2 / EERSTE GEBRUIK
Om je te helpen je nieuwe fiets goed onder de knie te krijgen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je NCR:
REF: 8734120, 8771102, 8771821
2023
Welkom op de service pagina van je VAN RYSEL NCR CF 105 12S . Deze fiets is het eerste model in het RACE-assortiment van VAN RYSEL.
Op deze pagina vind je al onze adviezen om te weten hoe je je VAN RYSEL NCR CF 105 12S moet gebruiken, onderhouden en repareren.
Om je te helpen je nieuwe fiets goed onder de knie te krijgen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je NCR:
BANDENSPANNING
Denk eraan om voor je eerste rit de juiste bandenspanning te kiezen volgens de weersomstandigheden en je gewicht. Onze aanbevelingen voor banden van 28 mm:
- Vooraan: 5,5 bar (80 psi)
- Achteraan: 6 bar (90 psi)
INREMMEN
Bij het eerste gebruik van een fiets is het essentieel om de remblokken in te remmen. Dat geldt nog meer voor een elektrische fiets.
Om optimaal in te remmen raden we aan om 20 tot 30 keer te remmen zonder dat het wiel blokkeert, aan een snelheid vanaf 25 km/u.
AANHAALMOMENTEN
Zorg ervoor dat je de aanhaalmomenten respecteert, vooral voor de stuurpen/stuur combinatie (zie handleiding). Als die niet goed is aangedraaid kan dat een val veroorzaken.
Om een goede houding op je fiets te bepalen, neem je bij voorkeur een multitool of een set inbussleutels mee.
STAP 1
Gebruik een reparatieset om één kant van je buitenband te demonteren, en zo de binnenband van de velg van je NCR af te halen.
STAP 3
Zodra de vloeistof goed is aangebracht, leg je de band terug op zijn plaats zodat je hem kunt oppompen tot de band in de velg "vastklikt".
Draai opnieuw aan het wiel om ervoor te zorgen dat de antilekvloeistof goed over de hele band wordt verdeeld.
Het is belangrijk om je fiets goed te onderhouden om de levensduur ervan te verlengen. En dat begint bij het regelmatig schoonmaken van het frame en de transmissie.
Stap 1
Breng een ontvetter aan op je transmissie. Leg een doek over de remschijven om te vermijden dat er ontvetter op terechtkomt.
Stap 2
Reinig je transmissie met een borstel. Gebruik een reinigingsproduct dat geschikt is voor fietsframes.
Stap 3
Droog je fiets af en smeer de transmissie.
De band is het enige onderdeel dat in contact komt met de grond. Het is dus belangrijk om het risico op gripverlies te minimaliseren. Hiervoor is het essentieel om te weten hoe je het juiste type band kiest en de juiste bandenspanning bepaalt.
Houd er rekening mee dat de NCR tubeless ready-wielen heeft.
Ontdek ons advies via de link hieronder:
Om je zadel optimaal afgesteld te houden, moet het correct vastgezet zijn. Als je de zadelpen te weinig aanspant, kan het zadel naar beneden zakken tijdens het fietsen.
Span je hem daarentegen te strak aan, dan kun je je zadelpen stuk maken en je fiets beschadigen.
Je kunt het best een momentsleutel gebruiken om je zadelpen vast te draaien. Het aanbevolen aanhaalmoment is 6 tot 7 Nm.
Opgelet, houd je altijd aan de minimale insteekdiepte die is aangegeven op de zadelpen.
De ketting is een essentieel onderdeel van de transmissie van je fiets. Er zijn verschillende signalen die je laten weten dat het tijd is om de ketting te vervangen:
- de ketting verspringt.
- de ketting heeft meer dan 5000 kilometer afgelegd.
- het schakelen verloopt moeizaam.
Lees ons artikel voor meer informatie:
Er zijn verschillende tekenen die aangeven dat je remblokken aan vervanging toe zijn:
- Je remmen reageren niet meer zo goed als toen je NCR nieuw was en je mist grip.
- Je hoort een abnormaal geluid als je hard remt.
- De dikte van het slijtmateriaal is minder dan 0,5 mm.
Hoewel schijfremmen ontwikkeld zijn om de remblokjes en niet de schijf te laten slijten, zal de schijf uiteindelijk ook versleten raken door de veelvuldige belasting.
