MTB ROCKRIDER RACE 900 TE

REF: 8615562

MTB ROCKRIDER RACE 740

2022

Deze MTB is ontwikkeld voor sporters die op zoek zijn naar een hoogwaardige fiets om vooruitgang te boeken bij wedstrijden.

Een full carbon MTB met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding!
De ideale fiets om prestaties neer te zetten.

Eerste gebruik

Je remmen inremmen

Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remblokken nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen. Door koud en aanhoudend te remmen (bijvoorbeeld in een afdaling), kunnen je remblokken oververhit raken en "verglazen".

Om dit fenomeen tegen te gaan, raden we aan om je remmen in te remmen. Dit doe je door met elke rem een tiental keer te remmen. Remmen wil zeggen sterk vertragen van 25 naar 5 km/u, maar zonder je wiel te blokkeren en door slechts één rem tegelijk te gebruiken.

Als je een dun, glad en glanzend laagje op je remblokken ziet, dan zijn ze wellicht verglaasd. Om dit te verhelpen en te voorkomen dat je ze moet weggooien, kun je ze ontglazen met relatief fijn schuurpapier (korrel 120). Draag handschoenen en een mondkapje terwijl je je remblokken schuurt. Monteer je remblokken vervolgens terug op je fiets en rem ze opnieuw in.

JE REMMEN INREMMEN
De druk van je tubetype banden bepalen

De minimale en maximale bandenspanning in de originele montage met binnenband (Tube Type) staan op de zijkant van de band.

Hou er echter rekening mee dat het oppompen van je banden een kwestie van voorkeur is en dat de ideale bandenspanning afhangt van je gewicht, het terrein waarop je fietst en je gevoel.
Je moet dan ook een goed compromis vinden tussen traprendement (hard opgepompt) en comfort/grip (minder hard opgepompt).

Hiervoor kun je als volgt te werk gaan:
zoek een kort traject (5-10 minuten) met zoveel mogelijk verschillende ondergronden (modder, oneffen terrein, met boomwortels, kasseien…). Pomp je banden tot de aanbevolen maximale spanning op en maak een rondje. Als je band te hard is en je niet genoeg comfort hebt of te weinig grip in de bochten, dan laat je er wat lucht uit. Doe opnieuw een rondje tot je de optimale bandenspanning hebt gevonden.

Let erop dat je niet onder de aanbevolen minimale bandenspanning gaat, om te voorkomen dat je band bekneld of lek raakt.
Goed opgepompte banden zijn essentieel bij het mountainbiken. Controleer dan ook regelmatig de bandenspanning.

HUTCHINSON KRAKEN
De druk van je tubeless banden bepalen

TUBELESS is een goede manier om het uiterste uit je band te halen. De druk is minder hoog (zo'n halve bar) dan bij een tubetype band. Omdat hij minder is opgepompt, komt het "karkas" van de band rechtstreeks in contact met de ondergrond. Je hebt daarbij geen weerstand door de binnenband.

Als je tubeless rijdt, is het de bedoeling om de druk te verlagen, zodat je optimale prestaties haalt uit je banden zonder dat je velgen de grond raken bij het nemen van een hindernis.

Voorbeeld van een pro: Joseph de Poortere weegt 73 kg en pompt zijn banden op tot 1,5 bar vooraan en 1,8 bar achteraan om in droog weer op grillig terrein te rijden en tot 1,3 bar vooraan en 1,6 bar achteraan om in nat weer te rijden.

Goed opgepompte banden zijn essentieel bij het mountainbiken. Controleer dan ook regelmatig de druk van je banden.

HUTCHINSON KRAKEN
Je wielen omvormen naar tubeless

Om het risico op perforatie of beknelling van je binnenbanden te beperken, en om de grip en het comfort te verbeteren, is het mogelijk om de wielen van je MTB om te vormen naar TUBELESS.

Je wielen en banden zijn Tubeless Ready, dit betekent dat er al een luchtdicht velglint aangebracht werd en dat de band geschikt is om tubeless te rijden. Het enige wat je nodig hebt, is een paar tubeless PRESTA-ventielen en antilekvloeistof. Vergeet niet om handschoenen en een veiligheidsbril te dragen om jezelf te beschermen tegen spatten.

