Ref: 8500548
2018
In verkoop sinds: 2018
Ontworpen voor wie de fiets gemakkelijk wil combineren met andere vervoersmiddelen (bus, auto, lift, kampeerwagen...) en daarbij zo min mogelijk plek wil innemen;
Op zoek naar een elektrische fiets die je heel gemakkelijk kunt meenemen? De TILT 500E past in de koffer van je auto en vergezelt je op al je verplaatsingen, tijdens de week én in het weekend.
DE TROEVEN:
> GEMAKKELIJK MEE TE NEMEN: Plooien, rollen, dragen, bewaren: binnen de 15 seconden ben je fietsklaar.
> VEELZIJDIG: Dankzij de trapondersteuning kom je waar wilt en geniet je ongehinderd van elke rit.
> COMPACT: Afmetingen opgevouwen: L 80 cm, H 72 cm, B 43 cm.~
Opengeklapt: L 150 cm, H 103 cm, B 45 cm
> STUURCOMFORT: Ergonomisch zadel, slimme handgrepen, stuurpen verstelbaar in de hoogte
> MET LEVENSLANGE B'TWIN-GARANTIE: Op het frame (uitgezonderd scharnierpunt), de stuurpen en het stuur
Op een elektrische fiets moet je nog meer letten op de druk in je banden. De wielen krijgen het immers zwaar te verduren door de motor en het gewicht van de fiets.
Om het risico op lekrijden te beperken en langer te kunnen rijden, zet je de banden van je elektrische fiets best op 3,5 tot 4,5 bar.
Als ze volledig is leeggelopen duurt het 4,5 uur voor de batterij weer helemaal vol is.
Je bewaart de batterij best in een koele (tussen +10°C en +25°C) en droge ruimte, uit de zon.
Bewaar de batterij niet leeg, als ze dan diep ontlaadt, dan kan het zijn dat ze onbruikbaar wordt.
Denk eraan om de batterij (zelfs al gebruik je ze niet) minstens om de 3 maanden te herladen, om diepontlading te vermijden.
Neen, batterijen met lithium-ioncellen hebben geen geheugeneffect, je kan ze dus op elk moment weer opladen.
We raden je zelfs aan om ze regelmatig op te laden, om de goede werking intact te houden.
Ja, de Tilt 500 is een fiets met, het woord zegt het al, elektrische trapondersteuning.
Het komt er dus op neer dat je geen aandrijving krijgt als je niet trapt (werkt de motor ook als je niet trapt, dan rijd je eigenlijk met een bromfiets en gelden er andere, strengere gebruiks- en veiligheidsvoorwaarden).
Een trapsensor ter hoogte van het trapstel geeft de informatie door naar de boordcomputer van de fiets, die de motor dan inschakelt.
De motor schakelt ook meteen weer uit wanneer je remt of stopt met trappen.
Bij de eerstvolgende pedaalslag zal de motor weer inschakelen en trapondersteuning geven.
Neen, er is geen 'dynamo-effect'. Je hebt bepaalde systemen waarbij de batterij wordt opgeladen door te rollen of te remmen, maar het rendement van die technologieën is nogal pover: je moet enkele tientallen kilometers rijden voor je 1 km extra batterijvermogen hebt opgewekt.
Je kan een nieuwe batterij aanschaffen in het Atelier van je Decathlon-winkel.
Loop gerust even langs bij je Atelier om er eentje te kopen of te bestellen.
De batterij is perfect geschikt om mee te fietsen in de regen, maar je mag ze niet onderdompelen of schoonspuiten met een hogedrukreiniger.
Hetzelfde geldt trouwens voor de display en de andere onderdelen en elektrische kabels.
We raden je niettemin aan om je fiets op een droge plek te stallen.
Ja hoor, de batterij en de lader zijn voorzien om de klok rond ingeplugd te blijven.
Als de batterij volledig is opgeladen, schakelt de lader uit. Al blijft hij wel onder spanning staan.
