EERSTE GEBRUIK
Om je te helpen je nieuwe fiets goed onder de knie te krijgen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je NCR:
REF: 8771101
2023
Welkom bij de servicefiche van je NCR CF FLATBAR APEX.
Op deze fiche vind je al onze adviezen om te weten hoe je je NCR moet gebruiken, onderhouden en repareren: handleiding, onderhoud, reparatie en reserveonderdelen.
Om je te helpen je nieuwe fiets goed onder de knie te krijgen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je NCR:
BANDENDRUK
Denk eraan om bij je eerste fietstocht de bandenspanning te kiezen en deze aan te passen aan de weersomstandigheden en je gewicht. Dit zijn onze aanbevelingen voor een montage met 28 mm:
- Vooraan: 5,5 bar (80 psi)
- Achteraan: 6 bar (90 psi)
INREMMEN VAN DE REMBLOKKEN
Bij het eerste gebruik van een fiets is het essentieel om de remblokken in te remmen. Dit geldt nog meer voor een e-bike.
Om optimaal in te remmen raden we aan om 20 tot 30 keer te remmen zonder dat het wiel blokkeert met een snelheid van 25 km/u.
AANHAALMOMENTEN
Zorg ervoor dat je je aan de aanhaalmomenten houdt, vooral voor de combinatie van stuurpen/stuur (zie handleiding). Als deze niet goed is aangedraaid kan dit een val veroorzaken.
Om een goede houding op je fiets te bepalen, neem je bij voorkeur een multitool of een set inbussleutels mee.
STAP 1
Gebruik een reparatieset om één kant van je buitenband te demonteren, en zo de binnenband van de velg van je NCR af te halen.
Stap 3
Zodra de vloeistof goed is aangebracht, leg je de band terug op zijn plaats zodat je deze kunt oppompen totdat de band in de velg "vastklikt".
Draai opnieuw aan het wiel om ervoor te zorgen dat de antilekvloeistof goed in de hele band verdeeld wordt.
Het is belangrijk om je product goed te onderhouden om de levensduur ervan te verlengen. En dat begint bij het regelmatig schoonmaken van je fiets, het frame en de transmissie.
STAP 1
Breng een ontvetter aan op je transmissie. Leg een doek over de remschijven om te vermijden dat er ontvetter op terechtkomt.
STAP 2
Reinig je transmissie met een borstel. Gebruik een reinigingsproduct dat geschikt is voor fietsframes.
Stap 3
Droog je fiets af en smeer de transmissie.
De buitenband is het enige onderdeel dat in contact komt met de grond. Het is dus belangrijk om het risico op gripverlies te minimaliseren. Hiervoor is het essentieel om te weten hoe je het juiste type band kiest en om de bandenspanning aan te passen aan je keuze.
Houd er rekening mee dat de NCR tubeless ready-wielen heeft.
Ontdek ons advies via de link hieronder:
Om je zadel optimaal afgesteld te houden, moet het correct vastgezet zijn. Als je de zadelpen te weinig aanspant, kan het zadel naar beneden zakken tijdens het fietsen.
Span je hem daarentegen te strak aan, dan kun je je zadelpen stuk maken en je fiets beschadigen.
Je kunt het best een momentsleutel gebruiken om je zadelpen vast te draaien. Het aanbevolen aanhaalmoment is 6 tot 7 Nm.
Let er wel op dat je de aangeduide maximale hoogte op je zadelpen niet overschrijdt.
De ketting is een essentieel onderdeel van de transmissie van je fiets. Er zijn verschillende signalen die je laten weten dat het tijd is om de ketting te vervangen:
- De ketting verspringt.
- De ketting heeft meer dan 5000 kilometer afgelegd.
- Het schakelen verloopt moeizaam.
Lees ons artikel voor meer informatie:
Er zijn verschillende tekenen die aangeven dat je remblokken aan vervanging toe zijn:
- Je hebt niet meer zoveel reactiviteit als toen je je NCR kocht en je mist grip.
- Je hoort een abnormaal geluid als je hard remt.
- De dikte van het slijtmateriaal is minder dan 0,5 mm.
