Eerste gebruik
Praktische vragen
REF: 8405261
2018
Een heel comfortabele e-bike met middenmotor, die in optimale omstandigheden ~
tot 70 km haalt.
DE TROEVEN:
RIJCOMFORT: Ergonomische handgrepen en zadel, rechte zithouding, brede banden, geveerde voorvork, LCD-display.
GEBRUIKSGEMAK: Uitgerust met middenmotor met koppel van 90 Nm, 7 versnellingen, bagagedrager die tot 27 kg aankan.
LCD-display, herlaadbaar via usb.
VEILIGHEID: Ingebouwde ledverlichting van 20 lux, mechanische schijfremmen vooraan, V-brakes achteraan.
LEVENSLANGE GARANTIE: Op frame, voorvork, stuur en stuurpen.
Op zoek naar de handleiding van je fiets? Gewoon even op downloaden klikken.
Heb je het CE-certificaat van je fiets nodig? Gewoon even op downloaden klikken.
Praktische vragen
Ja, de Elops 920E is een fiets met, het woord zegt het al, elektrische trapondersteuning.
Het komt er dus op neer dat je geen aandrijving krijgt als je niet trapt (werkt de motor ook als je niet trapt, dan rijd je eigenlijk met een bromfiets en gelden er andere, strengere gebruiks- en veiligheidsvoorwaarden).
Een trapsensor ter hoogte van het trapstel geeft de informatie door naar de boordcomputer van de fiets, die de motor dan inschakelt.
Die sensor meet het trapvermogen dat je ontwikkelt, op die manier wordt de trapondersteuning afgestemd op de kracht die je op de pedalen zet. Hoe meer kracht je moet zetten op de pedalen, hoe meer ondersteuning je ook krijgt, zodat je vlot blijft trappen.
Vervolgens kan je de geleverde ondersteuning bijregelen met de verschillende standen (1, 2, 3). In stand 1 zal je steviger moeten trappen dan in stand 3 om dezelfde snelheid te halen.
Daarom raden we aan om de stand 3 te gebruiken op hellingen, omdat je dan meer kracht op de pedalen zet.
Je krijgt 2 jaar garantie op de batterij, of 500 cycli (1 cyclus = 1 keer volladen tot 100 % + 1 keer volledig ontladen).
Druk op de "ON/OFF"-knop om de display in TRIP-stand te plaatsen.
Druk nu lang (meer dan 10 seconden) op de knop "-". De tripteller wordt nu gereset.
Als je batterij versleten is, breng ze dan binnen bij je Decathlon-winkel. Daar zorgt men ervoor dat ze gerecycleerd wordt door een gespecialiseerde firma.
Ja hoor, de batterij en de lader zijn voorzien om de klok rond ingeplugd te blijven.
Wanneer de batterij volledig is opgeladen, schakelt de lader uit (het indicatieledje op de lader dooft).
De batterij is voorzien van een slaapstand, zodat je ze langdurig kunt opbergen zonder ze geregeld te moeten herladen.
Zodra ze in slaapstand staat, kun je de batterij tot een jaar stockeren zonder te herladen, veilig en zonder dat de werking wordt aangetast.
Bewaar je de batterij zonder ze in slaapstand te zetten, dan moet je ze om de 3 maanden opladen om de capaciteit intact te houden.
Geen nood, de fiets schakelt automatisch uit na een paar minuten.
Neen, er is geen 'dynamo-effect'. Je hebt bepaalde systemen waarbij de batterij wordt opgeladen door te rollen of te remmen, maar het rendement van die technologieën is nogal pover: je moet enkele tientallen kilometers rijden voor je 1 km extra batterijvermogen hebt opgewekt.
Deze fiets kan je vervoeren op de Thule Europower-dragers, te koop bij Decathlon.
Op dit model, een trekhaakdrager, kan je tot twee e-bikes vervoeren.
Neen, batterijen met lithium-ioncellen hebben geen geheugeneffect, je kan ze dus op elk moment weer opladen.
We raden je zelfs aan om ze regelmatig op te laden, om de goede werking intact te houden.
Om een andere eenheid in te stellen (km/u, mph) druk je lang op de verlichtingsknop.
