8405261

REF: 8561219, 8530094, 8530100

VERBONDEN ELEKTRISCHE FIETS ELOPS 920 E HOOG EN LAAG FRAME

2021

Ref. 8561219, 8530094, 8530100

Deze verbonden elektrische fiets met krachtige middenmotor is de perfecte keuze voor dagelijks fietsen in de stad.
VERBONDEN en op elk moment GEOLOKALISEERBAAR om diefstal tegen te gaan.

Eerste gebruik

Praktische zaken:

Moet je trappen om ondersteuning te krijgen?

Ja, de ELOPS 920E CONNECT is een fiets met, het woord zegt het al, elektrische trapondersteuning.


Het komt er dus op neer dat je geen aandrijving krijgt als je niet trapt (werkt de motor ook als je niet trapt, dan rijd je eigenlijk met een bromfiets en gelden er andere, strengere gebruiks- en veiligheidsvoorwaarden).

Een trapsensor ter hoogte van het trapstel geeft de informatie door naar de boordcomputer van de fiets, die de motor dan inschakelt.

Die sensor meet het trapvermogen dat je ontwikkelt, op die manier wordt de trapondersteuning afgestemd op de kracht die je op de pedalen zet. Hoe meer kracht je moet zetten op de pedalen, hoe meer ondersteuning je ook krijgt, zodat je vlot blijft trappen.

Vervolgens kan je de geleverde ondersteuning bijregelen met de verschillende standen (1, 2 of 3).
In stand 1 zal je steviger moeten trappen dan in stand 3 om dezelfde snelheid te halen.

Daarom raden we aan om de stand 3 te gebruiken op hellingen, omdat je dan meer kracht op de pedalen zet.

Op welke druk moet ik mijn banden oppompen?

Bij een elektrische fiets moet je nog meer letten op de druk van je banden.
De wielen krijgen het immers zwaar te verduren door de motor en het gewicht van de fiets.

Om het risico op lekrijden te minimaliseren en een zo groot mogelijke autonomie te halen, moet je de banden tussen minimaal 3,5 en maximaal 4,5 bar oppompen.

Ik kan niet goed schakelen

Deze fiets heeft versnellingen in de naaf van het achterwiel (Nexus).
Het voordeel: er is weinig onderhoud nodig en de versnellingen zijn eenvoudig af te stellen en te gebruiken.

Let er wel op dat je niet trapt als je van versnelling wilt veranderen, zo kun je vlot schakelen en zullen je versnellingen niet kraken of plots verspringen.

Als je verkeerd schakelt, dienen de versnellingen mogelijk opnieuw afgesteld worden. Volg hiervoor de instructies in het filmpje.

VERBONDEN ELEKTRISCHE FIETS ELOPS 920 E HOOG EN LAAG FRAME

Wat is de voetgangermodus?

De voetgangersmodus is een handig hulpmiddel om je fiets moeiteloos voort te duwen wanneer je ernaast stapt.
De stand is bijvoorbeeld erg nuttig als je bijvoorbeeld uit een hellende garage stapt.

Zet de fiets in stand 1 en houd de " + "-knop ingedrukt om de voetgangersstand te activeren.

Houd nu de onderste knop ingedrukt om de fiets te laten voortbollen. Let wel op, de fiets schakelt nu in en zal met een constante snelheid van 6 km/u voortrijden.

Om de voetgangermodus uit te schakelen, laat je de knop gewoon los.

Gebruik de wandelfunctie niet wanneer je op de fiets zit, omdat je anders de motor van je fiets kunt beschadigen.

Hoe kan ik de eenheden veranderen?

Om een andere eenheid in te stellen (km/u, mph) druk je lang op de knop "VERLICHTING".
Je gaat nu in het menu "Instellingen" (SET).

Daar kun je kiezen tussen km en mijl

Om het menu "Instellingen" te verlaten, druk je nog eens lang op de knop "VERLICHTING".

Wat betekenen de woorden trip / odo / trip to go op het display?

Je kan je ritgegevens selecteren en weergeven door te drukken op de knop "ON / OFF".

Daar heb je de keuze uit:

- TRIP = tripteller (kan je resetten door op de '-'-knop te duwen)

- ODO = totale gereden afstand

- TRIP to GO = resterende afstand, berekend op basis van het batterijpeil en de gebruikte ondersteuningsstand.

Wat is de autonomie van de batterij?

Het bereik van je elektrische fiets hangt af van tal van factoren:


> DE BELASTING VAN DE FIETS: Hoe zwaarder de fiets, hoe minder ver je kunt rijden.

> DE ROUTE: Als je veel moet klimmen, heb je minder autonomie.

> DE BANDENDRUK: De batterij gaat langer mee bij een bandendruk tussen minimaal 3,5 en maximaal 4,5 bar.

> DE BUITENTEMPERATUUR: De autonomie neemt af bij koud weer

> DE GEBRUIKTE ONDERSTEUNINGSMODUS: We raden je aan de ondersteuningsstand wat lager te zetten bij een laag batterijpeil.

