwen voor je eerste mountainbikeritten bij droog weer en tot anderhalf uur.
Comfort boven alles: deze MTB ST 520 voor dames heeft een verhoogde zithouding, een ergonomisch zadel en 27.5"-wielen zodat je je comfortabel voelt tijdens het mountainbiken. Extra pluspunt: schijfremmen en snelle shifters
De aanbevolen gemiddelde druk van je banden is 1,8 bar.
Je stuur staat standaard afgesteld in de hoogste positie (voor een zo recht mogelijke rug, dus de meest comfortabele positie).
Om aerodynamischer te fietsen en efficiënter te trappen, kan je je stuur lager zetten zodat je in een lagere positie zit (met de rug meer gebogen, dus sportiever).
Om dat te doen hoeft je enkel de spacers onder de stuurpen van je fiets te verstellen aan de hand van de stappen in dit instructiefilmpje.
Het frame van de ST 540 beschikt over een snelspanner.
Ga rechtop staan naast je zadel. Maak de snelspanner los met de hendel. Verstel je zadel zodat het even hoog komt als je bekken.
Vergrendel de snelspanner door de hendel opnieuw te sluiten.
Bekijk ook onze instructievideo voor meer details.
De B'TWIN U-Fit voorvork werd ontwikkeld om de afstelling ervan zo eenvoudig mogelijk te maken. Een echte innovatie: je draait aan de knop tot je je gewicht ziet verschijnen op de bovenkant van de vork. Door aan de knop te draaien wordt de veer meer of minder samengedrukt om deze aan te passen aan je gewicht.
Als je fiets de winkel verlaat, zijn de remblokken en -schijven nieuw waardoor de remprestaties niet optimaal zijn.
Om een lekke band, een gebroken ketting of een andere tegenslag te verhelpen, is het verstandig om de juiste spullen mee te nemen tijdens je mountainbiketochten. Hier zijn een aantal artikelen die van pas kunnen komen in geval van pech onderweg.
Tijdens je eerste ritjes met je nieuwe fiets, zijn er nog verschillende onderdelen die zich moeten 'zetten'.
2- In het kader van de schadeverzekering voor 1 euro als je die afgesloten hebt (2 jaar geldig)
Jammer genoeg kan iedereen een lekke band krijgen.
- Het terrein (doornen, bramen, glas, een spijker, ...)
Schroef het uiteinde van het buisje op het ventiel van de lekke band (ventiel naar beneden gericht) en houd ingedrukt om het schuim te injecteren. De band vult zich en wordt weer hard, waardoor je probleemloos kan terugrijden.
2- Als je de schadeverzekering voor 1 euro hebt afgesloten, kan je je wiel definitief laten herstellen in een van onze Decathlon-ateliers.
3- Om te leren een binnenband zelf te herstellen of te vervangen, verwijzen we naar de tutorials onderaan.
Er zijn verschillende mogelijkheden om je voorvork 'soepeler' te maken:
Er zijn verschillende redenen die kunnen verklaren waarom je vooraan (kettingbladen) moeilijk schakelt.
Dat kan in een van onze Decathlon-ateliers of gewoon bij je thuis, door het volgende instructiefilmpje te volgen.
Er zijn verschillende redenen die kunnen verklaren waarom je achteraan (tandwielen) moeilijk schakelt.
Ga langs in een van de Decathlon-ateliers of doe de vervanging zelf met behulp van dit instructiefilmpje.
4- Controleer ook of je derailleurpad niet verbogen is. In dat geval bekijk je de rubriek " MIJN DERAILLEURPAD IS STUK"
Opmerking: als je regelmatig in vochtige en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig met je mountainbike door grote waterplassen fietst, zal je de kabels en buitenkabels vaker moeten vervangen. We raden ook af om je fiets te reinigen met een hogedrukreiniger, want deze duwt het vuil in de buitenkabels.
Is je remhendel slap geworden en / of raakt hij het stuur als je remt?
Een verbogen pad veroorzaakt een verkeerde uitlijning van de derailleur, waardoor deze niet meer correct werkt.
Neem plaats achter je fiets en bekijk de uitlijning van de derailleur.
Heb je een gebroken ketting? Dan zijn er twee oplossingen:
1- Voer de herstelling zelf uit met behulp van dit instructiefilmpje; je hebt dan wel een kettingpons en een snelschakel nodig.
2- Ga naar een van de Decathlon-ateliers om de herstelling te laten uitvoeren door onze technici.
In deze video's krijg je alle nodige uitleg om zelf je fiets te herstellen en onderdelen te vervangen.
- Een achterwiel monteren/demonteren - Een lekke band herstellen
- Een binnenband vervangen - De hoogte van het stuur afstellen
- Een gebroken ketting herstellen - Een derailleurpad vervangen
Neem ook een kijkje op ons YouTube-kanaal voor nog meer video's.