Daar kun je kiezen tussen km en mijl
In de rubriek 'IK HEB EEN PROBLEEM' vind je een hele lijst met veelgestelde vragen om je te helpen eventuele moeilijkheden te verhelpen die je met je elektrische ELOPS 920 ondervindt.
Via het assistentieformulier kan je ook terecht bij onze specialisten. Zij antwoorden met plezier op al je vragen en helpen je om je probleem op te lossen.
Of loop gewoon even langs bij het Atelier van je Decathlon-winkel, daar kijken onze fietsexperts graag even naar je fiets.
De batterij is perfect geschikt om mee te fietsen in de regen, maar je mag ze niet onderdompelen of schoonspuiten met een hogedrukreiniger.
Hetzelfde geldt trouwens voor de display en de andere onderdelen en elektrische kabels.
We raden je niettemin aan om je fiets op een droge plek te stallen.
Als ze volledig is leeggelopen duurt het 6 uur voor de batterij weer helemaal vol is.
Je kan je ritgegevens selecteren en weergeven door te drukken op de knop "ON / OFF".
- TRIP = tripteller (kan je resetten in de parameters)
- ODO = totale gereden afstand
- TRIP to GO = resterende afstand, berekend op basis van het batterijpeil en de gebruikte ondersteuningsstand.
Je kan een nieuwe batterij aanschaffen in het Atelier van je Decathlon-winkel.
Loop gerust even langs bij je Atelier om er eentje te kopen of te bestellen.
De voetgangermodus is een handig hulpmiddeltje om je fiets te verplaatsen wanneer je ernaast wandelt. Bijzonder nuttig als je bijvoorbeeld uit een fietsenstalling met een helling stapt enz.
Dankzij de voetgangermodus hoef je je niet in te spannen om je fiets voort te duwen.
Zet de fiets in stand 1 en houd de "+"-knop ingedrukt om de voetgangerstand te activeren en te gebruiken.
Houd nu de onderste knop ingeduwd om de fiets te laten voortbollen. Let wel op, de fiets zal nu met een constante snelheid van 6 km/u rijden.
Om de voetgangermodus uit te schakelen, laat je de knop gewoon los.
Gebruik de wandelfunctie niet wanneer je op de fiets zit, dat kan de levensduur van de motor schaden.
Op een elektrische fiets moet je nog meer letten op de druk in je banden. De wielen krijgen het immers zwaar te verduren door de motor en het gewicht van de fiets.
Om het risico op lekrijden te beperken en langer te kunnen rijden, zet je de banden van je elektrische fiets best op 3,5 tot 5 bar.
De autonomie van je elektrische fiets hangt af van tal van factoren:
> DE BELASTING VAN DE FIETS: Hoe zwaarder de fiets, hoe minder ver je kunt rijden.
> DE ROUTE: Als je veel moet klimmen, heb je minder autonomie.
> DE BANDENDRUK: De batterij gaat langer mee bij een bandendruk tussen 3,5 en 5 bar.
> DE BUITENTEMPERATUUR: De autonomie neemt af bij koud weer
> DE GEBRUIKTE ONDERSTEUNINGSMODUS: We raden je aan de ondersteuningsstand wat lager te zetten bij laag batterijpeil.
> DE TRAPFREQUENTIE: Om verder te komen moet je trappen
> DE GOEDE NALEVING VAN DE OPLAAD- EN BEWAARINSTRUCTIES VAN DE BATTERIJ
Voor de ELOPS 920E ligt de gemiddelde autonomie tussen 50 en 90 km. Door alle instructies goed na te leven, ben je zeker van een optimale autonomie van je elektrische fiets.
Op deze fiets kan je het Groovy-kinderstoeltje monteren, te koop bij Decathlon.
Dit is een fiets met trapondersteuning. Het is dus perfect mogelijk om te fietsen zonder die ondersteuning
Je zal dan wel stevig moeten doortrappen, want uiteraard blijft je fiets evenveel wegen.
Je bewaart de batterij best in een koele (tussen +10°C en +25°C) en droge ruimte, uit de zon.
Bewaar de batterij niet leeg (1 knipperend lampje), als ze dan diep ontlaadt, dan kan het zijn dat ze onbruikbaar wordt.
Denk eraan om de batterij (zelfs als je de fiets niet gebruikt) minstens om de 3 maanden op te laden, om diepontlading en aantasting van de batterijcapaciteiten te vermijden.
