1 / UNBOXING
Bij de FCR zijn de buiten- en binnenkabels volledig ingewerkt, daarom wordt hij geleverd in een doos die perfect aangepast is aan de fiets:
REF: 8550907, 8675871
2023
Welkom op de support pagina van je FCR CF ULTEGRA DI2.
De VAN RYSEL-fiets FCR is bedoeld voor iedereen die houdt van pure snelheid. In deze configuratie is hij beschikbaar in twee kleuren.
Hier vind je al onze adviezen om te weten hoe je je FCR CF ULTEGRA DI2 moet gebruiken, onderhouden en herstellen.
Bij de FCR zijn de buiten- en binnenkabels volledig ingewerkt, daarom wordt hij geleverd in een doos die perfect aangepast is aan de fiets:
MONTAGE VOORWIEL
De cockpit van de FCR is volledig geassembleerd wanneer de fiets wordt geleverd in de doos. Je hoeft alleen nog het voorwiel te monteren.
ZADELHOOGTE
Om de zadelhoogte in te stellen vind je een spanschroef aan de rechterkant van het frame van de FCR. Een sleutel vind je in de doos accessoires die werd meegeleverd bij je fiets.
INTERNE BEKABELING
Omdat alle kabels van de stuurpost van de FCR weggewerkt zijn, is de draaihoek van het stuur beperkt door middel van een steering stop. Oefen hier geen bovenmatige druk op uit.
Om je te helpen je nieuwe fiets goed te leren kennen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je FCR:
BANDENSPANNING
Denk eraan om voor je eerste rit de juiste bandenspanning te kiezen volgens de weersomstandigheden en je gewicht. Dit zijn onze aanbevelingen voor banden van 25 mm:
- Voorband: 6,5 bar (95 psi)
- Achterband: 7 bar (100 psi)
INREMMEN
Bij het eerste gebruik van een fiets is het essentieel om de remblokken in te remmen.
Om optimaal in te remmen raden we aan om 20 tot 30 keer te remmen zonder dat het wiel blokkeert, vanaf een snelheid van 25 km/u. Zorg ervoor dat je niet stopt tussen het remmen door om te voorkomen dat de remblokken "verglazen" en aan de schijven vastplakken.
AANHAALMOMENTEN
Zorg ervoor dat je je aan de aanhaalmomenten houdt, vooral voor de stuur/stuurpen-combinatie (zie handleiding). Als die niet goed is aangedraaid kan dat een val veroorzaken.
Om een goede houding op je fiets te bepalen, neem je bij voorkeur een multitool of een set inbussleutels mee.
BATTERIJ OPLADEN
Om te schakelen gebruiken de derailleurs en hendels een batterij. Die kun je opladen via je achterderailleur.
Het is belangrijk om je fiets goed te onderhouden om de levensduur ervan te verlengen. En dat begint bij het regelmatig schoonmaken van het frame en de transmissie.
Stap 1
Breng een ontvetter aan op je transmissie. Leg een doek over de remschijven om te vermijden dat er ontvetter op terechtkomt.
Stap 2
Reinig je transmissie met een borstel. Gebruik een reinigingsproduct dat geschikt is voor fietsframes.
Stap 3
Droog je fiets af en smeer de transmissie.
De band is het enige onderdeel dat in contact komt met de grond. Het is dus belangrijk om het risico op gripverlies te minimaliseren. Hiervoor is het essentieel om te weten hoe je het juiste type band kiest en de juiste bandenspanning bepaalt.
Houd er rekening mee dat de FCR tubeless ready-wielen heeft.
Ontdek ons advies via de link hieronder:
Om je zadel optimaal afgesteld te houden, moet het correct vastgezet zijn. Als je de zadelpen te weinig aanspant, kan het zadel naar beneden zakken tijdens het fietsen.
Span je hem daarentegen te strak aan, dan kun je je zadelpen stuk maken en je fiets beschadigen.
Je kunt het best een momentsleutel gebruiken om je zadelpen vast te draaien. Het aanbevolen aanhaalmoment bedraagt 6 tot 7 Nm.
Opgelet, houd je altijd aan de minimale insteekdiepte die is aangegeven op de zadelpen.
De ketting is een essentieel onderdeel van de transmissie van je fiets. Er zijn verschillende signalen die je laten weten dat het tijd is om de ketting te vervangen:
- De ketting verspringt.
- De ketting heeft meer dan 5000 km afgelegd.
- Het schakelen verloopt moeizaam.
Lees ons artikel voor meer informatie:
Er zijn verschillende tekenen die aangeven dat je remblokken aan vervanging toe zijn:
- De remmen reageren niet meer zoals toen je FCR nieuw was en hebben minder grip.
