MTB ROCKRIDER ST 560

REF: 8607120, 8607220, 8607119, 8615131, 8615287

MTB ROCKRIDER EXPL 540

Deze MTB van 29" is ontwikkeld voor je MTB-tochten van meer dan 3 uur, het hele jaar door.

Comfortabel, stabiel én wendbaar: overwin elk obstakel met de wielen van 29" (27.5" in maat S) in BOOST-formaat en de luchtvering van de MTB EXPL 540!

Presentatie van de rockrider expl 540

Eerste gebruik

Banden oppompen

De gemiddelde aanbevolen bandendruk is 1,8 bar.

Als je meer comfort en grip zoekt EN/OF als je lichter bent dan 70 kg, kun je de bandendruk met 10% verminderen, zonder onder 1,6 bar te gaan. Je verhoogt dan wel de kans op een lekke band op onverhard terrein.

Vergeet niet om regelmatig je bandendruk te controleren.

BANDEN-OPPOMPEN-MTB-ROCKRIDER-ST540

De hoogte van het stuur afstellen

Je stuur staat standaard afgesteld in de hoogste positie (met de rug zo recht mogelijk, dus het meest comfortabel).

Om aerodynamischer te fietsen en efficiënter te trappen, kan je je stuur lager zetten zodat je een meer liggende houding krijgt (met de rug meer gebogen, dus sportiever).

Je kunt dat doen door de balhoofdspacers onder de stuurpen te verplaatsen door de stappen uit dit filmpje te volgen.

DE-HOOGTE-VAN-HET-STUUR-AFSTELLEN-MTB-ROCKRIDER-ST540

Stuur recht zetten

Bekijk dit filmpje om te leren hoe je je stuur recht zet.

STUUR-RECHT-ZETTEN-MTB-ROCKRIDER-ST540

Positie remhendels afstellen

Bekijk dit filmpje om te leren hoe je je remhendels afstelt.

POSITIE-REMHENDELS-AFSTELLEN-MTB-ROCKRIDER-ST540

Mijn gps monteren

Je kunt je gps of fietscomputer direct op de stuurpen van de MTB monteren.

EERSTE GEBRUIK

Zadelhoogte afstellen

Het frame van de MTB EXPL 540 beschikt over een snelspanner.

Ga rechtop staan naast je zadel. Maak de snelspanner los met de hendel. Verstel je zadel zodat het op heuphoogte komt.

Vergrendel de snelspanner door de hendel opnieuw te sluiten.

Bekijk ook onze instructievideo voor meer details.

ZADELHOOGTE-AFSTELLEN-MTB-ROCKRIDER-ST540

De setback van mijn zadel afstellen

Bekijk dit filmpje om te leren hoe je de setback van je zadel afstelt.

AFSTELLEN-SETBACK-ZADEL-MTB-ROCKRIDER-ST520

Vering afstellen

Je luchtvering vraagt een afstelling die aangepast is aan je rijstijl, het terrein en je voorkeur, maar vooral ook aan je gewicht.

Je vork kan op twee punten worden afgesteld: de druken de rebound:

De druk helpt je om de veerhardheid van de voorvork te bepalen. Hoe meer druk er op de vork staat, hoe harder deze is. Om de druk af te stellen, heb je een hogedrukpomp voor vorken of dempers nodig. Om bij het ventiel te kunnen en de voorvork onder druk te zetten, schroef je de knop op de T van de vork los (linkerzijde). Met de druk kun je de veerweg of SAG regelen. Dat is het percentage dat je vork moet 'indrukken' of veren als je erop steunt. Om soepeler en comfortabeler te kunnen rijden, kies je voor een hoge SAG (20% tot 30%). De draaiknop op de rechterkant dient om de vering te blokkeren. Dit kan handig zijn om je MTB over beter berijdbare stukken te loodsen.

De ontspanning (of rebound) bepaalt de snelheid waarmee de vering terug in de oorspronkelijke positie komt na het opvangen van een schok. Het reboundknopje bevindt zich onder de rechterbuitenpoot van je vork.

EERSTE GEBRUIK
Pedalen vervangen

Bekijk dit filmpje om te leren hoe je je pedalen vervangt.