Om je wielen tubeless te maken, volg je de volgende stappen:

1. Demonteer het wiel
2. Neem de originele buitenband en de binnenband af van de velg
3. Controleer of het velglint goed is vastgelijmd en of het geen luchtbellen of insnijdingen vertoont
4. Plaats van binnenuit een TUBELESS PRESTA-ventiel in het ventielgat
5. Breng 90 ml antilekvloeistof aan
6. Monteer de originele TUBELESS-band
7. Pomp de band stevig op zodat deze zich in de velg zet. Let op dat je de spanning van 2,5 bar niet overschrijdt, want dat kan de carbonvelgen beschadigen.

Als dit je te moeilijk lijkt, kan je naar een Decathlon-atelier in je buurt gaan om dit klusje te laten uitvoeren.

De afstelling van je voorvork bepalen

De ROCKSHOX JUDY-vork vraagt een afstelling die aangepast is aan je rijstijl, het terrein en je voorkeur, maar vooral ook aan je gewicht.

Om achter de aanbevolen druk en ontspanning voor je vork te komen, kun je op de volgende link klikken. Je dient dan je gewicht met alle uitrusting (helm, schoenen en drinkrugzak) en het model van je fiets in te voeren: een MTB.

Op die manier berekent de applicatie de aanbevolen druk (in psi) en de ontspanning in aantal kliks, vanuit een volledig vastgeschroefde positie en met de wijzers van de klok mee (trage positie).

Met de druk kun je de veerweg of SAG regelen. Dit is het percentage dat je vork in moet veren als je erop steunt. Voor een full suspension XC MTB en om soepeler en comfortabeler te kunnen rijden, kies je voor een hoge SAG (20% tot 30%). Wil je vooral presteren en doeltreffend rijden, dan kies je voor een kleinere veerweg (15% tot 25%).

De ontspanning (of rebound) bepaalt de snelheid waarmee de vering terug in de oorspronkelijke positie komt na het opvangen van een schok. We raden aan om de rebound af te stellen op basis van je fysieke conditie en je niveau. Het reboundknopje bevindt zich onder de rechterbuitenpoot van je vork.

Nu je je vork heb afgesteld volgens de aanbevolen instellingen, kun je het gedeelte "DE SAG VAN JE VORK AFSTELLEN" bekijken.

JE VORK AFSTELLEN
De sag van je vork afstellen

Nadat je de gewenste instellingen van je vork hebt bepaald, kun je aan een andere persoon vragen om je te helpen. Verder heb je nog een hogedrukpomp voor veringen nodig.

Je kunt het filmpje volgen om te leren hoe je de SAG van je vork afstelt.

NB: Denk eraan dat het ventieldopje dient om je ventiel tegen stof te beschermen en de druk van de vering niet vasthoudt. Het heeft dus geen enkele zin om het te hard dicht te draaien!

Een telescopische zadelpen monteren

Je MTB is compatibel met een telescopische zadelpen met een diameter van 31,6 mm.

De doorgang van de buitenkabel en de kabel gebeurt intern vanaf de bovenkant van de onderbuis en wordt vergemakkelijkt door de Internal Routing Access aan de linkerkant van het crankstel.

Deze video helpt je bij het monteren van je nieuwe telescopische zadelpen. Je kan je MTB ook naar een Decathlon-atelier brengen zodat onze technici hem monteren.

Mijn mtb onderhouden

Het is cruciaal om je MTB goed te onderhouden om de levensduur van de onderdelen te verlengen en maximaal van je sport te kunnen genieten. Een schone fiets is niet alleen mooier om te zien, een gebrek aan onderhoud kan ook enkele problemen veroorzaken die tot ongevallen kunnen leiden. Denk maar aan geblokkeerde kabels, roest, een lek, vroegtijdige slijtage…

Een goed onderhoud komt je fietsprestaties ten goede, zorgt ervoor dat de onderdelen langer meegaan en verkleint de milieu-impact van je fiets.

Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen.
Daarom bieden we je een gratis onderhoud aan van je MTB binnen de 6 maanden na je aankoop.

Hoe maak ik mijn mountainbike schoon?

Om je mountainbike goed schoon te maken, heb je fietsreiniger, een spons en een borstel nodig.

Spoel de fiets af met de tuinslang voordat je het reinigingsproduct aanbrengt. Gebruik vervolgens de spons en de borstel om het product doeltreffend aan te brengen. Het is belangrijk om het product te laten inwerken voordat je de fiets afspoelt.
Spuit met een zachte straal zodat je de mechanische elementen niet beschadigt.
Droog tot slot je fiets af met een droge, schone en zachte doek.