- Je hoort een abnormaal geluid als je plots remt.
- De dikte van het slijtmateriaal bedraagt minder dan 0,5 mm.
Lees in dit artikel hoe je je remblokken kunt vervangen:
Hoewel schijfremmen ontwikkeld zijn om de remblokjes en niet de schijf te laten slijten, zal de schijf uiteindelijk ook versleten raken door de veelvuldige belasting.
Het kan gevaarlijk zijn om met een te versleten schijf te rijden; hij kan namelijk breken als je abrupt en hard moet remmen.
De maximale slijtagewaarde van de schijfdikte komt overeen met ongeveer 10% van de oorspronkelijke waarde. We bevelen dan ook sterk aan om de schijf te vervangen als je die mate van slijtage vaststelt.
Bij de FCR is alle bekabeling volledig geΓ―ntegreerd in de cockpit, het algemene onderhoud ervan is dus anders dan bij een gewone racefiets.
De kabels en buitenkabels lopen volledig in het stuur, de stuurpen en het frame. Als je ze in geval van slijtage wil vervangen, moet je ervoor zorgen dat de nieuwe kabels dezelfde weg volgen.
Je kunt ook "spacers" verwijderen of toevoegen om je cockpit lager of hoger te zetten. Draai eerst de compressieschroef boven aan de vork los en daarna de schroeven opzij van de stuurpen. Verwijder dan de stuurpen/stuur combinatie om spacers "toe te voegen/weg te nemen".
Ontvetters, smeermiddelen ...
Kettingen, cassette, pedalen
Remblokken, remschijven, buitenkabels ...
Buitenbanden, binnenbanden, bandenplakkers ...
FRAME VAN RYSEL FCR CF:
2 kleuren: PAARS & GRIJS
S/M/L
In dit gedeelte hebben we de meest voorkomende problemen met de FCR op een rijtje gezet. Om de levensduur van de onderdelen te verlengen en te voorkomen dat je problemen krijgt, raden we het volgende aan:
ONDERHOUD / REINIGEN VAN DE FIETS
Om de levensduur van elk onderdeel van je fiets en de transmissie te verlengen, moet je ze regelmatig schoonmaken.
Raadpleeg het gedeelte bovenaan om te zien hoe dit moet.
SLIJTAGE VAN ONDERDELEN
De slijtonderdelen van je fiets hebben een bepaalde levensduur. Als je die overschrijdt, kun je de slijtage van andere onderdelen versnellen of een beschadiging veroorzaken:
- ketting: 5000 km,
- cassette: 10.000 km
- controleer de slijtage van de tanden van je kettingbladen en derailleurwieltjes.
AANHAALMOMENTEN
Om de verschillende onderdelen van je FCR niet te zwaar te belasten, moet je de aanbevolen aanhaalmomenten goed in acht nemen.
Als de aanhaalmomenten te hoog zijn, kan dit leiden tot schade en een val veroorzaken.
Zijn je pedalen stuk? Wil je je pedalen vervangen door klikpedalen? Lees hier hoe je dat doet.
Denk erom dat de schroefdraad van het linker pedaal omgekeerd loopt, je moet het pedaal dus tegen de klok in vastschroeven. Het rechter pedaal heeft wel een gewone schroefdraad.
Gebruik het juiste gereedschap om je pedalen te demonteren, want je moet kracht zetten om ze los te schroeven.
Er zijn verschillende oplossingen als je merkt dat je remmen minder doeltreffend werken:
- Reinig je remschijf met een ontvetter.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer of de remkabel goed aangespannen is.
Als de remblokjes versleten zijn, moet je ze vervangen. Bekijk de volgende tutorial.
Als je remschijf lawaai maakt:
- Controleer of het wiel goed gecentreerd is. Draai het wiel los en draai opnieuw aan.
- Kijk of de remklauw goed afgesteld is.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer de spanning van de remkabels.
Als je versnellingen verspringen, moet je eerst de volgende zaken controleren:
- de slijtage van je transmissie.
- de spanning van de kabels.
Als het probleem niet door deze punten veroorzaakt wordt, moet je de derailleur afstellen.
VAN RYSEL FCR
SHIMANO ULTEGRA DI2
Vind je geen oplossing voor je probleem? Neem contact op met onze fietstechnicus om je te laten helpen.
Handleiding fiets
VAN RYSEL FCR CF ULTEGRA DI2
Transmissie
Shimano ULTEGRA DI2
VAN RYSEL geeft 5 jaar garantie op het frame van je FCR CF. Op de andere onderdelen geven we 2 jaar garantie.
Tijdens de eerste ritten kunnen bepaalde onderdelen lichtjes bewegen. Daarom bieden we een gratis controle van je FCR CF binnen 6 maanden na aankoop.