> DE TRAPFREQUENTIE: Je moet trappen om verder te kunnen rijden.
Een elektrische fiets blijft eerst en vooral een fiets. Je dient de versnellingen dan ook aan te passen aan het terrein (bv.: versnelling 1 op een steile helling, versnelling 7 op vlak terrein).

> DE GOEDE NALEVING VAN DE OPLAAD- EN BEWAARINSTRUCTIES VAN DE BATTERIJ: De gemiddelde autonomie voor de ELOPS 920E CONNECT ligt tussen 50 en 90 km.

Door alle instructies goed na te leven, ben je zeker van een optimale autonomie van je elektrische fiets.

Waar kan ik een tweede accu kopen?

Je kan een nieuwe batterij aanschaffen in het Atelier van je Decathlon-winkel.

Loop gerust even langs bij je atelier om er eentje te kopen of te bestellen.

Wat doe ik met een accu die versleten is?

Als je batterij versleten is, breng ze dan binnen bij je Decathlon-winkel. Daar zorgt men ervoor dat ze gerecycleerd wordt door een gespecialiseerde firma.

Hoe bewaar ik de accu?

Je bewaart de batterij best in een koele (tussen +10 °C en +25 °C) en droge ruimte, uit de zon.

Bewaar de batterij niet leeg (1 knipperende led), als ze dan diep ontlaadt, dan kan het zijn dat ze onbruikbaar wordt.



Denk eraan om de batterij (zelfs al gebruik je ze niet) minstens om de 3 maanden te herladen, om diepontlading te vermijden.

Kun je de batterij niet regelmatig opladen, zet ze dan in slaapstand.

Hoelang gaat de accu mee?

Je krijgt 2 jaar garantie op de batterij, of 500 cycli (1 cyclus = 1 keer volladen tot 100 % + 1 keer volledig ontladen).

Moet ik wachten tot de accu helemaal leeg is voor ik deze weer oplaad?

Neen, batterijen met lithium-ioncellen hebben geen geheugeneffect, je kan ze dus op elk moment weer opladen.

We raden je zelfs aan om ze regelmatig op te laden, om de goede werking te behouden.

Mag ik de acculader erin laten zitten, ook als de accu weer helemaal vol is?

We raden je ten stelligste af om de batterij een hele nacht zonder toezicht in te laten steken.

Ter info: Wanneer de batterij volledig is opgeladen, schakelt de lader uit (het indicatieledje op de lader blijft branden).

Laadt de accu op terwijl ik fiets?

Neen, er is geen 'dynamo-effect'. 
Je hebt bepaalde systemen waarbij de accu wordt opgeladen door te fietsen of te remmen, maar het rendement van die technologieën is nogal laag: je moet enkele tientallen kilometers rijden voor je 1 km extra batterijvermogen hebt opgewekt.

Kan ik fietsen met een lege batterij?

Je ELOPS 920 E is een fiets met elektrische ondersteuning. Het is dus perfect mogelijk om te fietsen zonder die ondersteuning



Je zal dan wel stevig moeten doortrappen, want uiteraard blijft je fiets evenveel wegen.

Hoe lang kan je de accu bewaren zonder te herladen?

De batterij is voorzien van een slaapstand, zodat je ze langdurig kunt opbergen zonder ze geregeld te moeten herladen.

Zodra ze in slaapstand staat (druk lang op de 'on/off'-knop van de batterij), kun je de batterij tot een jaar stockeren zonder te herladen, veilig en zonder dat de werking wordt aangetast.

Bewaar je de batterij zonder ze in slaapstand te zetten, dan moet je ze om de 3 maanden opladen om de capaciteit intact te houden.

Mag ik fietsen in de regen? zijn de onderdelen waterdicht?

De batterij is perfect geschikt om mee te fietsen in de regen, maar je mag ze niet onderdompelen of schoonspuiten met een hogedrukreiniger.

Hetzelfde geldt trouwens voor de display en de andere onderdelen en elektrische kabels.

We raden je niettemin aan om je fiets op een droge plek te stallen.

Wat als ik vergeet het display uit te schakelen?

Geen probleem, het display wordt na een paar minuten automatisch uitgeschakeld.

Welk kinderstoeltje past op mijn fiets?

Je fiets is compatibel met het kinderstoeltje GROOVY.

Groovy kinderstoeltje
Welk fietsdrager is geschikt voor mijn elektrische fiets?

Deze fiets kan je vervoeren op de Thule Europower-dragers, te koop bij Decathlon.

Op dit model, een trekhaakdrager, kan je maximaal twee e-bikes vervoeren.

Wat bij problemen met mijn elektrische fiets?

In de rubriek 'IK HEB EEN PROBLEEM' vind je een hele lijst met veelgestelde vragen om je te helpen eventuele moeilijkheden te verhelpen die je met je elektrische fiets ELOPS 920E CONNECT ondervindt.


Via het assistentieformulier kan je ook terecht bij onze technici. Zij antwoorden met plezier op al je vragen en helpen je om je probleem op te lossen.

Of loop gewoon even langs bij het atelier van je Decathlon-winkel, daar kijken onze fietsexperts graag even naar je fiets.