Gebruik nooit een hogedrukreiniger, het water zou in de kogellagers kunnen dringen en je mountainbike voorgoed beschadigen.

Je remblokken vervangen

Om deze ingreep uit te voeren, heb je het volgende materiaal nodig: remblokken, een platte schroevendraaier en een inbussleutel.

Haal allereerst het wiel uit het frame. Gebruik vervolgens een grote schroevendraaier om de remblokken te spreiden en de zuigers in hun originele positie te brengen.

Verwijder de borgpen en maak het schroefje los dat de remblokken op hun plaats houdt. Haal de remblokken vervolgens uit hun behuizing. Maak de nieuwe remblokken klaar door de contraveer ertussen te plaatsen.

Plaats de nieuwe remblokken in de remhoef en maak de schroef en de borgpen weer vast.

Dan kun je het wiel terugplaatsen. Rem vervolgens een tiental keer om je remblokken dicht te duwen. Doe nog even een visuele controle om na te gaan of je remblokken goed op hun plaats zitten en niet tegen de remschijf schuren. Vergeet je nieuwe remblokken niet in te remmen.

De remhoef van de hydraulische schijfrem afstellen

Voor deze ingreep heb je een inbussleutel van 5 mm nodig.

Schroef de remhoef los en druk de remgreep in. Het is belangrijk dat je de remgreep ingeduwd houdt voordat je de hoef weer vastschroeft op 9,5 Nm.

Vervolgens doe je een visuele controle om na te gaan of de schijf en de remblokken nog contact maken.

DE REMHOEF VAN JE HYDRAULISCHE SCHIJFREM AFSTELLEN

Je remsysteem ontluchten

Als je remgreep slap aanvoelt of je raakt je stuur voor je echt remt, dan is het tijd om je remsysteem te ontluchten. Om optimaal te kunnen remmen is het aan te raden om je remmen een keer per jaar te ontluchten.Β 

Ga naar een van onze DECATHLON-ateliers om dit door onze technici te laten doen.

Je vork onderhouden

De vork is een van de belangrijkste onderdelen van een mountainbike. Een strikt onderhoud ervan garandeert comfort en veiligheid op moeilijk terrein. We raden aan om je vork regelmatig te onderhouden.

Om de levensduur van je voorvork zo veel mogelijk te verlengen zijn er meerdere onderhoudswerkzaamheden nodig:

Na elke rit kan je het best het vuil verwijderen op de binnenpoten en de stofafdichtingen. Zo verklein je het risico dat er vuil in de buitenpoten komt. Je kan ook wat Teflon-smeermiddel aanbrengen om te vermijden dat de afdichtingen uitdrogen. Veeg dan wel het overtollige smeermiddel af om stofophoping te voorkomen.

De volgende twee onderhoudswerkzaamheden zijn ingewikkelder omdat hiervoor de vork moet worden gedemonteerd. Als je niet zeker bent of niet over het juiste gereedschap beschikt, kan je je mountainbike naar een van onze Decathlon-ateliers brengen waar onze technici het onderhoud voor je zullen doen. Als je het zelf wilt doen, raadpleeg dan de handleiding van je vork. Je vindt deze onderaan de pagina in het gedeelte HANDLEIDINGEN.

Na 50 uur gebruik moet een basisonderhoud gebeuren: vervangen van de smeerolie, de schuimdelen en de schraperafdichtingen. Bekijk de SRAM TECH-video om je hierbij te helpen.

Na 200 uur gebruik is een volledig onderhoud van je vork nodig met het vervangen van alle dichtingen, de smeerolie en de olie in de demper.

De slijtage van je ketting checken

Met een versleten ketting kun je niet meer goed schakelen en verslijten je cassette en je kettingblad sneller.

Met een kettingtester kun je nagaan in hoeverre je ketting versleten is. Het volstaat om het haakje tussen twee schakels van je ketting te plaatsen en de andere kant op de ketting te laten vallen. Als de tester volledig tussen twee schakels doorvalt, dan is je ketting versleten en moet je deze snel vervangen om je cassette en je kettingblad niet te beschadigen.

Voor cassettes met 11 of 12 versnellingen raden we aan om de ketting te vervangen zodra je 50% slijtage vaststelt. Zit je voorbij de 75%, dan dien je je ketting, cassette EN kettingblad te vervangen. Daarom is het beter om je ketting regelmatig te vervangen, om te vermijden dat je volledige transmissie vroegtijdig verslijt.