Dit is een fiets met trapondersteuning. Het is dus perfect mogelijk om te fietsen zonder die ondersteuning
Je zal dan wel stevig moeten doortrappen, want uiteraard blijft je fiets evenveel wegen.
In de rubriek 'IK HEB EEN PROBLEEM' vind je een hele lijst met veelgestelde vragen om je te helpen eventuele moeilijkheden te verhelpen die je met je elektrische TILT 500 ondervindt.
Via het assistentieformulier kan je ook terecht bij onze specialisten. Zij antwoorden met plezier op al je vragen en helpen je om je probleem op te lossen.
Of loop gewoon even langs bij het Atelier van je Decathlon-winkel, daar kijken onze fietsexperts graag even naar je fiets.
Als je batterij versleten is, breng ze dan binnen bij je Decathlon-winkel. Daar zorgt men ervoor dat ze gerecycleerd wordt door een gespecialiseerde firma.
Geen nood, de fiets schakelt automatisch uit na een paar minuten.
Je krijgt 2 jaar garantie op de batterij.
De autonomie van je elektrische fiets hangt af van tal van factoren:
> DE BELASTING VAN DE FIETS: Hoe zwaarder de fiets, hoe minder ver je kunt rijden.
> DE ROUTE: Als je veel moet klimmen, heb je minder autonomie.
> DE BANDENDRUK: De batterij gaat langer mee bij een bandendruk tussen 3,5 en 5 bar.
> DE BUITENTEMPERATUUR: De autonomie neemt af bij koud weer
> DE GEBRUIKTE ONDERSTEUNINGSMODUS: We raden je aan de ondersteuningsstand wat lager te zetten bij laag batterijpeil.
> DE TRAPFREQUENTIE: Om verder te komen moet je trappen
> DE GOEDE NALEVING VAN DE OPLAAD- EN BEWAARINSTRUCTIES VAN DE BATTERIJ
Voor de TILT 500E ligt de gemiddelde autonomie tussen 20 en 35 km. Door alle instructies goed na te leven, ben je zeker van een optimale autonomie van je elektrische fiets.
Wil je je TILT 500E voorzien van een computertje, dan kies je best een model met draad, zoals de FIETSTELLER 300 van B'TWIN.
Draadloze computers kunnen immers ontregeld raken en slecht werken door de elektrische stroom van de fiets.
Deze fiets kan je vervoeren op de Thule Europower-dragers, te koop bij Decathlon.
Op dit model, een trekhaakdrager, kan je tot twee e-bikes vervoeren.
De blauwe usb-poort op de batterij is nuttig voor onze ateliertechnici. Op die manier kunnen ze de batterij helemaal uitlezen (de staat nagaan, checken hoeveel laadcycli er nog resten...).
1. Controleer of er geen vuil het opladen belemmert
De connectoren van de lader en van de batterij moeten schoon zijn, er mogen geen vuilresten op zitten die het goede contact tussen lader en batterij hinderen.
Als je de batterij aan het opladen bent terwijl ze in de fiets zit, haal ze er dan even uit en probeer ze vervolgens uit het frame op te laden.
Het kan dat de fiche van de lader wat te kort is om de batterij correct op te laden terwijl ze in het frame zit. In dat geval ga je best even langs bij je Decathlon-winkel.
2. Controleer de aansluiting Batterij > Lader > Stroomnet
> Check even of je wel de lader gebruikt die je bij Decathlon hebt gekregen.
> Sluit de lader aan op de batterij en op een stopcontact.
Vaste oranje ledindicator = de batterij wordt opgeladen
Vaste groene ledindicator = de batterij is opgeladen
Knipperende ledindicator = probleem bij het opladen
Is je batterij volledig ontladen, dan duurt het 4,5 uur voor ze weer vol is.
Als het probleem aanhoudt, laat het ons dan even weten of ga langs bij het Atelier van je Decathlon-winkel.
