EERSTE GEBRUIK
Om je te helpen je nieuwe fiets goed te leren kennen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je EDR:
REF: 8602294, 8644812
2021
Welkom op de klantendienstpagina van je EDR CF SHIMANO 105 voor DAMES.
Op deze fiche vind je al onze adviezen om je EDR CF te onderhouden en herstellen: handleiding, onderhoud, herstelling en reserveonderdelen.
Om je te helpen je nieuwe fiets goed te leren kennen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je EDR:
BANDENDRUK
Denk eraan om bij je eerste fietstocht de bandenspanning te kiezen en deze aan te passen aan de weersomstandigheden en je gewicht. Dit zijn onze aanbevelingen voor een montage met 25 mm:
- Vooraan: 6,5 bar (80 psi)
- Achteraan: 6.5 bar (90 psi)
INREMMEN VAN DE REMBLOKKEN
Bij het eerste gebruik van een fiets is het essentieel om de remblokken in te remmen.
Om optimaal in te remmen raden we aan om 20 tot 30 keer te remmen zonder dat het wiel blokkeert met een snelheid van 25 km/u.
AANHAALMOMENTEN
Zorg ervoor dat je je aan de aanhaalmomenten houdt, vooral voor de combinatie van stuurpen/stuur (zie handleiding). Als deze niet goed is aangedraaid kan dit een val veroorzaken: 6 Nm.
Om een goede houding op je fiets te garanderen, neem je bij voorkeur een multitool of een set inbussleutels mee.
STAP 1
Gebruik een reparatieset om รฉรฉn kant van je buitenband te demonteren en zo de binnenband van de velg van je EDR af te halen.
Stap 3
Zodra de vloeistof goed is aangebracht, leg je de band terug op zijn plaats zodat je deze kunt oppompen totdat de band in de velg "vastklikt".
Draai opnieuw aan het wiel om ervoor te zorgen dat de antilekvloeistof goed in de hele band verdeeld wordt.
Het is belangrijk om je product goed te onderhouden om de levensduur ervan te verlengen. En dat begint bij het regelmatig schoonmaken van je fiets, het frame en de transmissie.
Stap 1
Breng een ontvetter aan op je transmissie. Leg een doek over de remschijven om te vermijden dat er ontvetter op terechtkomt.
Stap 2
Reinig je transmissie met een borstel. Gebruik een reinigingsproduct dat geschikt is voor fietsframes.
Stap 3
Droog je fiets af en smeer de transmissie.
De buitenband is het enige onderdeel dat in contact komt met de grond. Het is dus belangrijk om het risico op gripverlies te minimaliseren. Hiervoor is het essentieel om te weten hoe je het juiste type band kiest en om de bandenspanning aan te passen aan je keuze.
Houd er rekening mee dat de EDR tubeless ready-wielen heeft.
Ontdek ons advies via de link hieronder:
Het is noodzakelijk om je zadel correct vast te draaien om zo goed mogelijk op je zadel te zitten. Een slecht aangedraaide zadelpen kan inzakken tijdens je rit.
Span je hem daarentegen te strak aan, dan kun je je zadelpen stuk maken en je fiets beschadigen.
Je kunt het best een momentsleutel gebruiken om je zadelpen vast te draaien. De aanbevolen spanning ligt tussen 6 en 7 Nm.
Let er wel op dat je de aangeduide maximale hoogte op je zadelpen niet overschrijdt.
De ketting is een essentieel onderdeel van de transmissie van je fiets. Er zijn verschillende signalen die je laten weten dat het tijd is om de ketting te vervangen:
- De ketting verspringt.
- De ketting heeft meer dan 5.000 kilometer afgelegd.
- Het schakelen verloopt moeizaam.
Lees ons artikel voor meer informatie:
Er zijn verschillende tekenen die aangeven dat je remblokken aan vervanging toe zijn:
- Je hebt niet meer zoveel reactiviteit als toen je je EDR kocht en je mist grip.
- Je hoort een abnormaal geluid als je hard remt.
- De dikte van het slijtmateriaal is minder dan 0,5 mm.
Hoewel schijfremmen ontwikkeld zijn om de remblokjes en niet de schijf te laten slijten, zal de schijf altijd slijten bij intensief gebruik.
Het kan gevaarlijk zijn om met een te versleten schijf te fietsen; deze kan namelijk breken als je plotseling en intens moet remmen.
De maximale slijtagewaarde van de schijfdikte komt overeen met ongeveer 10% van de oorspronkelijke waarde. We bevelen dan ook sterk aan om de schijf te vervangen als je deze mate van slijtage vaststelt.
