MTB ROCKRIDER XC 940 LTD

MTB ROCKRIDER XC 940 LTD

Ref. 8595247

Deze mountainbike is ontwikkeld om te trainen en te presteren tijdens cross country-mountainbikewedstrijden. Geef het beste van jezelf en meet je met anderen. Maak van elke rit een onvergetelijke ervaring met de MTB Rockrider XC 940 Limited edition. Voel je als een wereldkampioen met de Rockshox SID Select 100 mm-vork, de Reynolds TR 249 R-wielen van carbon en de Sram XO1 Eagle-transmissie.

Voorstelling van de Rockrider XC 940 LTD

EERSTE GEBRUIK

MIJN MTB KLAARMAKEN
MIJN REMMEN INREMMEN

Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remplaatjes nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen.

Door voortdurend en hard koud remmen (bijvoorbeeld in een afdaling) kunnen je remplaatjes verglazen.

Verglazing maakt je remmen volledig onbruikbaar. We raden je dan ook aan om je remmen in te remmen.
Je remmen zijn volledig ingeremd als je tien keer per rem geremd hebt. Onder remmen verstaan we een snelle snelheidsvermindering van 25 tot 5 km/u, zonder dat je het wiel blokkeert en door slechts één rem per keer te gebruiken.

MIJN WIELEN TUBELESS MAKEN

Om het risico op gaatjes en scheurtjes in je binnenband te beperken, kun je de wielen van je MTB tubeless maken.

Wat heb je hiervoor nodig?

-Antilekvloeistof:

DECATHLON: ANTILEKVLOEISTOF VOOR DE MONTAGE VAN TUBELESS READY BANDEN EN VELGEN (8550735)

 

HANDLEDING:
1. Maak het wiel van je fiets los
2. Haal de originele band en binnenband van de velg
3. Breng het velglint aan
4. Steek een tubeless Schraderventiel door het gat van de velg
5. Voeg antilekvloeistof toe
6. Leg je nieuwe tubeless band op
7. Pomp de band stevig op zodat hij aangrijpt op de velg

Als dit je iets te moeilijk lijkt, kun je altijd naar je dichtstbijzijnde Decathlon-atelier gaan. Onze medewerkers helpen je met plezier verder.

MIJN VORK AFSTELLEN

Volg onderstaande link om je Rockshox-vork zo goed mogelijk af te stellen.

uitrusting-mtb-st520-rockrider
DE JUISTE UITRUSTING BIJ PECH

Bij een lekke band, een kettingbreuk of elke andere vorm van pech heb je graag het juiste materiaal bij je tijdens je MTB-ritjes. Wij maakten een selectie van een aantal producten die ervoor zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan. 

Ik heb een probleem

ER ZIT EEN SLAG IN MIJN WIEL
rechten en uitlijnen wielen MTB ROCKRIDER ST 100

Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er altijd verschillende onderdelen die bewegen en zich nog moeten zetten.

Dit is ook het geval voor de wielen die je hoort 'kraken', geluiden die het gevolg zijn van de spanning van tijdens de assemblage.

Deze fiets heeft dubbelwandige velgen, die zijn steviger. Je wielen moeten dus niet worden uitgelijnd.
Is dat wel het geval, loop dan even langs bij een van de Decathlon-ateliers. Daar rechten ze je wiel met plezier:
1 - In het kader van het gratis nazicht 6 maanden na aankoop van de fiets 2- In het kader van onze polis voor fietsbreuk van 1 €, als je die hebt afgesloten (2 jaar geldig)

IK HEB EEN LEKKE BAND
Lekrijden MTB ROCKRIDER ST 100

Jammer genoeg overkomt het ons allemaal wel eens. - De ondergrond (naalden, doorns, glas, spijkers ...)
- Of het gebruik van de fiets (puntige obstakels zoals stenen, traptreden, stoepranden, putten in de weg ...)
zijn het vaakst de oorzaak van perforatielekken (kleine gaatjes) of snakebites (kleine scheurtjes vlak bij elkaar).

Als je echter vaker lekrijdt, dan kunnen dit de oorzaken zijn:
- Slechte assemblage van het wiel in onze fabrieken, waardoor een van de spaakkoppen de binnenband doorboort
- Een ongeschikte (poreuze) buiten- of binnenband
- Een eerder lek dat slecht is gerepareerd, of een doorn, stukje glas, stukje metaal ... dat in de velg of buitenband is achtergebleven.