1. Controleer of de batterij goed is opgeladen
Als de batterij bijna leeg is, dan is het perfect mogelijk dat de ondersteuning in schokken komt alvorens de batterij helemaal leegloopt.
> De batterij herladen
2. Controleer of de connectoren tussen batterij en regeleenheid schoon zijn
3. Controleer of de batterij goed in het frame is geschoven
> Ontgrendel de frameopening
> Open het frame
> Open de veiligheidsbeugel van de batterij tot hij horizontaal hangt
> Houd de batterij in de juiste richting, klaar om ze in het frame te schuiven
> Schuif de batterij tot helemaal achteraan in het frame
> Klap de beugel toe om de batterij te blokkeren. De veiligheidsbeugel moet verticaal gepositioneerd zijn en de batterij moet volledig in de houder zitten.
> De batterij moet volledig in het frame zitten én goed vergrendeld zijn, door de beugel dicht te klappen.
> Sluit het framescharnier weer.
4. Controleer of de trapsensor nog goed zit
> Check of de trapsensor links van de fiets, tegenover het trapstel (de kant van de linkercrank) niet op de trapas is geschoven.
Als hij tegen de crank zit, schuif hem dan voorzichtig omhoog met de hand en duw hem zo dicht mogelijk tegen het frame.
Als het probleem aanhoudt, neem dan gerust contact op via het assistentieformulier, of ga even langs bij het Atelier van je Decathlon-winkel.
1. Controleer de bandendruk
> De bandendruk is een cruciale factor in de doeltreffendheid van de elektrische trapondersteuning. Daarom check je voor elk ritje best even of de druk in de banden tussen de 3.5 en de 4.5 bar ligt.
2. Overlaad de fiets niet
De trapondersteuning schakelt in na een paar pedaalslagen, en op voorwaarde dat je een ondersteuningsmodus hebt ingeschakeld.
Krijg je desondanks toch geen ondersteuning, volg dan deze instructies:
1. Check of de batterij is opgeladen
2. Controleer of de connectoren tussen batterij en regeleenheid schoon zijn
3. Controleer of de batterij goed in het frame is geschoven
> Ontgrendel de frameopening
> Open het frame
> Open de veiligheidsbeugel van de batterij tot hij horizontaal hangt
> Houd de batterij in de juiste richting, klaar om ze in het frame te schuiven
> Schuif de batterij tot helemaal achteraan in het frame
> Klap de beugel toe om de batterij te blokkeren. De veiligheidsbeugel moet verticaal gepositioneerd zijn en de batterij moet volledig in de houder zitten.
> De batterij moet volledig in het frame zitten én goed vergrendeld zijn, door de beugel dicht te klappen.
> Sluit en vergrendel het frame.
4. Controleer alle aansluitingen van de fiets: remmen, motor, console
Om de aansluitingen bloot te leggen, moet je de neopreen beschermhoesjes van de elektrische kabels wegschuiven. Enkel de motorconnector is niet beschermd.
> Controleer of de motorconnector schoon is, in goede staat en goed ingeschoven. Sluit weer goed aan indien nodig.
> Doe hetzelfde met de aansluitingen van de remmen en van de bedieningsdisplay (verwijder eerst de neopreenhoesjes)
5. Test de trapondersteuning
> Zet de display aan met de ON/OFF knop
> Stap op de fiets en trap (je moet een paar keer trappen voor de elektrische ondersteuning inschakelt).
Als het probleem aanhoudt, neem dan gerust contact op via het assistentieformulier, of ga even langs bij het Atelier van je Decathlon-winkel.
1. Check of je de gebruiks- en bewaarinstructies goed volgt
De autonomie van je elektrische fiets hangt af van verschillende factoren:
> DE LADING VAN DE FIETS: De autonomie neemt af als je de fiets overlaadt
> DE ROUTE: Hellingen beperken de autonomie van de batterij
> DE BANDENDRUK: Je komt verder met een bandendruk tussen 3,5 en 5 bar..