Om je fiets goed te reinigen heb je een fietsshampoo nodig, een spons en een borstel.
Spoel je fiets af met behulp van een tuinslang voordat je de fietsshampoo aanbrengt.
Gebruik daarna een spons en een borstel om het product goed aan te brengen.
Laat het product even inwerken voordat je je fiets afspoelt.
Hou voldoende afstand tijdens het afspoelen om de mechanische onderdelen niet te beschadigen.
Droog ten slotte je fiets af met een droge, schone en zachte doek.
Om je transmissie te reinigen en te smeren, heb je een ontvetter nodig, een geschikte borstel en een smeermiddel.
Bescherm vooral je remschijf met een schone doek om te voorkomen dat er oliespatten op komen.
Breng vervolgens ontvetter aan op de volledige transmissie, schrob de cassette, de ketting en de derailleurwieltjes met een borstel.
Laat enkele minuten inwerken voordat je vanaf een afstandje het product afspoelt.
Wacht tot alles droog is voordat je de transmissie smeert.
Schud het smeermiddel en breng het aan de binnenkant van de ketting aan voor een beter resultaat.
Is je derailleurkabel vuil, verroest, beschadigd of kan je moeilijk schakelen?
Dan moet je derailleurkabel vervangen worden! Om dat te doen, heb je een tang nodig, een schroevendraaier, een kniptang, een inbussleutel en een nieuwe set kabels en derailleurbuitenkabels.
Eerst moet je de kabel uit de buitenkabel trekken. Verwijder het kapje van de shifter en plaats het pijltje op de laatste versnelling, knip vervolgens de kabel door zodat je de hele kabel en vervolgens de buitenkabel kan verwijderen.
Bepaal vervolgens de lengte van de buitenkabel door deze op je MTB te plaatsen, knip hem af en plaats de kapjes op de uiteinden. Nu kan je de buitenkabel installeren.
Bevestig de kabel op je shifter en leid hem door de buitenkabel. Als dit gebeurd is, kan je het kapje weer op de shifter plaatsen en de kabel aan de derailleur bevestigen. Om de transmissie af te stellen, moet je de kabel aanspannen als je ketting moeilijk omhoog gaat en de kabel losser maken als deze moeilijker naar beneden gaat.
Als je klaar bent, knip je de kabel af en bevestig je met een tang de kabelstopper op het uiteinde.
Om een lekke band te herstellen heb je het volgende nodig: een fietspomp, een teil met water, een doek en een reperatieset voor binnenbanden.
Pomp de binnenband een beetje op. Leg hem in het water om het lek te zoeken.
Zodra je het lek gevonden hebt, droog je de binnenband af met behulp van een doek en schuur je het oppervlak rond het lek met het schuurpapier dat in de set is meegeleverd.
Op die manier zal de lijm maximaal hechten op de binnenband.
Breng een dik laagje lijm aan rond het gaatje en wacht 3 tot 5 minuten.
Plaats ten slotte de bandenplakker op het lek en druk deze enkele minuutjes aan.
Nu kan je de binnenband opnieuw in de buitenband plaatsen!
Voor deze vervanging heb je een geschikte derailleurpad nodig (ga hiervoor naar de rubriek "ONDERDELEN") en een inbussleutel van 5 mm.
Demonteer het fietswiel en de beschadigde derailleurpad met aangepast gereedschap.
Positioneer de nieuwe pad op het frame.
Verwijder het deel van de oude pad op de derailleur voordat je het nieuwe monteert met de inbussleutel van 5 mm.
Daarna hoef je nog enkel de derailleur opnieuw te monteren op de nieuwe pad en het schakelen van de versnellingen te controleren.
Om je ketting te vervangen heb je het volgende nodig: een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelschakel.
Leg je ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste kettingblad.
Verwijder eerst de snelschakel met behulp van een snelschakeltang, en haal de oude ketting eraf.
Plaats je nieuwe ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste kettingblad om de optimale lengte makkelijker te kunnen bepalen.
De ketting moet rakelings passeren langs het bovenste derailleurwieltje.
Zodra je de lengte bepaald hebt, kort je de ketting in met behulp van de kettingpons.
Monteer ten slotte de snelschakel op de ketting en draai aan het crankstel om de snelschakel op het bovenste deel van de ketting te positioneren; controleer met de hand of de positionering optimaal is.
Rust je ROCKRIDER ST 540 uit met een SET SPATBORDEN VOOR MTB
Rust je ROCKRIDER ST 540 uit met een ACHTERSTANDAARD 500
Rust je ROCKRIDER ST 540 uit met een BIDONHOUDER 500 ZWART
Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe? Hier vind je al onze onderdelen voor de MTB ST 520 voor DAMES.
ROCKRIDER geeft levenslange garantie op het frame, het stuur en de stuurpen van je MTB (bij een normaal gebruik).
Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.
Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je een gratis onderhoud van je MTB aan binnen de 6 maanden na de aankoopdatum.