Eerste gebruik
Vanaf het eerste moment dat je een gravelbike gebruikt, is het belangrijk dat je meteen de juiste gewoontes aanleert. We geven je graag de nodige adviezen over gravelbiken en het juiste gebruik van je fiets.
REF: 8587697, 8602275
2020
Hulp nodig bij het monteren, onderhouden of repareren van je fiets?
Hier vind je onze adviezen, tutorials en video's evenals de handleidingen en reserveonderdelen voor je GRVL 520!
Vanaf het eerste moment dat je een gravelbike gebruikt, is het belangrijk dat je meteen de juiste gewoontes aanleert. We geven je graag de nodige adviezen over gravelbiken en het juiste gebruik van je fiets.
Het inremmen van de remblokjes is een absolute vereiste voor je je op de weg begeeft. In dit filmpje tonen we je hoe het moet.
Het is mogelijk dat je remmen na het monteren van je gravelbike afgesteld moeten worden. In dit filmpje tonen we hoe dat moet.
Bij gravelbiken is de juiste bandendruk van groot belang omdat je op verschillende ondergronden rijdt. De druk moet aangepast zijn aan het totale gewicht en het type ondergrond en band. In ons artikel vind je de nodige adviezen om de juiste druk te kiezen.
De waarden zijn een richtlijn, dus test en pas de druk aan afhankelijk van je eigen gevoel.
De minimale en maximale waarden vind je op de flank van de band.
Meer informatie vind je in het adviesartikel over dit onderwerp!
Monteer/demonteer je achterwiel steeds met de nodige voorzichtigheid om je materiaal niet te beschadigen.
Het is noodzakelijk om je zadel correct vast te draaien om zo goed mogelijk op je zadel te zitten. Als je het te weinig aanspant, kan het zadel naar beneden zakken tijdens het fietsen. Span je het daarentegen te hard aan, dan kun je je zadelpen stuk maken en je fiets beschadigen.
Je kunt het best een momentsleutel gebruiken om je zadelpen vast te draaien. De aanbevolen spanning ligt tussen 6 en 7 newtonmeter.
Let er wel op dat je de aangeduide maximale hoogte op je zadelpen niet overschrijdt.
Om je gravelbike voor langere tijd op te bergen, moet je:
- je fiets stallen in een droge en beschutte plaats
- je fiets schoonmaken om modder of zand te verwijderen dat je fiets zou kunnen aantasten.
- de ketting smeren. Spuit "ALL IN ONE" op de hele fiets om ze te beschermen tegen roestvorming
- De derailleur achteraan op het kleinste kransje leggen
- Als je fiets tubeless ready is, mag je niet vergeten om het niveau van de preventieve antilekvloeistof (de 'bandenmelk') te controleren voordat je hem opnieuw gebruikt. Als het wiel gedurende een lange periode niet draait, zou de vloeistof kunnen uitharden en daardoor haar werking verliezen.
Het is cruciaal om je GRVL 520 goed te onderhouden om de levensduur van de onderdelen te verlengen en maximaal van je sport te kunnen genieten. Een schone fiets is niet alleen mooier om te zien, een gebrekkig onderhoud kan ook enkele problemen doen opduiken die ongevallen kunnen veroorzaken: Denk maar aan geblokkeerde kabels, roest, een lek, vroegtijdige slijtage …
Je kunt je impact op het milieu flink terugschroeven door de levensduur van je fiets en de onderdelen te verlengen.
Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen.
Daarom bieden we je een gratis check-up aan van je MTB binnen de 6 maanden na je aankoop.
Met je gravelbike rij je over de weg maar ook door de modder. Op een bepaald moment zul je bij het onderhoud enkele onderdelen moeten vervangen.
Om te weten of je remblokjes versleten zijn, controleer je de resterende dikte van het slijtmateriaal op de remblokjes. Als die minder dan 0,5 mm bedraagt, vervang je de remblokjes bij voorkeur preventief om geen remkracht te verliezen. In dit filmpje leggen we je uit hoe je de remblokjes moet vervangen.
Nadat je je remblokjes vervangen hebt, raden we je aan om je remmen snel in te remmen zodat de remblokjes niet "verglazen" (minder remkracht).
Je band kan na verloop van tijd stijf worden, aarzel dus niet om wat kracht te gebruiken? We raden je aan om de oude antilekvloeistof niet meer te gebruiken. Controleer of je banden tubeless ready-geschikt zijn (die info vind je op de zijkanten van de band) en dat je velgen zijn voorzien van aangepast velglint.
Je vindt je banden terug achter de onderstaande link.
Om de ketting te vervangen, heb je het volgende nodig: een kettingpons, een nieuwe ketting en een snelsluiting.
Leg de ketting op het laatste tandwiel en op het kleinste blad.
Verwijder met een missinglinktang de snelsluiting en haal de oude ketting van de transmissie.
LET OP: sommige kettingen dienen in een bepaalde richting opgelegd te worden, bekijk dus zeker de handleiding.
Leg de nieuwe ketting op het laatste tandwiel en het kleinste blad zodat je de juiste lengte eenvoudig kunt bepalen.
Span de ketting strak aan langs de bovenste leirol van het bovenste derailleurwieltje.