ELEKTRISCHE FIETS ELOPS 920E LF

Mijn verbonden fiets - applicatie

Hoe registreer ik mijn fiets in de applicatie?

Installeer de applicatie en volg de stappen om je fiets te registreren (zie video).

VERBONDEN ELEKTRISCHE FIETS ELOPS 920 E HOOG EN LAAG FRAME

Waar vind ik het framenummer van mijn fiets?

Het framenummer bestaat uit tien tekens (cijfers en letters) en vind je op de zadelbuis van je fiets. Die code scan je samen met het IMEI-nummer in de applicatie. Dat nummer vind je aan de binnenkant van het batterijcompartiment.

Mijn verbonden fiets
Wat is het imei-nummer en waar kan ik het vinden?

Het IMEI-nummer is een unieke identificatiecode voor de connectiviteit in je fiets. De code begint meestal met 35 of 86 en telt 15 cijfers. Je vindt het nummer aan de binnenkant van het batterijcompartiment, op een wit etiketje met een QR-code die je met de camera van je smartphone kunt scannen.

Mijn verbonden fiets
Wat moet ik doen als ik de activeringscode of het imei-nummer van mijn fiets niet met mijn smartphone kan scannen?

De QR-code is soms moeilijk te lezen met het fototoestel van je smartphone als de lens niet volledig schoon is. Maak dan ook eerst de lens goed schoon.

Als het nog steeds niet lukt om de codes te scannen, kun je ze nog steeds handmatig ingeven zoals je wordt gevraagd als je de applicatie voor de eerste keer start.

Ik krijg een foutmelding als ik mijn fiets toevoeg aan de decathlon mobility-applicatie

Je krijgt een foutmelding als je de activeringscode van de fiets in de applicatie ingeeft. Dat kan drie dingen betekenen:

- De fiets is al gekoppeld aan een ander account. Je dient het account te verwijderen voordat je de fiets aan de applicatie kunt toevoegen. (zie video)

- Je fiets heeft geen connectiviteit: controleer of je fiets uitgerust is met de technologie om verbonden te zijn (een sticker op de fiets geeft aan of hij over de nodige technologie beschikt).

- Er is iets mis met ons systeem. Neem via e-mail of telefoon contact met ons op.

Mijn fiets heeft geen locatiebepaling

Je fiets staat op een plek waar hij geen gps-signaal kan opvangen:

- Als je je fiets binnen stalt (bijv. in de garage), neem je hem best even mee naar buiten om het signaal opnieuw te activeren.

- Je krijgt ook geen locatiebepaling als je je in een zone zonder netwerk (bos, landelijk gebied ...) bevindt.

Hoe kan ik mijn fiets met iemand anders delen?

Je kunt je fiets uitlenen aan een vriend en hem laten zien waar hij staat.
Je vriend moet hiervoor de Decathlon Mobility-app downloaden en jij dient de stappen uit het volgende filmpje te doorlopen.

Opgelet, je kunt je fiets slechts met één persoon (eigenaar/persoon waarmee de fiets gedeeld wordt) delen.

VERBONDEN ELEKTRISCHE FIETS ELOPS 920 E HOOG EN LAAG FRAME

Waarvoor dienen de waarschuwingszones?

Je kunt een geografisch gebied instellen waarbinnen je fiets meestal gestald wordt.

Telkens wanneer je fiets de perimeter verlaat, krijg je een melding.
Je weet dan meteen wanneer je fiets deze vooraf ingestelde zone verlaat (bv. wanneer hij gestolen is ...).

Hoe kan ik waarschuwingszones aanmaken?

Onderaan het startscherm van de Decathlon Mobility-app vind je de functie "Waarschuwingszones" die je kunt gebruiken om een geografische zone aan te maken. Je krijgt dan via je smartphone een melding als je fiets deze zone verlaat.
Selecteer hiervoor de geografische zone en zoom in/uit om de te bepalen binnen welke straal je fiets "gevolgd" moet worden. Wanneer je fiets een van de ingestelde zones verlaat, krijg je op je smartphone een melding via de Decathlon Mobility-app.

VERBONDEN ELEKTRISCHE FIETS ELOPS 920 E HOOG EN LAAG FRAME

Wat moet ik doen als mijn fiets valse bewegingen detecteert?

De bewegingssensor van de fiets brengt je op de hoogte van een mogelijk gevaar. Als een dief het slot van je fiets probeert te forceren, krijg je meteen een melding zodat je diefstal kunt proberen te verhinderen.
Het kan wel gebeuren dat natuurelementen, zoals een windstoot of regen, een valse melding geven.

Als je de meldingen van de bewegingssensor niet wilt ontvangen, kun je ze uitschakelen in het laatste tabblad van het menu van de Decathlon Mobility-app. Tik op het tabblad "Meldingen" waar je de optie 'Bij vaststelling van kleine bewegingen'" kunt uitvinken.

NB: Je kunt ook "waarschuwingszones" instellen rond vertrouwde plekken zoals je woning of je werkplek. Telkens wanneer je fiets deze geografische zone verlaat, krijg je een melding om je op de hoogte te brengen.

Hoe zie ik mijn ritten op de kaart?

