Eerste gebruik
MECHANICA
REF: 8753489
2022
Voor All Mountain-mountainbikers selecteerden we deze full-suspension MTB met elektrische ondersteuning
Het is de perfecte fiets voor MTB-tochten over technische paden. De Performance Line CX-motor van Bosch is je partner bergop en helpt je om snel uit de bocht te komen.
MECHANICA
Als je de band met binnenband gebruikt, pomp je de banden op tot een gemiddelde druk van 1,6 bar.
Als je meer comfort en grip zoekt EN/OF als je lichter bent dan 70 kg, kun je de bandendruk met 10% verminderen, zonder onder 1,4 bar te gaan. Je verhoogt dan wel de kans op een lekke band op onverhard terrein.
Voor een Tubeless-band kun je de druk laten zakken tot ongeveer 1,2 bar.
Vergeet niet om regelmatig je bandendruk te controleren.
Als je fiets uit de winkel komt, zijn de schijven en remplaatjes nog nieuw. Je kunt dan nog niet op volle kracht remmen.
Wanneer je aanhoudend remt (bijvoorbeeld in een afdaling), kunnen de remblokjes oververhit raken en "verglazen".
We raden je dan ook aan om je remblokjes in te remmen zodat je je remmen probleemloos kunt blijven gebruiken.
Tien rembeurten zijn voldoende om je remmen in te remmen. Onder remmen verstaan we een sterke snelheidsvermindering van 25 tot 5 km/u, zonder dat je het wiel blokkeert en door slechts één rem per keer te gebruiken.
Om het risico op een lekke band of beknelling van je binnenbanden te beperken, kan je de wielen van deze MTB omvormen tot TUBELESS-wielen.
Deze fiets is voorzien van een waterdicht velglint maar je dient wel TUBELESS READY-banden te kopen.
Verder heb je het volgende nodig:
- Een paar TUBELESS-ventielen
https://www.decathlon.fr/p/lot-de-deux-valves-tubeless-coniques/_/R-p-307658
- Antilekvloeistof:
https://www.decathlon.fr/p/liquide-preventif-pour-montage-de-pneus-et-jantes-tubless-ready/_/R-p-309241?mc=8550735
Vervolgens is het supereenvoudig! Volg de hieronder beschreven stappen. Je kunt ook het filmpje bekijken.
1. Demonteer het wiel.
2. Neem de buiten- en binnenband van de velg.
3. Plaats een TUBELESS-ventiel langs de binnenkant, via het gaatje in de velg.
4. Breng de antilekvloeistof aan.
5. Monteer je nieuwe TUBELESS-band.
6. Pomp de band stevig op, zodat hij zich goed op de velg zet.
Lijkt dit je wat te moeilijk, ga dan gerust naar je dichtstbijzijnde DECATHLON-atelier om het klusje te laten uitvoeren.
Je ROCKSHOX 35 GOLD RL-vork dient afgesteld te worden op je rijstijl, het terrein en je voorkeuren, maar vooral ook op je gewicht.
Klik op de volgende link om achter de aanbevolen druk en rebound van je vork te komen. We vragen je gewicht met uitrusting (helm, schoenen en drinkrugzak) en het model van je fiets: een E-MTB.
Op basis hiervan berekent de applicatie de aanbevolen druk (in psi) en de rebound in aantal klikken, beginnend bij de volledig vastgeschroefde stand en daarna met de klok mee (trage stand).
Aan de hand van de druk kun je de zogenaamde SAG bepalen. Dat is het percentage van de veerweg dat wordt ingedrukt als je op je fiets gaat zitten. Kies een hogere SAG (tussen 30 en 35%) als je meer comfort wilt en soepeler wilt rijden. Kies voor meer stijfheid (tussen 20 en 25%) als je meer rendement wilt en beter wilt presteren.
De spanning (of rebound) bepaalt de snelheid waarmee de vering na een schok opnieuw in de beginpositie komt. Hoe hoger die snelheid, hoe meer comfort maar hoe vermoeiender het sturen wordt. We raden je aan om de rebound af te stellen op je fysieke conditie en je stuurkunsten. De reboundknop bevindt zich onder de rechterbuitenpoot van je vork.