PEDALEN-VERVANGEN-MTB-ROCKRIDER

Je remmen inremmen

Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remblokjes nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen. Door koud en aanhoudend te remmen (bijvoorbeeld in een afdaling), kunnen je remblokken oververhit raken en "verglazen".

We raden je dan ook aan om je remblokjes in te remmen zodat je je remmen probleemloos kunt blijven gebruiken. Tien rembeurten voor elke rem zijn voldoende om in te remmen. Onder remmen verstaan we een sterke snelheidsvermindering van 25 tot 5 km/u, zonder dat je het wiel blokkeert en door slechts één rem per keer te gebruiken.

JE REMMEN INREMMEN
Je wielen omvormen naar tubeless

Om het risico op een lekke band of beknelling van je binnenbanden te beperken, zijn de banden en velgen TUBELESS ready.

Om volledig over te schakelen op TUBELESS banden, heb je enkel nog het volgende nodig:
- Een paar TUBELESS-ventielen
https://www.decathlon.be/nl/p/tubeless-ventielen-duopack/_/R-p-307658?mc=8551979
- Antilekvloeistof:
https://www.decathlon.be/nl/p/antilekvloeistof-voor-fietsbanden-protect-air-max-tubeless-1l/_/R-p-X8363393?mc=8363393

Instructies:
1. Demonteer het wiel
2. Neem de band en de binnenband van de velg
3. Plaats een TUBELESS-ventiel langs de binnenkant, via het gaatje in de velg
4. Breng de antilekvloeistof aan
5. Monteer je specifieke TUBELESS-band
6. Pomp de band stevig op, zodat hij zich goed op de velg zet

Lijkt dit je wat te moeilijk, ga dan gerust naar je dichtstbijzijnde DECATHLON-atelier om het klusje te laten uitvoeren."

MTB ROCKRIDER ST 560 BLAUW

Het juiste materiaal bij pech

Bij een lekke band, een gebroken ketting of elke andere vorm van pech heb je graag het juiste materiaal bij je tijdens je mountainbiketochten. 
We maakten een selectie van een aantal producten die ervoor zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan. 

Ik heb een probleem

Er zit een slag in mijn wiel

Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er altijd onderdelen die zich logischerwijs nog wat moeten zetten.
Dit is ook het geval voor de wielspaken die je kan horen 'kraken', dat geluid wordt veroorzaakt door de residuele torsie van de assemblage.
Je fiets is uitgerust met sterke dubbelwandige velgen (aan de binnenkant van de wielen). Normaal gesproken zit er dus geen slag in je wiel.
Mocht dat toch het geval zijn, ga dan naar een van onze DECATHLON-ateliers om je wiel gratis te laten richten:

1- In het kader van het gratis onderhoud gedurende de eerste 6 maanden na de aankoopdatum van je fiets

2- In het kader van de schadeverzekering van € 1 (geldig gedurende 2 jaar), als je die hebt afgesloten.

Bericht aan ouders: Bepaalde handelingen die jongeren vaker doen (wheelies op de achterwielen, slippen, van trottoirs rijden ...) kunnen, als ze te vaak gedaan worden, ook leiden tot speling aan het achterwiel en verkeerde uitlijning van de velg. Als je ziet dat je kind dit vaak doet, zul je hem of haar hierop moeten wijzen.

richten en uitlijnen wielen MTB ROCKRIDER ST 100
Ik heb een lekke band

Jammer genoeg overkomt het ons allemaal wel eens.

De ondergrond (naalden, doorns, glas, spijkers, ...)

of het gebruik van de fiets (puntige obstakels zoals stenen, traptreden, stoepranden, putten in de weg, ...) zijn het vaakst de oorzaak van perforatielekken (kleine gaatjes) of snakebites (kleine scheurtjes vlak bij elkaar). Als je echter vaak een lekke band hebt, dan kunnen dit de oorzaken zijn:

- Slechte assemblage van het wiel in onze fabrieken, waardoor een van de spaakkoppen de binnenband doorboort.

- Een ongeschikte (poreuze) buiten- of binnenband.

- Een eerder lek dat slecht is gerepareerd, of een doorn, stukje glas, stukje metaal, ... dat in de velg of buitenband is achtergebleven.