Kun je de batterij niet regelmatig opladen, zet ze dan in slaapstand (zie vragen over de slaapstand).
Problemen met je fiets? Lees dan eerst even de veelgestelde vragen, wie weet staat je antwoord ertussen
Je kan een sleutel laten bijmaken bij een klassieke slotenmaker.
Daar krijg je ook een nieuwe set sleuteltjes voor het nieuwe slot.
1. Controleer of er geen vuil het opladen belemmert
De connectoren van de lader en van de batterij moeten schoon zijn, er mogen geen vuilresten op zitten die het goede contact tussen lader en batterij hinderen.
2. Controleer de aansluiting Batterij > Lader > Stroomnet
> Check even of je wel de lader gebruikt die je bij Decathlon hebt gekregen.
> Sluit de lader aan op de batterij en op een stopcontact.
Vaste oranje ledindicator = de batterij wordt opgeladen
Vaste groene ledindicator = de batterij is opgeladen
Knipperende ledindicator = probleem bij het opladen
Is je batterij volledig ontladen, dan duurt het 6 uur voor ze weer vol is.
3. Het is mogelijk dat enkel de ledlampjes op de batterij defect zijn.
Ga dan even langs in een van onze ateliers om ze te laten repareren.
Als het probleem aanhoudt, neem dan gerust contact op via het assistentieformulier, of ga even langs bij het Atelier van je Decathlon-winkel.
Let op, de Elops 920E is een elektrische fiets met koppelsensor. Draai je de pedalen gewoon rond, zonder er druk op te zetten, dan schakelt de ondersteuning uit. Vind je dat je te veel inspanning moet leveren om te trappen, verhoog de ondersteuningsmodus dan, zodat je vlotter en rustiger kunt trappen.
Trouwens, het is perfect normaal dat de ondersteuning uitschakelt boven de 25 km/u, dat is geen defect.
Als je ondersteuning eerder haperend werkt, controleer dan de volgende punten:
1. Controleer of de batterij goed is opgeladen
Als de batterij bijna leeg is, dan is het perfect mogelijk dat de ondersteuning in schokken komt alvorens de batterij helemaal leegloopt.
> Haal de batterij uit de fiets
> Druk op de batterijknop
> Check of er minstens één ledlampje aanspringt
> Als alle ledlampjes gedoofd blijven of het eerste of tweede ledlampje knippert, dan is het tijd om de batterij op te laden
2. Controleer of de batterij schoon is, goed ingeklikt en vergrendeld
> Controleer of de batterijcontacten en de behuizing schoon zijn en in goede staat.
> Je moet de batterij zo ver mogelijk in de behuizing schuiven.
Je moet een klikgeluid horen, dat geeft aan dat de batterij goed is geplaatst.
3. Controleer of de magneet van de snelheidssensor op het wiel goed zit
> Zoek de magneet op een van de spaken van het achterwiel.
> De magneet moet mooi tegenover de markering komen die in het rood omcirkeld is op het schema, en op een afstand tussen 5 en 17 mm.
> Is dat niet het geval, plaats de magneet dan juist. Neem daarvoor een kruiskopschroevendraaier, plaats hem juist in de schroef en draai de schroef vast op de magneet vast te zetten op de spaak.
Lukt het je niet om de magneet en de snelheidssensor te herpositioneren, neem dan gerust contact met ons op via het assistentieformulier, of ga even langs in een van onze Decathlon-ateliers.
1. Controleer de bandendruk
> De bandendruk is een cruciale factor in de doeltreffendheid van de elektrische trapondersteuning. Daarom check je voor elk ritje best even of de druk in de banden tussen de 3.5 en de 5 bar ligt.
2. Overlaad de fiets niet
De trapondersteuning schakelt in na een paar pedaalslagen, op voorwaarde dat je kracht zet op de pedalen en een ondersteuningsmodus hebt ingeschakeld.
Krijg je desondanks toch geen ondersteuning, volg dan deze instructies:
1. Controleer de batterijlading
Is het batterijpeil laag en de gekozen ondersteuningsmodus te hoog voor de resterende capaciteit, dan schakelt de ondersteuning uit.