> DE BUITENTEMPERATUUR: Bij koud weer kan je minder kilometers doen (soms tot wel 50 % minder)
> DE GEBRUIKTE ONDERSTEUNINGSMODUS: We raden je aan om een andere ondersteuningsmodus te kiezen bij laag batterijpeil.
> DE TRAPFREQUENTIE: Hoe harder je trapt, hoe verder je komt
> DE GOEDE NALEVING VAN DE OPLAAD- EN BEWAARINSTRUCTIES VAN DE BATTERIJ
Voor de TILT 500E ligt de gemiddelde autonomie tussen 20 en 35 km. Door alle instructies goed na te leven, ben je zeker van een optimale autonomie van je elektrische fiets.
2. Een oudere batterij kan wat van haar vermogen verliezen
De autonomie neemt dan af. Vraag gerust om wat meer info aan het Atelier van je Decathlon-winkel, daar kunnen ze de gezondheidstoestand van je batterij checken.
1. Check of de batterij is opgeladen
2. Controleer of de connectoren tussen batterij en regeleenheid schoon zijn
3. Controleer of de batterij goed in het frame is geschoven
> Ontgrendel de frameopening
> Open het frame
> Open de veiligheidsbeugel van de batterij tot hij horizontaal hangt
> Houd de batterij in de juiste richting, klaar om ze in het frame te schuiven
> Schuif de batterij tot helemaal achteraan in het frame
> Klap de beugel toe om de batterij te blokkeren. De veiligheidsbeugel moet verticaal gepositioneerd zijn en de batterij moet volledig in de houder geschoven zijn.
> De batterij moet volledig in het frame zitten én goed vergrendeld zijn, door de beugel dicht te klappen.
> Sluit en vergrendel het frame.
4. Controleer of de bedieningsdisplay correct is aangesloten
> Open of verschuif de neopreen beschermmantel die de connector van de display vooraan op de fiets afdekt.
> Controleer of de connector schoon is, in goede staat (geen verbogen of beschadigde pinnetjes) en goed ingeschoven. Stop hem weer goed indien nodig, let daarbij op de markeerpijltjes om te vermijden dat je pinnetjes krombuigt.
5. Zet het scherm aan met een lange druk op de ON/OFF-knop
Houdt het probleem aan, neem dan contact op via het assistentieformulier of ga langs het Atelier van je Decathlon-winkel.
In gebruik kan het gebeuren dat het batterijpeil dat de display aangeeft wat schommelt (dat wordt immers berekend op basis van het huidige batterijverbruik).
De ondersteuningsmodus en de hellingsgraad op dat moment hebben een enorme invloed op het vermelde batterijniveau.
Het aangegeven laadniveau op de display en op de batterij zelf zijn dan ook altijd correcter en betrouwbaarder wanneer je stilstaat.
In principe moet de elektrische trapondersteuning uitschakelen wanneer je aan een van de remhendels trekt.
Is dat niet het geval, check dan of de aansluitingen van de twee remhendels in goede staat zijn, én goed verbonden.
> Schuif de twee neopreen kabelmantels vooraan naar beneden om de remaansluitingen bloot te leggen.
> Open beide connectoren en controleer hun staat (geen kromme of beschadigde pinnetjes).
> Plaats alles terug. Plaats daarvoor de mannelijke en vrouwelijke connectoren tegenover elkaar, en let erop dat de markeerpijltjes mooi uitgelijnd zijn voor je ze in elkaar schuift.
Als het probleem aanhoudt, neem dan gerust contact op via het assistentieformulier, of ga even langs bij het Atelier van je Decathlon-winkel.
De elektrische fiets TILT 500E vraagt heel wat van de remblokken.
