2 / EERSTE GEBRUIK
Om je te helpen je nieuwe fiets goed onder de knie te krijgen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je RC.
REF: 8731913
2019
Welkom op de servicefiche van je racefiets RC 120 FLAT BAR.
Op deze fiche vind je al onze adviezen om te weten hoe je je RC 120 FLAT BAR moet gebruiken, repareren en onderhouden: handleiding, onderhoud, reparatie en reserveonderdelen.
Om je te helpen je nieuwe fiets goed onder de knie te krijgen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je RC.
BANDENDRUK
Denk eraan om bij je eerste fietstocht de bandenspanning te kiezen en deze aan te passen aan de weersomstandigheden en je gewicht.
INREMMEN VAN DE REMBLOKKEN
Bij het eerste gebruik van een fiets is het essentieel om de remblokken in te remmen.
Om optimaal in te remmen raden we aan om 20 tot 30 keer te remmen zonder dat het wiel blokkeert met een snelheid van 25 km/u. Stop ook niet tussen de rembeurten om je remmen niet onherstelbaar te beschadigen en te vermijden dat de remblokken aan de schijven gaan plakken.
AANHAALMOMENTEN
Zorg ervoor dat je je aan de aanhaalmomenten houdt, vooral voor de combinatie van stuurpen/stuur (zie handleiding). Als deze niet goed is aangedraaid kan dit een val veroorzaken.
Om een goede houding op je fiets te bepalen, neem je bij voorkeur een set inbussleutels mee.
Het is belangrijk om je product goed te onderhouden om de levensduur ervan te verlengen. En dat begint bij het regelmatig schoonmaken van je fiets, het frame en de transmissie.
Stap 1
Breng een ontvetter aan op je transmissie. Leg een doek over de remschijven om te vermijden dat er ontvetter op terechtkomt.
Stap 2
Reinig je transmissie met een borstel. Gebruik een reinigingsproduct dat geschikt is voor fietsframes.
Stap 3
Droog je fiets af en smeer de transmissie.
De buitenband is het enige onderdeel dat in contact komt met de grond. Het is dus belangrijk om het risico op gripverlies te minimaliseren. Hiervoor is het essentieel om te weten hoe je het juiste type band kiest en om de bandenspanning aan te passen aan je keuze.
Ontdek ons advies via de link hieronder:
Het is noodzakelijk om je zadel correct vast te draaien om zo goed mogelijk op je zadel te zitten. Als je het te weinig aanspant, kan het zadel naar beneden zakken tijdens het fietsen. Span je hem daarentegen te strak aan, dan kun je je zadelpen stuk maken en je fiets beschadigen.
Je kunt het best een dynamometrische sleutel gebruiken om je zadelpen vast te draaien. De aanbevolen spanning ligt tussen 6 en 7 newtonmeter.
Let er wel op dat je de aangeduide maximale hoogte op je zadelpen niet overschrijdt.
De ketting is een essentieel onderdeel van de transmissie van je fiets. Er zijn verschillende signalen die je laten weten dat het tijd is om de ketting te vervangen:
- De ketting verspringt.
- De ketting heeft meer dan 5000 kilometer afgelegd.
- Het schakelen verloopt moeizaam.
Lees ons artikel voor meer informatie:
Er zijn verschillende tekenen die aangeven dat je remblokken aan vervanging toe zijn:
- Je hebt niet meer zoveel reactiviteit als toen je je RC kocht en je mist grip.
- Je hoort een abnormaal geluid als je hard remt.
- De dikte van het slijtmateriaal is minder dan 0,5 mm.
Hoewel schijfremmen ontwikkeld zijn om de remblokjes en niet de schijf te laten slijten, zal de schijf altijd slijten bij intensief gebruik.
Het kan gevaarlijk zijn om met een te fel versleten schijf te fietsen; deze kan namelijk breken als je bruusk en intens moet remmen.