Je laatste ritten kun je terugzien op het startscherm van de Decathlon Mobility-app. Je hoeft enkel maar op een rit te klikken om mee informatie (kaart, duur, gemiddelde snelheid en tijd op de fiets) te bekijken.

Als je in het menu "Ritten" van het startscherm rechts op "Tonen" klikt, krijg je een overzicht op datum van de afgelegde ritten.

VERBONDEN ELEKTRISCHE FIETS ELOPS 920 E HOOG EN LAAG FRAME

Kan ik de afgelegde afstand binnen een bepaalde periode bekijken?

Je kunt je statistieken bekijken via "Statistieken", het tweede tabblad van de Decathlon Mobility-app. In het eerste menu vind je een wekelijks rapport over het gebruik van je fiets en kun je jezelf met het gemiddelde vergelijken.

Kan ik via mijn smartphone de laadstatus van de batterij controleren?

Ja, je kunt de status van de batterij van je fiets bekijken via het derde tabblad van de app, "Fiets".

Via het derde tabblad van dit menu heb je toegang tot het submenu "Batterij". Hier krijg je een overzicht van het werkelijke laadniveau van de batterij en een schatting van de afstand die je met dat niveau nog kunt afleggen.

De getoonde waarde is een schatting en kan variëren naargelang het parcours (hoogteverschil, wind, vervoerd gewicht op de fiets, enz.).

Hoe kan ik de fiets uit mijn applicatie verwijderen?

Het verwijderen van je fiets kan bijvoorbeeld van pas komen als je hem wilt verkopen. 
Om locatiebepaling voor de toekomstige eigenaar mogelijk te maken, dien je de fiets eerst uit je account te verwijderen.

VERBONDEN ELEKTRISCHE FIETS ELOPS 920 E HOOG EN LAAG FRAME

Mijn verbonden fiets - diensten

Verbonden oplossing tegen diefstal

Voor een bescheiden bedrag (minder dan € 10 per maand) kun je een uiterst complete verzekering (ongeval, schade, diefstal, enz.) afsluiten, inclusief een EXCLUSIEVE Bike Recovery-service bij diefstal.

Je fiets is gestolen? Je wordt meteen gewaarschuwd via de Decathlon Mobility-app en je kunt de hulp inroepen van een beveiligingsfirma die je fiets opspoort en terugbrengt. Slaagt de firma daar echter niet in, dan betaalt de verzekering je terug.

Hoe werkt mijn verbonden fiets?

Deze elektrische fiets is uitgerust met een ingebouwde console om je fiets te koppelen met je smartphone en hem zo om te vormen tot slimme "superfiets" ...

Zo weet je op elk moment de exacte locatie van je fiets en word je meteen gewaarschuwd als je fiets wordt gestolen.

De technologie is ontwikkeld door onze Nederlandse industriële partner AXA Security, die al meer dan 100 jaar gespecialiseerd is in fietsveiligheid (verlichting en fietssloten).

Wat is het nut van een verbonden fiets?

Een "verbonden" of "slimme" fiets is een fiets die geboost is met superkrachten!

Dit type fiets biedt je een hele reeks functies en diensten die een "klassieke", niet-verbonden fiets niet heeft.

Je krijgt bijvoorbeeld een melding wanneer iemand anders je fiets aanraakt of wanneer hij verplaatst wordt zonder jouw toedoen ...

Er worden voortdurend andere functies aangeboden en nieuwe toegevoegd, speciaal voor fietsers. Dit zijn dus fietsen die mee evolueren!

Wat is de bike recovery-service?

Je kunt de Bike Recovery-service gebruiken om de hulp van een beveiligingsfirma (Securitas) in te schakelen wanneer je fiets gestolen is.

De fietser die zich op deze dienst heeft geabonneerd kan zijn fiets als gestolen melden via de applicatie en de locatiebepaling van de fiets delen met de beveiligingsfirma (Securitas). De firma kan de fiets vervolgens lokaliseren en terugvinden, in samenwerking met de lokale politie.

Slaagt de beveiligingsfirma (Securitas) hier in, dan zal ze de gestolen fiets ophalen en brengen naar een specifieke locatie die vooraf met de eigenaar overeengekomen is.

Slaagt de firma er niet in om de fiets binnen 48 uur terug te bezorgen, dan betaalt de verzekering de gestolen fiets terug.

Wat is het nut van een bike recovery-service als je ook een diefstalverzekering hebt?

Met de Bike Recovery-service heb je in de meeste gevallen je fiets heel snel terug (gemiddeld binnen 48 uur).

Je kan natuurlijk een diefstalverzekering afsluiten, maar die kost meer wanneer er bij je fiets geen Bike Recovery-service is inbegrepen omdat het risico dat je je fiets definitief kwijt bent dan heel groot is ...

Moet ik meteen een abonnement van een jaar aangaan voor de bike recovery-service?

Helemaal niet! Je kunt deze service op elk moment opzeggen maar je moet de verzekering wel binnen 30 dagen na de aankoopdatum van je fiets afsluiten. 

