VAN RYSEL EDR CF SCHIJFREMMEN SHIMANO 105

REF: 8734120, 8771102, 8771821

VAN RYSEL NCR CF 105 12S

2023

Welkom op de service pagina van je VAN RYSEL NCR CF 105 12S . Deze fiets is het eerste model in het RACE-assortiment van VAN RYSEL.

Op deze pagina vind je al onze adviezen om te weten hoe je je VAN RYSEL NCR CF 105 12S moet gebruiken, onderhouden en repareren.

1/ UNBOXING

UNBOXING NCR

2 / EERSTE GEBRUIK

Om je te helpen je nieuwe fiets goed onder de knie te krijgen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je NCR:

  • VAN RYSEL E-EDR AF: handleiding, reparatie

    BANDENSPANNING

    Denk eraan om voor je eerste rit de juiste bandenspanning te kiezen volgens de weersomstandigheden en je gewicht. Onze aanbevelingen voor banden van 28 mm:
    - Vooraan: 5,5 bar (80 psi)
    - Achteraan: 6 bar (90 psi)

  • 2 / EERSTE GEBRUIK

    INREMMEN

    Bij het eerste gebruik van een fiets is het essentieel om de remblokken in te remmen. Dat geldt nog meer voor een elektrische fiets.

    Om optimaal in te remmen raden we aan om 20 tot 30 keer te remmen zonder dat het wiel blokkeert, aan een snelheid vanaf 25 km/u.

  • 2 / EERSTE GEBRUIK

    AANHAALMOMENTEN

    Zorg ervoor dat je de aanhaalmomenten respecteert, vooral voor de stuurpen/stuur combinatie (zie handleiding). Als die niet goed is aangedraaid kan dat een val veroorzaken.

    Om een goede houding op je fiets te bepalen, neem je bij voorkeur een multitool of een set inbussleutels mee.

3 / JE NCR TUBELESS MAKEN

VAN RYSEL NCR CF TIAGRA: handleiding, reparatie
VAN RYSEL NCR CF TIAGRA: handleiding, reparatie

STAP 1

Gebruik een reparatieset om één kant van je buitenband te demonteren, en zo de binnenband van de velg van je NCR af te halen.

JE NCR TUBELESS MAKEN

STAP 2

Zodra de zijkant van de band van de velg is verwijderd, plaats je het speciale tubeless ventiel in de daarvoor bestemde ruimte op de velg.

Spuit de antilekvloeistof erin en laat het wiel ronddraaien zodat de vloeistof over het hele wiel wordt verspreid.

JE NCR TUBELESS MAKEN

STAP 3

Zodra de vloeistof goed is aangebracht, leg je de band terug op zijn plaats zodat je hem kunt oppompen tot de band in de velg "vastklikt".

Draai opnieuw aan het wiel om ervoor te zorgen dat de antilekvloeistof goed over de hele band wordt verdeeld.

4 / ONDERHOUD

Het is belangrijk om je fiets goed te onderhouden om de levensduur ervan te verlengen. En dat begint bij het regelmatig schoonmaken van het frame en de transmissie.

  • VAN RYSEL E-EDR AF: handleiding, reparatie

    Stap 1

    Breng een ontvetter aan op je transmissie. Leg een doek over de remschijven om te vermijden dat er ontvetter op terechtkomt.

  • 4 / ONDERHOUD

    Stap 2

    Reinig je transmissie met een borstel. Gebruik een reinigingsproduct dat geschikt is voor fietsframes.

  • 4 / ONDERHOUD

    Stap 3

    Droog je fiets af en smeer de transmissie.

Het onmisbare gereedschap

Voor een doeltreffend onderhoud van je NCR, heb je bij voorkeur aangepast gereedschap in huis.

Het onmisbare gereedschap
Het juiste type band kiezen voor je NCR

De band is het enige onderdeel dat in contact komt met de grond. Het is dus belangrijk om het risico op gripverlies te minimaliseren. Hiervoor is het essentieel om te weten hoe je het juiste type band kiest en de juiste bandenspanning bepaalt.

Houd er rekening mee dat de NCR tubeless ready-wielen heeft.

Ontdek ons advies via de link hieronder:

De bandenspanning kiezen voor je E-EDR
Afstellen en vastzetten van de zadelpen

Om je zadel optimaal afgesteld te houden, moet het correct vastgezet zijn. Als je de zadelpen te weinig aanspant, kan het zadel naar beneden zakken tijdens het fietsen.
Span je hem daarentegen te strak aan, dan kun je je zadelpen stuk maken en je fiets beschadigen.


Je kunt het best een momentsleutel gebruiken om je zadelpen vast te draaien. Het aanbevolen aanhaalmoment is 6 tot 7 Nm.


Opgelet, houd je altijd aan de minimale insteekdiepte die is aangegeven op de zadelpen.

Hoe de zadelpen vastzetten?
Fietsketting vervangen

De ketting is een essentieel onderdeel van de transmissie van je fiets. Er zijn verschillende signalen die je laten weten dat het tijd is om de ketting te vervangen:
- de ketting verspringt.
- de ketting heeft meer dan 5000 kilometer afgelegd.
- het schakelen verloopt moeizaam.

Lees ons artikel voor meer informatie:

De remblokken vervangen

Er zijn verschillende tekenen die aangeven dat je remblokken aan vervanging toe zijn:

- Je remmen reageren niet meer zo goed als toen je NCR nieuw was en je mist grip.
- Je hoort een abnormaal geluid als je hard remt.
- De dikte van het slijtmateriaal is minder dan 0,5 mm.