De batterij gaat dan het beetje energie dat nog overblijft gebruiken voor de standen waar weinig stroom voor nodig is, en om de verlichting aan te houden.
Als het eerste ledlampje knippert of er springt geen enkele led aan, dan is de batterij leeg. Sluit ze aan op de lader en steek die in het stopcontact.
2. Controleer of de batterij schoon is, goed ingeklikt en vergrendeld
> Controleer of de batterijcontacten en de behuizing schoon zijn en in goede staat.
> Je moet de batterij zo ver mogelijk in de behuizing schuiven.
Je moet een klikgeluid horen, dat geeft aan dat de batterij goed is geplaatst.
Vergrendel vervolgens de batterij (is ze niet goed vergrendeld, dan kan ze bewegen in de behuizing en afkoppelen bij een felle schok)
3. Controleer of de magneet van de snelheidssensor op het wiel goed zit
> Zoek de magneet op een van de spaken van het achterwiel.
> De magneet moet mooi tegenover de markering komen die in het rood omcirkeld is op het schema, en op een afstand tussen 5 en 17 mm.
> Is dat niet het geval, plaats de magneet dan juist. Neem daarvoor een kruiskopschroevendraaier, plaats hem juist in de schroef en draai de schroef vast op de magneet vast te zetten op de spaak.
4. Laat het systeem afkoelen
Bij hoge temperaturen of na een lange rit kan het gebeuren dat het elektrische systeem oververhit raakt. Laat de fiets dan een paar minuutjes afkoelen voor je de trapondersteuning opnieuw inschakelt.
Als het probleem aanhoudt, neem dan gerust contact op via het assistentieformulier, of ga even langs bij het Atelier van je Decathlon-winkel.
1. Check of je de gebruiks- en bewaarinstructies goed volgt
De autonomie van je elektrische fiets hangt af van verschillende factoren:
> DE LADING VAN DE FIETS: De autonomie neemt af als je de fiets overlaadt
> DE ROUTE: Hellingen beperken de autonomie van de batterij
> DE BANDENDRUK: Je komt verder met een bandendruk tussen 3,5 en 5 bar..
> DE BUITENTEMPERATUUR: Bij koud weer kan je minder kilometers doen (soms tot wel 50 % minder)
> DE GEBRUIKTE ONDERSTEUNINGSMODUS: We raden je aan om een andere ondersteuningsmodus te kiezen bij laag batterijpeil.
> DE TRAPFREQUENTIE: Hoe harder je trapt, hoe verder je komt
> DE GOEDE NALEVING VAN DE OPLAAD- EN BEWAARINSTRUCTIES VAN DE BATTERIJ
Voor de ELOPS 920E ligt de gemiddelde autonomie tussen 50 en 90 km. Door alle instructies goed na te leven, ben je zeker van een optimale autonomie van je elektrische fiets.
2. Een oudere batterij kan wat van haar vermogen verliezen
De autonomie neemt dan af. Vraag gerust om wat meer info aan het Atelier van je Decathlon-winkel, daar kunnen ze de gezondheidstoestand van je batterij checken.
1. Controleer het batterijniveau
Je kan het batterijpeil checken door op de voedingsknop op de batterij te duwen.
Als het eerste ledlampje knippert of er springt geen enkele led aan, dan is de batterij leeg. Sluit ze aan op de lader en steek die in het stopcontact.
2. Controleer of de batterij schoon is, goed ingeklikt en vergrendeld
> Controleer of de batterijcontacten en de behuizing schoon zijn en in goede staat.
> Je moet de batterij zo ver mogelijk in de behuizing schuiven.
Je moet een klikgeluid horen, dat geeft aan dat de batterij goed is geplaatst.
Vergrendel vervolgens de batterij (is ze niet goed vergrendeld, dan kan ze bewegen in de behuizing en afkoppelen bij een felle schok)
3. Controleer of de display goed is aangesloten
> Schuif de kleine neopreenmantel op de kabel die vertrekt aan de display naar beneden, zodat je het contact ziet zitten.
> Draai de twee wieltjes los en trek langs beide kanten om het scherm en de verbindingskabel af te koppelen.
> Controleer of de fiches van de kabels nergens kromgebogen zijn.
