2 / EERSTE GEBRUIK
Om je te helpen je nieuwe fiets goed onder de knie te krijgen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je RCR PRO:
REF: 8812536
2024
Welkom op de support pagina van je RCR PRO REPLICA DECATHLON AG2R A LA MONDIALE.
Hier vind je al onze adviezen om te weten hoe je je RCR PRO REPLICA moet gebruiken, onderhouden en repareren: handleiding, onderhoud, reparatie en reserveonderdelen.
De RCR PRO wordt geleverd met een doos met daarin de stuur/stuurpen combinatie, bekijk hier de stappen voor een correcte montage.
MONTAGE STUUR/STUURPEN COMBINATIE
Na het uitpakken moet je het stuur monteren met het juiste koppel. Kijk hiervoor naar de getallen op het stuur.Β
ZADELHOOGTE
Om de zadelhoogte in te stellen vind je een spanschroef voor de zadelpen van de RCR PRO. Je hoeft alleen de dop eraf te halen om bij de schroef te kunnen. De juiste spansleutel vind je in de doos met accessoires die werd meegeleverd met je fiets.
FIETSCOMPUTERHOUDER
Een fietscomputerhouder specifiek voor de RCR is meegeleverd. Die is voorzien van twee bevestigingen, een voor de fietscomputer en een tweede voor deverlichting/action camera. Compatibel met Garmin, Wahoo, Bryton.
Om je te helpen je nieuwe fiets goed onder de knie te krijgen, volgen hier enkele tips voor het eerste gebruik van je RCR PRO:
BANDENSPANNING
Denk eraan om voor je eerste rit de juiste bandenspanning te kiezen volgens de weersomstandigheden en je gewicht.
INREMMEN
Bij het eerste gebruik van een fiets is het essentieel om de remblokken in te remmen.
Om optimaal in te remmen raden we aan om 20 tot 30 keer te remmen zonder dat het wiel blokkeert, aan een snelheid vanaf 25 km/u. Zorg ervoor dat je niet stopt tussen het remmen door om te voorkomen dat de remblokken "verglazen" en aan de schijven vastplakken.
AANHAALMOMENTEN
Zorg ervoor dat je de aanhaalmomenten respecteert, vooral voor de stuurpen/stuur combinatie (zie handleiding). Als die niet goed is aangedraaid kan dat een val veroorzaken.
Voor het bepalen van je houding op de fiets neem je een set inbussleutels mee als je gaat fietsen.
Aan de hand van een filmpje leggen we uit hoe je een magneet voor je trapfrequentiesensor installeert.Β
Om je houding aan te passen kun je de "spacers" onder aan de stuurpen verwijderen. Je kunt ze echter niet boven op de stuurpen plaatsen, indien nodig moet de vorkbuis een stukje worden afgezaagd.
De zadelpen werd specifiek ontwikkeld voor de RCR PRO en kan alleen op deze fiets worden gebruikt.
Voor een correctie installatie draai je hem aan met een moment van 6 Nm.
Bij een probleem raden we aan naar het atelier van een Decathlon-winkel in je buurt te gaan.
Het is belangrijk om je fiets goed te onderhouden om de levensduur ervan te verlengen. En dat begint bij het regelmatig schoonmaken van het frame en de transmissie.
Stap 1
Breng een ontvetter aan op je transmissie. Leg een doek over de remschijvenom te vermijden dat er ontvetter op terechtkomt.
Stap 2
Reinig je transmissie met een borstel. Gebruik een reinigingsproduct dat geschikt is voor fietsframes.
Stap 3
Droog je fiets af en smeer de transmissie.
De band is het enige onderdeel dat in contact komt met de grond. Het is dus belangrijk om het risico op gripverlies te minimaliseren. Hiervoor is het essentieel om te weten hoe je het juiste type band kiest en de juiste bandenspanning bepaalt.
Houd er rekening mee dat de RCR tubeless ready-wielen heeft.
Ontdek ons advies via de link hieronder:
Om je zadel optimaal afgesteld te houden, moet het correct vastgezet zijn. Als je de zadelpen te weinig aanspant, kan het zadel naar beneden zakken tijdens het fietsen.
Span je hem daarentegen te strak aan, dan kun je je zadelpen stuk maken en je fiets beschadigen.
Je kunt het best een momentsleutel gebruiken om je zadelpen vast te draaien. Het aanbevolen aanhaalmoment bedraagt 6 Nm.
Opgelet, houd je altijd aan de minimale insteekdiepte die is aangegeven op de zadelpen.