Om ervoor te zorgen dat je frame langer meegaat moet je de lagers en de slijtonderdelen van je EDR regelmatig smeren. Dit zijn de onderdelen waar je vooral aandacht aan moet besteden:
- de trapas,
- de vorkbuis,
- de wiellagers,
- de zadelpen.
Als je transmissie te veel geluid maakt en/of als je versnellingen slecht schakelen, moet je de derailleurs afstellen.
Hoe je dit doet, tonen we in de volgende video:
Er is niet echt een kilometerstand waarna je de kabels van je fiets absoluut moet vervangen.
Het hangt ervan af hoe vaak je traint of aan wedstrijden deelneemt.
Verder speelt ook je manier van schakelen een rol. Je zult je kabels sneller moeten vervangen als je regelmatig van versnelling verandert en vice versa.
De eerste tekenen van slijtage zijn:
Kan je niet meer zo soepel schakelen?
Ook niet als je de versnellingen opnieuw hebt afgesteld?
Misschien is het dan wel tijd om je kabel te vervangen, voordat ze er tijdens een training of wedstrijd de brui aan geven.
Vervang een kabel of buitenkabel ook als hij begint te rafelen
Ontvetters, smeermiddelen ...
Remblokken, remschijven, buitenkabels ...
Buitenbanden, binnenbanden, patches ...
FRAME VAN RYSEL EDR CF
In dit gedeelte hebben we de meest voorkomende problemen met de EDR op een rijtje gezet. Om de levensduur van de onderdelen te verlengen en te voorkomen dat je problemen krijgt, raden we het volgende aan:
ONDERHOUD / REINIGEN VAN DE FIETS
Om de levensduur van elk onderdeel van je fiets en de transmissie te verlengen, moet je ze regelmatig schoonmaken.
Raadpleeg het gedeelte bovenaan om te zien hoe dit moet.
SLIJTAGE VAN ONDERDELEN
De slijtonderdelen van je fiets hebben een bepaalde levensduur. Als je die overschrijdt, kun je de slijtage van andere onderdelen versnellen of een beschadiging veroorzaken:
- ketting: 5.000 km,
- cassette: 10.000 km
- controleer de slijtage van de tanden van je kettingbladen en derailleurwieltjes.
AANHAALMOMENTEN
Om de verschillende onderdelen van je EDR niet te zwaar te belasten, moet je de aanbevolen aanhaalmomenten goed in acht nemen.
Als de aanhaalmomenten te hoog zijn, kan dit leiden tot schade en valpartijen.
Zijn je pedalen stuk? Wil je je pedalen graag vervangen door klikpedalen? We vertellen je hoe het moet.
Let op: de schroefdraad van de linkerpedaal is omgekeerd, je draait deze pedaal dus tegen de klok in vast. De schroefdraad van de rechterpedaal heeft wel de 'normale' richting.ย
Gebruik het juiste materiaal om je pedalen te demonteren, je hebt er immers wat kracht voor nodig.
Er zijn verschillende oplossingen als je merkt dat je remmen minder doeltreffend werken:
- Maak de velgen schoon met een ontvetter
- Controleer of je remblokjes niet versleten zijn.
- Controleer of de kabelspanning goed afgesteld is.
Je schijf maakt geluid:
- Controleer of het wiel goed gecentreerd is. Maak het wiel los en span het weer aan.
- Controleer of de remhoef goed afgesteld is.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer de spanning van de remkabels.
Als je versnellingen verspringen, moet je de volgende zaken controleren:
- de slijtage van je transmissie.
- de spanning van de kabels.
Stel daarna je derailleur opnieuw af.
Zijn je derailleurkabels en/of -buitenkabels aan vervanging toe?ย
Bekijk dit instructiefilmpje:ย
Zijn je kettingbladen versleten? Wil je het aantal tanden veranderen?ย
Je kunt de kettingbladen van je fiets eenvoudig vervangen.ย
Je hoeft alleen maar de schroeven van de kettingbladen los te draaien met een inbussleutel.ย
Vervolgens kun je de nieuwe kettingbladen vastmaken.ย
Voor deze fiets heb je kettingbladen van minimaal 34 tanden nodig.
Volg de aanwijzingen in het filmpje hieronder:
VAN RYSEL EDR
SHIMANO 105
Heb je wat hulp nodig? Onze ervaren technici helpen je graag!ย
Goedkeuringscertificaat
EDR CF
Achterderailleur
Shimano 105
Voorderailleur
Shimano 105
VAN RYSEL geeft 5 jaar garantie op het frame van je NCR CF.
Voor de andere onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.