> Koppel alles weer aan, let daarbij goed op de juiste richting om te vermijden dat je een fiche plooit! Je kan de twee gegraveerde pijltjes op de connectoren gebruiken om alles mooi uit te lijnen. De twee pijltjes moeten mooi tegenover elkaar staan voor je de connectoren in elkaar schuift.
> Zodra de connectoren in elkaar zijn geschoven, zet je alles weer vast met de twee wieltjes tot de aansluitingspakking lichtjes ingeduwd en vervormd is.
4. Laat het systeem afkoelen
Bij hoge temperaturen of na een lange rit kan het gebeuren dat het elektrische systeem oververhit raakt. Laat de fiets dan een paar minuutjes afkoelen voor je de trapondersteuning opnieuw inschakelt.
6. Zet het scherm aan met de ON/OFF-knop
Zet de display aan door op de ON/OFF-knop te drukken tot het startscherm verschijnt.
Doet het scherm nog altijd niets, neem dan contact met ons op via het assistentieformulier of ga even langs in een van de Decathlon-ateliers.
De trapondersteuning schakelt in na een paar pedaalslagen, op voorwaarde dat je kracht zet op de pedalen en een ondersteuningsmodus hebt ingeschakeld.
Krijg je desondanks toch geen ondersteuning, volg dan deze instructies:
1. Controleer het batterijniveau
Je kan het batterijpeil checken door op de voedingsknop op de batterij te duwen.
Als het eerste ledlampje knippert of er springt geen enkele led aan, dan is de batterij leeg. Sluit ze aan op de lader en steek die in het stopcontact.
2. Controleer of de batterij schoon is, goed ingeklikt en vergrendeld
> Controleer of de batterijcontacten en de behuizing schoon zijn en in goede staat.
> Je moet de batterij zo ver mogelijk in de behuizing schuiven.
Je moet een klikgeluid horen, dat geeft aan dat de batterij goed is geplaatst.
Vervolgens vergrendel je de batterij en neem je de sleutel uit.
3. Controleer of de magneet van de snelheidssensor op het wiel goed zit
> Zoek de magneet op een van de spaken van het achterwiel.
> De magneet moet mooi tegenover de markering komen die in het rood omcirkeld is op het schema, en op een afstand tussen 5 en 17 mm.
> Is dat niet het geval, plaats de magneet dan juist. Neem daarvoor een kruiskopschroevendraaier, plaats hem juist in de schroef en draai de schroef vast op de magneet vast te zetten op de spaak.
4. Laat het systeem afkoelen
Bij hoge temperaturen of na een lange rit kan het gebeuren dat het elektrische systeem oververhit raakt. Laat de fiets dan een paar minuutjes afkoelen voor je de trapondersteuning opnieuw inschakelt.
5. Zet het scherm aan met de ON/OFF-knop
Zet de display aan door op de ON/OFF-knop te drukken tot het startscherm verschijnt.
6. Kies een ondersteuningsstand die niet nul is
Als het scherm '0' toont als ondersteuningsmodus, dan is het normaal dat je geen ondersteuning krijgt.
Kies een ondersteuningsstand, 1, 2 of 3.
Zodra je een modus hebt gekozen, begin je te trappen. Duw goed op de pedalen. Verhoog de ondersteuningsmodus (3 is de krachtigste) wanneer je merkt dat je zelf te veel kracht moet leveren om ondersteuning te krijgen.
Werkt de elektrische ondersteuning desondanks nog altijd niet, ga dan even langs in een van onze Decathlon-winkels.
Let op dat je de batterij goed vergrendelt, zeker wanneer je de fiets gebruikt!
Het batterijslot dient om diefstal te vermijden, maar ook om de batterij op haar plaats te houden bij felle schokken (stoepranden, hobbels), om te vermijden dat ze uit het frame schuift en afkoppelt.
Check of de batterij helemaal in de behuizing is geschoven, vervolgens vergrendel je ze.
Controleer voor elk gebruik of je de batterij goed hebt aangesloten en vastgeklikt.
Zit ze niet volledig vast, of krijgt ze een schok (zonder dat ze is vastgeklikt), dan wordt er geen goede verbinding gemaakt met de elektronica, waardoor gegevens zoals het batterijpeil niet compleet en correct worden uitgelezen.