Het is dus belangrijk dat je het lek eerst goed onderzoekt en alle vreemde deeltjes verwijdert voor je je band repareert.

Weet je niet hoe je een band kunt (de)monteren, hoe een binnenband te herstellen of te vervangen?
1- Het eenvoudigste is van je wiel afblijven en het tijdelijk te herstellen met een pechspray: Schroef het uiteinde van de tube op het ventiel van de lekke band (ventiel naar omlaag) en druk het busje zonder los te laten op het ventiel, om het schuim erin te laten. De buitenband krijgt zijn vorm en hardheid terug, je zal nu probleemloos weer huiswaarts kunnen keren 2- Heb je onze polis tegen breuk van 1 euro afgesloten, dan kan je je wiel zo laten repareren in een van de Decathlon-ateliers 3- Wil je je binnenband gewoon zelf repareren, check dan de onderstaande videotutorials voor meer uitleg.  

MIJN VERENDE VOORVORK STAAT TE HARD

Je kan verschillende stappen nemen om je voorvork soepeler te maken: 1 - Doe een basisonderhoud: je kan je vork regelmatig onderhouden met een smeerkan. Breng enkele druppels olie aan op de centrale fietsvork en beweeg deze zodat de olie in de buitenpoten geraakt.

2 - Laat een volledig onderhoud uitvoeren in ons Atelier.

DE VERSNELLINGEN ACHTERAAN SCHAKELEN MOEILIJK

Er zijn verschillende redenen waarom je mogelijk moeilijk kunt schakelen (kransjes).

1- Controleer hoe de hulzen van de buitenkabels geplaatst zijn.
Indien de kabelhulzen slecht geplaatst zijn, kan de kabel van de derailleur minder goed trekken waardoor je moeilijker kunt schakelen achteraan (kransjes). Als er een uiteinde verkeerd zit, zet het dan met de hand terug op zijn plaats.

2- Het is mogelijk dat de binnen- en buitenkabels vastgelopen zijn
Als je vooral moeite ondervindt om naar de kleinste versnellingen (kransjes) te schakelen en als de derailleur zelfs niet beweegt nadat je de schakelhendel gebruikt hebt, is het meer dan waarschijnlijk dat de binnenkabel en de buitenkabels vastgelopen zijn. Ze moeten dan vervangen worden.
3- Breng je MTB binnen in het Atelier van je Decathlon-winkel om de derailleur opnieuw te laten afstellen 4- Om je SRAM-derailleur perfect af te stellen, heb je de speciale SRAM CHAINGAP TOOL nodig. Met dat tooltje kan je de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en de cassette perfect afstellen. 5- Controleer of de derailleurpad niet geplooid is. Is dat wel zo, check dan de rubriek MIJN DERAILLEURPAD IS STUK   NB: Als je regelmatig in vochtige en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig met je mountainbike door grote waterplassen trekt, zul je je binnen- en buitenkabels vaker moeten vervangen. We raden je ten zeerste af om je fiets met de hogedrukspuit schoon te maken, omdat je dan al het vuil in de binnenkabels spuit.

EEN INTERNE VERSNELLINGSKABEL VERVANGEN

Voor carbonframes en interne kabelvoering is het eerste wat je moet doen wanneer je een derailleurkabel vervangt, de kabel loskoppelen van de derailleur. Dat kan gewoon met een inbussleutel. De oude kabel gebruik je als referentie om een liner te plaatsen. Die liner is een soort van tijdelijke binnenkabel die het gemakkelijker maakt om de nieuwe kabel door het frame te leiden. Zodra je kabel is afgekoppeld, moet je de liner er dus langs halen tot hij uit het frame komt (aan de kabelingang). Let op dat je de liner goed rond de kabel schuift, zonder dat hij de kabel VOORTDUWT! Zodra je de liner hebt geplaatst, kun je de derailleurkabel uit het frame trekken. Zo blijft het kabeltracé binnenin het frame mooi vrij. Het wordt op die manier ook veel gemakkelijker om de nieuwe kabel te plaatsen en ter hoogte van de kabeluitgang uit te nemen. Zodra je de kabel door de liner hebt geschoven, kan je de liner zelf uitnemen.

IK KAN MIJN REMGREEP TE GEMAKKELIJK INDUWEN
REM-ONTLUCHTEN-MTB-ROCKRIDER

Je remgreep voelt zachter aan en/of raakt je stuur voor je echt remt?
Dan is het hoog tijd om je remsysteem te ontluchten.
Loop even langs bij het Atelier van je Decathlon-winkel, en laat je helpen door onze vakkundige technici.