Bovendien ben je steeds voor minstens één maand aan de service gebonden. Verder kun je de verzekering niet stopzetten en later nog een tweede keer dekking aanvragen. Je kunt dezelfde verzekering slechts één keer voor dezelfde fiets afsluiten.

Gezien de waarde van een fiets en de mogelijke vrees voor diefstal, kunnen we je alleen maar aanraden om je fiets met deze formule te verzekeren ...

Kan ik een beroep doen op de bike recovery service als ik op het moment van de diefstal niet verzekerd ben?

Voorlopig niet maar een specifieke formule wordt bestudeerd. 

Houd er wel rekening mee dat de prijs hoger zal zijn en dat de dienst niet meteen geactiveerd zal worden (het duurt maximaal drie uur voordat de private beveiligingsfirma de locatiegegevens van je fiets ontvangen heeft). De tussenkomst heeft dan minder kans op succes.

Hoe vaak kan ik de bike recovery service gebruiken?

Je kunt deze dienst maximaal twee keer per jaar gebruiken zonder andere extra kosten dan je maandelijkse bijdrage. Als je de service binnen een periode van twaalf maanden meer dan twee keer wilt gebruiken, betaal je een vast bedrag van XXXX.

Komt de via de app aangeboden diefstalverzekering ook tussen wanneer de fiets 's nachts op straat staat?

Ja, in tegenstelling tot de klassieke verzekeringen voor fietsen ZONDER locatiebepaling, is het mogelijk je fiets 's nachts buiten te stallen. 

Wel moet de fiets steeds met een slot aan een vast punt zijn vastgemaakt.

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van de decathlon mobility-app?

De Decathlon Mobility-app is gratis maar je hebt wel een internetverbinding nodig om de app te gebruiken.

Wat moet ik doen om mijn gratis connectiviteitspakket voor een jaar te activeren?

Koppel je fiets aan je smartphone met de Decathlon Mobility-app. Nadat de koppeling gelukt is, krijg je een jaar gratis connectiviteit.

Hoe weet ik wanneer mijn abonnement afloopt en hoe kan ik het vernieuwen?

Bij het begin van de elfde maand dat je de applicatie en de verbonden functies van je fiets gebruikt, ontvang je per e-mail en via de Decathlon Mobility-app een bericht dat de connectiviteitskosten niet meer gratis zullen zijn. 

Je kunt je abonnement verlengen door de connectiviteitskosten te betalen (minder dan € 2 per maand).

Wanneer kan ik mijn connectiviteitspakket betalen?

Je kunt de connectiviteitskosten betalen als de periode van twaalf maanden gratis connectiviteit, aangeboden bij de aankoop van je fiets, verlopen is.

Mijn verbonden fiets - gestolen fiets

Mijn fiets is gestolen, wat nu?

Als je fiets gestolen is, krijg je een melding dat hij zich niet meer in de waarschuwingszone (of "geofence zone") bevindt.
Opgelet! Je moet de waarschuwingszone vooraf op de startpagina aanmaken.

Je kunt dan de Bike Recovery Service inschakelen als je een van de aangeboden diefstalverzekeringen uit de applicatie hebt afgesloten.

Nadat je de Bike Recovery Service geactiveerd hebt, kun je de locatie van je fiets niet meer zelf bepalen.

Enkel de ingeschakelde private beveiligingsfirma kan de locatie van je fiets bekijken zodat ze snel en efficiënt kan ingrijpen.

Die firma zal je op de hoogte houden van het verdere verloop van de tussenkomst.

Hoelang duurt het voordat de verzekering me terugbetaalt als de bike recovery service niets heeft opgeleverd?

Dat hangt af van de afgesloten verzekering maar meestal wordt je fiets na 48 uur vervangen. Als je fiets na 21 dagen nog steeds niet teruggevonden is, wordt hij als definitief verloren beschouwd. Na die periode ontvang je negen dagen later een terugbetaling.

Hoe word ik op de hoogte gehouden van het verloop van de bike recovery service?

Je wordt op de hoogte gehouden van het verdere verloop via meldingen in de Decathlon Mobility-app.

Wanneer wordt de fiets als verloren beschouwd en terugbetaald door de verzekeraar?

De fiets wordt na 21 dagen als verloren beschouwd en door de verzekering vergoed voor de restwaarde.

VERBONDEN ELEKTRISCHE FIETS ELOPS 920 E HOOG EN LAAG FRAME

Assistentie nodig?

Je kunt het verbindings- of identificatieprobleem niet oplossen of je vindt je vraag hierboven niet terug?

Neem contact op met onze support voor de DECATHLON MOBILITY-app:  [email protected]

Ik heb een elektrisch probleem

Heb je problemen met je fiets? Hieronder vind je onze veelgestelde vragen.

Mijn fiets is nieuw, maar de batterij lijkt niet te werken

Nieuwe batterijen staan standaard in slaapstand, zo behouden ze hun volle vermogen.

Bij het eerste gebruik moet je de batterij aansluiten op de lader en op een stopcontact om ze te activeren, als dat nog niet in de winkel is gebeurd.

Als het probleem aanhoudt, neem dan gerust contact op via het assistentieformulier, of ga even langs bij het Atelier van je Decathlon-winkel.