Lees in dit artikel hoe je je remblokken kunt vervangen:
Hoewel schijfremmen ontwikkeld zijn om de remblokjes en niet de schijf te laten slijten, zal de schijf altijd slijten bij intensief gebruik.
Het kan gevaarlijk zijn om met een te versleten schijf te rijden; deze kan namelijk breken als je abrupt en hard moet remmen.
De maximale slijtagewaarde van de schijfdikte komt overeen met ongeveer 10% van de oorspronkelijke waarde. We bevelen dan ook sterk aan om de schijf te vervangen als je deze mate van slijtage vaststelt.
Om ervoor te zorgen dat je frame langer meegaat moet je de lagers en de slijtonderdelen van je NCR regelmatig smeren. Dit zijn de onderdelen waar je vooral aandacht aan moet besteden:
- de trapas,
- de vorkbuis,
- de wiellagers,
- de zadelpen.
Als je transmissie te veel geluid maakt en/of als je versnellingen slecht schakelen, moet je de derailleurs afstellen.
Hoe je dit doet, tonen we in de volgende video:
Ontvetters, smeermiddelen ...
Kettingen, cassette, pedalen
Remblokken, remschijven, kabelmantels ...
Buitenbanden, binnenbanden, patches ...
In dit gedeelte hebben we de meest voorkomende problemen met de NCR op een rijtje gezet. Om de levensduur van de onderdelen te verlengen en te voorkomen dat je problemen krijgt, raden we het volgende aan:
ONDERHOUD / REINIGEN VAN DE FIETS
Om de levensduur van elk onderdeel van je fiets en de transmissie te verlengen, moet je ze regelmatig schoonmaken.
Raadpleeg het gedeelte bovenaan om te zien hoe dit moet.
SLIJTAGE VAN ONDERDELEN
De slijtonderdelen van je fiets hebben een bepaalde levensduur. Als je die overschrijdt, kun je de slijtage van andere onderdelen versnellen of een beschadiging veroorzaken:
- ketting: 5000 km,
- cassette: 10.000 km
- controleer de slijtage van de tanden van je kettingbladen en derailleurwieltjes.
AANHAALMOMENTEN
Om de verschillende onderdelen van je NCR niet te zwaar te belasten, moet je de aanbevolen aanhaalmomenten goed in acht nemen.
Als de aanhaalmomenten te hoog zijn, kan dit leiden tot schade en valpartijen.
Zijn je pedalen stuk? Wil je je pedalen vervangen door klikpedalen? We vertellen je hoe het moet.
Vergeet niet dat de schroefdraad van de linkerpedaal in omgekeerde richting draait, waardoor je de pedaal tegen de klok in moet aanschroeven. De rechterpedaal heeft wel een gewone schroefdraad.
Gebruik het juiste gereedschap om je pedalen te demonteren, want je moet kracht zetten om ze los te schroeven.
Er zijn verschillende oplossingen als je merkt dat je remmen minder doeltreffend werken:
- Reinig je remschijf met een ontvetter.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer of de remkabel goed aangespannen is.
Als de remblokjes versleten zijn, moet je ze vervangen. Bekijk de volgende tutorial.
Je remschijf maakt geluid:
- Controleer of het wiel goed gecentreerd is. Maak het wiel los en span het opnieuw aan.
- Kijk of de remhoef goed afgesteld is.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer de spanning van de remkabels.
Als je derailleur niet meer reageert op het schakelen, moet je misschien je derailleurkabels en -buitenkabels vervangen.
Om dat te doen, kun je het best onze tutorial bekijken:
Als je transmissie niet meer normaal functioneert en je derailleurpad verbogen is,
dan kun je deze vervangen aan de hand van de volgende tutorial.
Om je achterderailleur te vervangen, kun je de volgende video bekijken:
VAN RYSEL NCRΒ
SRAM APEX
Vind je geen oplossing voor je probleem? Neem contact op met onze fietstechnicus om je te laten helpen.
Handleiding fiets
VAN RYSEL NCR CF SRAM APEXΒ
TRANSMISSIE
SRAM AXS
Carbon frame
VAN RYSEL geeft 5 jaar garantie op het frame van je NCR CF.
Voor de onderdelen bedraagt de garantie 2 jaar.