EERSTE GEBRUIK
Om je te helpen je nieuwe fiets goed te leren kennen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je RC.
REF: 8785490
2021
Welkom op de support pagina van je RC 520 MICROSHIFT 10V.
Hier vind je al onze adviezen om je RC 520 te gebruiken, te onderhouden en te repareren: handleiding, onderhoud, reparatie en reserveonderdelen.
Om je te helpen je nieuwe fiets goed te leren kennen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je RC.
BANDENSPANNING
Denk eraan om voor je eerste rit de juiste bandenspanning te kiezen volgens de weersomstandigheden en je gewicht.
INREMMEN
Bij het eerste gebruik van een fiets is het essentieel om de remblokken in te remmen.
Om optimaal in te remmen raden we aan om 20 tot 30 keer te remmen zonder dat het wiel blokkeert, vanaf een snelheid van 25 km/u. Zorg ervoor dat je niet stopt tussen het remmen door om te voorkomen dat de remblokken "verglazen" en aan de schijven vastplakken.
AANHAALMOMENTEN
Zorg ervoor dat je de aanhaalmomenten respecteert, vooral voor de stuurpen/stuur combinatie (zie handleiding). Als die niet goed is aangedraaid kan dat een val veroorzaken.
Voor het bepalen van je houding op de fiets neem je een set inbussleutels mee als je gaat fietsen.
Alle essentiΓ«le afstellingen voordat je vertrekt voor je eerste rit met je RC 520 10V.
Het is belangrijk om je fiets goed te onderhouden om de levensduur ervan te verlengen. En dat begint bij het regelmatig schoonmaken van het frame en de transmissie.
Stap 1
Breng een ontvetter aan op je transmissie. Leg een doek over de remschijven om te vermijden dat er ontvetter op terechtkomt.
Stap 2
Reinig je transmissie met een borstel. Gebruik een reinigingsproduct dat geschikt is voor fietsframes.
Stap 3
Droog je fiets af en smeer de transmissie.
Om je zadel optimaal afgesteld te houden, moet het correct vastgezet zijn. Als je de zadelpen te weinig aanspant, kan het zadel naar beneden zakken tijdens het fietsen.
Span je hem daarentegen te strak aan, dan kun je je zadelpen stuk maken en je fiets beschadigen.
Je kunt het best een momentsleutel gebruiken om je zadelpen vast te draaien. Het aanbevolen aanhaalmoment is 6 tot 7 Nm.
Opgelet, houd je altijd aan de minimale insteekdiepte die is aangegeven op de zadelpen.
De ketting is een essentieel onderdeel van de transmissie van je fiets. Er zijn verschillende signalen die je laten weten dat het tijd is om de ketting te vervangen:
- De ketting verspringt.
- De ketting heeft meer dan 5000 kilometer afgelegd.
- Het schakelen verloopt moeizaam.
Lees ons artikel voor meer informatie:
Er zijn verschillende tekenen die aangeven dat je remblokken aan vervanging toe zijn:
- Je remmen reageren niet meer zo goed als toen je NCR nieuw was en je mist grip.
- Je hoort een abnormaal geluid als je hard remt.
- De dikte van het slijtmateriaal is minder dan 0,5 mm.
Hoewel schijfremmen ontwikkeld zijn om de remblokjes en niet de schijf te laten slijten, zal de schijf uiteindelijk ook versleten raken door de veelvuldige belasting.
Het kan gevaarlijk zijn om met een te fel versleten schijf te fietsen; hij kan namelijk breken als je abrupt en hard moet remmen.
De maximale slijtagewaarde van de schijfdikte komt overeen met ongeveer 10% van de oorspronkelijke waarde. We bevelen dan ook sterk aan om de schijf te vervangen als je die mate van slijtage vaststelt.