Ik ben het sleuteltje kwijt

Je kunt een sleuteltje laten bijmaken bij een gewone slotenmaker.

Ben je beide sleuteltjes kwijt, ga dan langs bij het atelier van je Decathlon-winkel om het slot te laten vervangen.
Daar krijg je een nieuwe set sleuteltjes voor het nieuwe slot.

De batterij laadt niet op

1. . Controleer of er geen vuil het opladen belemmert

De connectoren van de lader en van de batterij moeten schoon zijn, er mogen geen vuilresten op zitten die het goede contact tussen lader en batterij hinderen.


2. . Controleer de aansluiting Batterij > Lader > Stroomnet

> Check even of je wel de lader gebruikt die je bij Decathlon hebt gekregen.



> Sluit de lader aan op de batterij en op een stopcontact.

Vaste rode ledindicator = de batterij wordt opgeladen

Vaste groene ledindicator = de batterij is opgeladen

Knipperende ledindicator = probleem bij het opladen


Is je batterij volledig ontladen, dan duurt het 6 uur voor ze weer vol is.


3. Het is mogelijk dat enkel de ledlampjes op de batterij defect zijn.

Ga dan even langs in een van onze Decathlon-ateliers om ze te laten repareren.


Als het probleem aanhoudt, neem dan gerust contact op via het assistentieformulier of ga even langs bij het atelier van je Decathlon-winkel.

Mijn bereik is klein of is afgenomen

1. Check of je de gebruiks- en bewaarinstructies goed volgt

De autonomie van je elektrische fiets hangt af van verschillende factoren:

> DE BELASTING VAN DE FIETS: Hoe zwaarder de fiets, hoe minder ver je kunt rijden.

> DE ROUTE: Als je veel moet klimmen, heb je minder autonomie.

> DE BANDENDRUK: De batterij gaat langer mee bij een bandendruk tussen minimaal 3,5 en maximaal 4,5 bar.

> DE BUITENTEMPERATUUR: De autonomie neemt af bij koud weer-50

> DE GEBRUIKTE ONDERSTEUNINGSMODUS: We raden je aan de ondersteuningsstand wat lager te zetten bij een laag batterijpeil.

> DE TRAPFREQUENTIE: Je moet trappen om verder te kunnen rijden.
Een elektrische fiets blijft eerst en vooral een fiets. Je dient de versnellingen dan ook aan te passen aan het terrein (bv.: versnelling 1 op een steile helling, versnelling 7 op vlak terrein).

> DE GOEDE NALEVING VAN DE OPLAAD- EN BEWAARINSTRUCTIES VAN DE ACCU
De gemiddelde autonomie voor de ELOPS 920E CONNECT ligt tussen 50 en 90 km.
Door alle instructies goed na te leven, ben je zeker van een optimale autonomie van je elektrische fiets.

2. Een oudere batterij kan wat van haar vermogen verliezen
De autonomie neemt dan af. Loop gerust binnen in een Decathlon-atelier om de staat van je batterij te laten controleren.

ELEKTRISCHE FIETS ELOPS 920E LF
Mijn ondersteuning gaat niet aan/hapert/valt uit

Let op, de Elops 920E is een elektrische fiets met koppelsensor.

Draai je de pedalen gewoon rond, zonder er druk op te zetten, dan schakelt de ondersteuning uit.

Vind je dat je te veel inspanning moet leveren om te trappen, verhoog de ondersteuningsmodus dan, zodat je vlotter en rustiger kunt trappen.

Trouwens, het is normaal dat de ondersteuning uitschakelt boven de 25 km/u, dat is geen defect.

Krijg je desondanks toch geen ondersteuning, hapert de ondersteuning of valt ze uit, volg dan deze instructies:

1. Controleer het batterijniveau

Je kan het batterijpeil checken door op de voedingsknop op de batterij te duwen.

Als het eerste ledlampje knippert of er springt geen enkele led aan, dan is de batterij leeg. Sluit ze aan op de lader en steek die in het stopcontact.


2. Controleer of de batterij schoon is, goed ingeklikt en vergrendeld
> Controleer of de batterijcontacten en de behuizing schoon zijn en in goede staat.
> Je moet de batterij zo ver mogelijk in de behuizing schuiven.
Je moet een klikgeluid horen, dat geeft aan dat de batterij goed is geplaatst.
Vervolgens vergrendel je de batterij en neem je de sleutel uit.
3. Controleer of de magneet van de snelheidssensor op het wiel goed zit
> Zoek de magneet op een van de spaken van het achterwiel.
> De magneet moet mooi tegenover de markering komen die in het rood omcirkeld is op het schema, en op een afstand tussen 5 en 17 mm.
> Is dat niet het geval, plaats de magneet dan juist. Neem daarvoor een kruiskopschroevendraaier, plaats hem juist in de schroef en draai de schroef vast op de magneet vast te zetten op de spaak.
4. Laat het systeem afkoelen
Bij hoge temperaturen of na een lange rit kan het gebeuren dat het elektrische systeem oververhit raakt. Laat de fiets dan een paar minuutjes afkoelen voor je de trapondersteuning opnieuw inschakelt.
5. Zet het scherm aan met de ON/OFF-knop
Zet de display aan door op de ON/OFF-knop te drukken tot het startscherm verschijnt.
6. Kies een ondersteuningsstand die niet nul is
Als het scherm '0' toont als ondersteuningsmodus, dan is het normaal dat je geen ondersteuning krijgt.
Kies een ondersteuningsstand, 1, 2 of 3.
Zodra je een modus hebt gekozen, begin je te trappen. Duw goed op de pedalen.
Verhoog de ondersteuningsmodus (3 is de krachtigste) wanneer je merkt dat je zelf te veel kracht moet leveren om ondersteuning te krijgen.
Werkt de elektrische ondersteuning desondanks nog altijd niet, ga dan even langs in een van onze Decathlon-winkels.