Zodra je de lengte hebt bepaald, knip je de ketting op de juiste lengte af met je kettingpons.
Maak de snelsluiting vast aan de ketting en laat het wiel een slag ronddraaien zodat de snelsluiting nu bovenaan komt te liggen, druk er met je hand op om te controleren of hij goed zit.
Materiaal nodig voor onderhoud en reparaties aan je fiets? Dan vind je hier al het nodige.
Onderhoudsproduct
Fietsgereedschap
Montagestandaard
Multifunctioneel
gereedschap
Heb je een spontaan mechanisch probleem of lukt het je niet om de reparatie uit te voeren? We hebben verschillende instructiefilmpjes gemaakt zodat je de meest voorkomende reparaties zelf kunt uitvoeren.
Zijn je pedalen stuk? Wil je je pedalen vervangen door klikpedalen? We vertellen je hoe het moet.
Vergeet niet dat de schroefdraad van je linkerpedaal in omgekeerde richting staat waardoor je de pedaal tegen de klok in moet aanschroeven. Voor de rechterpedaal staat de schroefdraad wel in de normale richting.
Gebruik steeds het juiste gereedschap om de pedalen los te maken omdat je best wel wat kracht moet uitoefenen.
Je schijf maakt geluid:
- Controleer of het wiel goed gecentreerd is. Maak het wiel los en span het weer aan.
- Controleer of de remhoef en de spanning van je remkabels goed afgesteld zijn.
- Controleer of de schijf recht zit.
- Maak het remsysteem schoon met water. Indien nodig maak je de schijven met water en zeep schoon.
Het geluid kan veroorzaakt worden door remmen die niet volgens de voorgeschreven procedure ingeremd zijn. Als dat zo is, voer je de correcte procedure uit.
Als je zeer krachtig en lang moet remmen (bijvoorbeeld tijdens de afdaling van een beklimming) kunnen je remblokjes verglazen en/of kan je schijf te warm worden. In dat geval zijn de blokjes en schijven aan vervanging toe.
Er zijn verschillende dingen die je kunt doen als je merkt dat je remmen minder doeltreffend werken:
-Maak je fiets, schijven en remmen schoon met een sopje;
- Controleer de slijtage van je remblokjes.
- Controleer of de kabelspanning goed afgesteld is.
- Controleer of de remhoeven goed gecentreerd zijn.
TRP-remmen dienen op een specifieke manier geplaatst te worden. In dit filmpje van TRP tonen we je hoe dat moet.
Kom bij de minste twijfel naar een van onze ateliers.
Vergeet niet om te kiezen voor een compressieloze remkabel om je buitenkabels en remkabels te vervangen. Je vindt die kabel via de onderstaande link.
Je kunt een derailleurkabel enkel vervangen als je derailleur afgesteld wordt. Hier heb je specifieke technische kennis voor nodig. In afwachting van een filmpje of tutorial waarin alles duidelijk uitgelegd wordt, verwijzen we je graag door naar een van onze ateliers waar onze opgeleide technici je met plezier verder zullen helpen.
Er zijn verschillende redenen waarom je mogelijk moeilijk kunt schakelen.
1- Controleer de positie van de buitenkabelhulzen Als de buitenkabelhulzen niet goed zitten kan dit het aantrekken van de derailleurkabel hinderen en het schakelen achteraan ontregelen. Als er een buitenkabelhuls verkeerd zit, zet het dan met de hand terug op zijn plaats.
2- Het is mogelijk dat de binnen- en buitenkabel vastzitten. Als je niet naar de kleinste versnellingen (tandwielen) kunt schakelen, als de derailleur niet beweegt, zelfs niet nadat de shifter is geactiveerd, dan zijn de binnen- en buitenkabel zeker vastgelopen. Ze moeten dan vervangen worden.
3 - Controleer ook of de derailleurpad niet verbogen is. Als dat het geval is, raadpleeg dan de rubriek "IK HEB EEN GEBROKEN DERAILLEURPAD"
4 - Breng je gravelbike naar een Decathlon-atelier om de derailleur opnieuw af te stellen
Opmerking: Als je regelmatig in natte en modderige omstandigheden fietst, of als je je gravelbike regelmatig met veel water reinigt, zul je je binnen- en buitenkabels vaker moeten vervangen. We raden je ten zeerste af om je fiets met een hogedrukreiniger schoon te maken, omdat je dan al het vuil in de buitenkabels spuit.
Fietsen is niet zonder gevaar. Zo kan een tak je derailleur beschadigen. Als eigenaar van een RC 520 heb je het voordeel dat alle onderdelen beschikbaar zijn.
Remblokjes
Ketting
Band
Cassette
Laat je fiets repareren in de winkel!
Onze opgeleide technici helpen je graag om je fiets te repareren.
Achterderailleur
shimano 105
Trp-
remmen
Certificaat van
conformiteit
Voorderailleur
shimano 105
Riverside doet er alles aan om de uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt door de productie van zijn fietsen maximaal in te perken.
Elk onderdeel wordt tot in de puntjes bestudeerd, om de laagst mogelijke koolstofimpact te garanderen.
We geven levenslange garantie op het frame, de stuurpen en het stuur. Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.
Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we je gratis een controle aan van je racefiets binnen zes maanden na je aankoop.