Wanneer de remblokken vervangen?Β 
De remschijven vervangen

Hoewel schijfremmen ontwikkeld zijn om de remblokjes en niet de schijf te laten slijten, zal de schijf uiteindelijk ook versleten raken door de veelvuldige belasting.

Het kan gevaarlijk zijn om met een te versleten schijf te rijden; hij kan namelijk breken als je abrupt en hard moet remmen.

De maximale slijtagewaarde van de schijfdikte komt overeen met ongeveer 10% van de oorspronkelijke waarde. We bevelen dan ook sterk aan om de schijf te vervangen als je die mate van slijtage vaststelt.

Wanneer de remschijven vervangen?Β 
De lagers van je fiets smeren

Om ervoor te zorgen dat je frame langer meegaat moet je de lagers en de slijtonderdelen van je NCR regelmatig smeren. Dit zijn de onderdelen waar je vooral aandacht aan moet besteden:

- trapas,
- vorkbuis,
- lagers van de wielen,
- zadelpen.

VAN RYSEL E-EDR AF: handleiding, reparatie
De transmissie maakt lawaai

Als je transmissie lawaai maakt en/of het schakelen moeizaam gaat, moet je de derailleurs afstellen.

Hoe je dat doet, tonen we in de volgende video:

5 / PROBLEMEN OPLOSSEN

  • VAN RYSEL E-EDR AF: handleiding, reparatie

    ONDERHOUD / REINIGEN VAN DE FIETS

    Om de levensduur van elk onderdeel van je fiets en de transmissie te verlengen, moet je ze regelmatig schoonmaken.

    Raadpleeg het gedeelte bovenaan om te zien hoe je dat doet.

  • 3 / PROBLEMEN OPLOSSEN

    SLIJTAGE VAN ONDERDELEN

    De slijtonderdelen van je fiets hebben een bepaalde levensduur. Als je die overschrijdt, kun je de slijtage van andere onderdelen versnellen of een beschadiging veroorzaken:
    - ketting: 5000 km,
    - cassette: 10.000 km
    - controleer de slijtage van de tanden van je kettingbladen en derailleurwieltjes.

  • 3 / PROBLEMEN OPLOSSEN

    AANHAALMOMENTEN

    Om de verschillende onderdelen van je NCR niet te zwaar te belasten, moet je de aanbevolen aanhaalmomenten goed in acht nemen.

    Als de aanhaalmomenten te hoog zijn, kan dit leiden tot schade en een val veroorzaken.

Pedalen vervangen

Zijn je pedalen stuk? Wil je je pedalen vervangen door klikpedalen? We vertellen je hoe je dat doet.

Denk erom dat de schroefdraad van het linker pedaal omgekeerd loopt, je moet het pedaal dus tegen de klok invastschroeven. Het rechter pedaal heeft wel een gewone schroefdraad.

Gebruik het juiste gereedschap om je pedalen te demonteren, want je moet kracht zetten om ze los te schroeven.

Pedalen vervangen
Hoe een band vervangen?

Als je een lekke band hebt, volg je de tutorial om je klassieke of tubeless band te vervangen:

Hoe een band vervangen?
Hoe het stuurlint vervangen?

Na verloop van tijd gaat de kwaliteit van het stuurlint onvermijdelijk achteruit, vervang het als het versleten is.

Mijn fiets remt minder goed

Er zijn verschillende oplossingen als je merkt dat je remmen minder doeltreffend werken:

- Reinig je remschijf met een ontvetter.

- Controleer de slijtage van de remblokjes.

- Controleer of de remkabel goed aangespannen is.

Als de remblokjes versleten zijn, moet je ze vervangen. Bekijk de volgende tutorial.

De remschijf maakt lawaaiΒ 

Als je remschijf lawaai maakt:

- Controleer of het wiel goed gecentreerd is. Draai het wiel los en draai opnieuw aan.

- Kijk of de remklauw goed afgesteld is.

- Controleer de slijtage van de remblokjes.

- Controleer de spanning van de remkabels.

De remschijf maakt lawaaiΒ 
De derailleur schakelt niet meer

Als je derailleur niet meer reageert op het schakelen, moet je misschien je de derailleurkabels en -buitenkabels vervangen.

Bekijk hiervoor onze tutorial:

De versnellingen verspringen

Als je versnellingen verspringen, moet je eerst de volgende zaken controleren:

- de slijtage van je transmissie.

- de spanning van de kabels.

Als het probleem niet door deze punten veroorzaakt wordt, moet je de derailleur afstellen.

De derailleurpad is verbogen of gebroken

Als je transmissie niet meer normaal werkt en je derailleurpad verbogen is,

dan kun je die vervangen aan de hand van de volgende tutorial.

Hoe de ketting vervangen?

Hieronder tonen we hoe je de fietsketting op de juiste manier vervangt.

Hoe de ketting vervangen?
Hoe de cassette van de fiets vervangen?

Je kunt snel zien of je cassette versleten is door de tanden ervan te controleren. Als je ketting verspringt of als je cassette meer dan 10.000 kilometer op de teller heeft, is het tijd om ze te vervangen:

Bekijk onze tutorial om te zien hoe je dat doet:

Hoe kettingbladen vervangen?

Zijn je kettingbladen versleten? Wil je je verzet vervangen?

Bekijk onze tutorial om te zien hoe je dat doet.

Hoe de achterderailleur vervangen?

Om je achterderailleur te vervangen, kun je de volgende video bekijken:

6/ ONDERDELEN

RACEFIETS VAN RYSEL EDR CF DB SHIMANO 105 (2021)

AssistentieΒ 

Vind je geen oplossing voor je probleem? Neem contact op met onze fietstechnicus om je te laten helpen.

8 / HANDLEIDINGEN

9 / GELIJKVORMIGHEIDSATTEST