> De 1ste ledindicator knippert: De batterij is bijna leeg en moet opgeladen worden. Sluit ze aan op de lader en steek die in het stopcontact.
> De 2de ledindicator knippert: De batterij is in 'onderspanningsbeveiliging' gegaan door onjuist gebruik of door een lange periode zonder opladen. Sluit ze zodra het kan aan op de oplader en op het stroomnet, om ze op te laden en de beveiliging op te heffen
> Knippert er nog een andere led, of meerdere leds, dan is de batterij defect. Je brengt je batterij dan best terug naar de winkel, daar zal men ze volledig onderzoeken.
Nieuwe batterijen staan standaard in slaapstand, zo behouden ze hun volle vermogen.
Bij het eerste gebruik moet je de batterij aansluiten op de lader en op een stopcontact om ze te activeren, als dat nog niet in de winkel is gebeurd.
FOUT 10 of 12: BATTERIJ IN ONDERSPANNING
Laad de batterij op. Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze Ateliers om de batterij te laten checken.
FOUT 11: BATTERIJ IN OVERSPANNING
Schakel de fiets uit en laat het systeem rusten. Zet de fiets weer aan. Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze Ateliers om de batterij te laten checken.
FOUT 20 of 24: FOUT IN DE STROOMVOORZIENING
Schakel de fiets uit en laat het systeem rusten. Laad de batterij op als blijkt dat ze bijna leeg is.
Zet de fiets weer aan. Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze Ateliers voor een volledige check-up van je fiets.
FOUT 21 of 23: PROBLEEM MET DE TEMPERATUURSENSOR
Schakel de fiets uit en laat het systeem rusten. Zet de fiets weer aan. Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze Ateliers voor een volledige check-up van je fiets.
FOUT 25: PROBLEEM MET DE MOTORVOEDING
Schakel de fiets uit en laat het systeem rusten. Laad de batterij op als blijkt dat ze bijna leeg is.
Zet de fiets weer aan. Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze Ateliers voor een volledige check-up van je fiets.
FOUT 26: OPSTARTFOUT
Schakel de fiets uit en laat het systeem rusten. Zet de fiets weer aan. Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze Ateliers voor een volledige check-up van je fiets.
FOUT 30: PROBLEEM MET DE VOETGANGERSTAND
Schakel de fiets uit en laat het systeem rusten. Zet de fiets weer aan. Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze Ateliers voor een volledige check-up van je fiets.
FOUT 40 of 41: OVERSPANNING IN DE MOTOR
De motor is overbelast.
Laat de motor rusten door de fiets uit te schakelen of de trapondersteuning minder te belasten (minder krachtig trappen, lagere stand kiezen), herlaad de batterij. Houdt het probleem aan, ga dan even langs bij een van onze Ateliers voor een volledige diagnose van je fiets.
FOUT 42 of 43: MOTORFOUT
De motor is overbelast.
Laat de motor afkoelen door te stoppen of de ondersteuning minder te belasten (minder krachtig trappen, lagere stand kiezen). Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze Ateliers voor een volledige check-up van je fiets.
FOUT 44: OVERVERHITTING VAN DE MOTOR
De motor is overbelast.
Laat de motor afkoelen door te stoppen of de ondersteuning minder te belasten (minder krachtig trappen, lagere stand kiezen). Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze Ateliers voor een volledige check-up van je fiets.
FOUT 45: FOUTCODE GECORRIGEERD TIJDENS HET GEBRUIK
Schakel de fiets uit en weer in. Houdt de fout aan, ga dan even langs bij een van onze Ateliers voor een volledige check-up van je fiets.
FOUT 46: DE MOTOR WERKT NIET, HOEWEL JE DRUK ZET OP DE PEDALEN
Schakel de fiets uit en controleer of de batterij goed is aangekoppeld. Check vervolgens of de magneet van de snelheidssensor goed gepositioneerd is op het achterwiel. De magneet moet mooi uitgelijnd zijn, zoals op de foto.
Zet de fiets weer aan. Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze Ateliers voor een volledige check-up van je fiets.
FOUT 60: COMMUNICATIEFOUT TUSSEN BATTERIJ EN MOTOR
Schakel de fiets uit en controleer of de batterij goed is aangesloten. Zet de fiets weer aan. Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze Ateliers voor een volledige check-up van je fiets.