Heb je de beste afstellingen voor je vork gekozen? Ga dan naar het gedeelte "DE SAG VAN JE VORK AFSTELLEN".
Zorg dat je een pomp voor schokdempers bij de hand hebt en vraag iemand om je bij het afstellen te helpen. De vork van deze MTB heeft een SCHRADER-ventiel. Je kunt dan ook een normale pomp gebruiken, mits deze geschikt is voor hoge druk en je zo nauwkeurig mogelijk kunt werken.
Bekijk het filmpje om de SAG van je vork af te stellen.
NB: Het ventieldopje dient om het ventiel tegen stof te beschermen. Het houdt in geen enkel geval de druk van de vering vast. Het heeft dus helemaal geen nut om het dopje te strak aan te draaien!
We raden je aan om de SAG van je vork af te stemmen op die van je schokdemper zodat je MTB perfect in balans is.
SRAM raadt aan om de schokdemper op te pompen op basis van je gewicht in ponden: één pond komt overeen met één psi.
Vermenigvuldig je gewicht met uitrusting in kilogram met 2,2 om je gewicht in pond te krijgen. 73 kg met uitrusting komt bijvoorbeeld overeen met 160 pond (73x2,2). Pomp je schokdemper dan op tot 160 psi.
Klik op de volgende link met het filmpje om de SAG van je schokdemper af te stellen.
NB: Het ventieldopje dient om het ventiel tegen stof te beschermen. Het houdt in geen enkel geval de druk van de vering vast. Het heeft dus helemaal geen nut om het dopje te strak aan te draaien!
ELEKTRONICA
Je BOSCH PURION-display geeft je een duidelijk overzicht van de belangrijkste informatie over je elektrische MTB. Klik op de knop boven het display om het aan en uit te zetten.
Gebruik de knoppen + en - om tussen de verschillende ondersteuningsmodi te kiezen:
OFF: Geen ondersteuning.
ECO: Ondersteuning voor maximale efficiΓ«ntie en bereik.
TOUR: Constante ondersteuning met een groot bereik.
EMTB/SPORT: Krachtige en progressieve ondersteuning voor een vloeiende trapbeweging en optimaal comfort op moeilijk terrein.Β
TURBO: Directe en krachtige ondersteuning tot de hoogste trapfrequenties.
Onder het display vind je de knop "WALK". Via die knop krijg je lichte ondersteuning tot 6 km/u. Je kunt die ondersteuning als volgt activeren: Druk op de knop "WALK" en houd de knop + ingedrukt om de ondersteuning in te schakelen. Laat los om de ondersteuning uit te schakelen.
NB: Staat de gebruiksmodus op OFF, dan kun je de WALK-functie niet gebruiken.
De volledige handleiding van de BOSCH PURION vind je onderaan deze pagina in het deel HANDLEIDINGEN.
Je kunt de weergave van de functies op je console aanpassen.
Houd de knop - ingedrukt om een overzicht te krijgen van de verschillende gegevens:
- Permanente weergave van de ondersteuningsmodus
- Kilometeraantal van de rit, aangegeven met "Trip"
- Totaal afgelegde afstand, aangegeven met "Total"
- Het geschatte resterende bereik op basis van het laadniveau van de accu, aangegeven met "Range"
Om het kilometeraantal van de rit weer op nul te zetten, kies je de kilometerstand van de functie "Trip" en druk je langdurig en gelijktijdig op de knoppen + en -. Vervolgens verschijnt het woord "Reset" en wordt de teller terug op nul gezet.
Wil je de waardes niet in kilometer maar in mijl , of omgekeerd, weergeven? Houd de knop - ingedrukt en druk kort op de knop Aan/uit.