Bovendien herinneren we eraan dat de zadelpen uitsluitend gemaakt is voor de RCR.
De ketting is een essentieel onderdeel van de transmissie van je fiets. Er zijn verschillende signalen die je laten weten dat het tijd is om de ketting te vervangen:
- de ketting verspringt.
- de ketting heeft meer dan 5000 kilometer afgelegd.
- het schakelen verloopt moeizaam.
Lees ons artikel voor meer informatie:
Er zijn verschillende tekenen die aangeven dat je remblokken aan vervanging toe zijn:
- de remmen reageren niet meer zoals toen je RCR nieuw was en hebben minder grip,
- je hoort een abnormaal geluid als je plots remt,
- de dikte van het slijtmateriaal bedraagt minder dan 0,5 mm.
Lees in dit artikel hoe je de remblokken vervangt:
Hoewel schijfremmen ontwikkeld zijn om de remblokjes en niet de schijf te laten slijten, zal de schijf uiteindelijk ook versleten raken door de veelvuldige belasting.
Het kan gevaarlijk zijn om met een te versleten schijf te rijden; hij kan namelijk breken als je abrupt en hard moet remmen.
De maximale slijtagewaarde van de schijfdikte komt overeen met ongeveer 10% van de oorspronkelijke waarde. We bevelen dan ook sterk aan om de schijf te vervangen als je die mate van slijtage vaststelt.
De kabels en buitenkabels lopen in het stuur, de stuurpen en het frame. Als je ze in geval van slijtage wil vervangen, moet je ervoor zorgen dat ze dezelfde weg volgen.
Je kunt ook "spacers" verwijderen of toevoegen om de cockpit lager of hoger te zetten. Draai eerst de compressieschroef boven aan de vork los en daarna de schroeven opzij van de stuurpen. Verwijder dan de stuurpen/stuur combinatie om spacers "toe te voegen/weg te nemen".
ONDERHOUD / REINIGEN VAN DE FIETS
Om de levensduur van elk onderdeel van je fiets en de transmissie te verlengen, moet je ze regelmatig schoonmaken.
Raadpleeg het gedeelte bovenaan om te zien hoe je dat doet.
SLIJTAGE VAN ONDERDELEN
De slijtonderdelen van je fiets hebben een bepaalde levensduur. Als je die overschrijdt, kun je de slijtage van andere onderdelen versnellen of een beschadiging veroorzaken:
- ketting: 5000 km,
- cassette: 10.000 km
- controleer de slijtage van de tanden van je kettingbladen en derailleurwieltjes.
AANHAALMOMENTEN
Om de verschillende onderdelen van je RCR niet te zwaar te belasten, moet je de aanbevolen aanhaalmomenten goed in acht nemen.
Als de aanhaalmomenten te hoog zijn, kan dit leiden tot schade en een val veroorzaken.
Zijn je pedalen stuk?
Denk erom dat de schroefdraad van het linker pedaal omgekeerd loopt, je moet het pedaal dus tegen de klok in vastschroeven. Het rechter pedaal heeft wel een gewone schroefdraad.
Gebruik het juiste gereedschap om je pedalen te demonteren, want je moet kracht zetten om ze los te schroeven.
Na verloop van tijd gaat de kwaliteit van het stuurlint onvermijdelijk achteruit, vervang het als het versleten is.
Bekijk onze tutorial om te zien hoe je dat moet doen:
Er zijn verschillende oplossingen als je merkt dat je remmen minder doeltreffend werken:
- Reinig je remschijf met een ontvetter.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer of de remkabel goed aangespannen is.
Als de remblokjes versleten zijn, moet je ze vervangen. Bekijk de volgende tutorial.
Als je remschijf lawaai maakt:
- Controleer of het wiel goed gecentreerd is. Draai het wiel los en draai opnieuw aan.
- Kijk of de remklauw goed afgesteld is.
- Controleer de slijtage van de remblokjes.
- Controleer de spanning van de remkabels.
Als je versnellingen verspringen, moet je eerst de volgende zaken controleren:
- de slijtage van je transmissie.
- de spanning van de kabels.
Als het probleem niet door deze punten veroorzaakt wordt, moet je de derailleur afstellen.
Voor alle informatie over je SWISS SIDE wielen kijk je in de handleiding of hieronder.
Vind je geen oplossing voor je probleem? Neem contact op met onze fietstechnicus om je te laten helpen.
Handleiding fiets
VAN RYSEL RCR PRO REPLICA DURA ACEΒ
Transmissie
SHIMANO DURA ACE R9200 DI2 12S