MIJN DERAILLEURPAD IS STUK

Een geplooide derailleurpad kan ervoor zorgen dat je derailleur niet meer goed uitgelijnd is en dus niet meer correct kan werken. Zet je achter je fiets en controleer of de uitlijning overeenkomt met onderstaande afbeelding. Ga achter je fiets staan en bekijk de uitlijning van de derailleur.

Als het derailleurpad is scheefgetrokken, ga dan naar een Decathlon-aterlier om het te laten vervangen, of doe het zelf met behulp van dit filmpje.

IK HEB MIJN KETTING GEBROKEN

Je hebt je ketting gebroken? Dan heb je twee mogelijkheden: 1- Doe de reparatie zelf met behulp van dit filmpje; je hebt wel een kettingpons en een snelschakel nodig.  2- Loop langs in een van onze Ateliers, en laat onze vakkundige technici je helpen.

VIDEOTUTORIALS

In deze filmpjes vind je alle nodige uitleg om onderdelen te repareren of te vervangen. Neem gerust ook een kijkje op ons YouTube-kanaal, daar vind je nog veel meer nuttige video's.
Overschakelen op tubeless
  • Overschakelen op tubeless
    Overschakelen op tubeless
  • Avid-remblokken vervangen
    Avid-remblokken vervangen
  • Tektro-remblokken vervangen
    Tektro-remblokken vervangen
  • De remmen van je MTB inremmen
    De remmen van je MTB inremmen
  • De vering van een hardtail-MTB afstellen
    De vering van een hardtail-MTB afstellen
  • De vering van een volledige geveerde MTB (fully) afstellen
    De vering van een volledige geveerde MTB (fully) afstellen

MIJN MTB ONDERHOUDEN

MIJN MTB REINIGEN

Om je fiets goed te reinigen, heb je een fietsreiniger, een spons en een borstel nodig. Spoel je fiets eerst af met water. Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct efficiënt aan te brengen. Vergeet niet om het product eerst te laten inwerken voordat je je fiets afspoelt. Ga niet te dichtbij staan als je je fiets afspoelt zodat je de mechanische elementen niet beschadigt. Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte vod.

TRANSMISSIE REINIGEN EN SMEREN

Om je transmissie te reinigen en smeren heb je een ontvettingsspray, een aangepaste borstel en een smeermiddel nodig. Bescherm eerst je schijf met een propere doek zodat er geen vet op kan komen. Breng vervolgens de ontvettingsspray op de transmissie aan en wrijf met de borstel over de cassette, de ketting en de derailleurwieltjes. Laat enkele minuten inwerken en ga vervolgens niet te dichtbij staan om je fiets af te spoelen. Laat de transmissie even drogen voordat je begint te smeren. Schud de bus met het smeermiddel en smeer je ketting aan de binnenkant, dat zorgt immers voor de beste resultaten. 

EEN TRANSMISSIEKABEL VERVANGEN

Je transmissiekabel is vuil, verroest, beschadigd of je kunt moeilijk schakelen?  Dan moet je je transmissiekabel vervangen! Om de transmissiekabel te vervangen heb je een tang, een schroevendraaier, een kabelkniptang, een inbussleutel en een nieuwe set derailleurkabels en kabelmantels nodig. Begin met de kabel uit de kabelmantel te halen. Maak het kapje van de shifter los en zet je fiets op de laatste versnelling. Knip vervolgens de kabel door zodat je de volledige kabel uit de mantel kunt halen. Houd de kabelmantel vervolgens tegen je MTB om de juiste lengte te bepalen. Knip de mantel door en plaats de dopjes aan de uiteinden. Je kunt de kabelmantel nu aan je fiets bevestigen. Bevestig de kabel aan de shifter en trek hem door de kabelmantel. Als je hiermee klaar bent, bevestig je het kapje terug aan de shifter en maak je de kabel aan de derailleur vast. Span de kabel strakker aan als je moeilijk naar een hogere versnelling kunt schakelen en minder strak als het terugschakelen minder vlot loopt. Zodra je klaar bent, snijd je de kabel af en maak je het dopje vast met de tang.