Speed sensor BROSE positionning
De display schakelt niet in

1. Controleer het batterijniveau

Je kan het batterijpeil checken door op de voedingsknop op de batterij te duwen.


Als het eerste ledlampje knippert of er springt geen enkele led aan, dan is de batterij leeg. Sluit ze aan op de lader en steek die in het stopcontact.

2. Controleer of de batterij schoon is, goed ingeklikt en vergrendeld

> Controleer of de batterijcontacten en de behuizing schoon zijn en in goede staat.

> Je moet de batterij zo ver mogelijk in de behuizing schuiven.

Je moet een klikgeluid horen, dat geeft aan dat de batterij goed is geplaatst.
Vergrendel vervolgens de batterij (is ze niet goed vergrendeld, dan kan ze bewegen in de behuizing en afkoppelen bij een felle schok)

3. Controleer of de display goed is aangesloten

> Schuif de kleine neopreenmantel op de kabel die vertrekt aan de display naar beneden, zodat je het contact ziet zitten.

> Draai de twee wieltjes los en trek langs beide kanten om het scherm en de verbindingskabel af te koppelen.

> Controleer of de fiches van de kabels nergens kromgebogen zijn.

> Koppel alles weer aan, let daarbij goed op de juiste richting om te vermijden dat je een fiche plooit!
Je kan de twee gegraveerde pijltjes op de connectoren gebruiken om alles mooi uit te lijnen.
De twee pijltjes moeten mooi tegenover elkaar staan voor je de connectoren in elkaar schuift.


> Zodra de connectoren in elkaar zijn geschoven, zet je alles weer vast met de twee wieltjes tot de aansluitingspakking lichtjes ingeduwd en vervormd is.

4. Laat het systeem afkoelen
Bij hoge temperaturen of na een lange rit kan het gebeuren dat het elektrische systeem oververhit raakt.
Laat de fiets dan een paar minuutjes afkoelen voor je de trapondersteuning opnieuw inschakelt.

5. Zet het scherm aan met de ON/OFF-knop
Zet de display aan door op de ON/OFF-knop te drukken tot het startscherm verschijnt.
Doet het scherm nog altijd niets, neem dan contact met ons op via het assistentieformulier of ga even langs in een van de Decathlon-ateliers.

De display en de ondersteuning schakelen uit wanneer ik een hobbel neem of van de stoep rijdt

Let op dat je de batterij goed vergrendelt, zeker wanneer je de fiets gebruikt!

Het batterijslot dient om diefstal te vermijden, maar ook om de batterij op haar plaats te houden bij felle schokken (stoepranden, hobbels), om te vermijden dat ze uit het frame schuift en afkoppelt.

Check of de batterij helemaal in de behuizing is geschoven, vervolgens vergrendel je ze.

De batterij-indicator geeft "0%" aan, terwijl ik nog batterijcapaciteit over heb

Controleer voor elk gebruik of je de batterij goed hebt aangesloten en vastgeklikt.

Zit ze niet volledig vast, of krijgt ze een schok (zonder dat ze is vastgeklikt), dan wordt er geen goede verbinding gemaakt met de elektronica.
Hierdoor worden gegevens zoals het batterijpeil niet compleet en correct uitgelezen.

Er knippert een led op de batterij, of er branden helemaal geen leds

> De 1ste ledindicator knippert: De batterij is bijna leeg en moet opgeladen worden. Sluit ze aan op de lader en steek die in het stopcontact.


> De 2de ledindicator knippert: De batterij is in "onderspanningsbeveiliging" gegaan door onjuist gebruik of door een lange periode zonder opladen. Sluit ze aan op de lader en steek die in het stopcontact om ze op te laden en de beveiliging op te heffen.


> Knippert er nog een andere led, of meerdere leds, dan is de batterij defect. Je brengt je batterij dan best terug naar een Decathlon-atelier, daar zal men ze volledig onderzoeken.

De display toont een foutmelding

FOUT 10 of 12: BATTERIJ IN ONDERSPANNING

Laad de batterij op. Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze ateliers om de batterij te laten checken.


FOUT 11: BATTERIJ IN OVERSPANNING

Schakel de fiets uit en laat het systeem rusten. Zet de fiets terug aan. 

Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze ateliers om de batterij te laten checken.