De helderheid van het display kun je aanpassen door het display uit te zetten en de knoppen + en - gelijktijdig in te drukken en op de knop Aan/uit te drukken. Het display gaat aan en toont je de softwareversies. Ondertussen kun je de helderheid van het display verhogen met de knop + en verlagen met de knop -.
Video verschijnt binnenkort.
We kozen voor de motor BOSCH Performance Line CX vanwege zijn technische eigenschappen.
Het is de krachtigste motor van BOSCH met een maximaal koppel van 85 Nm. De motor weegt amper 2,9 kg en is erg compact.
Het maximale ondersteuningsniveau in de TURBO-modus bedraagt 340% en kan tot 25 km/u gaan.
De handleiding van de motor vind je onderaan deze pagina in het deel HANDLEIDINGEN.
Op de website van BOSCH vind je een applicatie om de accuduur te berekenen op basis van het gebruik.
Weet je niet zeker of je voldoende accuvermogen voor je rit hebt? Gebruik dan deze simulator! Vermeld welke ondersteuningsmodi je gaat gebruiken, je gewicht met uitrusting, je trapfrequentie, de uitrusting van je MTB en informatie over de omgeving.
Je kunt de accu van het frame losmaken door het klepje van het slot te verwijderen en de sleutel in het slot van het accucompartiment te draaien. De accu komt dan los. Bovenaan de accu bevindt zich een kapje dat je moet indrukken om de accu van het frame te halen. Je kunt de accu nu veilig verwijderen.
Om de accu (opnieuw) aan het frame vast te maken, plaats je deze in de houder. Zet de accu eerst onderaan vast en druk vervolgens de bovenkant naar beneden tot je het kapje hoort "vastklikken". Je accu zit nu vast. Gebruik het sleuteltje om het compartiment opnieuw af te sluiten.
Video verschijnt binnenkort.
Bij een lekke band, een gebroken ketting of elke andere vorm van pech heb je graag het juiste materiaal bij je tijdens je mountainbiketochten.Β
We maakten een selectie van een aantal producten die ervoor zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan.
> ELEKTRONICA
1. CONTROLEER DE AANSLUITING ACCU > LADER > STOPCONTACT
Controleer of de gebruikte lader de oorspronkelijke lader van BOSCH is.
Sluit de lader aan op de accu en op een stopcontact.
De accu is voorzien van een temperatuurbeveiliging, zodat je deze niet kunt opladen bij een temperatuur hoger of lager dan 0 tot 40 Β°C. Drie van de vijf ledlampjes zullen knipperen als je accu zich buiten dit bereik bevindt. Haal de accu uit de oplader en wacht tot deze opnieuw een veilige temperatuur heeft.
Als er een probleem is met de accu gaan er twee ledlampjes knipperen. Ga naar een DECATHLON-atelier om je accu te laten controleren.
De vijf ledlampjes geven het laadniveau van de accu aan. Elk ledlampje komt overeen met een laadniveau van 20%. Wanneer het laadniveau minder dan 5% bedraagt, branden de ledlampjes niet meer. De accu wordt wel nog getoond op je fietscomputer.
Het duurt 8,8 uur om een volledig lege accu op te laden met de Compact Charger, 4,9 uur met de Standard Charger en 3,7 uur met de Fast Charger.
2. CONTROLEER OF ER GEEN VUILRESTEN ZIJN DIE HET OPLADEN BELEMMEREN
De connectoren van de lader en de accu moeten schoon zijn. Verwijder alle vuilresten die het contact tussen de lader en de accu verhinderen.
3. HET IS MOGELIJK DAT ENKEL DE LEDLAMPJES OP DE ACCU DEFECT ZIJN
Ga dan even langs in een van onze ateliers om ze te laten herstellen.
1. Controleer of je de gebruiks- en bewaarinstructies goed volgt.
Het bereik van je elektrische fiets hangt af van tal van factoren:
> DE BELASTING VAN DE FIETS: Hoe zwaarder de fiets, hoe minder ver je kunt rijden.
> DE ROUTE: Hellingen beperken het bereik van de accu.
> DE BANDENDRUK: De accu gaat langer mee als je banden goed opgepompt zijn.