Het kan gevaarlijk zijn om met een te versleten schijf te rijden; hij kan namelijk breken als je abrupt en hard moet remmen.
De maximale slijtagewaarde van de schijfdikte komt overeen met ongeveer 10% van de oorspronkelijke waarde. We bevelen dan ook sterk aan om de schijf te vervangen als je die mate van slijtage vaststelt.
Om ervoor te zorgen dat je frame langer meegaat moet je de lagers en de slijtonderdelen van je NCR regelmatig smeren. Dit zijn de onderdelen waar je vooral aandacht aan moet besteden:
- trapas,
- vorkbuis,
- lagers van de wielen,
- zadelpen.
Als je transmissie lawaai maakt en/of het schakelen moeizaam gaat, moet je de derailleurs afstellen.
Hoe je dat doet, tonen we in de volgende video:
Ontvetters, smeermiddelen ...
Kettingen, cassette, pedalen
Remblokken, remschijven, buitenkabels ...
Buitenbanden, binnenbanden, bandenplakkers ...
ONDERHOUD / REINIGEN VAN DE FIETS
Om de levensduur van elk onderdeel van je fiets en de transmissie te verlengen, moet je ze regelmatig schoonmaken.
Raadpleeg het gedeelte bovenaan om te zien hoe je dat doet.
SLIJTAGE VAN ONDERDELEN
De slijtonderdelen van je fiets hebben een bepaalde levensduur. Als je die overschrijdt, kun je de slijtage van andere onderdelen versnellen of een beschadiging veroorzaken:
- ketting: 5000 km,
- cassette: 10.000 km
- controleer de slijtage van de tanden van je kettingbladen en derailleurwieltjes.
AANHAALMOMENTEN
Om de verschillende onderdelen van je NCR niet te zwaar te belasten, moet je de aanbevolen aanhaalmomenten goed in acht nemen.
Als de aanhaalmomenten te hoog zijn, kan dit leiden tot schade en een val veroorzaken.
Zijn je pedalen stuk? Wil je je pedalen vervangen door klikpedalen? We vertellen je hoe je dat doet.
Denk erom dat de schroefdraad van het linker pedaal omgekeerd loopt, je moet het pedaal dus tegen de klok invastschroeven. Het rechter pedaal heeft wel een gewone schroefdraad.
Gebruik het juiste gereedschap om je pedalen te demonteren, want je moet kracht zetten om ze los te schroeven.
Er zijn verschillende oplossingen als je merkt dat je remmen minder doeltreffend werken:
- Reinig je remschijf met een ontvetter.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer of de remkabel goed aangespannen is.
Als de remblokjes versleten zijn, moet je ze vervangen. Bekijk de volgende tutorial.
Als je remschijf lawaai maakt:
- Controleer of het wiel goed gecentreerd is. Draai het wiel los en draai opnieuw aan.
- Kijk of de remklauw goed afgesteld is.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer de spanning van de remkabels.
Als je derailleur niet meer reageert op het schakelen, moet je misschien je de derailleurkabels en -buitenkabels vervangen.
Bekijk hiervoor onze tutorial:
Als je versnellingen verspringen, moet je eerst de volgende zaken controleren:
- de slijtage van je transmissie.
- de spanning van de kabels.
Als het probleem niet door deze punten veroorzaakt wordt, moet je de derailleur afstellen.
Als je transmissie niet meer normaal werkt en je derailleurpad verbogen is,
dan kun je die vervangen aan de hand van de volgende tutorial.
Je kunt snel zien of je cassette versleten is door de tanden ervan te controleren. Als je ketting verspringt of als je cassette meer dan 10.000 kilometer op de teller heeft, is het tijd om ze te vervangen:
Bekijk onze tutorial om te zien hoe je dat doet:
Zijn je kettingbladen versleten? Wil je je verzet vervangen?
Bekijk onze tutorial om te zien hoe je dat doet.
Om je achterderailleur te vervangen, kun je de volgende video bekijken:
VAN RYSEL NCR - BLAUW
SHIMANO TIAGRA
Vind je geen oplossing voor je probleem? Neem contact op met onze fietstechnicus om je te laten helpen.
Groep SHIMANO ULTEGRA
SHIMANO ULTEGRA