Om ervoor te zorgen dat je frame langer meegaat moet je de lagers en de slijtonderdelen van je RC regelmatig smeren. Dit zijn de onderdelen waar je vooral aandacht aan moet besteden:
- de trapas,
- de vorkbuis,
- de wiellagers,
- de zadelpen.
Als je transmissie lawaai maakt en/of het schakelen moeizaam gaat, moet je de derailleurs afstellen.
Hoe je dat doet, tonen we in de volgende video:
Er is niet echt een vast aantal kilometers waarna je de kabels van je fiets absoluut moet vervangen.
Het hangt ervan af hoe intensief je fietst en of je aan wedstrijden deelneemt.
Verder speelt ook je manier van schakelen een rol. Je zult je kabels sneller moeten vervangen als je heel regelmatig van versnelling verandert.
De eerste tekenen van slijtage:
Kan je niet meer zo soepel schakelen?
Ook niet als je de versnellingen opnieuw hebt afgesteld?
Misschien is het dan wel tijd om je kabels te vervangen, voordat ze er tijdens je rit de brui aan geven.
Vervang een kabel of kabelmantel ook als hij begint te rafelen.
Zijn je pedalen stuk? Wil je je pedalen vervangen door klikpedalen? We vertellen je hoe je dat doet.
Denk erom dat de schroefdraad van het linker pedaal omgekeerd loopt, je moet het pedaal dus tegen de klok in vastschroeven. Het rechter pedaal heeft wel een gewone schroefdraad.
Gebruik het juiste gereedschap om je pedalen te demonteren, want je moet kracht zetten om ze los te schroeven.
Bekijk onze tutorial om bij een lek je binnenband te vervangen.
Na verloop van tijd gaat de kwaliteit van het stuurlint onvermijdelijk achteruit, vervang het als het versleten is.
Er zijn verschillende oplossingen als je merkt dat je remmen minder doeltreffend werken:
- Reinig je remschijf met een ontvetter.
- Kijk je remblokken na op slijtage.
- Controleer of de remkabel goed aangespannen is.
Zijn je remblokjes versleten? Wil je ze vervangen?
In dit filmpje tonen we hoe je dat doet:
Als je remschijf lawaai maakt, doe je het volgende:
- Controleer of het wiel goed gecentreerd is. Draai het wiel los en draai opnieuw aan.
- Kijk of de remklauw goed afgesteld is.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer de spanning van de remkabels.
Als je versnellingen verspringen, moet je eerst de volgende zaken controleren:
- de slijtage van je transmissie.
- de spanning van de kabels.
Stel daarna je derailleur opnieuw af.
Als je derailleurpad verbogen of stuk is, moet je hem vervangen.
Is je transmissie versleten? Wil je een ander aantal tandwielen op je cassette?
Bekijk onze tutorial over het vervangen van je cassette.
Moet je je remkabel en/of rembuitenkabel vervangen?
Volg onze tutorial:
Zijn je derailleurkabels en/of -buitenkabels aan vervanging toe?
Bekijk dit instructiefilmpje:
Lees hieronder hoe je een fietsketting op de juiste manier vervangt.
Als je remschijf lawaai maakt, doe je het volgende:
- Controleer of het wiel goed gecentreerd is. Draai het wiel los en draai opnieuw aan.
- Kijk of de remklauw goed afgesteld is.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer de spanning van de remkabels.
Zijn je kettingbladen versleten? Wil je een ander aantal tanden?
Je kunt de kettingbladen eenvoudig vervangen.
Hiervoor hoef je alleen maar de schroeven van de kettingbladen los te draaien met een inbussleutel.
Vervolgens kun je de nieuwe kettingbladen monteren.
Om je voorderailleur te vervangen, kun je de volgende video bekijken:
Bekijk alle reserveonderdelen voor je RC 520 10V.
FRAME VAN RYSEL RC
VAN RYSEL geeft 5 jaar garantie op het frame van je RC 520.
Op de andere onderdelen geven we 2 jaar garantie.