Het is dus belangrijk dat je het lek eerst goed onderzoekt en alle vreemde deeltjes verwijdert voor je je band repareert.

Weet je niet hoe je een band kunt (de)monteren, of hoe je een binnenband kunt herstellen of vervangen?

1- Het eenvoudigste is van je wiel afblijven en het tijdelijk herstellen met een pechspray:

Draai het uiteinde van het buisje op het ventiel van de lekke band (met het ventiel omlaag) en druk het buisje zonder los te laten op het ventiel, om het schuim erin te spuiten. De buitenband krijgt zijn vorm en hardheid terug, zodat je veilig naar huis kunt rijden.

2- Heb je onze schadeverzekering van 1 euro afgesloten, dan kan je je wiel laten repareren in een van de DECATHLON-ateliers.

3- Wil je je binnenband gewoon zelf repareren of vervangen, bekijk dan de onderstaande instructiefilmpjes.

Lekke band MTB ROCKRIDER ST 100
Mijn verende voorvork staat te hard afgesteld

Je kan verschillende stappen uitvoeren om je voorvork minder hard te maken:

1/ Controleer de afstelling: ga daarvoor naar het punt 'DE VERING VAN MIJN VORK AFSTELLEN'

2- Voer een basisonderhoud uit: je kan je vork regelmatig onderhouden met wat olie. Breng enkele druppels olie aan op de binnenpoten en beweeg de vork zodat de olie in de buitenpoten geraakt.

3/ Laat een volledig onderhoud uitvoeren in ons atelier.

VERING-AFSTELLEN-MTB-ROCKRIDER-ST540

De versnellingen achteraan schakelen moeilijk

Je kunt verschillende dingen doen om de versnellingen achteraan goed te laten werken:

1/ Controleer de kabel en de kabelmantel:
1a. Als de uiteindes van de kabelmantel verkeerd zitten, kan dit de trekkracht van de derailleurkabel hinderen en het schakelen ontregelen. Als er een uiteinde verkeerd zit, zet het dan met de hand terug op zijn plaats.

1b. Als de derailleur niet beweegt, zelfs niet nadat je aan de draaigreep voor de versnellingen hebt gedraaid, dan zijn de kabel en buitenkabel waarschijnlijk geblokkeerd. In dat geval moet je ze vervangen.

Je kunt ze zelf vervangen aan de hand van deze video, of je MTB binnenbrengen bij een DECATHLON-atelier.


2/ Controleer of de derailleurpad niet kapot is:
Een kapotte derailleurpad kan ervoor zorgen dat je derailleur niet meer goed uitgelijnd is en dus niet meer correct kan werken. Ga achter je fiets staan en bekijk de uitlijning van je derailleur.
Als je derailleurpad is scheefgetrokken, ga dan naar een Decathlon-atelier om ze te laten vervangen of vervang ze zelf met behulp van het filmpje uit de rubriek "MIJN DERAILLEURPAD IS STUK"

TER HERINNERING: binnen de eerste zes maanden na aankoop bieden we je gratis een volledige controle van je fiets.

NB: Als je regelmatig in vochtige en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig met je mountainbike door grote waterplassen trekt, zul je je binnen- en buitenkabels vaker moeten vervangen. We raden je ten zeerste af om je fiets met een hogedrukreiniger schoon te maken, omdat je dan al het vuil in de binnenkabels spuit.

KABEL-TRANSMISSIE-VERVANGEN

Ik kan mijn remhendel te gemakkelijk induwen

Je remhendel geeft te weinig weerstand en/of raakt je stuur voor je echt remt: je remsysteem moet ontlucht worden.

Loop binnen in een van onze Decathlon-ateliers om je door een van onze vakmensen te laten helpen.

Mijn derailleurpad is stuk

Een verbogen pad veroorzaakt een verkeerde uitlijning van de derailleur, waardoor deze niet meer correct werkt.

Neem plaats achter je fiets en bekijk de uitlijning van de derailleur.Als de pad verbogen of gebroken is, ga dan naar een Decathlon-atelier om de derailleurpad te vervangen of vervang deze zelf met behulp van dit instructiefilmpje.