FOUT 20 of 24: PROBLEEM MET DE STROOMVOORZIENING

Schakel de fiets uit en laat het systeem rusten. Laad de batterij op als blijkt dat ze bijna leeg is. Zet de fiets terug aan. 

Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze ateliers om je fiets volledig te laten checken.


FOUT 21 of 23: PROBLEEM MET DE TEMPERATUURSENSOR

Schakel de fiets uit en laat het systeem rusten. Zet de fiets terug aan. 

Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze ateliers om je fiets volledig te laten checken.


FOUT 25: PROBLEEM MET DE STROOMVOORZIENING VAN DE MOTOR

Schakel de fiets uit en laat het systeem rusten. Laad de batterij op als blijkt dat ze bijna leeg is. Zet de fiets terug aan. 

Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze ateliers om je fiets volledig te laten checken.


FOUT 26: PROBLEEM MET HET OPSTARTEN

Schakel de fiets uit en laat het systeem rusten. Zet de fiets terug aan. 

Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze ateliers om je fiets volledig te laten checken.


FOUT 40 of 41: OVERSPANNING IN DE MOTOR

De motor is overbelast.

Laat de motor rusten door te stoppen of de ondersteuning minder te belasten (minder krachtig trappen, lagere stand kiezen) en laad de batterij opnieuw op.  

Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze ateliers om je fiets volledig te laten checken.


FOUT 42 of 43: PROBLEEM MET DE MOTOR

De motor is overbelast.

Laat de motor rusten door te stoppen of de ondersteuning minder te belasten (minder krachtig trappen, lagere stand kiezen) en laad de batterij opnieuw op. 

Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze ateliers om je fiets volledig te laten checken.


FOUT 44: OVERVERHITTING VAN DE MOTOR

De motor is overbelast.

Laat de motor rusten door te stoppen of de ondersteuning minder te belasten (minder krachtig trappen, lagere stand kiezen) en laad de batterij opnieuw op. 

Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze ateliers om je fiets volledig te laten checken.


FOUT 45: FOUTCODE GECORRIGEERD TIJDENS HET GEBRUIK

Schakel de fiets uit en weer in. 

Houdt de fout aan, ga dan even langs bij een van onze ateliers om je fiets volledig te laten checken.


FOUT 46: DE MOTOR WERKT NIET, HOEWEL JE DRUK ZET OP DE PEDALEN

Schakel de fiets uit en controleer of de batterij goed is aangekoppeld. Check vervolgens of de magneet van de snelheidssensor goed gepositioneerd is op het achterwiel. De magneet moet mooi uitgelijnd zijn, zoals op de foto. Zet de fiets terug aan. 

Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze ateliers om je fiets volledig te laten checken.


FOUT 60: COMMUNICATIEFOUT TUSSEN BATTERIJ EN MOTOR

Schakel de fiets uit en controleer of de batterij goed is aangesloten. Zet de fiets terug aan. 

Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze ateliers om je fiets volledig te laten checken.


FOUT 70 of 71 of 72 of 73 : PROBLEEM MET DE KOPPELSENSOR

Schakel de fiets uit en weer in en houd je voeten van de pedalen op het moment dat je de display aanzet. 

Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze ateliers om je fiets volledig te laten checken.


FOUT 80 of 82 of 83: PROGRAMMAFOUT OF PROBLEEM MET DE MOTORPARAMETERS

Schakel de fiets uit en weer in. 

Houdt het probleem aan, ga dan even langs in een van onze ateliers om je fiets volledig te laten checken.


FOUT 81: GEEN SNELHEIDSGEGEVENS

Controleer of de magneet van de snelheidssensor op het achterwiel goed zit. De magneet moet mooi uitgelijnd zijn, zoals op de foto.

Positionering snelheidssensor BROSE

Ik onderhoud mijn fiets

Omdat een regelmatig onderhoud nodig is om de goede werking en de levensduur van je fiets te verzekeren, zetten we hier wat onderhoudstips op een rij.

1. Check voor elk ritje of je banden op minimaal 3,5 en maximaal 4,5 bar staan.

2. Laad de batterij minstens om de 3 maanden op.

3. Gebruik je ze een lange periode niet, zet de batterij dan in slaapstand.

4. Bewaar de batterij in een droge ruimte, op een gematigde temperatuur en uit de zon.

Onze beloftes

B'TWIN geeft bij normaal gebruik levenslange garantie op het frame, de voorvork, het stuur en de stuurpen. Voor de andere onderdelen (de batterij en de elektrische en mechanische onderdelen, met uitzondering van slijtgevoelige onderdelen) en de werkuren geven we 2 jaar garantie vanaf de aankoopdatum.

VERBONDEN ELEKTRISCHE FIETS ELOPS 920 E HOOG EN LAAG FRAME

Assistentieformulier

Lukt het je niet om een mechanisch of elektrisch probleem aan je fiets op te lossen?  Neem dan via onderstaande knop gerust contact op met ons assistentieteam.

Opgelet! Als je een vraag over de applicatie of de connectiviteit van je fiets hebt, kun je deze sturen naar het adres:

[email protected]