De maximale slijtagewaarde van de schijfdikte komt overeen met ongeveer 10% van de oorspronkelijke waarde. We bevelen dan ook sterk aan om de schijf te vervangen als je deze mate van slijtage vaststelt.
Om ervoor te zorgen dat je frame langer meegaat moet je de lagers en de slijtonderdelen van je RC regelmatig smeren. Dit zijn de onderdelen waar je vooral aandacht aan moet besteden:
- de trapas,
- de vorkbuis,
- de wiellagers,
- de zadelpen.
Als je transmissie te veel geluid maakt en/of als je versnellingen slecht schakelen, moet je de derailleurs afstellen.
Hoe je dit doet, tonen we in de volgende video:
Er is niet echt een vast aantal kilometers waarna je de kabels van je fiets absoluut moet vervangen.
Het hangt ervan af hoe intensief je fietst en of je aan wedstrijden deelneemt.
Verder speelt ook je manier van schakelen een rol. Je zult je kabels sneller moeten vervangen als je regelmatig van versnelling verandert en vice versa.
De eerste tekenen van slijtage:
Kan je niet meer zo soepel schakelen?
Ook niet als je de versnellingen opnieuw hebt afgesteld?
Misschien is het dan wel tijd om je kabels te vervangen, voordat ze er tijdens je rit de brui aan geven.
Vervang een kabel of kabelmantel ook als hij begint te rafelen.
Zijn je pedalen stuk? Wil je je pedalen vervangen door klikpedalen? We vertellen je hoe het moet.
Vergeet niet dat de schroefdraad van je linkerpedaal in omgekeerde richting staat waardoor je de pedaal tegen de klok in moet aanschroeven. De rechterpedaal heeft wel een gewone schroefdraad.
Gebruik steeds het juiste gereedschap om de pedalen los te maken omdat je best wel wat kracht moet uitoefenen.
Bekijk onze tutorial om bij een lek je binnenband te vervangen.
Na verloop van tijd verslijten handgrepen, het is dus belangrijk ze te vervangen wanneer ze versleten zijn.
Als je merkt dat je fiets minder goed begint te remmen, dan kun je daar verschillende dingen aan doen:Β
- Reinig je remschijf met een speciale ontvetter.
- Kijk je remblokken na op slijtage.
- controleer of de remkabel goed aangespannen is.
Als je schijfrem geluid maakt:Β
- Controleer of je wiel goed gecentreerd is. Om dit te doen, draai je het wiel los en vervolgens weer vast.
- Controleer of je remhoef goed is afgesteld.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer de spanning van de remkabels.
Β
Als je versnellingen verspringen, moet je de volgende zaken controleren:
- de slijtage van je transmissie.
- de spanning van de kabels.
- Of de derailleurpad niet verbogen is.
Stel daarna je derailleur opnieuw af.
Als je derailleurpad krom of stuk is, moet je ze vervangen.
Is je transmissie versleten? Wil je een ander aantal tandwielen op je cassette?
Bekijk onze handleiding om je fietscassette te vervangen.
In dit filmpje vertellen we je hoe je je remkabels moet vervangen:
Moet je je derailleurkabel en/of -kabelmantel vervangen?
Bekijk dit instructiefilmpje:
Je schijf maakt geluid:
- Controleer of het wiel goed gecentreerd is. Maak het wiel los en span het terug aan.
- Controleer of de remhoef goed afgesteld is.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer de spanning van de remkabels.
Zijn je kettingbladen versleten? Wil je een ander aantal tanden?
Je kunt de kettingbladen eenvoudig vervangen.
Hiervoor hoef je enkel met een inbussleutel de schroeven los te draaien die de bladen op hun plaats houden
Daarna kun je de nieuwe bladen plaatsen.
Om je achterderailleur te vervangen, kun je de volgende video bekijken:
VAN RYSEL RC
RC 120 FLAT BAR
Handleiding
Gelijkvormigheidsattest
FRAME VAN RYSEL RC
VAN RYSEL geeft 5 jaar garantie op het frame van je RC.
Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.