DERAILLEURPAD-MTB-ROCKRIDER

Mijn ketting is stuk

Heb je een gebroken ketting? Dan zijn er twee oplossingen:

1- Voer de reparatie zelf uit met behulp van dit instructiefilmpje; je hebt dan wel een kettingpons en een snelschakel nodig. 

2- Ga naar een van de Decathlon-ateliers om de reparatie te laten uitvoeren door onze technici.

EEN-KETTING-HERSTELLEN

Mijn mtb onderhouden

Mijn mtb reinigen

Om je fiets goed te reinigen, heb je een reinigingsproduct voor fietsen, een spons en een borstel nodig.

Spoel je fiets eerst af met water.

Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct efficiënt aan te brengen.

Het is belangrijk om het product te laten inwerken voordat je de fiets afspoelt.

Ga niet te dichtbij staan zodat je de mechanische elementen niet beschadigt.

Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte doek.

MIJN MTB REINIGEN

Transmissie reinigen en smeren

Om je transmissie te reinigen en smeren heb je een ontvettingsspray, een aangepaste borstel en een smeermiddel nodig.

Bescherm eerst je schijf met een schone doek zodat er geen vet op kan komen.

Breng vervolgens de ontvettingsspray op de transmissie aan en wrijf met de borstel over de cassette, de ketting en de derailleurwieltjes.

Laat enkele minuten inwerken en ga vervolgens niet te dichtbij staan om je fiets af te spoelen.

Laat de transmissie even drogen voordat je begint te smeren.

Schud de bus met het smeermiddel en smeer je ketting aan de binnenkant voor de beste resultaten. 

TRANSMISSIE REINIGEN EN SMEREN

Een transmissiekabel vervangen

Is je derailleurkabel vuil, verroest, beschadigd of kan je moeilijk schakelen? 

Dan moet je derailleurkabel vervangen worden! Om dat te doen, heb je een tang nodig, een schroevendraaier, een kniptang, een inbussleutel en een nieuwe set kabels en derailleurbuitenkabels.

Eerst moet je de kabel uit de buitenkabel trekken. Verwijder het kapje van de shifter en plaats het pijltje op de laatste versnelling, knip vervolgens de kabel door zodat je de hele kabel en vervolgens de buitenkabel kan verwijderen.

Bepaal vervolgens de lengte van de buitenkabel door deze op je MTB te plaatsen, knip hem af en plaats de kapjes op de uiteinden. Nu kan je de buitenkabel installeren.

Bevestig de kabel op je shifter en leid hem door de buitenkabel. Als dit gebeurd is, kan je het kapje weer op de shifter plaatsen en de kabel aan de derailleur bevestigen. Om de transmissie af te stellen, moet je de kabel aanspannen als je ketting moeilijk omhoog gaat en de kabel losser maken als deze moeilijker naar beneden gaat.

Als je klaar bent, knip je de kabel af en bevestig je met een tang de kabelstopper op het uiteinde.

EEN TRANSMISSIEKABEL VERVANGEN

Een achterwiel demonteren

In dit filmpje zie je hoe je het achterwiel demonteert.

EEN ACHTERWIEL DEMONTEREN ST 900

Een lekke band herstellen

Om een lekke band te herstellen, heb je het volgende nodig: een pomp, een bak met water, een doek en een reparatieset voor binnenbanden.

Pomp de binnenband lichtjes op. Leg hem in een bak met water om het gaatje te vinden.

Als je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband af met een doek. Wrijf met het schuurpapiertje zachtjes over de binnenband.

Hierdoor maak je de band klaar om de patch aan te brengen en zorg je ervoor dat de lijm goed blijft zitten.

Smeer een vrij grote hoeveelheid lijm rond het gaatje en wacht 3 tot 5 minuten.

Bevestig de patch op het gaatje en druk enkele minuten aan.

Nu moet je je binnenband alleen nog in je buitenband plaatsen! 

EEN LEKKE BAND HERSTELLEN

Remblokken van een hydraulische schijfrem vervangen

Om deze ingreep uit te voeren, heb je het volgende materiaal nodig: remblokken, een platte schroevendraaier en een inbussleutel van 3 mm.