> DE BUITENTEMPERATUUR: Bij koud weer kan je minder kilometers maken (soms tot wel 50% minder).
> DE GEBRUIKTE ONDERSTEUNINGSMODUS: We raden je aan de ondersteuningsstand wat lager te zetten bij een laag accupeil.
> DE GOEDE NALEVING VAN DE OPLAAD- EN BEWAARINSTRUCTIES VAN DE ACCU.
2. Een oudere accu kan wat vermogen verliezen.
De accu zal dan minder lang meegaan. Loop gerust binnen in een DECATHLON-atelier om de staat van je accu te laten controleren.
> MECHANICA
Tijdens de eerste ritten met je nieuwe fiets zijn er altijd verschillende onderdelen die bewegen en zich nog moeten zetten.
Dat is ook het geval voor de spaken van je wielen die je hoort 'kraken'. Dat geluid wordt veroorzaakt door de residuele torsie tijdens de montage.
Normaal gesproken komt er niet snel een slag in je wiel. Is dat toch het geval? Geen probleem! Je kunt je fiets tijdens de eerste zes maanden na je aankoop in een van onze DECATHLON-ateliers laten nakijken om die lichte afwijking bij te stellen.
Je kunt verschillende dingen doen om de versnellingen achteraan goed te laten werken:
1/ Controleer de kabel en de buitenkabel:
1a. Als de uiteindes van de buitenkabel verkeerd zitten, kan dit de trekkracht van de derailleurkabel hinderen en het schakelen ontregelen. Als er een uiteinde verkeerd zit, zet het dan met de hand terug op zijn plaats.
1b. Als de derailleur niet beweegt, zelfs niet nadat je aan de shifter voor de versnellingen hebt gedraaid, dan zitten de kabel en de buitenkabels waarschijnlijk vast. In dat geval moet je de kabel en buitenkabel vervangen.
Ga naar een DECATHLON-atelier om de kabel en buitenkabels te laten vervangen.
2/ Controleer of de derailleurpad niet verbogen is:
Een verbogen derailleurpad kan ervoor zorgen dat je derailleur niet meer goed uitgelijnd is en dus niet meer correct kan werken. Ga achter je fiets staan en bekijk de uitlijning van de derailleur.
Als de derailleurpad verbogen is, ga dan naar een Decathlon-aterlier om dit onderdeel te laten vervangen.
TER HERINNERING: binnen de eerste zes maanden na aankoop bieden we je gratis een volledige controle van je fiets.
NB: Als je regelmatig in vochtige en modderige omstandigheden gaat rijden of als je regelmatig met je mountainbike door grote waterplassen trekt, zul je je binnen- en buitenkabels vaker moeten vervangen. We raden je ten zeerste af om je fiets met een hogedrukreiniger schoon te maken, omdat je dan al het vuil in de binnenkabels spuit.
Ben je de twee sleuteltjes kwijt en heb je het nummer van de sleutel niet, ga dan langs bij het atelier van je DECATHLON-winkel om het slot te laten vervangen. Daar krijg je een nieuwe set sleuteltjes voor het nieuwe slot.
Ben je een van de twee sleuteltjes kwijt, dan kun je er eentje laten bijmaken bij een slotenmaker.
Ben je de twee sleuteltjes kwijt en heb je het nummer van een van de twee sleutels genoteerd, dan kun je via de volgende link een nieuw sleuteltje bestellen.
Om je fiets goed te reinigen, heb je een fietsreiniger, een spons en een borstel nodig.
Spoel je fiets eerst af met water. Gebruik vervolgens een spons en een borstel om het reinigingsproduct efficiΓ«nt aan te brengen. Vergeet niet om het product eerst te laten inwerken voordat je je fiets afspoelt.
Ga niet te dichtbij staan zodat je de mechanische elementen niet beschadigt.
Droog je fiets vervolgens af met een droge, schone en zachte doek.
Laat de accu op je fiets als je je elektrische MTB gaat reinigen. Zo bescherm je de motor tegen de binnendringing van water!