FOUT 70 of 71 of 72 of 73 : PROBLEEM MET DE KOPPELSENSOR
Schakel de fiets uit en weer in en houd je voeten van de pedalen op het moment dat je de display aanzet. Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze Ateliers voor een volledige check-up van je fiets.
FOUT 80 of 82 of 83: PROGRAMMAFOUT OF PROBLEEM MET DE MOTORPARAMETERS
Schakel de fiets uit en weer in. Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze Ateliers voor een volledige check-up van je fiets.
FOUT 81: GEEN SNELHEIDSGEGEVENS
Controleer of de magneet van de snelheidssensor op het achterwiel goed zit. De magneet moet mooi uitgelijnd zijn, zoals op de foto.
Het is mogelijk dat de achternaaf slecht is afgesteld. Volg de onderstaande tutorial om de versnellingen correct af te stellen.
Omdat een regelmatig onderhoud nodig is om de goede werking en de levensduur van je fiets te verzekeren, zetten we hier wat onderhoudstips op een rij.
1. Check voor elk ritje of je banden op 3.5 à 5 bar staan.
2. Laad de batterij minstens om de 3 maanden op.
3. Gebruik je ze een lange periode niet, zet de batterij dan in slaapstand.
4. Bewaar de batterij in een droge ruimte, op een gematigde temperatuur en uit de zon.
FRAME
Gemaakt in aluminium en verlaagd, om gemakkelijker te kunnen opstappen (type LF, wit frame).
~
Maat M is geschikt voor fietsers van 1,55 tot 1,75 m.~
Maat L is geschikt voor fietsers van 1,75 tot 1,95 m.~
Aluminium maakt het frame stijver: zo wordt het motorvermogen doeltreffender overgedragen en krijg je een beter rendement.
VOORVORK
Geveerde, niet-regelbare voorvork. De voorvering filtert de oneffenheden in de weg. Handig als je bijvoorbeeld in de stad een kasseiweg neemt..
TRANSMISSIE
Shimano NEXUS 20T met 7 naafversnellingen, bediend met draaigreep.
Heel gemakkelijk te bedienen: je kan ook stilstaand schakelen.
Enkelbladig crankstel, kettingblad van 44T
BATTERIJ / MOTOR
BROSE-middenmotor van 250 watt (conform de Europese norm).~
Motorkoppel van 90Nm.~
Batterij van 36 volt / 11,6 Ah. 2 jaar garantie (of 500 oplaadcycli).
Heel betrouwbare Samsung-onderdelen.
~
Het geheel wordt aangestuurd via een LCD-boordcomputer met 3 standen en 'voetgangermodus', om de fiets automatisch te laten bollen terwijl je ernaast stapt.~
~
Autonomie tussen 50 en 70 km. De autonomie hangt af van het gewicht van de gebruiker, van het gebruik, van het hoogteverschil in je route, van de buitentemperatuur...
REMMEN
Tektro-remhendels in aluminium: licht en nauwkeurig.~
Mechanische schijfrem vooraan: om krachtig en geleidelijk te remmen, zelfs in de regen.
ZADEL / ZADELPEN
Comfortzadel, zadelpen in aluminium.
BANDEN / WIELEN
Stevige, dubbelwandige wielen van 28 inch, 36 spaken.~
Banden met reflecterende flanken en antileklaag.
Brede banden, voor meer rijcomfort.
ACCESSOIRES / UITRUSTING
Bagagedrager met systeem voor fietstassen met automatische vergrendeling, spatbord, kettingkast, stevige alu standaard, robuust genoeg voor een elektrische fiets, bel. Geleverd met lader.
VERLICHTING
Led-verlichting van 20 lux, ingebouwd in het frame om te zien tot 45 meter en achteraan gezien te worden van op 150 m. De verlichting schakel je in aan het stuur.~
De energie komt van de batterij.
GEWICHT
Gewicht: 25,2 kg.
B'TWIN geeft bij normaal gebruik levenslange garantie op het frame, de voorvork, het stuur en de stuurpen. Voor de andere onderdelen (de batterij en de elektrische en mechanische onderdelen, met uitzondering van slijtgevoelige onderdelen) en de werkuren geven we 2 jaar garantie vanaf de aankoopdatum.