Het gewicht, in combinatie met de veel hogere gemiddelde snelheid dan bij een klassieke fiets, en het feit dat je hem quasi dagelijks en in alle weersomstandigheden gebruikt, maken dat de remblokken vrij snel slijten.
Voor je eigen veiligheid én voor het remvermogen en de levensduur van je velgen is het daarom belangrijk dat je de blokken vervangt zodra je de eerste tekenen van slijtage opmerkt: minder remkracht, ongewoon geluid, zwarte sporen op de velgen enz.
In de remblokken zijn groeven getrokken om het water goed af te voeren. Zijn die groeven verdwenen of nog nauwelijks zichtbaar, dan zijn de remblokken aan vervanging toe!
Hoe je ze vervangt, dat zie je in het instructiefilmpje, te vinden in de onderhoudsrubriek.
En in het menu 'onderdelen' kan je je remblokken bestellen.
Of loop gewoon even langs bij een van onze Decathlon-ateliers, daar doen ze de vervanging snel en vakkundig.
Omdat een regelmatig onderhoud nodig is om de goede werking en de levensduur van je fiets te verzekeren, zetten we hier wat onderhoudstips op een rij.
1. Check voor elk ritje of je banden op 3.5 à 4.5 bar staan.
2. Laad de batterij minstens om de 3 maanden op.
3. Bewaar de batterij in een droge ruimte, op een gematigde temperatuur en uit de zon.
FRAME
Frame in aluminium, met ingebouwde batterij. Je kan de batterij opladen terwijl ze in het frame zit, of ze uit haar houder schuiven om ze thuis op te laden, op het werk...~
Op het frame kan je een bagagedrager van het type B'TWIN 300 20 inch monteren.
VOORVORK
Stalen voorvork.
TRANSMISSIE
6 versnellingen, die je bedient met Shimano-draaigreep. Shimano Tourney achterderailleur voor 6 versnellingen (14T 28T). 52-tandig kettingblad.
BATTERIJ / MOTOR
De elektrische trapondersteuning wordt aangestuurd door een trapsensor en 3 ondersteuningsmodi.~
Motorkoppel: 26 Nm.
Batterij: 24 V 7.8 Ah 187 Wh~
Autonomie van de batterij: 30 km in ecostand / 25 km in normale stand / 20 km in sportstand (indicatief bereik, kan variëren afhankelijk van het reliëf, de gebruiksomstandigheden en het gewicht van de fietser).~
Levensduur van de batterij: 2 jaar (of 500 oplaadcycli).
REMMEN
Aluminium V-brake remhoeven, om krachtig én geleidelijk te remmen.~
Aluminium remhendels met rubberpads, voor extra comfort. Als je remt, wordt de elektrische ondersteuning onderbroken.~
Goed om te weten: op een elektrische fiets zijn de remblokken sneller versleten dan op een klassieke fiets. Dat heeft alles te maken met het gewicht van de fiets en met het motorvermogen.
ZADEL / ZADELPEN
Opklapbare en in de hoogte verstelbare aluminium zadelpen, voor extra comfort.~
Halfverhoogd aluminium stuur. Diameter van de zadelpen: 33,9 mm.
BANDEN / WIELEN
20 inch en dubbelwandig aluminium. Motor ingebouwd in het achterwiel, voor een wendbaarder geheel.
ACCESSOIRES / UITRUSTING
Voor- en achterverlichting, gevoed door de batterij en in- en uitschakelbaar aan het stuur.
GEWICHT
Gewicht: 18 kg
B'TWIN geeft bij normaal gebruik levenslange garantie op het frame, de voorvork, het stuur en de stuurpen. Voor de andere onderdelen (de batterij en de elektrische en mechanische onderdelen, met uitzondering van slijtgevoelige onderdelen) en de werkuren geven we 2 jaar garantie vanaf de aankoopdatum.
Slaag je er niet in om het probleem op te lossen of vind je het antwoord niet? Neem dan contact op met onze technici.