KETTINGTESTER

Een mountainbike repareren

Mountainbiken is een ruwe sport waarbij je soms in omgevingen rijdt die je fiets kunnen beschadigen.
Zelfs als je je fiets perfect onderhoudt, kunnen bepaalde onderdelen beschadigd raken.

De meeste fietsreparaties zijn relatief eenvoudig en we zullen je helpen om deze goed uit te voeren.
Als je je echter onzeker voelt of je hebt niet het juiste gereedschap, dan kun je bij een DECATHLON-atelier terecht, waar onze technici je stalen ros met plezier herstellen.

Wil je je MTB herstellen, een lekke band, een gebroken ketting of een ander defect verhelpen, dan moet je ervoor zorgen dat je over het juiste gereedschap beschikt.
Je hebt specifiek gereedschap voor fietsonderdelen (kettingzweep, cassette-afnemer…) nodigΒ en ander, meer algemeen gereedschap (inbussleutels, tangen…).
Hieronder vind je een selectie van artikelen die goed van pas kunnen komen tijdens het onderhoud en de reparaties van je fiets.

Een lekke tube type band repareren

Om een lekke band te herstellen, heb je het volgende materiaal nodig: een pomp, een teil met water, een doek en een binnenbandset.

Pomp de binnenband een beetje op. Om het lek te vinden kun je de binnenband door het water halen of voor je lippen houden, zodat je voelt waar de lucht ontsnapt en zo het gaatje vindt.

Zodra je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband af met een doek en kun je hem met het schuurpapier uit de set opschuren. Op die manier maak je de binnenband klaar om te lijmen en hecht de lijm optimaal.

Breng royaal lijm aan rond het gaatje en wacht 3 tot 5 minuten.

Plak dan de bandenplakker op het gaatje en houd enkele minuten goed op zijn plaats.

Nu kun je je binnenband opnieuw in je band stoppen!

MTB ROCKRIDER XC 500 29" EAGLE LICHTBLAUW

Een lekke tubeless band repareren

Om een TUBELESS band te repareren, volg je de volgende stappen:Β 

1/ Haal het vreemde object uit de band.
2/ Reinig het gat met een vijl waarop je een laagje lijm hebt aangebracht.
3/ Plaats de wiek in de naald. Forceer gerust, zo verzeker je de luchtdichtheid!
4/ Bedek de wiek en de naald met lijm.
5/ Duw de helft van de wiek in het gat.
6/ Verwijder de wiek voorzichtig uit de naald.
7/ Snijd de wiek af op 3 mm van het karkas van de band.

Dit kun je doen voor kleine scheurtjes tot 6 mm. Als het lek groter is, kun je de band beter vervangen.Β 

TUBELESS REPARATIESET
Wiel richten

Door het rijden en het nemen van hindernissen kan de spanning van je spaken veranderen en een slag in je wiel veroorzaken.

Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er altijd verschillende onderdelen die bewegen en zich nog moeten zetten. Dat is ook zo voor de spaken in je wielen, die je misschien hoort "kraken". Dat geluid wordt veroorzaakt door de resterende torsie van de assemblage. Het is meestal niet nodig om het wiel te richten. Is dat toch het geval? Geen probleem! Je kunt tijdens de eerste 6 maanden na je aankoop je fiets gratis laten nakijken in een van onze DECATHLON-ateliers om die lichte afwijking bij te stellen.

Wil je zelf je wiel richten, dan heb je minstens een spaaksleutel nodig en eventueel ook een centreervoet en een centreerboog.

Plaats je fiets op een reparatiestandaard of zet hem ondersteboven, op zijn zadel. Demonteer je wiel en haal de band en binnenband eraf. Monteer het wiel nu zonder band weer op je fiets (of op de centreervoet) en ga ervoor staan. Laat het wiel draaien en controleer of het recht draait ten opzichte van het frame van je fiets. Als je wiel op en neer gaat ten opzichte van de verticale as, zeggen we dat er een "sprong" in zit; als je wiel lijkt te slingeren op de horizontale as, dan zit er een "slag" in.

Om dit te corrigeren, volstaat het om de spaken ter hoogte van de slag of sprong wat vaster of losser te draaien. Je kunt ook een beroep doen op een van onze DECATHLON-ateliers om je wielen te richten.

Derailleurpad vervangen

Een scheefgetrokken derailleurpad kan de uitlijning van je derailleur ontregelen, waardoor deze zijn functie niet meer correct kan vervullen.