Gebruik ook geen hogedrukreiniger. Het water kan namelijk in de kogellagers terechtkomen en de elektronica blijvend beschadigen.
Vooral voor elektrische mountainbikes is het belangrijk dat je je fiets in optimale omstandigheden stalt. Zo kun je de levensduur van je MTB verlengen.
Volg de onderstaande tips na elke rit:
> Reinig je fiets om resten van modder en zand te verwijderen.
> Droog en smeer je transmissie (vermijd de remmen) om ze tegen roest en corrosie te beschermen.
> Stal je MTB in een droge en koele omgeving.
Volg daarnaast de onderstaande tips om je MTB de winter door te laten komen:
> Zet de derailleur op het kleine tandwiel om de spanning op de kabels te verminderen.
> Laad de accu op tussen 30 en 60%.
> Je kunt de spaken, de naven, de velgen, het stuur en de stuurpen insmeren met een dun laagje vaseline-olie. Gebruik een schone doek, lichtjes met olie doordrenkt, om de onderdelen tegen stof te beschermen.
> Hang je MTB aan het frame op om minder druk op de banden te zetten en mogelijke scheurtjes te vermijden.
> Je kunt je fiets het beste ondersteboven ophangen. De olie in de buitenpoten van de vork kan dan naar de binnenpoten lopen. Hierdoor gaat je vork langer mee!
Opgelet: Koel is niet hetzelfde als koud! Vermijd altijd te hoge of te lage temperaturen. Stal je MTB niet in de zon en pas op voor vorst in de winter.
De garage kan een goede oplossing zijn op voorwaarde dat deze droog blijft en het er in de winter niet vriest. Anders stal je de fiets beter ergens op een andere plek in je woning.Β
De accu's van BOSCH behoren tot de meest duurzame op de markt, met een levensduur van ongeveer 30.000 km. Voor iemand die gemiddeld 150 km per week fietst en de accu goed onderhoudt, zal deze tussen drie en vier jaar meegaan.
Volg de onderstaande tips om je accu zo lang mogelijk mee te laten gaan:
- Drijf de accu niet steeds tot het uiterste (een MTB is geen scooter!)
- Laad je accu op tussen 10 en 20 Β°C en nooit boven 30 Β°C (gebruik steeds de oorspronkelijke lader en zorg ervoor dat deze in goede staat is)
- Stal je MTB met een laadniveau tussen 30 en 60% (Laat de accu niet in de oplader zitten met een accuniveau van 100% en sla je accu niet op als deze volledig leeg is)
- Stal je MTB in de schaduw of in een koele ruimte.
Tijdens het vervoer haal je de accu van je MTB en leg je deze in je auto.Β
Je kunt de softwareversie controleren met het BOSCH PURION-bedieningsdisplay. Zet het display uit, druk gelijktijdig op de knoppen + en - en houd ze kort ingedrukt.
Druk vervolgens op de knop Aan/uit. Je krijgt een overzicht van de softwareversies. Noteer ze op een papiertje als geheugensteuntje.
DISPL. toont de softwareversie van je display.
DU is de softwareversie van de motor.
Bat. verwijst naar de softwareversie van de accu.
Vervolgens kun je controleren of je software bijgewerkt is door de versies te vergelijken met die op de website van BOSCH.
Je STILUS E-AM is compatibel met de accu BOSCH PowerTube 500. Die accu is minder krachtig dan de PowerTube 625 maar wel lichter.
NB: Wil je van accu wisselen, dan moet je de accuhouder opnieuw laten afstellen. Loop binnen in een DECATHLON-atelier om dit door een van onze technici te laten uitvoeren.Β
Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe? Hier vind je al onze onderdelen voor de MTB STILUS ALL MNTN.
Vind je bepaalde onderdelen niet terug, dan kun je contact met ons opnemen zodat we ze bij onze leveranciers kunnen bestellen.
Kun je het probleem niet oplossen of vind je de oplossing niet?
Neem dan contact op met onze technici.