Haal allereerst het wiel uit het frame. Gebruik vervolgens een grote schroevendraaier om de remblokken te spreiden en de houders in hun originele positie te brengen.

Verwijder de pin die de blokken bij elkaar houdt en haal de blokken uit de houders. Maak de nieuwe remblokken klaar door de veer ertussen te plaatsen.

Bevestig de nieuwe blokjes in de remhoef en steek de pin erdoor.

Maak het wiel opnieuw vast en kijk of de blokjes niet tegen de schijf schuren door even met het wiel te draaien.

REMBLOKKEN-HYDRAULISCHE-SCHIJFREM-VERVANGEN

De remhoef van je hydraulische schijfrem afstellen

Voor deze ingreep heb je een inbussleutel van 5 mm nodig.

Schroef de remhoef los, draai aan het wiel en duw de remhendel in. Houd de remhendel ingedrukt voordat je de remhoef opnieuw vastschroeft. 

Kijk vervolgens of de schijf en de blokjes nog tegen elkaar komen. 

DE REMHOEF VAN JE HYDRAULISCHE SCHIJFREM AFSTELLEN

De derailleurpad vervangen

Hiervoor heb je een geschikte derailleurpad nodig (zie het deel "ONDERDELEN") en een inbussleutel van 5 mm.

Demonteer het fietswiel en de beschadigde derailleurpad met aangepast gereedschap.

Bevestig de nieuwe derailleurpad aan het frame.

Verwijder eerst de oude derailleurpad voordat je de nieuwe met de inbussleutel van 5 mm monteert.

Daarna hoef je nog enkel de derailleur opnieuw te monteren op de nieuwe pad en het schakelen van de versnellingen te controleren.

DE DERAILLEURPAD VERVANGEN

Een ketting vervangen

Om de ketting te vervangen, heb je het volgende nodig: een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelschakel.

Leg de ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste blad. 

Maak eerst de snelschakel los met een tang voor snelschakels en verwijder vervolgens de oude ketting uit de transmissie.

Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en het kleinste blad zodat je de juiste lengte eenvoudig kunt bepalen.

Span de ketting strak aan langs de bovenste leirol van het bovenste derailleurwieltje.

Gebruik de kettingpons om de ketting op de juiste lengte af te knippen.

Bevestig de snelschakel en laat de ketting met de pedalen ronddraaien tot de snelschakel bovenaan ligt. Duw met je hand om ervoor te zorgen dat de ketting in de juiste positie ligt.

EEN KETTING VERVANGEN

Compatibele accessoires

compatibele accessoires
Set mtb-spatborden

Bevestig de SET MTB-SPATBORDEN op je MTB EXPL 540.

set mtb-spatborden
Standaard 500 base

Bevestig de STANDAARD 500 BASE op je MTB EXPL 540.

STANDAARD 500 BASE
Bidonhouder fiets met zijopening

Zet een BIDONHOUDER MET ZIJOPENING VOOR FIETSEN op je MTB EXPL 540.

Als je maar één bidonhouder op je frame wilt zetten, kan je ook kiezen voor een bidonhouder met een opening aan de bovenkant. 

BIDONHOUDER FIETS 500 ZWART
Fietsstoeltje 100 frame

Bevestig het FIETSSTOELTJE 100 FRAME op je MTB EXPL 540.

MTB ROCKRIDER ST 560 BLAUW

Onderdelen

Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe? Hier vind je al onze onderdelen voor de MTB EXPL 540.

MTB ROCKRIDER ST 900 GRIJS/ORANJE

Assistentie nodig?

Handleidingen

MTB ROCKRIDER ST 900 GRIJS/ORANJE
Garantie

Heb je de handleiding van je MTB EXPL 540 nodig?

REMMEN

De handleiding van je remsysteem nodig?

HANDLEIDINGEN

De handleiding van je vork nodig?

HANDLEIDINGEN

De handleiding van je transmissie nodig?

MTB ROCKRIDER ST 900 GRIJS/ORANJE

Onze beloftes

ROCKRIDER geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur (bij normaal gebruik).

Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.

Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je gratis een controle aan van je MTB binnen de 6 maanden na je aankoop.