Ga achter je fiets staan en bekijk de uitlijning van je derailleur.
Als het derailleurpad is scheefgetrokken, ga dan naar een Decathlon-atelier om het te laten vervangen of vervang het zelf met behulp van dit filmpje.

DERAILLEURPAD-MTB-ROCKRIDER

De ketting repareren of vervangen

Heb je een gebroken ketting? Repareer deze zelf met behulp van dit filmpje of loop langs in een van onze DECATHLON-ateliers om het door onze technici te laten doen.

Als je er zelf aan wilt beginnen, zorg er dan voor dat je een kettingpons, een tang voor snelsluitingen, een nieuwe ketting en een snelsluiting hebt.

Plaats de ketting op het laatste tandwiel. Verwijder de snelsluiting met een tang voor snelsluitingen of een kettingpons en haal dan de oude ketting van de transmissie. Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en het kleinste blad zodat je de juiste lengte eenvoudig kunt bepalen. De ketting moet strak zitten, leg deze om het bovenste kransje van het bovenste derailleurwieltje. Zodra je de lengte hebt bepaald, knip je de ketting op de juiste lengte af met je kettingpons.

Plaats tot slot de snelsluiting op de ketting en maak een omwenteling zodat de snelsluiting op het bovenste deel van de ketting komt te liggen. Druk hem met de hand aan om er zeker van te zijn dat hij optimaal zit.

Op de originele montage van deze MTB RACE 740, met een kettingblad met 32 tanden en een 11x50-cassette, bestaat de ketting uit 116 schakels (58 m/v-paren).

Zorg ervoor dat je altijd een snelsluiting bij je hebt als je gaat mountainbiken. Als je ketting dan breekt, kun je deze gemakkelijk ter plaatse repareren.

De cassette vervangen

Om de slijtage van je cassette te checken, kun je gewoon naar de staat van je tandwielen kijken. Hebben ze puntige, scherpe tanden, dan is je cassette aan vervanging toe. Onthoud dat een versleten ketting de slijtage van je cassette in de hand werkt. Check dan ook regelmatig de staat van je ketting.

Je kunt je cassette in een DECATHLON-atelier laten vervangen of de ingreep zelf uitvoeren.

Hiervoor heb je een compatibele cassette-afnemer (in dit geval een cassette-afnemer van SHIMANO) en een kettingzweep nodig. Demonteer je achterwiel en plaats je kettingzweep op een vrij groot tandwiel om de cassette tegen te houden. Plaats vervolgens de cassette-afnemer in het midden van de cassette en schroef deze met een sleutel los, terwijl je het ronddraaien met de zweep geblokkeerd houdt. Je hebt je cassette nu losgemaakt van het wiel en kunt deze gemakkelijk verwijderen.

Voordat je de nieuwe cassette plaatst, dien je het freewheelbody goed schoon te maken. Je kunt ook de tandjes licht invetten om het demonteren in de toekomst te vergemakkelijken. Plaats de nieuwe cassette op je freewheelbody en draai het geheel vast. Het heeft geen enkele zin om het te vast te draaien. Als je een momentsleutel hebt, kun je deze op 40 Nm instellen voor het vastdraaien.

SRAM-CASSETTE-10V

Onderdelen

Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe? Hier vind je alle onderdelen voor de MTB RACE 740.

MTB ROCKRIDER XC 500 29" EAGLE LICHTBLAUW

Assistentie nodig?

Handleiding

MTB ROCKRIDER XC 500 29" EAGLE LICHTBLAUW
Garantie

Heb je de handleiding van je MTB RACE 740 nodig?

MTB ROCKRIDER XC 500 29" EAGLE LICHTBLAUW

Onze beloftes

ROCKRIDER geeft 5 jaar garantie op het carbon frame en levenslange garantie op de stuurpen en het stuur (bij normaal gebruik).

Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.

Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je gratis een check-up aan van je MTB binnen de 6 maanden na je aankoop.

Jouw mening telt!

We horen graag jouw mening, positief of negatief. Daarom is jouw mening zo belangrijk:

  • Je mening geven


    Om op elk moment je mening te geven

    Via onze klantenbeoordelingen kun je je mening geven over de kwaliteit van je product!

  • Helpen

    Om andere sporters en sportsters te helpen

    Jouw mening is nuttig voor andere sporters en sportsters, om bij hun aankoop de juiste keuze te maken!

  • Verbeteren

    Om bij te dragen aan de verbetering van onze producten

    We gebruiken jullie feedback om de ontwikkeling van onze nieuwe producten te verbeteren!