EEN ACHTERWIEL DEMONTEREN

Heb je een fiets met een kooivergrendeling? Dan moet je de wielen op een specifieke manier monteren/demonteren. Leg eerst de ketting op het laatste tandwiel en maak vervolgens de kooi van de derailleur los. Open de snelspanner en haal het wiel eruit. Je wiel terug vastmaken? Leg de ketting dan eerst op het laatste tandwiel, sluit de snelspanner en maak de kooivergrendeling terug vast om te voorkomen dat je ketting verspringt!

EEN LEKKE BINNENBAND HERSTELLEN

Om een lekke band te herstellen, heb je een pomp, een bak met water, een vod en een herstellingsset voor binnenbanden nodig. Pomp de binnenband lichtjes op. Leg hem in een bak met water om het gaatje te vinden. Als je het gaatje gevonden hebt, droog je de binnenband af met een vod. Neem het schuurpapier en schaaf zachtjes over de binnenband. Hierdoor maak je de band klaar voor het aanbrengen van de pleister en zorg je ervoor dat de lijm goed blijft zitten. Smeer een vrij grote hoeveelheid lijm rond het gaatje en wacht tot 3 tot 5 minuten. Bevestig de pleister op het gaatje en druk enkele minuten aan. Nu moet je je binnenband enkel nog maar in je buitenband aanbrengen!   

REMPLAATJES VAN EEN HYDRAULISCHE SCHIJFREM VERVANGEN

Om de remplaatjes te vervangen heb je remplaatjes, een platte schroevendraaier en een inbussleutel van 3 mm nodig. Maak eerst je wiel los. Gebruik vervolgens een platte schroevendraaier om de plaatjes uit elkaar te halen en de ventielen in hun oorspronkelijke positie te plaatsen. Verwijder de pin die de plaatjes bij elkaar houdt en haal de plaatjes uit de houder. Plaats ondertussen de veer tussen de nieuwe plaatjes. Bevestig de nieuwe plaatjes in de remhoef en steek de pin erdoor. Maak het wiel onieuw vast en kijk of de plaatjes niet tegen de schijf schuren door even met het wiel te draaien.

DE REMHOEF VAN JE SCHIJFREM AFSTELLEN

Om de remhoef van je schijfrem af te stellen, heb je een inbussleutel van 5 mm nodig. Schroef de remhoef los, draai aan het wiel en duw de remgreep in. Houd de remgreep ingedrukt voordat je de remhoef opnieuw vastschroeft.  Kijk vervolgens of de schijf en de plaatjes nog tegen elkaar komen. 

DE DERAILLEURPAD VERVANGEN

Deze herstelling voer je uit met een nieuwe derailleurpad die geschikt is voor je fiets (zie de rubriek 'ONDERDELEN') en een inbussleutel van 5 mm. Gebruik het gereedschap om het wiel van je fiets te halen en de beschadigde derailleurpad te vervangen. Bevestig de nieuwe derailleurpad aan het frame.  Verwijder eerst de oude derailleurpad voordat je de nieuwe met de inbussleutel van 5 mm monteert. Nu moet je enkel nog maar je derailleur op je nieuwe derailleurpad bevestigen en je versnellingen controleren.

EEN KETTING VERVANGEN

Om een ketting te vervangen heb je een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelblokkering nodig. Leg de ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste blad.  Maak eerst de snelblokkering met een snelschakeltang los en verwijder vervolgens de oude ketting uit de transmissie. Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en het kleinste blad zodat je de juiste lengte eenvoudig kunt bepalen. Span de ketting strak aan langs de bovenste leirol van het bovenste derailleurwieltje. Gebruik de kettingpons om de ketting op de juiste lengte af te knippen. Bevestig de snelblokkering en laat de ketting met de pedalen ronddraaien tot de snelblokkering bovenaan ligt. Duw met je hand om ervoor te zorgen dat de ketting in de juiste positie ligt.

SRAM-CASSETTE-10V

ONDERDELEN

Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe? Hier vind je al onze onderdelen voor de MTB XC 940 LTD.

ASSISTENTIE NODIG?

Slaag je er niet in om het probleem op te lossen of vind je het antwoord niet? Neem dan contact op met onze technici.

HANDLEIDING

Garantievoorwaarden
REMMEN

Handleidingen voor de remmen

VERING 

Handleiding voor de vering

TRANSMISSIE

Handleiding van de transmissie

WIELEN

Handleiding voor de wielen

ONZE BELOFTES

Rockrider geeft levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur (bij een normaal gebruik).

Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.

Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je gratis een herziening aan van je MTB binnen de 6 maanden na je aankoop. 

NAAR BOVEN